رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ شهریور ۱۳۹۴

همایش بزرگترین غار دست‌ساز ایران در جهرم

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۶/۲۰- همایش “سنگ اشکن” بزرگترین غار دست‌ساز ایران روز ۲۶ شهریور ماه در جهرم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، همایش بزرگترین غار دست‌ساز ایران با حضور جمعی از صاحب‌نظران غارشناسی، زمین‌شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری، برگزار خواهد شد.

این همایش با همکاری شهرداری و شورای اسلامی، فرمانداری و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان و در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار خواهد شد.

به‌گزارش ایسنا، غار “سنگ اِشکن” در دامنهٔ شمالی البرز کوه، در جنوب شهر جهرم، در عرض جغرافیایی ۲۱۶”۲۹’۲۸˚ شمالی، طول جغرافیایی ۷۹۷” ۳۴’۵۳˚ شرقی و ارتفاع ۱۰۹۱ متری از سطح دریا قرار دارد.

فاصله غار یاد شده تا شهر جهرم سه کیلومتر و تا مرکز استان فارس، شیراز، ۱۸۵ کیلومتر است.

این غار مصنوعی بی‌نظیر و شگفت‌انگیز در ابتدای درهٔ قلات و در زیر پشته‌ای در قسمت شرقی آن واقع شده است.

غار سنگ اِشکن مجموعه‌ای از دهانه‌ها و ستون‌هایی است که به صورت دالان‌های متقاطع دیده می‌شود.

در این مکان چند سنگ‌تراش و سنگ شکن به کار برداشت سنگ مشغول بوده‌اند. هر کدام از آنها در یک مسیر و دهانه، سنگ برداشت می‌کرده‌اند و برای جلوگیری از ریزش سقف هر از چند متر قسمتی را باقی می‌گذاشتند تا به صورت یک ستون نگهدارنده عمل کند.

دالان‌های موجود در این غار بر اثر برداشت و استخراج سنگ‌های سفید آهکی و دولومیتی به وجود آمده‌اند و از آن به عنوان بزرگ ترین غار مصنوعی و دست ساز جهان یاد می‌کنند.

البته غارهای مصنوعی بزرگ‌تر از این غار در جهان وجود دارد، اما اکثر آنها به شکل یک تونل یا دالان سراسری است و بر اثر استخراج مواد معدنی با وسایل مکانیکی و ماشین‌آلات مختلف ایجاد شده‌، بنابراین می‌توان گفت غاری بزرگتر از این غار که کاملاً دست ساز و به این شکل خاص یعنی دارای دالان‌ها، ستون‌ها و دهانه‌های متعدد باشد حتی در جهان هم وجود ندارد.

غار در سنگ‌های آهکی – دولومیتی تشکیلات جهرم و آسماری مربوط به دوره اتوسن-الیگوسن ایجاد شده است.

در محل غار، از کف تا سقف چندین لایه شناسایی شده است؛ در کف غار دولومیت‌های قهوه‌ای رنگ وجود دارد، سپس آهک‌های شیری رنگ و کمی خاکستری با ضخامت بیش از ۴ متر قرار دارد که در بیشتر قسمت‌ها استخراج شده است. ستون‌های باقی مانده بیشتر از این لایه هستند. در سقف غار لایه‌ای از جنس دولومیت با ضخامت بیش از ۵ متر قرار دارد و پس از آن تا روی پشته، سه لایه دولومیتی دیگر وجود دارد.

تاریخ برداشت سنگ به این صورت و از داخل غار به حدود ۳۵۰ سال قبل (صفویه) توسط شخصی به نام کاظم‌خان فرزند خواجه اسماعیل باز می‌گردد. پس از او فرزندان استاد کاظم و شاگردانش به این کار ادامه داده‌اند.

1093 همایش بزرگترین غار دست‌ساز ایران در جهرم

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    قسمتی از این غار متاسفانه دچار تخریب شده و اگر رسیدگی نشه این سازه دست ساز از بین میره

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *