رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ شهریور ۱۳۹۴

دغدغه‌ گردشگری از زبان یک فعال آژانس‌های مسافرتی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۶/۱۵- مدیرعامل شرکت سامان ‌سیر رسپینا، بی‌علاقگی مدیران دولتی حوزه گردشگری و مسافرت‌های هوایی را به روش‌های نوین، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنف دانست.

مصطفی ندافی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: در شرایطی که بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری، آژانس‌های هواپیمایی و مردم تمایل زیادی به استفاده از روش‌های نوین و الکترونیک برای رزرو بلیط و هتل دارند، مدیران دولتی بر ادامه روش‌های سنتی تاکید می‌کنند.

وی افزود: درگذشته مسافران برای خرید بلیط هواپیما ناچار بودند به آژانس‌های هواپیمایی مراجعه کنند اما در حال حاضر بسیاری از آژانس‌ها در زمینه فروش الکترونیک بلیط فعالیت می‌کنند. این در حالی است که سازمان هوایپمایی کشوری نسبت به این موضوع انتقاد دارد و بر فروش حضوری تاکید می‌کند.

ندافی ادامه داد: مسئولان دولتی از رونق خدمات الکترونیک گردشگری و مسافرتی حمایت نمی‌کنند و به بهانه تخلفات و سوءاستفاده‌هایی که ممکن است در این زمینه صورت گیرد، به دنبال پاک‌کردن صورت مساله هستند.

مدیرعامل شرکت سامان ‌سیر رسپینا با اشاره به اینکه ارائه خدمات الکترونیک در حوزه گردشگری در ابتدای راه قرار دارد، گفت: در مسیر هر تغییری احتمال سوءاستفاده عده‌ای فرصت‌طلب وجود دارد اما مسئولان باید به جای مقابله با روش‌های مدرن، راهی برای نظارت بر موضوع و جلوگیری از تخلفات بیندیشند.

ندافی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته تمامی خدمات مربوط به رزرو بلیط و هتل به صورت آنلاین و از طریق مراجعه متقاضیان به سایت‌هایی که صاحب‌ امتیاز آنها آژانس‌های مسافرتی هستند، صورت می‌گیرد و در این مسیر هیچ‌گونه تخلف و سوءاستفاده‌ای نیز رخ نمی‌دهد.

معضلی به اسم چارتر

این فعال صنف گردشگری و فروش بلیط با اشاره به بروز برخی تخلفات در زمینه قیمت بلیط هواپیما و رزرو هتل در کشور، گفت: دستورالعمل‌های دست و پاگیر سازمان هواپیمایی کشوری برای ایرلاین‌ها، بخش‌نامه‌های محدودکننده ایرلاین‌ها برای آژانس‌های مسافرتی و نمایندگان فروش، در کنار نبود نرخ‌های شناور برای قیمت بلیط و هتل باعث شده، سوءاستفاده‌ها و تخلفاتی در این زمینه‌ها رخ دهد.

وی افزود: در شرایطی که ایرلاین‌ها با مشکل کمبود منابع مالی مواجه هستند، موانع و محدودیت‌های سازمان هواپیمایی کشوری به ویژه در زمینه فروش الکترونیک بلیط، عرضه مستقیم بلیط‌ها را با مشکل مواجه کرده، در نتیجه ایرلاین‌ها ترجیح می‌دهند بلیط‌ها را به صورت چارتر به قیمت‌هایی که در حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرخ مصوب است، به یک آژانس‌ مسافرتی بفروشند این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری ادعا می‌کند پرواز چارتر در کشور وجود ندارد.

ندافی ادامه داد: آژانس‌های مسافرتی نیز به نوبه خود با عوامل محدودکننده ایرلاین‌ها مواجه هستند و ترجیح می‌دهند به جای خرید مستقیم، بلیط‌ها را از آژانس چارترکننده خریداری کنند؛ برای مثال بر اساس بخشنامه ایران‌ایر آژانس‌ها نمی‌توانند بلیط را به بستگان مسافر بفروشند.

قانون قیمت شناور بلیط اجرا نشده است

مدیرعامل شرکت سامان ‌سیر رسپینا، با اشاره به اجرانشدن قانون قیمت شناور بلیط‌های هواپیما، دلیل وجود قیمت‌های بسیار متفاوت برای مسیرهای مشخص را بحث چارتر دانست و افزود: زمانی که یک آژانس، کل بلیط‌های مسیری را خریداری می‌کند، می‌تواند در ایام مختلف آنها را به قیمت‌های متفاوت و گاه نجومی به فروش برساند.

وی چارتر را ایجاد نوعی واسطه و بازارسیاه توصیف کرد و گفت: در حالی که مردم موضوع گرانی بلیط هواپیما را در ایام خاص از چشم ایرلاین‌ها می‌بینند، سود حاصل از این امر به جیب دلالان و آژانس‌های چارترکننده می‌رود این در حالی است که در کشورهای پیشرفته هیچ‌کس نمی‌تواند کل صندلی‌های یک هوایپما را خریداری کند و تنها درصدی از صندلی‌های یک مسیر خاص به منظور رونق گردشگری به صورت چارتر واگذار می‌شود.

ندافی تاکید کرد: در صورتی که نرخ مصوب شناور اجرا شود و محدودیت‌های موجود برای فروش مستقیم بلیط ایرلاین‌ها نیز از میان برود، هرچند با توجه به فصل گردشگری قیمت‌ها نوسان خواهند داشت اما از افزایش نجومی قیمت نیز جلوگیری می‌شود، در این صورت مشکل مالی ایرلاین‌ها کاهش می‌یابد و مردم نیز با گرانی بیش از حد بلیط مواجه نمی‌شوند.

این فعال صنف گردشگری گفت: مشکل نبود نرخ‌های شناور در زمینه هتل نیز وجود دارد و زمانی که یک نرخ‌نامه ثابت برای همه ایام به تصویب می‌رسد، هتل‌داران به صورت غیرقانونی در فصول گردشگری نرخ رزور هتل را افزایش می‌دهند و این امر باعث هرج و مرج در قیمت‌ها می‌شود و اعتماد مسافران را از بین می‌برد.

بخش دولتی از بخش خصوصی عقب‌افتاده است

وی با اشاره به رشد چشمگیر بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری، افزود: متاسفانه بخش دولتی که وظیفه حمایت و نظارت را برعهده دارد، از بخش خصوصی عقب مانده است.

ندافی بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های موفق و معتبر در زمینه گردشگری و فروش بلیط به محدودیت‌های قانونی بی‌توجه هستند برای مثال در حالی که مسئولان دولتی از گردشگری الکترونیک حمایت نمی‌کنند، آژانس‌ها در اینترنت‌ بسته‌های معتبر مسافرتی به فروش می‌رسانند.

رقیب‌های بدون مجوز، تحت نظارت نیستند

به گفته مدیرعامل شرکت سامان ‌سیر رسپینا، سخت‌گیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای نظارتی در زمینه ارائه خدمات الکترونیک باعث شده شرکت‌های نرم‌افزاری وارد حوزه فروش بلیط شوند در حالی که مجوزی برای این اقدام ندارند.

وی اظهارکرد: نهادهای ذی‌ربط نیز به این بهانه که آنها مجوز ندارد، از نظارت بر عملکردشان سر باز می‌زنند. این شرایط زمینه را برای سوءاستفاده واسطه‌گران و دامن زدن به قیمت بلیط مساعد کرده است.

ضعف مدیریت منابع

این فعال صنف گردشگری و فروش بلیط با اشاره به اینکه بسیاری از افراد معتقدند در ایران کمبود ناوگان هوایی وجود دارد، گفت: مشکل، نه کمبود هوایپما که نبود مدیریت صحیح منابع و بی‌توجهی به موضوع عرضه و تقاضاست.

وی ادامه داد: در شرایطی که در برخی ایام خاص بلیط برخی مسیرها به شدت کمیاب می‌شود، هوایپماهای موجود در مسیرهای دیگر بعضا با تعداد زیادی صندلی خالی پرواز می‌کنند در حالی که با مدیریت صحیح می‌توان تعدادی از هواپیماهای متعلق به مسیرهای کم‌مسافر را در ایام خاص به مسیرهای پرتردد اختصاص داد.

مشکل توانایی مالی مردم نیست

مدیرعامل شرکت سامان ‌سیر رسپینا، با رد انتقاد هماهنگ نبودن قیمت بلیط هوایپما با شرایط اقتصادی مردم، بیان کرد: در گذشته افراد کمتر حاضر می‌شدند برای تفریح هزینه کنند اما اکنون بسیاری از آنها حاضرند برای راحتی بیشتر، پول بپردازند و با هواپیما سفر کنند.

وی افزود: مشکل این است که وجود واسطه‌ها و موضوع چارتر باعث شده، قیمت‌ها در ایام رونق گردشگری به صورت بی‌رویه افزایش باید اما اگر سازمان هوایپمایی کشوری و نهادهای ناظر با نظارت دقیق جلوی واسطه‌گری‌ها را بگیرند و با تصویب قیمت‌های شناور منطقی، ایرلاین‌ها به سودآوری برسانند، مردم نیز منتفع می‌شوند.

ندافی تاکید کرد: این دو مورد مانع از قیمت‌های نجومی می‌شوند و خدمات ایرلاین‌ها به مسافران را نیز بهبود می‌بخشند ضمن آن که افرادی که از توانایی مالی کمتری برخوردار هستند، می‌توانند در ایامی که قیمت‌ها ارزان‌تر است با هواپیما سفر کنند.

چرخ را اختراع نکنیم

این فعال صنف گردشگری و فروش بلیط با اشاره به تجربیات کشورهای پیشرفته در زمینه گردشگری و مسافرت هوایی گفت: قرار نیست خود ما چرخ را اختراع کنیم و در هر زمینه دست به تجربه بزنیم، می‌توانیم از اشتباهات کشورهای توسعه‌یافته درس بگیریم و از موفقیت‌های آنها الگوبرداری کنیم.

ندافی تاکید کرد: مسئولان دولتی کشور باید از روش‌هایی که خدمات را آسان‌تر و سریع‌تر به دست مشتریان می‌رسانند، حمایت کنند و البته با قوانین سنجیده و نظارت دقیق، مانع از سوءاستفاده سودجویان شوند.

تلاش برای نوآوری

مدیرعامل شرکت سامان ‌سیر رسپینا با اشاره به اینکه مجموعه تحت مدیریت وی همیشه در زمینه نوآوری تلاش کرده است، گفت: رسپینا، نخستین شرکتی محسوب می‌شود که فروش الکترونیک بلیط‌های دولتی و غیرچارتر را آغاز کرده است.

به گفته ندافی این روش بر قیمت بلیط‌های چارتر نیز تاثیر گذاشته و تا زمانی که بلیط‌هایی با قیمت مصوب وجود داشته باشد ارزش بلیط‌های چارتر افزایش بی‌رویه پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: با وجود مزیت‌های فروش آنلاین بلیط‌های غیرچارتر، فشارهایی که بر مجموعه رسپینا وارد شد برای مدتی ما را از ادامه کار دلسرد کرد اما ترجیح دادیم این روش را ادامه دهیم.

1028 دغدغه‌ گردشگری از زبان یک فعال آژانس‌های مسافرتی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *