جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لغو روادید بین ایران و قرقیزستان به ارتقای روابط تجاری دو کشور کمک می‌کند

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ شهریور ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۶/۱۵- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و قرقیزستان با ظرفیت‌های موجود متناسب نیست؛ از این رو لازم است ساز و کاری برای تقویت و توسعه همکاری‌های درازمدت دو کشور طراحی شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، “الماس بیک آتامبایف” رئیس جمهور قرقیزستان بعدازظهر شنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

لغو روادید میان دو کشور کمک شایانی به ارتقای سطح روابط بخش خصوصی و تجار دو کشور می‌کند

لاریجانی در این دیدار خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی ارتقای سطح مناسبات خود با قرقیزستان را در زمینه های مختلف تجاری و اقتصادی از جمله در بخش‌های کشاورزی، شیلات، انرژی، ساخت نیروگاه و سد توسط متخصصان و شرکت‌های ایرانی در قرقیزستان، ساختمان سازی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و سایر زمینه‌های علمی و فناوری محور دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لغو روادید میان دو کشور نیز می‌تواند علاوه بر تقویت صنعت گردشگری، کمک شایانی به ارتقای سطح روابط بخش‌های خصوصی و تجار دو کشور کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ارتقای سطح همکاری‌های خود با قرقیزستان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی استقبال می‌کند.

لاریجانی افزود: با توجه به استفاده سیاسی و ابزاری کشورهای بزرگ غربی از موضوع حقوق بشر، همکاری دو کشور در سازمان‌های متولی این امر حائز کمال اهمیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق کشورمان با ۱+۵ بر سر مسئله هسته‌ای تصریح کرد: طولانی شدن مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ بر سر موضوع هسته‌ای نتیجه زیاده خواهی طرف مقابل، عدم عزم جدی برای توافق و اصرار آنها بر ممانعت از دستیابی ایران بر حق خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به وسیله ابزار تحریم بود که در نهایت با ایستادگی و پایداری ملت ایران ناکارآمدی تحریم‌ها عیان شده و طرفین به توافق کنونی رسیدند.

روح آزادی‌خواهی و استقلال طلبی مردم دوکشور ایران و قرقیزستان را به هم نزدیک کرده است

الماس بیک آتامبایف رئیس جمهور قرقیزستان درابتدای این دیدار قرابت‌های فرهنگی و دینی مردم دو کشور را یادآور شد و گفت: عاملی که بیش از هرچیز دیگر جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان را به هم نزدیک کرده، روح آزادی خواهی و استقلال طلبی مردم دو کشور است که این ظرفیت بزرگ در کنار قرابت‌های فرهنگی و دینی فیمابین، کمک شایانی به تسریع همکاری‌های دو کشور خواهد کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پارلمانی پیش رو در قرقیزستان اشاره کرد و افزود: با توجه به جایگاه ممتاز پارلمان قرقیزستان و مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیری‌های کلان دو کشور، توسعه همکاری‌های میان مجالس ایران و قرقیزستان قطعا در تسهیل و پیشبرد همکاری‌های فیمابین نقش سازنده‌ای ایفا می‌کند.

الماس بیک آتامبایف در ادامه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را عنصری مهم در روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان ایران و قرقیزستان در زمینه‌های مختلف، مسئولان دو کشور باید اهتمام خاصی به توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشند و در این راستا برقراری پرواز مستقیم و تأسیس خط راه آهن میان دو کشور و ترانزیت کالا از این مسیر می‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خانه ملت، رئیس جمهور قرقیزستان در پایان دستیابی جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ به توافق هسته‌ای را به رئیس مجلس شورای اسلامی تبریک گفت و افزود: این توافق که حاصل پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر استقلال و خودکفایی خود بود، فصل جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها گشوده است.

1026 لغو روادید بین ایران و قرقیزستان به ارتقای روابط تجاری دو کشور کمک می‌کند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *