رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ بهمن ۱۳۹۹

محله سازمان برنامه تهران

اشتراک گذاری

محله سازمان برنامه تهران ،در غرب تهران واقع شده است . با توجه به پیشرفت هایی که در دهه های اخیر داشته است طرفداران زیادی برای سکونت پیدا کرده است و از محله های خوب تهران می باشد . این محله توسط بزرگراه حکیم (علامه جعفری) به دو بخش سازمان برنامه شمالی و سازمان برنامه جنوبی تقسیم می شود. پس از انقلاب اسلامی ایران، با توجه به رشد جمعیت شهر تهران و آب و هوای خوب این منطقه، ساکنین زیادی را به سوی خود جلب کرد که نتیجه ی آن شروع ساخت و ساز و پیشرفت این محله شد. امروزه ساختمان های زیادی در این محله ساخته شده و ساختمان های قدیمی آغاز به نوسازی کرده اند.

محله سازمان برنامه

همانطور که گفتیم این محله توسط بزرگراه حکیم (علامه جعفری) به دو بخش سازمان برنامه شمالی و سازمان برنامه جنوبی تقسیم می شود.سازمان برنامه شمالی، از شمال و شرق به بلوار آیت الله کاشانی، از غرب به بزرگراه باکری، از جنوب به بزرگراه علامه جعفری محدود می شود. در بخش جنوبی این محله سازمان برنامه جنوبی قرار دارد که از بزرگراه حکیم تا اتوبان تهران-کرج امتداد دارد و از شرق به غرب در محدوده ی بزرگراه ستاری تا بزرگراه باکری است. (محله ی پرواز در شرق سازمان برنامه جنوبی، بین بلوار شقایق تا بزرگراه ستاری قرار دارد که به علت مساحت کم و قرارگیری در محله سازمان برنامه، در این مقاله به عنوان بخشی از سازمان برنامه جنوبی در نظر گرفته شده است.)

بافت محله سازمان برنامه

بافت محله سازمان برنامه جنوبی مسکونی است و با وجود اینکه خانه سازی در این محله از حدود سال ۱۳۵۰ شروع شده است، به ندرت می توان برج و ساختمان های بسیار بلند در این محله پیدا کرد؛ همچنین چنانچه در خیابان های این محله قدم بزنید، می توانید مغازه های کوچکی را بیابید که به دور از مدرنیته و نوسازی، به همان صورتی که آغاز به کار کرده اند، باقی مانده اند.

محله سازمان برنامه

علت نامگذاری محله سازمان برنامه

پیشتر، قناتی به نام “فرمان فرماییان” از نزدیکی مکانی که امروزه پارک پرنیان در آن واقع شده، رد می شده است. در ابتدای آغاز خانه سازی در این محله، شرکتی کار آبرسانی این محله و لوله کشی از این قنات را به عهده گرفت و شروع به ساخت و ساز در این محله نمود. سپس سازمان برنامه و بودجه، مالکیت این زمین ها را در دست گرفت و خانه هایی برای کارمندان این سازمان در آن ها ساخته شد و همچنین خیابانی به نام این سازمان در این محله احداث شد که سبب شهرت این محله به نام سازمان برنامه شد.

خیابان های مهم محله سازمان برنامه

محله سازمان برنامه بین سه بزرگراه مهم به نام های بزرگراه ستاری، بزرگراه حکیم و اتوبان تهران-کرج قرار دارد. همچنین بلوار آیت الله کاشانی از شمال سازمان برنامه شمالی عبور کرده و بلوار فردوس غربی از سازمان برنامه جنوبی می گذرد. این محله به محله های فردوس، جنت آباد جنوبی و کوی ارم دسترسی دارد و از مزایای آن می توان به دسترسی آسان به امکانات محله های مجاور اشاره کرد.

مراكز آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه

همانطور که پیشتر گفته شد، بافت محله سازمان برنامه مسکونی است و درنتیجه، از نیازهای اساسی ساکنین این محله می توان امکان دسترسی به مدارس، آموزشگاه ها و مراکز فرهنگی را نام برد؛ که محله سازمان برنامه به خوبی پاسخگوی این نیاز ساکنین بوده و تعدادی زیادی مرکز آموزشی و فرهنگی را در خود جای داده است. از میان مدارس این منطقه می توان به دبیرستان پسرانه مهدی پور، دبیرستان پسرانه فرزانگان پویا، دبیرستان توحید و دبستان شهید هاشمی نژاد اشاره کرد.
از دیگر امتیازات این محله می توان به وجود مرکز آموزش عالی علمی کاربردی ساپکو و مدرسه استثنایی ساریخانی و همچنین آموزشگاه هایی چون آموزشگاه زبان ایران اروپا، موسسه زبان آیتاک و آکادمی زبان ارس اشاره کرد. همچنین امکانات آموزشی و فرهنگی ارائه شده توسط سراهای محله، از دیگر ویژگی های مثبت محله سازمان برنامه است؛ برای مثال، می توان به کتابخانه ی عمومی واقع در سرای محله سازمان برنامه ی شمالی اشاره کرد.

محله سازمان برنامه

مراکز خرید اصلی محله سازمان برنامه

تعداد زیادی مغازه و فروشگاه های کوچک و بزرگ محلی در محله سازمان برنامه وجود دارند، همچون سوپرمارکت ها، میادین تره بار، قصابی، فروشگاه های کتاب و لوازم التحریر، نانوایی ها و… که نیاز ساکنین این محله را مرتفع می کنند. ساخت فروشگاه های بزرگتری همچون هایپرمارکت ها موجب رونق گرفتن اقتصاد در این محله شده و همچنین نزدیکی محله سازمان برنامه به مرکز خرید کوروش موجبات رفاه بیشتر ساکنین را فراهم کرده است.

مساجد شاخص محله

در محله سازمان برنامه مساجد و تکیه هایی وجود دارند که برای افرادی که به وجود مراکز مذهبی در نزدیکی محل سکونت اهمیت میدهند؛ شرایط ایده آلی را فراهم می کنند. از بین مساجد این محله می توان به مسجد جامع نظام مافی، مسجد حضرت زینب، مسجد قمر بنی هاشم و مسجد انصارالحسین اشاره کرد.

مراکز درمانی محله سازمان برنامه

از نظر وجود مراکز درمانی، محله سازمان برنامه دارای تعداد زیادی داروخانه و چند درمانگاه است. همچنین ساکنین می توانند برای استفاده از سایر خدمات درمانی، از امکانات محله های مجاور که دسترسی آسانی به آنها وجود دارد بهره مند شوند.از داروخانه های این محله می توان به داروخانه یلدا، داروخانه دکتر امینی، داروخانه کیمیاگر و داروخانه دکتر خلیلی اشاره کرد. درمانگاه های این محله درمانگاه امیر و کلینیک دندانپزشکی رامیار هستند و برای اشخاصی که حیوان خانگی نگهداری می کنند، بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی رویال در محله سازمان برنامه وجود دارد.

مراکز مهم دولتی محله سازمان برنامه

به این دلیل که محله سازمان برنامه از مرکز شهر دور است و جزو محله های جدید به حساب می آید و از زمان احداث آن چندان نمی گذرد، مراکز مهم دولتی چندانی در آن قرار ندارد و مراکزی که وجود دارند، برای رفع نیازهای روزمره ساکنین احداث شده اند که می توان به سرای محله سازمان برنامه شمالی، سرای محله سازمان برنامه جنوبی، سرای محله پرواز، دفتر پست و اداره ثبت اسناد و املاک کن اشاره کرد.

محله سازمان برنامه

اماکن تفریحی و ورزشی محله سازمان برنامه

در محله سازمان برنامه تعداد زیادی بوستان های کوچک و بزرگ قرار دارند که علاوه بر تاَثیر مثبتی که بر آب و هوای این محله دارند، نقش به سزایی در تفریحات خانوادگی ساکنین ایفا می کنند. از میان این بوستان ها می توان به پارک اردکانی، پارک مریم، پارک ساناز، پارک فردوس، پارک پرنیان، پارک پرواز، بوستان سپیدار، پارک نگار، پارک بهمن و بوستان گلدشت اشاره کرد.
همچنین محله سازمان برنامه علاوه بر تفریحات اختصاصی خود، همچون زمین چمن مصنوعی پارک جانبازان و باشگاه ورزشی آزادیان؛ به پارک و شهربازی بزرگ ارم و همچنین پردیس سینمایی کوروش نزدیک است. ساکنین این محله همچنین دسترسی مناسبی به تعداد زیادی رستوران و کافی شاپ در سطح محله دارند.

محله سازمان برنامه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *