جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله پونک تهران

تاریخ بروزرسانی :
۶ مرداد ۱۳۹۹

محله پونک تهران از قدیمی ترین و پرطرفدارترین محله ها در غرب تهران می باشد . برای سکونت مطرح بوده است، نزدیکی به مراکز خرید و دسترسی به نقاط مختلف شهر در کنار آب و هوای نسبتا مطلوب غرب پایتخت این محله را به عنوان یکی از مناطق محبوب تهران برای سکونت مطرح کرده است. همسایه های محلی پونک از شرق به جنت آباد، از غرب به دره پونک ، از شمال به محله حصارک و سیمون بولیوار و از جنوب باغ فیض می باشد .

پونک 1 محله پونک تهران

پونک یکی از محله های تهران است که در شمال غرب و در ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۵ قرار دارد، بخش بزرگ این محله در منطقه ۵ و بخشی دیگر در منطقه ۲ تهران قرار گرفته است.بخش عمده ای از مناطق غرب تهران به دلیل ساخت و ساز پس از سال های انقلاب داری طراحی و شهرسازی متفاوت تری با دیگر مناطق تهران که در پیش از انقلاب ساخته شده است، می باشد. از ویژگی های ابن گونه ساخت و سازهای نوظهور می توان به خیابان های پهن تر ، وسیع تر و خانه هایی غالبا نوساز و چند طبقه اشاره کرد که دارای دسترسی ویژه به مراکز خرید و خدمات شهری متنوع نیز می باشد.به صورت میانگین جمعیت این محله رقمی معادل ۲۲ هزار نفر است، که با توجه به رشد جمعیت و بالا رفتن تب سکونت در تهران این تعداد همچنان رو به افزایش است

علت نامگذاری محله پونک

به عقیده ی نویسندگان ویژه نامه صد سالگی شهرداری تهران، پونک به معنی کوچه های پونه است که در گذشته در کنار رودخانه ای به همین نام قرار داشته است و امروزه این رودخانه با فاصله ی کمی از بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، از منطقه ی ۲ شهرداری تهران عبور می کند. همچنین در این ویژه نامه راجع به ساکنان اولیه پونک اینگونه آمده است: “ساکنان قدیمی پونک را مهاجرینی از خراسان تشکیل می دادند که باغبانی، شغل اصلی آنان بوده است و به مرور زمان زبان اهالی به لحجه ای عادی شمیران تبدیل شده که زبان مردم تهران نزدیک تر است.”
در جایی دیگر اینگونه آمده است که در قدیم روستایی به نام پوئینک در این منطقه وجود داشته است که بعد ها به صورت عامیانه تر به آن پونک گفته اند که این نام بر روی این منطقه که بعد ها گسترش نیز پیدا کرده است، ماندگار شده است.
مسیر خط ویژه اتوبوس های BRT از میدان آزادی تا دانشگاه علوم تحقیقات ادامه دارد و که این مسیر از اتوبان اشرفی اصفهانی می گذرد، پایانه تاکسیرانی در میدان پونک تهران که به میدان ولیعصر، میدان ونک و میدان صنعت دسترسی دارد و تاکسی هایی که در جنوب میدان پونک برای مقصد سید خندان مستقر هستند، همگی گواه دسترسی های مطلوب این محله به مناطق کلیدی پایتخت را می دهد.

پونک 4 محله پونک تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی محله پونک

از مهم ترین مراکز آموزشی این منطقه می توان به دانشگاه علوم تحقیقات اشاره کرد که در انتهای اشرفی اصفهانی و در سیمون بولیوار قرار گرفته است و همچنین سرای محله پونک که در خیابان میرزا بابایی وجود دارد از دیگر مراکز فرهنگی معتبر در محله به شمار می رود. از جمله مدارسی که در این منطقه موجود است، می توان به مدرسه دخترانه صدرا نوین واقع در گلستان شرقی، مجتمع آموزشی بهان در ایران زمین شمالی و مدرسه پسرانه رهیار واقع در سردار جنگل اشاره کرد.

مراکز خرید محله پونک

محله پونک علاوه بر دسترسی مناسب دارای مراکز خرید معتبری و پر طرفداری نیز می باشد. از مراکز خرید مهم این منطقه می توان به پاساژ بوستان و فروشگاه زنجیره ای شهروند در میدان پونک اشاره کرد، همچنین ساکنان این محله برای خرید مایحتاج روزانه می توانند به بازار میوه و تره بار منطقه در بلوار کمالی و در خیابان پارک که دسترسی آن از بلوار همیلا است مراجعه کنند.

در ابتدای بلوار میرزابابایی حد فاصل میان میدان پونک و بلوار عدل رستوران و فوت کورت های بسیاری وجود دارد که سکنه ی این منطقه می توانند برای خرید وعده های مختلف غذایی به آن جا مراجعه کنند.

پونک 3 محله پونک تهران

مراکز دولتی محله پونک

علاوه بر فضاهایی که برای امور روزانه و تفریح در این محله معرفی شده است، برای دسترسی به مراکزی مانند بانک ها، پلبیس+۱۰ و مراکزی از این دست به مجتمع تجاری بوستان می توان مراجعه کرد. بانک های ملی، ملت و پاسارگاد از جمله بانک های معتبر موجود در این محله است که فعالیت روزانه ساکنین این محله را آسان تر کرده است.

مساجد و حسینیه های شاخص محله

از مراکر مذهبی محله پونک می توان به مسجد امام علی واقع در بلوار میرزابابایی و حسینیه ای واقع در اشرفی اصفهانی و نزدیک به اتوبان نیایش اشاره کرد که همه روزه تمامی امور مذهبی از قبیل برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری، برپایی نمازهای یومیه در این محل انجام می‌شود.

مراکز درمانی محله پونک

از مراکز مهم درمانی می توان به مجتمع های پزشکان معتبر و داروخانه گل سنگ واقع در بخش های مختلف این محله اشاره کرد، اما محله پونک فاقد بیمارستان و یا درمانگاه مطرح برای انجام امور درمانی می باشد و ساکنان این محله برای انجام امور درمانی به مراکز درمانی چون کلینیک پیامبر و درمانگاه بهراد در محله ی مجاور یعنی اشرفی اصفهانی مراجعه می کنند.

اماکن تفریحی و ورزشی محله پونک

پارک نهج البلاغه یکی از پارک های بزرگ تهران که در محله پونک و در بلوار همیلا قرار گرفته است، یکی از بزرگترین قطب های گردشگری این منطقه است. از دیگر فضاهای تفریحی نزدیک به محله پونک می توان به شهربازی سر پوشیده مرکز خرید تیراژه اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از جاذبه های گردشگری که به محله پونک نزدیک است منطقه فرحزاد است که فضایی خوش آب و هوا دارد و همه روزه افراد زیادی آن جا را برای تفریح انتخاب می کنند.

 

پونک 2 محله پونک تهران

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد