رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ شهریور ۱۳۹۹

محله پاسداران تهران

لینک این مطلب کپی شد!

محله پاسداران تهران در گذشته محل زندگی افسران ارتش جمهوری اسلامی و نیز کارمندان کارخانۀ مهمات سازی ارتش یا حتی کارگران آن کارخانه بوده است به همین دلیل به خیابان پاسداران معروف شد.نام اولیۀ این محلۀ تهران « حصار رضابیک » بود و کمی بعدتر به « خیابان سلطنت آباد » معروف شد چرا که ناصرالدین شاه قاجار در آن محله باغ و عمارتی شاهانه برای خود ساخته بود و توجه ای ویژه به این محله داشت اما اسم پاسداران را، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از سکونت آن افراد مذکور، برای این محلۀ تهران برگزیدند.

محله پاسداران تهران

محله پاسداران تهران در شمال شرقی تهران قرار دارد. خیابان اصلی این منطقه خیابان پاسداران است.خیابان پاسداران تهران مرز منطقه ۳ و ۴ شهرداری تهران را تشکیل می دهد که در ادامه وارد منطقه ۱ می شود و به میدان نیاوران ختم می شود. ابتدای خیابان پاسداران از سه راه ضرابخانه آغاز می شود. بسیاری از محلات تهران مانند ضرابخانه، چالهرز، گلستان، احتشامیه، پاسداران، هروی، اختیاریه، شهرک شهید چمران، فرمانیه، اقدسیه، صاحبقرانیه،حصار بوعلی، دروس در خیابان پاسداران قرار دارند.

تاریخچه محله پاسداران

پاسداران در گذشته روستایی به نام حصار رضا بیک بوده است. به دلیل آب‌وهوای خوب، ناصرالدین در این روستا قصر بزرگی داشت و پس از مدتی، به‌قصد ارتباط با قصر صاحبقرانیه، خیابان سلطنت آباد را در آنجا ساخت. نام این خیابان، پس از انقلاب ۵۷ به خیابان پاسداران تغییر کرد.از بخش‌های مهم محله پاسداران می‌توان به ضرابخانه اشاره کرد. ضرابخانه از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف تهران بوده است. دلیل نام‌گذاری آن به ضرابخانه، دایر شدن کارخانه ضرب سکه در دوران ناصرالدین‌شاه در این محل بوده است.

محله پاسداران تهران

مکان‌های دیدنی

پارک نیاوران از زیباترین پارک های تهران است که می توانید سر بزنید و لذت ببرید. مجتمع های تجاری بسیار بزرگ و لوکسی نیز در این خیابان واقع شده اند که می توانید برای بازدید و خرید از آن ها بازدید کنید.

امکانات محله پاسداران

در یک نگاه، دسترسی، گستره واحدهای مسکونی مختلف و آب و هوای خوش از برترین امکانات محله پاسداران است. از نظر دسترسی چندین ایستگاه مترو در این محله ساخته شده است. در جنوبی‌ترین نقطه محله ایستگاه شهید زین‌الدین قرار دارد. ایستگاه هروی و حسین‌آباد هم در مرکز محله پاسداران هستند. در شمالی‌ترین قسمت و در کنار اتوبان صدر، می‌توانید به مترو نوبنیاد دسترسی داشته باشید. تمامی این متروها هم در خط آبی کم‌رنگ هستند و شما را به نقاط مختلف شهر می‌رسانند. اگر قصد دارید سوار اتوبوس شوید، می‌توانید به خیابان پاسداران مراجعه کنید. در این خیابان چندین ایستگاه اتوبوس وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین دسترسی‌های محله پاسداران، دسترسی به اتوبان‌های مختلف است. در شمال محله اتوبان صدر قرار دارد. می‌توانید از شرق محله پاسداران یا اتوبان صدر وارد اتوبان صیاد و امام علی شوید. در جنوب این محله هم اتوبان زین‌الدین قرار دارد که در ادامه به همت می‌رسد. بدین ترتیب اگر خودرو شخصی دارید، محله پاسداران مناسب شما خواهد بود. نسبتا به تمامی نقاط تهران دسترسی خواهید داشت.

محله پاسداران تهران
همچنین باید گفت که آب و هوای این محله فوق‌العاده مناسب است. به خاطر شمالی بودن این محله در اکثر ایام سال خنک خواهد بود. فضای سبز گسترده‌ای هم وجود دارد. حتی اگر سوار خودرو شوید و کمی به شرق بروید، به پارک جنگلی لویزان می‌رسید.
از نظر دسترسی به نیازمندی‌های روزمره و ضروری هم نیاز به نگرانی نیست. برای خدمات درمانی می‌توانید به بیمارستان لبافی‌نژاد در جنوب محله مراجعه کنید. بیمارستان حیوانات هروی هم کمی بالاتر واقع شده است. چندین فضای سبز مختلف هم برای گذراندن عصرها و صبح‌ها طراحی شده است. رستوران‌ها و فست‌فودهای این محله هم همگی کیفیتی مناسب دارند و پذیرای شما خواهند بود.

بافت انسانی محله پاسداران

محله پاسداران شامل ریز محله های پاسداران، ضرابخانه، مبارک آباد و لویزان است. بافت و ساختار شهری در ضرابخانه و جنوب مبارک آباد فشرده تر و تراکم ساختمان ها بیشتر است. ساکنان این قسمت محله غالبا از اهالی قدیمی و بومی هستند که اغلب یکدیگر را می شناسند. قشر یکدست ساکن در این قسمت ها سابقه سکونت ۵۰ ساله داشته و بیشتر کاسب های محله اند. مسجد جامع ضرابخانه مهمترین مرکز تجمع ساکنان این قسمت است. در قسمت های شمالی محله در شرق و غرب خیابان پاسداران ساختار خیابان ها منظم و عمود بر هم بوده، آپارتمان ها و برج های مسکونی زیبا و گاهی لوکس وجود دارد. رشد عمودی ساختمان ها و برج سازی در قسمت های شمالی پاسدارن روند رو به رشدی دارد. محله جزو مناطق نسبتا گران تهران بوده و اهالی آن از لحاظ مالی از طبقات بالای جامعه هستند. بافت جمعیتی این قسمت متنوع بوده و حداکثر قدمتی چند ساله دارند. میدان هروی در شرق خیابان پاسداران یکی از قطب های تجاری، اداری و مسکونی منطقه بوده و یکی از پاتوق های محله ای به شمار رفته و بار ترافیکی زیادی دارد. قسمت بزرگی از اراضی محله را کارخانه مهمات سازی و منطقه نظامی در بر گرفته است.

خطوط حمل و نقل عمومی

در حال حاضر از شمال این خیابان خطوط اتوبوسرانی میدان ازگل به بلوار صبا، میدان رسالت به میدان قدس و شهرک قائم به پایانه تجریش و شهرک صدف به بلوار صبا (متروی قیطریه) تردد دارند و در اواسط این خیابان خطوط اتوبوسرانی بزرگراه شهید صدر و شهید بابایی و خط میدان اختیاریه به سوهانک فعال و پایانه اتوبوسرانی شهید دستواره و ایستگاه متروی میدان نوبنیاد فعال می‌باشد و در قسمت جنوبی این خیابان خط اتوبوس پایانه شهید بهشتی به انتهای بلوار ارتش تردد دارد.

محله پاسداران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *