رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ آبان ۱۳۹۹

محله مجیدیه تهران

اشتراک گذاری

محله‌ی مجیدیه یا محله استاد حسن بنا به محله ارامنه معروف است و دسترسی مناسبی دارد . این محله به وسیله بزرگراه رسالت به دو بخش شمال و جنوبی تقسیم شده است و جالب اینکه هر کدام جز یک منطقه از شهرداری تهران می‌شوند. محله مجیدیه از شمال با بزرگراه شهید زین‌الدین و از جنوب با مسیل باختر همسایه است، ضمن اینکه همسایه شرقی مجیدیه خیابان کرمان و همسایه غربی آن بزرگراه صیاد شیرازی است. محله مجیدیه به وسیله‌ی بزرگراه رسالت به دو بخش مجیدیه شمالی و مجیدیه جنوبی تقسیم شده است. نکته جالب در مورد این محله تفاوت منطقه است، به اینصورت که مجیدیه شمالی جز منطقه ۴ و مجیدیه جنوبی جز منطقه ۸ شهرداری تهران به حساب می‌آید.

محله مجیدیه تهران

 

بافت محله مجیدیه

محله مجیدیه جز مناطق نه چندان قدیمی شهر تهران به حساب می‌آید، بنابراین بنای قدیمی و تاریخی زیادی ندارد و تقریبا تمامی آثار آن از جمله یک آسیاب، باغ عین الدوله و حمام های قدیمی به مرور زمان تخریب شده‌اند. نکته حائز اهمیت در مورد مجیدیه دسترسی نسبتا مناسبی است که وجود دارد و همین موضوع آنرا به یکی از محلات پرتراکم تهران تبدیل کرده است. در حال حاضر رشد ساخت و ساز در مجیدیه بالاست و برخلاف محلات غرب تهران، در این محله می‌توان آپارتمان‌هایی با متراژ کوچک هم پیدا کرد. در کل باید بدانید که بافت غالب منطقه آپارتمان‌های نوساز و چند طبقه است.

 

علت نام گذاری محله مجیدیه

شاهزاده عبدالمجید میرزا معروف به عین‌الدوله، صدراعظم مظفرالدین شاه یکی از ملاکان به نام محله مجیدیه بوده است و دلیل نانگذاری این محله به نام ایشان بازمی‌گردد. از آنجایی که این محله زمین‌های چندان مناسبی جهت کشاورزی نداشته است، در ابتدا ساکنان آن زیاد نبودند. با رشد شهرنشینی ، ارامنه از ابتدای دهه ۳۰ شروع به ساخت و ساز خانه های خود در این محله کردند، آنطور که در منابع مختلف امده است. در ابتدا هشتاد خانواده ارمنی در این محله ساکن شدند و به تدریج کسب و کارهای مختلف را راه انداختند. همانطور که در حال حاضر هم مشاهده می کنید محله مجیدیه تعداد زیادی شیرینی فروشی و مغازه های کالباس فروشی دارد. پیشینیه این مغازه ها به سالهای ابتدای سکونت ارامنه در منطقه برمی گردد. در واقع اینطور می توان گفت که کالباس با ورود ارامنه به ایران رونق گرفته است و در زمان جنگ جهانی دوم شهرت آن به اندازه ای شده است که دستور صدور آن به انگلستان صادر شده است.

نام فعلی محله مجیدیه ، استاد حسن بنا شده است که از مبارزان دوران ستم شاهی محسوب می شوند و تنها چندماه مانده به انقلاب در درگیری بین مردم و نیروهای نظامی به شهادت رسیده اند.

محله مجیدیه تهران

 

خیابان های مهم محله مجیدیه

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد ، محله‌ مجیدیه دارای دسترسی بسیار خوبی است و محله‌ی خوش مسیری به حساب می‌آید. اگر از اتومبیل شخصی بخواهید استفاده کنید، به سه بزرگراه رسالت، زین الدین و صیاد شیرازی دسترسی بسیار مناسبی دارید. در مورد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز باید به اطلاعتان برسانیم که دو ایستگاه نزدیک به مجیدیه، ایستگاه‌های خواجه عبدالله و صیاد شیرازی هستند. ضمن اینکه ایستگاه گلبرگ هم برای ساکنان بخش شرقی محله مجیدیه مناسب است. بی ارتی های خط پایانه آرژانتین به پایانه علم و صنعت که از بزرگراه رسالت رد می‌شوند نیز در این محله ایستگاه دارند و کار جابجایی را برای مسافران راحت کرده‌اند. در مورد استفاده از تاکسی هم بهتر است بدانید که از دو ایستگاه میدان رسالت و چهارراه پاسداران به این محله تاکسی وجود دارد.

محله مجیدیه تهران

مراکز آموزشی و فرهنگی محله مجیدیه

نام تعدادی از مراکز آموزشی محله‌ مجیدیه را در ادامه آورده‌ایم:

مدرسه آرارات ، ۱۶ متری دوم ، مجیدیه جنوبی ، شهید اثنی عشری جنوبی
مدرسه خداقلی بالاتر از میدان بهشتی، خیابان عبدی
مدرسه شهید منتظری واقع در مجیدیه شمالی، خیابان منصوری، خیابان ابراهیمی
مدرسه دانشپوردر ۱۶متری دوم شمالی.خیابان ابراهیمی
مدرسه مهدیه ریحانه انبی در مجیدیه شمالی.خیابان استاد حن بنا. کوچه جلال
مدرسه امانت واقع در خیابان ریحانی. بلوار سامان
مدرسه برادران مظفر واقع در ۱۶ متری دوم شمالی. خیابان طالبی
مدرسه راه فاطمه در ۱۶ متری دوم شمالی. بلوار بیژن نبش گلستان ۸
همچنین دانشگاه علمی کاربردی در خیابان کرد، خیابان نهاندوست قرار دارد. علاقمندان به یادگیری زبان انگلیسی هم میتوانند از آموزشگاه سپهر در مجیدیه شمالی، میدان ملت، آموزشگاه زبان انگلیسی کوشش نرسیده به میدان ملت، آموزشگاه زبان آرمنیان واقع در مجیدیه جنوبی، ۱۶ متری دوم استفاده کنند.

محله مجیدیه تهران

مراکز خرید اصلی محله مجیدیه

مرکز خرید دنیای نور در مجاورت بزرگراه رسالت یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در محله مجیدیه است. خیابان‌های اصلی این محله هم دارای تعداد زیادی از مغازه‌های مختلف هستند که تمامی نیازهای ساکنان منطقه را برطرف می‌کنند. از فروشگاه‌های لباس گرفته تا مکانیکی ها و مغازه های تعمیر اتومبیل. همچنین ساکنین برای تهیه مواد روزمره می توانند از بازار میوه و تره بار روبه روی ورودی پارک مجیدیه خرید کنند.یکی دیگر از مراکز مهم برای خرید مایحتاج روزمره فروشگاه شهروند واقع دربزرگراه رسالت، خیابان منصوری است.

محله مجیدیه تهران

مساجد و حسینیه های محله مجیدیه

از مساجد این محله می‌توان به مسجد قمر بنی هاشم در خیابان ۱۶ متری دوم، خیابان خانعلی، مسجد چهارده معصوم در خیابان شهید هدایتی، مسجد الهادی واقع در ریحانی، خیابان صباح غربی اشاره کرد. همچنین دو حسینیه علی اکبر واقع در مجیدیه جنوبی و حسینیه ولیعصر واقع در مجیدیه جنوبی از دیگر مراکز مذهبی این محله به شمار می‌روند. ضمنا کلیسای گریگور لوساووریچ در خیابان شانزده متری اول، کوچه جمشید رویان یکی دیگر از مرکزهای شاخص مذهبی مجیدیه به شمار میرود.

 

مراکز درمانی محله مجیدیه

 

مراکز درمانی محله مجیدیه عبارتند از :مرکز درمان سومصرف مواد محیا واقع در اتوبان رسالت، خیابان استاد حسن بنا جنوبی. روبروی بانک پاساگارد، درمانگاه سیدان در خیابان جانبازان غربی، خیابان حیدری. درمانگاه همایون واقع در خیابان جانبازان غربی، خیابان جانبازان.ضمنا از داروخانه‌های این محل می‌توان به داروخانه مرکزی رسالت واقع در ۱۶ متری دوم، روبه روی کوچه طالبی، داروخانه ملت نبش کوچه عبدی و داروخانه چهارده معصوم در خیابان هدایتی اشاره کرد.

محله مجیدیه تهران

مراکز دولتی محله مجیدیه

از مراکز دولتی این محله علاوه بر بانک‌ها و دفاتر خدمات پستی میتوان به کلانتری ۱۹۰ مجیدیه و آموزش و پرورش منطقه ۴ واقع در بزرگراه رسالت، نبش خیابان کرمان شمالی اشاره نمود.

اماکن تفریحی و ورزشی محله مجیدیه

محله مجیدیه دارای فضاهای سبز بسیاری است که از جمله‌ی آنها می‌توان به بوستان خانعلی واقع در خیابان هدایتی، بوستان دهقان نبش خیابان دهقان، بوستان شهید جهان پناه واقع در خیابان منصوری و بوستان مجیدیه واقع در خیابان منصوری اشاره نمود.ضمنا این محله دارای تعداد زیادی کافه و قنادی است که پاتوق تعدادی از جوانان می‌باشد. همچنین مجموعه ورزشی آرش میراسماعیلی واقع در بوستان مجیدیه یکی دیگر از مراکز تفریحی این محله است.

 

محله مجیدیه تهران

محله مجیدیه تهران

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *