جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غربت و مظلومیت هنرهای سنتی در کشور

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ – تهران – ایرنا – معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هنرهای سنتی در غربت و مظلومیت هستند و ما می خواهیم صدای این هنرمندان مظلوم را به گوش همه برسانیم، اگر کار بنیادین در رابطه با زیبایی شناسی این هنر انجام نشود به مرور داشته هایمان از یاد می رود.

به گزارش روز یکشنبه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بهمن نامور مطلق در مراسم افتتاح نمایشگاه نگاره های چوبی که صبح امروز(یکشنبه) با حضور جمعی از اساتید، پیشکسوتان و دانشجویان این هنر برگزار شد، گفت: چوب و آثاری که با این عنصر شکل می گیرد حس زندگی و حیات را برای انسان تداعی می کند.

وی افزود: زیبایی شناسی چوب طی چند سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

نامور مطلق ادامه داد: در حوزه چوب حرف ها نگفته بسیاری وجود دارد، چوب در فرهنگ های مختلف جایگاه ویژه و متفاوتی دارد به طور مثال این عنصر طبیعی در فرهنگ چینی به عنوان عنصر پنجم شکل دهنده جهان شناخته می شود، مثال هایی از این دست بسیار زیاد است که می تواند نشان دهنده اهمیت چوب باشد.

نامورمطلق با اشاره به اینکه چوب با سایر عناصر فرق های اساسی دارد، یادآور شد: از نظر زیبایی شناسی هم بحث چوب با سایر عناصر فرق دارد چراکه در چوب حس زندگی و حیات جریان دارد در حالی که سنگ و فلز این حس را به انسان تداعی نمی کند.

معاون صنایع ‎دستی همچنین چوب را مرتبط با عالم ماورا و قدسی دانست و ادامه داد: چوب در بسیاری از افسانه ها و در باورهای قدیمی مقدس بوده است، نگاه ما به چوب از گذشته نگاه ویژه ای بوده که این قضیه تصادفی نیست.

وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه هایی نشان می دهد ما تا چه میزان بضاعت و سرمایه داریم که باید از آنها استفاده کنیم، چوب حس پاکی و گرما را به انسان منتقل می کند و ما برای حفظ این هنر باید به مبانی بنیادین بازگردیم.

معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه جای چوب در معماری داخلی خالی است، یادآور شد: در خانه های ما جای چوب خالی است و این در حالی است که در معماری داخلی آینده از چوب به عنوان عنصر اصلی استفاده خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: برای جاودانه شدن این هنر باید زیبایی شناسی هنرهای چوبی با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

در این مراسم از ۵ هنرمند پیشکسوت جواد شفایی در رشته گره چینی، اکبر صوتی در رشته مشبک کاری، محمدرضا ایلدارژاله در رشته سازسازی، شاهپور ترابی گودرزی در رشته معرق و حبیب الله مهره کش در رشته خاتم کاری تجلیل شد.

همچنین نمایشگاه نگاره های چوبی با حضور بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور در سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد.

81079190 5556207 غربت و مظلومیت هنرهای سنتی در کشور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *