جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی مشهد در پاییز

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آبان ۱۴۰۲

جاهای دیدنی مشهد در پاییز کمتر از فصول دیگر نیست. مشهد شهری زیارتی است ما در مطالب جاهای دیدنی مشهد در بهار و ۱۰ جای دیدنی مشهد در تابستان به برخی از جاذبه های گردشگری مشهد اشاره داشته ایم که شما می توانید مطالعه فرمایید.شهر مشهد به واسطه‌ی وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان، به پایتخت فرهنگی ایران بدل شده است. رونق تمامی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر مدیون میزبانی امام مهربانی‌ها، امام رضا علیه‌السلام است. در این مقاله تصمیم داریم به مطالبی از شهر مشهد بپردازیم که در مقالات دیگر کمتر به آن پرداخته شده‌ است. شاید با این راهنما بتوانیم خدمتی به زائران شهر مشهد مقدس کرده باشیم.

مشهد جاهای دیدنی مشهد در پاییز

حرم امام رضا

بدون شک، حرم مطهر امام رضا (ع) اولین و مهم‌ترین مرکز گردشگری شهر مشهد است و در هر فصلی زیباست بخصوص در پاییز که خلوت تر هم هست. در حقیقت شهر مشهد به واسطه‌ی حضور امام هشتم به مشهد امروزی تبدیل شده‌ است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، حرم علی‌ابن موسی الرضا (ع) درنیمه‌ی شرقی شهر قرار دارد. زائران حضرت می‌توانند با تاکسی یا اتوبوس به حرم مطهر دسترسی داشته باشند. همچنین با خطوط مترو می‌توان در ایستگاه میدان بسیج پیاده شد و پس از آن از طریق خیابان امام رضا به حرم مشرف شد.

حرم جاهای دیدنی مشهد در پاییز

برای آشنایی بیشتر با شهر مشهد پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در مشهد را مطالعه بفرمایید.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد که در ضلع جنوبی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد، یک اثر تاریخی بسیار زیبا متعلق به دوران تیموریان است. این مسجد تاریخی از معماری باشکوه ایرانی-اسلامی برخوردار می‌باشد و به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری ساخته شده است. معماران و استادان دوران تیموری در ساخت این بنای زیبا از آجر، گچ، کاشی‌های رنگی و سنگ مرمر استفاده نمودند.

%name جاهای دیدنی مشهد در پاییز

باغ نادری (آرامگاه نادرشاه)

باغ موزه نادری یکی از مهمترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود که محل دفن و آرامگاه نادرشاه افشار یکی از بزرگترین پادشاهان ایران است و هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. بنای زیبای این آرامگاه توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده و علاوه بر قبر نادرشاه موزه ای شامل اشیا و سلاح‌های قدیمی و تاریخی دوران‌های مختلف از افشاریه تا قاجاریه، در آن قرار دارد. آرامگاه نادرشاه افشار از جاهای دیدنی پرطرفدار مشهد به حساب می‌آید.

باغ نادری 800x566 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

پارک وکیل آباد

یکی از بهترین لوکیشن‌های پاییزی مشهد، پارک زیبای وکیل آباد است. صرف یک فنجان قهوه یا چای خوش‌طعم در هوای دل‌پذیر، قدم‌زدن روی هزاران برگ‌ خشکیده، تماشای طبیعت هزاررنگ پاییزی، شنیدن صدای رودخانه و عکاسی از جلوه‌پردازی‌های پاییز در این پارک وسیع لذتی چندبرابر دارند.

پارک وکیل آباد مشهد، یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های مشهد محسوب می‌شود که به دلیل فضای گسترده، امن و بسیار زیبایش، به یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های مردم تبدیل شده است. بیشتر افراد برای لذت‌بردن از طبیعت راهی این پارک می‌شوند، اما خوب است بدانید بوستان وکیل آباد جاهای دیدنی دیگری هم دارد. ازجمله عمارت حاج حسین ملک (واقف پارک) با قدمتی نزدیک به ۸۰ سال که درحال‌حاضر موزه‌ای با موضوع حیات‌وحش در آن برپاست. در این موزه می‌توانید به تماشای حیوانات تاکسیدرمی‌شده بنشینید.

باغ وحش، سینمای پنج‌بعدی، مسیز تنیس، وسایل بازی کودکان، فوتبال دستی و گلخانه، در کنار امکانات گسترده رفاهی، از دیگر جذابیت‌های این پارک هستند.

%name جاهای دیدنی مشهد در پاییز

پارک ملت مشهد

یکی از زیباترین جلوه‌گری‌های طبیعت در فصل پاییز را می‌توانید در پارک ملت مشهد پیدا کنید. این پارک با شهربازی هیجان‌انگیزش، یکی از نوستالژیک‌ترین پارک‌های مشهد محسوب می‌شود که در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ اما اگر از من می‌پرسید، در فصل پاییز، پادشاه پارک‌هاست.

پارک ملت علاوه‌بر طبیعت زیبایش، امکانات زیادی دارد و محل مناسبی برای تفریح هر قشر و هر سنی محسوب می‌شود. از محبوب‌ترین فعالیت‌های مردم در این پارک، پیاده‌روی و ورزش دور پارک است. مسیر عریضی دورتادور این پارک کشیده شده که محل امن و دلچسبی برای پیاده‌روی، دوچه‌سواری، اسکیت‌سواری و ورزش‌های سبک است؛ بخصوص در پاییز که مسیر طولانی‌ دل‌انگیزش، با برگ‌های زرد و نارنجی، فرش می‌شود.

اگر دوست دارید حرفه‌ای‌تر ورزش کنید، کافی‌ست سراغ ضلع غربی پارک که زمین‌های والیبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس و اسکیت در آن قرار گرفته، بروید. بانوان هم برای ورزش در هوای آزاد، می‌توانند به باغ رز که فضای اختصاصی بانوان است، بروند. در این قسمت، علاوه‌بر امکانات ورزشی و رفاهی مجزا، زمین چمن بزرگی برای تمرینات ورزشی در نظر گرفته شده است.

پارک ملت 1 800x450 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

 

پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی، همان‌طور که از اسمش پیداست، بوستانی‌ست که در نزدیکی دو کوه سنگی اما نه‌چندان مرتفع واقع شده است. چشم‌اندازهای صخره‌ای، معماری پلکانی، حوض وسیع و طبیعت زیبای پارک، آن را به یکی از خیال‌انگیزترین جاهای دیدنی مشهد در پاییز تبدیل می‌کنند.

اما پارک کوهسنگی فقط به جلوه‌های طبیعی‌اش محدود نیست و چیزهای زیادی برای کشف و کاوش دارد. اگر دوست دارید به تماشای چشم‌انداز شب بنشینید، می‌توانید از پله‌های تعبیه‌شده برای بالارفتن از کوه کمک بگیرید. اگر اهل خرید هستید، مجتمع تجاری‌تفریحی مهر کوهسنگی، گزینه بسیار خوبی برای پاساژگردی‌ست.

از همه جالب‌تر، موزه بزرگ خراسان نیز در این پارک قرار گرفته که می‌توانید در آن به تماشای آثار پیش از تاریخ تا دوران اسلام بنشینید. اگر هم به دنبال یک بازارچه تمام عیار از انواع صنایع دستی نفیس و ارزشمند از سراسر ایران هستید، بازدید از بازارچه چهارسوق کوهسنگی را فراموش نکنید. علاوه‌بر صنایع دستی، نمایشگاه آثار هنری هم در این مجموعه برپا می‌شود. اگر دنبال یک تفریح همه‌جانبه پاییزی در یکی از دل‌انگیزترین نقاط مشهد هستید، پارک کوهسنگی مشهد را در لیست تفریحات خود بگنجانید.

کوهسنگی 800x599 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

آرامگاه فردوسی

مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، در مسیری منشعب از راه عمومی مشهد به کلات نادری، نزدیک به شهر تاریخی طابران و بقعه‌ی تاریخی هارونیه قرار دارد. روستای پاژ، زادگاه فردوسی، که امروزه فاز نامیده می‌شود در ۲۸ کیلومتری شرق آرامگاه فردوسی قرار دارد. هرچند از جاده‌‌ی کناری آرامگاه فردوسی در توس نیز می‌توان با طی مسافتی حدود شش کیلومتر، به‌شکل غیرمستقیم به این روستا رسید.

فردوسی 800x444 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع یکی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز است که مربوط به دوره صفوی است و در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد واقع شده‌ است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره‌ی ثبت ۱۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا به توصیه‌ی شیخ بهایی توسط شاه عباس صفوی در نیمه اول قرن هجری ساخته شده است.

خواجه ربیع در سال‌های پایانی عمرش ساکن شهر نوغان (مرکز ولایت توس در آن زمان) شد و بالاخره در سال ۶۳ ه‍. ق درگذشت و در یک فرسنگی شمال نوغان دفن شد. مشهور است که امام رضا (ع) هنگام سفر به خراسان در سال‌های ۲۰۰ تا ۲۰۳ ه‍. ق قبر خواجه را زیارت کرده‌ است.

خواجه ربیع 800x600 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

بوستان مینیاتوری مشهد

اولین بوستان مینیاتوری شرق کشور به مساحت ۸ هکتار با هزینه‌ای بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان اعتبار در مشهد احداث شد. پارک مینیاتوری، ایرانی کوچک است و آثار باستانی از گوشه و کنار کشورمان در مقیاس کوچک در این پارک به نمایش درمی‌آید.

در این بوستان که یکی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز است ۵۸ نماد فرهنگی، مذهبی و نقاط دیدنی شهرهای مختلف ایران به صورت مینیاتور شده در معرض دید عموم شهروندان قرار می‌گیرد که در هنگام افتتاح ۹ المان آن به بهره‌برداری رسید.

المان‌های تحت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد، آرامگاه عطار نیشابوری، راه‌آهن مشهد، روستای کندوان، باغ شاهزاده ماهان کرمان و سد کارون تا کنون رونمایی شده‌اند.

بوستان مینیاتوری1 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

موزه شه لافتی

موزه شه‌ لافتی دارای درب ورودی بسیار کوچکی است که برای وارد شدن باید خم شوید. این موزه بسیار مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به فردوسی و شاهنامه است. موزه‌ای که بیشتر جاذبه‌اش بسته به یک آدم و عتیقه‌هایی است که دور و بر خود جمع کرده است؛ آدمی که یک‌تنه کار چند نهاد و دستگاه عریض و طویل را انجام می‌دهد و خودش، هم مدیر کل و هم آشپز سازمان است.

موزه شه لافتی 800x533 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

خانه اردکانی

خانه اردکانی (دولابیان) مربوط به اواخر دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۳۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه اردکانی 800x533 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

خانه وطن چی

خانه وطن چی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در مشهد، خیابان خسروی، جنب سرای عروس، طبقه دوم قرار گرفته است. این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۱۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه وطن چی 800x533 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

روستای جاغرق

از دیگر جاهای دیدنی مشهد در پاییز، روستای زیبای جاغرق است. اگر یک‌بار گذرتان به این روستای باصفا خورده باشد، دور از انتظار نیست که به پاتوق همیشگی‌تان تبدیل شده باشد. اگر هوس یک لیوان چای آتیشی، خوردن بلال و لبو در هوای سرد به سرتان زد، یا دلتان آش رشته گرم و غذای خانگی خواست، جاغرق همان‌جایی‌ست که باید سراغش را بگیرید. همان‌طور که اشاره کردم، رستوران‌های این منطقه شهرت زیادی دارند و این شهرت را علاوه‌بر کیفیت خوبشان، مدیون طبیعت زیبای جاغرق هم هستند.

روستای جاغرق دارای رودها و آبشارهای فصلی زیادی‌ست که چهره آن را در فصل بهار و پاییز زیباتر می‌کند. نماد این روستا چنار بزرگ و کهنسالی‌ست که در ابتدای روستا قرار گرفته و ۲ متر قطر و ۷۰۰ سال سن دارد. این روستا یکی از تفرجگاه‌های بسیار محبوب در مشهد است، پس اگر پنج‌شنبه یا جمعه‌شب‌ها عازم این روستا هستید، توقع ترافیک شدید و ازدحام را داشته باشید.

روستای جاغرق 800x600 جاهای دیدنی مشهد در پاییز

روستای نغندر

در دل کوه‌های بینالود، دره‌ای وجود دارد که درگذشته به دلیل وفور درخت توت، اغلب مردم آن به پرورش ابریشم مشغول بودند. اسم این دره برگرفته از دو کلمه نوغان به معنی ابریشم و در، به معنی دره است. روستای نغندر مشهد به دلیل طبیعت بکر و نزدیک‌بودن به شهر، به یکی از جاذبه‌های گردشگری، بخصوص در بهار و تابستان که فصل برداشت محصولات هستند تبدیل شده است. با این وجود نمی‌توان از چهره طبیعت زیبای آن در پاییز به راحتی گذشت.

%name جاهای دیدنی مشهد در پاییز

دره ارغوان

می‌دانم چه می‌خواهید بگویید، قبول دارم که برای تماشای ارغوانی‌ترین حالت دره، باید در بهار سراغ آن رفت. اما زنده‌ترین و پرآب‌ترین حالت این دره زیبا، در پاییز است. اگر دنبال جاهای دیدنی مشهد در پاییز می‌گردید که کمتر کسی در این فصل سراغشان را می‌گیرد و پر است از مکان‌های ناب و سرشار از آرامش پاییز، دره ارغوان پیشنهاد ویژه من به شماست.

دره ارغوان جاهای دیدنی مشهد در پاییز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    مشهد شهر خوبی هست که بیشتر به خاطر زیارتی بودنش معروفه در صورتی که از نظر گردشگری و سیاحتی هم خیلی خوبه

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آمنه رجنی

    با عرض سلام خدمت دوستان عزیز .
    دوستانی که تا مشهد میان حتما به مزار فردوسی بروند جای بسیار عالی برای خانواده و استراحت و با امنیت

    ۲۹ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • غلامی

    عالی بود

    ۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد