جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اسفند ۱۴۰۱

همراه با سیری در مشهد می خواهیم بیشتر با این کلانشهر که پایتخت معنوی ایران لقب گرفته آشنا شویم. نام مشهد به‌ معنی محل شهود و محل شهادت است. به‌ باور شیعیان، علی بن موسی الرضا پس از قتل به‌دست مأمون، خلیفهٔ عباسی، در سال ۲۰۳ ه‍. ق، در آرامگاه هارون الرشید سناباد به‌خاک سپرده شد. از آن پس «سناباد نوغان» به‌نام «مشهدالرضا» خوانده شد و کم‌کم بر پهنهٔ آن، به‌ویژه در زمان شاه تهماسب صفوی، افزوده شد. به‌مرور زمان نام مشهد بر این شهر ماندگار شد. به مشهد نام «قبلهٔ هفتم» را نیز اطلاق می‌کنند.

شهر مشهد سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

معرفی شهر مشهد

مَشهَد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران پس از تهران است. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ مشهد با ۳٬۰۰۱٬۱۸۴ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و نود و پنجمین شهر پر جمعیت دنیا به‌شمار می‌رود. این شهر به واسطهٔ وجود حرم علی بن موسی الرضا، هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است.
مشهد شهری است که به دلیل نزدیکی به مرزهای شرقی اغلب شاهد کشور گشایی ها و جنگ ها و همچنین حضور گردشگران خارجی برای تجارت بود. اقوام مختلف از جمله فارس ، ترک ،شمالی ، کرد و لر و … در این شهر کنار هم زندگی می کنند . همچنین درصد زیادی از مهاجران افغان به دلیل همسایگی این کشور با شهر شمال شرق کشور در شهر مشهد ساکن هستند.اغلب مردم این منطقه فارسی زبان هستند و عده کمی نیز به زبان کرمانجی صحبت می کنند . لهجهٔ مشهدی که آن را شاخه ای از فارسی دری می دانند، یکی از لهجه‌های مهم و تأثیرگذار فارسی و خاستگاه ادبیات اصیل شاعرانی همچون فردوسی، عطار و خیام است.

شهر مشهد 1 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

جاذبه های گردشگری مشهد

حرم امام رضا (ع)

اولین جای مذهبی که در مشهد وجود دارد و همه ما آن را می شناسیم، حرم امام رضا (ع) است. در واقع این حرم، مهم ترین و معروف ترین جاذبه مذهبی مشهد محسوب می شود که همیشه شیعیان زیادی برای زیارت به آن جا می روند. گاهی اوقات افراد تنها برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد می روند و تنها سفر زیارتی و مذهبی دارند. زمانی که وارد حرم مطهر می شوید، گنبد طلایی آن چشمانتان را درخشان می کند و حال و هوای بسیار خوبی پیدا می کنید. حتی در سفر تفریحی خود به مشهد هم پیشنهاد می کنیم از این حرم دیدن کنید و لذت ببرید.

حرم امام رضا سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

مسجد گوهرشاد

یکی دیگر از جاهای مذهبی در مشهد، مسجد گوهرشاد است. این مسجد در فاصله بسیار کمی از حرم قرار دارد و مهم ترین چیزی که در مورد آن اهمیت دارد، قدمت آن است. جالب است بدانید که این مسجد مربوط به زمان تیموریان است که نشان دهنده قدمت طولانی آن است. گنبد این مسجد ۴۱ متر است و هر مناره آن هم ۴۳ متر ارتفاع دارد. در بازدید از این مسجد پیشنهاد میکنم حتماً از ایوان مقصوره و تابلوهای مربوط به دوران تیموری بازدید کنید. این مسجد نه تنها یک محل مقدس است، بلکه یک محل تاریخی هم محسوب می شود و می توانید از دیدن آن لذت ببرید.
آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، جنوب حرم مطهر رضوی

مسجد گوهرشاد سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

آرامگاه نادرشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد موزه نادر شاه افشار است، در این موزه آرامگاه نادر شاه افشار نیز واقع شده است و این مسئله یک قابلیت دوگانه به آن میدهد.این باغ مساحت بسیار زیادی دارد که نشان دهنده اقتدار پادشاه ایرانی یعنی نادرشاه افشار است. البته آرامگاه این پادشاه از ابتدا در این محل نبوده است و در سال ۱۲۹۶، قوام السلطنه جسد نادرشاه افشار را به این جا منتقل کرده است. این پادشاه وصیت کرده بود که او را در کلات نادری به خاک بسپارند اما پیش از آن که عمارت خورشید کامل شود، عمر این پادشاه به پایان رسید. این موزه از آثار تاریخی مربوط به دوران افشاریه و صفویه است و جذابیت زیادی دارد.
آدرس:مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)

آرامگاه نادرشاه 800x600 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

موزه آستان قدس

این موزه در نزدیکی حرم مطهر قرار گرفته است و بخش های مختلفی را در خود جای داده است. از مهم ترین آن ها می توان به بخش های قرآن، استاد فرشچیان، هدایای رهبری، موزه فرش، موزه تمبر، موزه مردم‌شناسی، گنجینه اسکناس، موزه سکه، موزه هنرهای تجسمی، موزه آبزیان و موزه نجوم اشاره کرد. بازدید از این محل بسیار جذاب است و می تواند نظرتان را جلب کند. البته این محل به قدری بزرگ است که برای بازدید از همه آن، باید چند ساعتی را زمان صرف کنید.
آدرس: مشهد، حرم مطهر امام رضا، صحن کوثر

موزه آستان قدس سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

حمام مهدی قلی بیک

یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی که در مشهد وجود دارد، حمام مهدی قلی بیک است. این حمام یکی از بزرگ ترین حمام های تاریخی مشهد است که ساخت آن مربوط به دوران صفویه است. در گذشته این حمام، حمامی برای شاهان دربار بوده است و به همین دلیل است که بزرگ ترین حمام در مشهد است. این حمام سقفی بزرگ دارد که با هنر ایرانی تزئین شده است. از نظر معماری، یک نمونه عالی در ایران است که از معماری سنتی ایران بهره برده است. این حمام حدود ۲ هزار متر مربع مساحت دارد و به همین دلیل یکی از بزرگ ترین حمام های تاریخی محسوب می شود.
آدرس: حرم امام رضا، کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی

حمام مهدی قلی بیک سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

مدرسه عباسقلی خان

در دوران صفوی، آثار خیره کننده ای ساخته شده است و هنوز هم وجود دارد! مدرسه عباسقلی خان یکی از آثار بی نظیری است که در زمان صفویه ایجاد شده است.این مدرسه نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایرانی در دوران صفوی بوده است و اکنون هم به عنوان یک بنای تاریخی در مشهد وجود دارد. مدرسه مذکور در نزدیکی درب ورودی حرم از خیابان نواب صفوی وجود دارد و شما می توانید در بازدید از حرم، به سراغ مدرسه عباسقلی خان هم بروید. معماری این مدرسه به این صورت که چهار ایوان و دو طبقه دارد و دور تا دور /آن ۱۰۴ حجره زیبا و قدیمی به چشم می خورد.
آدرس: مشهد، ضلع جنوبی حرم، ابتدای خیابان نواب صفوی

مدرسه عباسقلی خان سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

خانه داروغه مشهد

از دیگر جاهای تاریخی و دیدنی مشهد می توان به خانه داروغه مشهد اشاره کرد. این خانه در محدوده خیابان نواب صفوی قرار گرفته است که یکی از قدیمی ترین خیابان های مشهد است. این خانه توسط شهرداری و سازمان های مرتبط بازسازی شده است و در حال حاضر به شکلی زیبا برای بازدید در اختیار شما قرار دارد. شما می توانید از بازدید آن نهایت لذت را ببرید و با سبک معماری روسی آشنا شوید. خانه های متعددی در این بنا وجود دارد که تنها قسمت های بسیار کمی از آن آسیب دیده اند.
آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

خانه داروغه سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

بازار رضا

وقتی حرف از مکان های دیدنی مشهد و مرکز خرید به میان می‌آید کمتر کسی است که به فکر بازار رضا نیفتد. این معروفیت دو عامل مهم دارد نخست این که این بازار در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد و دوم قدمت این بازار است. با داشتن قدمتی ۳۵ ساله بازار رضا را میتوان قدیمی ترین بازار مشهد دانست.
معماری این بازار همانند معماری بازارهای قدیمی است به این صورت که دو رسته مغازه در مقابل هم قرار گرفته اند. اگر شما انتها تا ابتدای بازار رضا را بپیمایید به این معناست که حدود یک کیلومتر پیاده روی کرده اید. اگر قصد خرید اقلامی مثل مهر، سجاده، تسبیح، عطر، انگشترهای عقیق و فیروزه، زعفران و زرشک را دارید بازار رضا میتواند بهترین گزینه باشد.
آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ضلع شرقی خیابان امام رضا

بازار رضا سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

مرکز خرید الماس شرق

مرکز خرید الماس شرق از معروف‌ترین مجتمع‌های تجاری و تفریحی در مشهد است که معماری زیبایی دارد. در این مرکز خرید فروشگاه‌های متنوعی فعالیت می‌کنند که انواع لباس، لوازم منزل و سوغات مشهد را به گردشگران ارائه می‌دهند. در بازدید از مجتمع تجاری الماس شرق ضمن خرید و بازدید از بخش تجاری این مجموعه می‌توانید از امکانات تفریحی و سایر بخش‌های آن مانند عکاس خانه سنتی، شهربازی سرزمین عجایب، آکواریوم شهر دریایی و سینمای پنج‌بعدی نیز استفاده کنید. این مجتمع ۶ طبقه در انتهای بلوار خیام شمالی قرار دارد.
آدرس:مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری گردشگری الماس شرق

الماس شرق سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

شهربازی ملت

بعید است که نام شهربازی ملت مشهد به گوشتان نخورده باشد! شهربازی ملت در پارک ملت قرار گرفته است و شما می توانید بلندترین چرخ و فلک خاورمیانه را در آن سوار شوید. زمانی که چرخ و فلک به بالاترین حد خودش می رسد، مشهد کاملاً زیر پایتان است. همچنین در این شهربازی انواع دیگر وسایل بازی هم قرار دارد که شما می توانید متناسب با سلیقه خود از آن ها استفاده کنید. مسافران زیادی وجود دارند که در سفر به مشهد حتماً از این شهر بازی استفاده می کنند و لذت می برند.
آدرس: مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت

شهربازی ملت سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هلیوم پارک مشهد

یکی دیگر از جاهای تفریحی که می توانید در مشهد تجربه کنید، هلیوم پارک است. این پارک از تفریحات جدیدی است که در مجموعه جاذبه های گردشگری مشهد اضافه شده است. این پارک دارای ۲ سالن ۱۵۰۰ متری است. محل قرارگیری آن هم طبقات ۴ و ۵ برج مروارید گوهر مشهد است. جالب است بدانید که هلیوم پارک مشهد دارای آیتم های مختلفی نظیر فری جامپینگ، نینجا کورس، ژیمناستیک، صخره‌نوردی، والیبال ترامپولین، بسکتبال ترامپولین، ایربک، فایتینگ، کیک‌بال، فوتبال حبابی، بیلیارد با پا، دوج بال و… است. این مجموعه برای کودکان و بزرگ سالان قابل استفاده است و می توانید از آن نهایت لذت را ببرید.
آدرس: مشهد، بلوار جانباز، برج مروارید

هلیوم پارک سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

بوستان مینیاتوری مشهد

در بوستان مینیاتوری مشهد، همه چیز کوچک است! در واقع هدف از ایجاد چنین بوستانی این بوده است که یک محیط تفریحی سالم و منحصر به فرد برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با شهر مشهد وجود داشته باشد. شما می توانید تمام امکان تاریخی، فرهنگی، زیارتی و تفریحی مشهد را به صورت کوچک شده در این پارک مشاهده کنید و لذت ببرید. بازدید از این پارک می توانید برای هر کسی با هر سلیقه ای جذاب و منحصر به فرد باشد.
آدرس: مشهد،بزرگراه میثاق، بلوار سجادیه، بوستان مینیاتوری

بوستان مینیاتوری سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد یکی از بزرگ ترین جاذبه های طبیعی مشهد به حساب می آید که در داخل مشهد قرار گرفته است. این پارک در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد و شما می توانید از این پارک خوش آب و هوا دیدن کنید. رودخانه طرقبه هم از این پارک زیبا و جذاب عبور می کند و منظره ای تکرار نشدنی را برای آن فراهم کرده است. پس اگر به دنبال جایی هستید که ساعت ها در آن اتراق کنید و از حضور در آن لذت ببرید، پارک وکیل آباد گزینه مناسبی است که در فضای ۲۶۰ هزار متر مربع قرار گرفته است. امکانات رفاهی مورد نظر شما برای تفریح خانوادگی هم در آن قرار دارد!
آدرس: خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

پارک وکیل آباد سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

پارک کوهسنگی

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که شهرت و قدمت زیادی دارد کوهسنگی مشهد یا پارک کوه سنگی است. این پارک همه روزهای هفته و ۲۴ ساعته پذیرای گردشگران است.دیزی یکی از غذاهای معروف مشهد است اما در دیزی سراهای کوهسنگی این غذا در ظروف سنگی طبخ میشود؛ این مسئله سبب شده تا طعم دیزی های این پارک بسیار خاص و خوشمزه باشد.
آدرس:خراسان رضوی، جنوب غربی مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی

کوهسنگی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

برای دیدنی بقیه جاهای دیدنی مشهد می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای مشهد

روستای زُشک

یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین روستاها در حوالی شهر بزرگ مشهد با نام زشک، Zoshk، شهرت دارد. روستای زُشک در در قسمت جنوب شرقی شهر مشهد در امتداد رشته کوه‌های طویل و بلند بینالود واقع شده است. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده جمعیت این روستای ییلاقی و چشم‌نواز در حدود ۲۱۷۱ نفر اعلام شده است. از آنجایی که خوشی و دلپذیری آب و هوا در این روستا غوغا به پا می‌کند و به عبارتی دیگر می‌توان گفت جنجال‌برانگیز است.
در فصل گرما یعنی فصل‌های بهار و تابستان جمعیت این روستا به چند برابر افزایش پیدا می‌کند. علت این افزایش جمعیت حضور مشتاقانۀ گردشگران در این روستا است.
آدرس :مشهد، بخش طرقبه، دهستان شاندیز، روستای زشک.

روستای زشک سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

روستای خادر

یکی دیگر از روستاهای ناب و دیدنی در حوالی شهر مشهد با نام روستای خادر، Khadar، شناخته می‌شود. روستای خادر همچون روستای زشک از توابع مناطق ییلاقی، خوش آب و هوا و خوش‌منظرۀ طرقبه و شاندیز مشهد به شمار می‌رود. اما روستای بی‌نظیر خادر در دل یک درۀ عمیق واقع شده است و همین امر زیبایی وشکوه این روستای ییلاقی را صدچندان افزایش داده است. در این روستا شاهد رویش گیاهانی کمیاب و وحشی هستیم که جلوه‌ای بی‌رقیب دارند و با رنگ و رخسار بی‌مثال‌شان چشم را می‌نوازند.
گفته می‌شود روستای خادر در حوالی شهر مشهد در حدود ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. بنابراین این روستا به عنوان روستایی تاریخی شهرت یافته است. البته روستایی تاریخی که همچنان سرافراز و نام‌آشنا به حیات خود ادامه می‌دهد و خوشبختانه پس از گذشت این همه سال هنوز به دست فراموشی سپرده نشده است و از برکت رفت و آمد گردشگران بهره دارد و به جلوه‌گری می‌پردازد.
آدرس: مشهد، ۲۰ کیلومتری دهستان شاندیز، روستای خادر.

روستای خادر سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

دهستان شاندیز

امکان ندارد به شهر مشهد سفر کنید و مهمان منطقۀ دلگشا و چشم‌نواز شاندیز، Shandiz، نباشید. در واقع لازم است اضافه کنم که یکی از مشهورترین، جذاب‌ترین و پرطرفدارترین روستاهای اطراف مشهد منطقۀ ییلاقی و خوش آب و هوای شاندیز است. رستوران‌های شاندیز به قدری شهرت دارند که حتی در جزیرۀ کیش و سایر شهرها نیز شعبه‌هایی با ذکر نام شاندیز به چشم می‌خورد. ناب‌ترین غذایی که در رستوران‌های ییلاقی در منطقۀ شاندیز سرو می‌شود شیشلیک معروف شاندیز است.
فکر می‌کنم حتی گردشگران غیر ایرانی نیز از سراسر دنیا آوازۀ شیشلیک‌های شاندیز را شنیده‌اند چون امکان ندارد به منطقۀ شاندیز سفر کنید و در گوشه و اطرافش گردشگران خارجی را نبینید. البته دهستان شاندیز علاوه بر شیشلیک‌های بی‌نظیرش سرشار است از جاذبه‌های گردشگری ناب. به قدری که در سال ۱۳۸۴ این روستای جذاب و تماشایی به عنوان نمونۀ بین‌المللی گردشگری ایران زمین شناخته شد.
منطقۀ ییلاقی و خوش آب و هوای شاندیز، در اولین وهله به خاطر طبیعت ناب و منحصر به فردی که دارد مورد توجه گردشگران و دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد. در طی گذر سال‌ها همین توجه و همین آب و هوای خوش سبب شد که در این منطقه انواع و اقسام رستوران‌ها تأسیس شوند. شاید جالب باشد بدانید که تنوع ارائۀ خوراکی‌ها و غذاهای متفاوت در این محدوده زبانزد خاص و عام است.
آدرس: مشهد، ۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد، شاندیز.

روستای شاندیز سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

روستای عنبران

شاید جالب باشد اگر بدانید که یکی از روستاهای اطراف مشهد از علف‌هایی خود رو برخوردار است که از آن عطری خوش ساطع می‌شود و در فضا می‌پیچد. این روستای عطرآگین روستای عنبران است. همان طور که از نامش پیداست این روستا سرشار از عنبران خوشبو و معطر است. این روستای ییلاقی بی‌نظیر نیز به دلیل هم‌جواری با شهر بزرگ مشهد از رونق و رفت و آمد و شکوهی بسیار بهره دارد. سفر به روستای عنبران سفری دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود.
روستای عنبران نیز همچون روستای شاندیز و سایر روستاهای تابع مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز مشهد سرشار است از رستوران‌هایی درجۀ یک با غذاهایی ویژه و دلچسب.روستای عنبران تنها ۲۶ کیلومتر از شهر مشهد فاصله دارد.

روستای عنبران 800x533 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

روستای کنگ

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد که سرشار است از جذابیت‌های ویژۀ گردشگری و از آب و هوایی ناب و دلپذیر برخوردار است با نام روستای کنگ، Kang، شناخته می‌شود. اما در روستای کنگ تنها شاهد زیبایی‌های ناب طبیعت و مغازه‌های خوشمزه و رستوران‌های فرد اعلا نخواهید بود در این روستا شاهد معماری اصیل ایرانی و شاهکارهایی از معماری در طول دوران تاریخ خواهید بود. نام کنگ در لغت به معنای دژ مستحکم و همچنین به معنای پرنده‌ای با پنجه‌هایی محکم اشاره دارد.
آدرس : مشهد، ۲۹ کیلومتری مشهد، روستای کنگ.

روستای کنگ 800x533 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

روستای دهسرخ

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد که اتفاقاً بسیار محبوب و مشهور است با نام روستای دهسرخ شناخته می‌شود. این روستای جذاب و تماشایی از خاکی منحصر به فرد برخوردار است. به عبارتی دیگر خاک روستای دهسرخ یا Deh Sorkh سرشار از مواد معدنی و املاح به خصوص است. در واقع حضور همین ترکیبات خاص در بافت خاک سبب شده است که خاک این روستا به رنگ سرخ دیده شود.
اما علاوه بر خاک سرخ که بسیار جالب توجه است و تعداد بسیار زیادی از گردشگران مشتاق و کنجکاو را به این روستا جذب می‌کند. حضور کوتاه‌مدت امام رضا (ع) نیز شکوهی غیر قابل وصف برای این روستا به ارمغان آورده است. سبب شده که روستای منحصر به فرد دهسرخ به یک جاذبۀ گردشگری مذهبی نیز تبدیل شود. بر اساس آنچه در تاریخ به ثبت رسیده است امام رضا (ع) در راه رسیدن به شهر توس مدتی هر چند کوتاه در این روستا توقف داشته‌اند و در محلی که هم‌اکنون با نام مصلی امام رضا (ع) شناخته می‌شود به نماز ایستاده‌اند.
آدرس : ۴۵ کیلومتری مشهد، ۱۷ کیلومتری شهر ملک آباد، روستای دهسرخ.

%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

روستای ییلاقی جاغرق

یکی دیگر از ناب‌ترین و تماشایی‌ترین روستاهای اطراف مشهد با نام جاغرق یا Jaghargh شناخته می‌شود. این روستای ییلاقی و کوهستانی در حوالی شهر مشهد قرار دارد اما در صدر جدول زیباترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر ایران زمین می‌درخشد. از دیرباز تا به امروز، همیشه در طول زمان، چشم‌نوازترین چشم‌اندازهای تصویرشده خبر از زیبایی و شکوه طبیعت ناب و دل‌انگیز روستای ییلاقی جاغرق داشته‌اند، دارند و بدون شک خواهند داشت.
شکوه و زیبایی و طراوتی که این روستای دلبرانه از خود به نمایش گذاشته، سبب شده است که این منطقه به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی در حوالی شهر مشهد و حتی سراسر استان خراسان رضوی تبدیل شود. همین رفت و آمدها و همین توجه بسیار گردشگران باعث شده است که روز به روز بر رونق و شکوه روستای تماشایی جاغرق افزوده شود و امکانات گوناگونی از قبیل انواع و اقسام رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و بستنی‌فروشی‌های مرغوب و فروشگاه‌های مختلف ایجاد شود.
آدرس: ۲۱ کیلومتری مشهد، روستای جاغرق.

روستای جاغرق سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

روستای نغندر

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد با نام روستای نغندر یا Noghondar شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که واژۀ نغندر به معنای ابریشم است. همچنین نکتۀ جالب‌تر این است که در این روستا که در میان رشته کوه‌های سر به فلک کشیدۀ بینالود جای گرفته است؛ انبوهی از درختان بلندقامت و تنومند توت وجود دارند همین امر سبب شده است که روستای کوهستانی و تماشایی نغندر تبدیل شود به فضای مناسب و شرایط مساعدی برای تولید ابریشم.
شاید در ابتدای امر به صورت طبیعی پیله‌های ابریشم در این منطقه، در مقایسه با سایر مناطق، بهتر رشد می‌کرده‌اند. اما در حال حاضر، افراد بسیار زیادی از بومیان روستا به رشد و گسترش پیله‌های ابریشم کمک می‌کنند و تولید ابریشم به عنوان یک صنعت سودآفرین در این منطقه گوی سبقت را از سایر فعالیت‌ها ربوده است.
اکثر افرادی که به روستای نغندر سفر می‌کنند، قصد پیک‌نیکی چندساعته را دارند. ولی اگر می‌خواهید به این روستا سفر کنید و شب را در آن جا بمانید، می‌توانید از مجموعه پذیرایی موجود در روستا استفاده کنید. این مجموعه پذیرایی از نظر امکانات در حد خوب و مناسبی بوده و برای اسکان توریست‌ها مکان خوبی محسوب می‌شود.
آدرس : مشهد، ۱۰ کیلومتری طرقبه.

نغندر 800x600 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

روستای ییلاقی اخلمد

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد با نام اخلمد شهرۀ آفاق است و امکان ندارد گردشگری به شهر مشهد سفر کند و علاوه بر زیارت قصد سیاحت هم داشته باشد و به سراغ روستای ییلاقی و تماشایی اخلمد نرود. اتفاقاً به دلیل همین اشتیاق بسیار بالای گردشگران برای حضور در ییلاق حیرت‌برانگیز و آرامش‌بخش اخلمد، ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مشهد، مخصوصاً تاکسی‌های بی‌سیم، مسئولیت رفت و آمد گردشگران عزیز به این روستای خوش‌منظره و خوش آب و هوا را بر عهده گرفته‌اند.
اخلمد تماشایی و دلبرانه در واقع راهی سبز است که از میان رودخانه و از زیر سایۀ درختانی انبوه و بلندقامت می‌گذرد. در گذشته‌هایی نه چندان دور برای عبور از این راه دلبرانه لازم بود گردشگران حتماً از میان رود عبور کنند. اما در حال حاضر راهی به صورت جاده‌ای آجرپوش ایجاد شده است که طبیعت‌نوردان عزیز می‌توانند به راحتی از این راه قدم‌زنان به سمت آبشار پیش بروند. شما هم اگر تا به امروز روستای ییلاقی و تاریخی اخلمد را از نزدیک ندیده‌اید بهتر است در اولین فرصت راهی این سفر وسوسه‌برانگیز شوید.
آدرس : مشهد، ۲۴ کیلومتری بینالود و چناران.

اخلمد سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

غذاهای محلی مشهد

شله مشهدی

شله یا شوله مشهدی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی مشهد و حتی ایران می‌باشد که قدمت پخت آن به دوره قاجار باز می‌گردد، این یکی از غذاهای سنتی مشهد به عنوان اولین غذای ایرانی که پخت آن قدمتی بیش از یک قرن دارد به عنوان میراث ایرانی ثبت ملی شده است.
به دلیل مواد اولیه مغذی که در آن استفاده می شود، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. ترکیبات اصلی شله بسیار شبیه آش می‌باشد و در آن از حبوباتی مانند لوبیا چیتی، ماش، عدس و لوبیا سفید استفاده می کنند، ولی تفاوت اصلی آن با آش در گوشت گاو و یا گوشت بره‌ای می‌باشد که در آن می‌ریزند و همچنین ادویه­ های بسیار معطری همچون زنجبیل، هل، دارچین و جوز هندی می‌باشد که در پخت شله مشهدی از آن­ها استفاده می‌شود، استفاده از همه این مواد باعث شده که طعم شله مشهدی بسیار لذیذ و خوشمزه باشد.

%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

پلو مخلوط مشهدی

در خطه خراسان نیز همانند سایر نقاط ایران مردم برنج را در وعده­‌های اصلی غذایی خود زیاد استفاده می‌کنند که این موضوع باعث شده تنوع زیادی در مدل‌­های طبخ این ماده غذایی ایجاد شود. یکی از پلوهای خوش عطر و طعم مشهد که طرفداران زیادی هم در بین مردم مشهد دارد، پلو مخلوط می‌باشد، این پلو از ترکیب برنج آبکش شده ،لوبیا سبز پخته، هویج، پیاز، ادویه های پلویی و گوشت چرخ کرده گاوی یا گوسفندی که به صورت کوفته های کوچک در‌آمده که به آن کله گنجشکی نیز می‌گویند، تهیه می شود.

پلو مخلوط سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

چنگالی

اگر دوست دارید پس از نوش جان کردن غذا اصلی برای وعده عصرانه یک دسر خوشمزه میل کنید، به شما پیشنهاد می کنیم دسر چنگالی را امتحان کنید. نام اصلی این دسر «چنگ مالی» می باشد که منظورهمان انگشتان دست است، اسم این دسر در گذر زمان به چنگالی تغییر پیدا کرده است. در تهیه این دسر خوشمزه و شیرین از روغن، نان بیات خورد شده و شکر یا عسل استفاده می‌کنند. در برخی دیگر از مناطق کشورمان همچون یاسوج و سیستان نیز چنگالی را با روغن حیوانی درست می کنند.

چنگالی 800x489 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

آش لخشک

در خطه خراسان تنوع آش­ ها بسیار زیاد می‌باشد، یکی از آش­های خوشمزه مشهدی که بسیار هم مقوی می باشد، آش لخشک است. برای تهیه این غذای خوش طعم به عدس، رشته، پیازداغ، سیرداغ و اسفناج و نعناع احتیاج دارید، کافیست این مواد را باهم ترکیب کنید و اجازه دهید آش، جا بیفتد و سپس در کنار سنگک داغ آن را نوش جان کنید. در این آش تنها از عدس به عنوان حبوبات استفاده می‌شود.

%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

یتیمچه مشهد

یتیمچه از غذاهای سنتی ایرانی است که در اکثر مناطق ایران طبخ می‌شود، اما یتیمچه مشهدی یک تفاوت مهم دارد و آن هم نداشتن گوشت در ترکیب این غذا می‌باشد. طبخ یتیمچه بسیار آسان است و مواد اولیه آن در همه‌جا، به‌راحتی در دسترس می‌باشد. موادی که در یتیمچه‌ مشهدی می‌ریزند شامل لوبیا، عدس، دارچین، زردچوبه، بادمجان، نخود، نمک، فلفل و دارچین می‌باشد. برای خوش آب و رنگ شدن این غذا از گوجه فرنگی ، کشک و نعنا هم استفاده می‌کنند، ولی نکته اصلی در بادمجان هایی می‌باشد که استفاده می‌کنید، زیرا باید حتماً شیرین و گوشتی باشد.

یتیمچه مشهدی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

اشکنه قوروت

یکی از غذاهای سنتی مشهد اشکنه قوروت است که به دلیل داشتن کشک ساییده شده فراوان سرشار از کلسیم می‌باشد. در ترکیب این غذا که در واقع همان کله جوش است، پیازداغ، نعنا، ادویه و مغز گردوی خرد شده می‌ریزند.

%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

آش ماست

این آش، همان آش ماستی است که در تمامی نقاط ایران طبخ می‌شود، ولی مبدأ آن مربوط به شهر مشهد می‌باشد. در نقاط مختلف خراسان این آش به شیوه های مختلفی آماده می‌شود، به طور مثال آش ماستی که در مشهد میل می‌کنید، طعمش با آش ماستی که در نیشابور طبخ می‌شود متفاوت می‌باشد. این آش ترکیبی از لپه، سیر، ماست، پیاز، ادویه، زعفران، نعنا، برگ بو، و سینه مرغ می‌باشد.

%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

کوکو شیرین

اگر علاقه به خوراکی های شیرین و دسر دارید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به مشهد حتما کوکو شیرین را امتحان کنید. کوکو شیرین از دسرهای سنتی مشهد می‌باشد که طرفداران زیادی دارد. موادی که در ترکیبات این دسر وجود دارد ، شامل زعفران، آرد ذرت، سیب زمینی و تخم مرغ می‌باشد و برای شیرین کردن آن در آخر کار، از شیره‌ای که قبلا آماده کرده‌اند روی آن می‌ریزند. این شیره ترکیبی از گلاب، زعفران، شکر و آب می‌باشد و زمانی که کوکو سرد شد شیره را به آن اضافه می‌کنند.

کوکو شیرین مشهدی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

شیشلیک

در مشهد گوشت گوسفندی کیفیت بسیار خوبی دارد و اغلب کسانی که به مشهد سفر می‌کنند حداقل یک بار طعم کباب‌­های لذیذ آن را امتحان می‌کنند. شیشلیک از غذاهای سنتی مشهد می‌باشد که شهرت جهانی دارد، این غذا یک نوع کباب است که با بهترین قسمت گوشت گوسفند یعنی گوشت قسمت راسته طبخ می‌شود و اغلب به همراه چلو زعفرانی آن را سرو می‌کنند. این مدل کباب را در کشورهای همسایه ایران همچون آذربایجان و قفقاز نیز به همین شکل طبخ می‌کنند. برای تهیه یک شیشلیک خوش طعم و نرم، گوشت ­های دنده را از چند ساعت قبل در ترکیب ماست، فلفل ، آبلیمو و روغن می‌خوابانند.

%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هتل های مشهد

هتل درویشی مشهد

این هتل شیک و لوکس برخلاف نامش، جزو مجلل‌ترین و بهترین هتل های مشهد و حتی ایران است. هتل درویشی امکاناتی بسیار خاص و نما و دکوراسیونی گران‌قیمت دارد. این هتل در سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرد و ۲۳ طبقه، ۲۲۳ اتاق و ۶۱۸ تخت دارد.هتل درویشی تنها هتل آتریوم در شرق کشور است. آتریوم به معنای فضایی بزرگ و باز بین دو ساختمان است. در این فضای بزرگ، رستوران شیکی به نام آتریوم ساخته شده که با سقف شیشه‌ای و بلند خود محیطی زیبا و بی‌نهایت لوکس را به وجود آورده است.
این هتل یک نشریه بین‌المللی دارد که به‌صورت فصلنامه چاپ می‌شود. مجموعه آبی هتل درویشی ارائه‌دهنده خدمات اسپا و ماساژ است، همچنین فضای استخرها بسیار شیک و لوکس‌اند، به‌طوری‌که هر مسافری با دیدن این امکانات به روز و شیک به وجد می‌آید.
آدرس: خیابان امام رضا، بین امام رضای ۲۴ و ۲۶.

هتل درویشی مشهد سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هتل قصر طلایی

بدون شک هتل بین‌المللی ۵ ستاره قصر طلایی یکی از بهترین هتل های مشهد است. این هتل همچنین جزو لوکس‌ترین و باشکوه‌ترین هتل‌های ایران و خاورمیانه محسوب شده و ازنظر نمایش معماری هنرهای اسلامی، در جهان کم‌نظیر است.همان طور که از نام هتل مشخص است، ظاهری شبیه قصر دارد و معماری همه اتاق‌ها و سوئیت‌های آن، کاخ‌گونه و مبلمان و دکوراسیونی لوکس و گران‌قیمت است.
این هتل مجهز به پیشرفته‌ترین و به‌روزترین سیستم‌های صوتی و تصویری در سالن‌های سمینار، همایش و آمفی‌تئاتر است که باعث می‌شود ویدئوکنفرانس‌های کشوری، همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی به بهترین شکل ممکن اجرا شود.
آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، بین امام رضا ۳۴ و ۳۶

هتل قصر طلایی 800x533 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هتل مدینه‌الرضا مشهد

این هتل نزدیک‌ترین هتل ۵ ستاره شهر به حرم مطهر امام رضا(ع) است که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. هتل مدینه‌الرضا که یکی از بهترین هتل های مشهد است، ۱۸ طبقه و ۲۸۸ سوئیت و اتاق‌های مدرن دارد.این هتل امکاناتی نظیر استخر، سونا، جکوزی، سالن ماساژ، کافی‌شاپ و سالن بدنسازی دارد. در هتل مدینه‌الرضا مشهد سه سالن پذیرایی برای ضیافت‌ها و برنامه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. سالن کنفرانس اصلی این هتل با ۵۰ نفر ظرفیت، مجهزترین امکانات برای اجرای کنفرانس‌های ملی یا حتی بین‌المللی است. سالن آمفی‌تئاتر هتل نیز از بهترین سالن‌های همایش در شهر مشهد به حساب می‌آید که ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد.
آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، نبش شارستان رضوی

هتل مدینه الرضا 800x480 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هتل الماس ۲ مشهد

هتل ۴ ستاره الماس که یکی از بهترین هتل های مشهد است در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده و ۱۶۳ واحد دارد. الماس هتلی پیشرفته و مجهز ازنظر امکانات و تجهیزات رفاهی و آسایشی است و طراحی زیبا و چشم‌نواز ایرانی را به رخ می‌کشد.
تمامی واحدهای این هتل مجهز به امکانات کامل رفاهی نظیر اینترنت، سیستم تهویه مطبوع، صندوق امانات الکترونیکی، تلویزیون، میز آرایش و مطالعه، یخچال، مینی‌بار و حمام است. سالن کنفرانس، بازارچه خرید با فروشگاه‌های مختلف، ترانسفر فرودگاهی، پارکینگ اختصاصی خدمات و خشک‌شویی‌اند.
آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، امام رضا ۲۰

%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هتل بین المللی هما ۱

هتل هما ۱ یا «هایت سابق» یکی از بزرگ‌ترین هتل های پنج ستاره مشهد است که در سال ۱۳۵۲ در مرکز شهر و در بلوار احمدآباد ساخته شد. این هتل در ۶ طبقه ساخته شده و ۱۳۵ اتاق دارد. این هتل مجلل چندین بخش شامل ساختمان اصلی، بخش ویلایی و آپارتمانی دارد که با آخرین تجهیزات مدرن و به‌روز تجهیز شده‌اند.
در سال ۱۳۹۶ این هتل بازسازی شد و در حال حاضر نیز بهترین امکانات را در اختیار زائران قرار می‌دهد. هتل هما ۱ به‌عنوان یکی از بهترین بهترین هتل های مشهد نزدیک به متروی مشهد و مراکز خرید منطقه احمدآباد بوده و خارج از محدوده ترافیک است. این هتل نیروی مجرب و تحصیل‌کرده دارد و در نتیجه اگر مهمان خارجی داشته باشید، خدماتی عالی دریافت می‌کنید.
آدرس:مشهد، بلوار احمدآباد، تقاطع احمدآباد و کلاهدروز

%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هتل بین المللی هما ۲

هتل هما دو یکی دیگر از بهترین هتل های پنج ستاره مشهد است. این هتل که در ۵ طبقه در سال ۱۳۷۵ در بلوار اخوان ثالث ساخته شده ۲۰۶ اتاق دارد. هتل هما ۲، اتاق‌ها و سوئیت‌های مجهز و لوکسی دارد که به تمام امکانات و خدمات رفاهی مجهزند. نوع اتاق‌ها شامل سوئیت یک‌ نفره، سوئیت یک‌‌خوابه دونفره، سوئیت یک‌‌خوابه دونفره جکوزی‌دار، سوئیت دونفره هما کلاس لوکس و سوئیت رویال دوخوابه ویژه و ویژه هما کلاس رویال است.
آدرس :مشهد، میدان جانباز، چهارراه خیام، بلوار اخوان ثالث

هتل هما 2 800x450 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هتل بین المللی قصر

هتل قصر به‌عنوان یکی از بهترین هتل‌ های مشهد در سال ۱۳۵۶ در خیابان امام رضا افتتاح و در سال ۱۳۹۶ نیز بازسازی شد.این هتل در ۱۲ طبقه ساخته شده است و ۲۲۰ اتاق و سوئیت مجهز و مدرن دارد. امکانات رفاهی این مجموعه طبق استانداردهای روز دنیاست و از طرفی توانسته به‌عنوان واحد نمونه در سال ۱۳۹۴ افتخاراتی را کسب کند. هتل زیبای قصر به‌عنوان یکی از هتل های پنج ستاره مشهد فاصله بسیار کمی با بارگاه مطهر امام رضا(ع) دارد. فاصله هتل قصر تا حرم مطهر حدود ۸۰۰ متر است و تنها با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به زیارت امام هشتم بروید.
آدرس :مشهد، خیابان امام رضا، بین امام رضا ۱۴ و ۱۶
%name سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

هتل بین المللی کوثر ناب

کوثر ناب به‌عنوان یکی از بهترین هتل های ۵ ستاره مشهد در سال ۱۳۹۲ در بلوار وحدت تأسیس شده است. این هتل فاصله کمی با حرم مطهر امام رضا داشته و در نتیجه به‌راحتی می‌توانید برای زیارت اقدام کنید. از مهم‌ترین مزایای هتل بین‌المللی کوثر ناب می‌توان به چشم‌انداز وسیع به حرم مطهر امام رضا(ع) در تمامی اتاق‌های هتل اشاره کرد.
آدرس :مشهد، بلوار وحدت، بین وحدت ۷ و ۹، اواسط بلوار امیرالمومنین

هتل کوثر ناب سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

سوغات مشهد

زعفران طلای قرمز رنگ

بهترین زعفران جهان در ایران و در شهر مشهد قرار دارد. بیشترین سهم تولید زعفران کشور در استان خراسان قرار دارد. باید تعریف شهر قائن در خراسان جنوبی را نیز برای زعفران و زرشک شنیده باشید. بهترین زعفران کشور را با قیمت های مناسب می توانید تهیه کنید. خرید زعفران به عنوان سوغات مشهد هر کسی را خوشحال خواهد کرد.

زعفران 800x466 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

زرشک

عموما زعفران و زرشک را با هم به عنوان سوغات مشهد خریداری می کنند. خواص درمانی زرشک اینقدر زیاد است که سوغات شما رسما یک جلادهنده روح و سلامت است. هیچکس از اینکه بهترین زرشک ایران را برایش خریداری کرده اید، ناراحت نخواهد شد.

زرشک 800x531 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

خشکبار

دیگر گزینه ی پیش روی شما برای سوغات مشهد، خشکبار درجه یک مشهد است. انواع آلوچه، نخود، کشمش، گردو و پسته مرغوب در بازار مشهد شما را بارها وسوسه خواهد کرد که برای خود و یا عزیزانتان مقداری بخرید. از دیگر خشکبار محبوب در مشهد، میوه های خشک شده مانند زردآلو و هلو است.

ادویه هفت قلم

اگر برای یک خانم و یا یک فرد علاقمند به آشپزی با اودیه درجه یک، سوغاتی می خرید، می توانید ادویه درجه یک مشهد را تهیه کنید. ادویه هفت رنگ، ادویه پلویی و ادوبه ۱۸ رنگ از گزینه های پیش روی شماست.

ادویه 800x425 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

ترشی مشهدی

نام دیگر آن سالاد گوجه است. رنگ سرخ دلربای آن، نظر همه را به خود جذب می کند. ترشی مشهدی بر روی سفره و در کنار خوراک های مختلف، بسیار خوشمزه و خواستنی است. باید حتما یکبار آن را امتحان کنید.

جیلی بیلی سوغات مشهد

آبنبات های رنگی از دیگر سوغاتی های مشهد هستند که آنها را جیلی بیلی می نامند. انواع طعم های خوشمزه آن را می توانید تهیه کنید.

جیلی بیلی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

آلو بخارا

آیا می دانید که پایتخت آلو بخارای ایران، شهری به نام خرو در نزدیکی نیشابور است. این شهر به مشهد نزدیک است و می توانید بهترین نوع آلو بخارا داخل کشور را در بازارهای مشهد هم پیدا کنید.

آلو بخارا 800x450 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

نقل و نبات زعفرانی

این مورد را دیگر باید چند باری در سفر به مشهد خریده باشید. انواع مختلف نقل و نبات های کاکائویی، مغزدار، زعفرانی، هل دار و … را می توانید بخرید.

نبات 800x410 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

صنایع دستی مشهد

پوستین دوزی

پوستین، دست سازهایی است از جنس پوست گوسفند، که استاد کاران ماهری را در شهرهای ییلاقی شاندیز و قوچان به خلق این هنر واداشته است. مراحل ساخت پوستین : پوستین دوزها پوست تازه گوسفند را پس از دباغی کردن و رنگ آمیزی (به شکل چرمی زرد رنگ) و نرم آماده می کنند. سپس الگوها را مانند خیاط ها برش می دهند و با سوزن می دوزند. برای تزئین آن از هنر رنگ آمیزی و سوزن دوزی استفاده می کنند.
این هنر را می توانید در بازارچه های طرقبه و شاندیز در اشکال مختلف مثل پالتو، جلیقه، کلاه، شال گردن، پاپوش، دستکش، انواع سجاده، پادری و … مشاهده کنید. با خرید این پوستین ها ضمن آنکه اثر ارزشمندی از هنرمندان خراسان را به یادگار برده اید، میتوانید سخت ترین زمستان ها را به گرمی بگذرانید.

پوستین دوزی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

سنگ تراشی و هرکاره تراشی

از اصیل ترین صنایع دستی مشهد که قدمتی بیش از ۱۴ قرن دارد میتوان به سنگ تراشی، هرکاره تراشی و قلم زنی اشاره کرد. استادان این حرفه با استفاده از ابزارآلات، اشیای کاربردی و زینتی می سازند و استادان قلم زن بر روی آنها طرح و نقش می اندازند.
آنچه اکنون طرفداران بسیاری دارد دیگ ها و ظروف سنگی هستند که بین مردم مشهد به “هرکاره” معروف است و از گذشته تا امروز سوغات مخصوص مشهد بشمار می آید. علاوه بر محبوبیتی که در بین زائران ایرانی دارد، اعراب حاشیه خلیج فارس جزو مشتریان اصلی این دیگ های سنگی هستند.
این دیگ های سنگی، از سنگ “سرپانتین” ساخته می شوند. سرپانتین در واقع به معنای (ماری شکل) می باشد و روی سطح خارجی آن لکه هایی به شکل پوست مار است. این سنگ جنسی نرم و ضربه پذیر دارد، همچنین در برابر آتش مقاوم است. درست کردن غذا در این ظروف به دلیل طبخ ملایم، آن را لذیذتر می کند.
هنوز هم ماده اولیه دیزی های سنگی سرپانتین است، که اوایل از کوه های کوهسنگی استخراج می شد. امروزه معادن آن در اطراف مشهد قرار دارد و کارگاه های تولیدی در بخش مرکزی و نقاط ییلاقی اطراف مشهد واقع شده اند.

دیزی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

فرش مشهد

اکثر موزه های سراسر دنیا با قالی های مشهد بخصوص آثار دوران صفویه آراسته شده اند. این شهرت به برکت حضور بارگاه امام هشتم است. در گذشته بسیاری از هنرمندان قالیباف برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد مهاجرت می کردند و آثار بی نظیری را خلق کردند.مشهد مقدس مهمترین مرکز قالی بافی استان خراسان است. بعد از آن میتوان به کاشمر، سبزوار و نیشابور اشاره کرد. شناسه ی قالی های مشهد رنگ لاکی، نقش و نگار ترنج و حاشیه لاجوردی است.

فرش مشهد سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

گلیم بافی

بسیاری از زنان هنرمند روستایی و عشایر استان خراسان در کنار کارهای روزمره ی خود گلیم می بافند. گلیم بافی هنری است که از گذشته همراه با کار سخت در پای دار بافندگی بوجود آمد.گلیم ها، از نخ پشمی، پنبه ای یا کنفی بوسیله ی دار بافته می شوند و هیچ پرزی ندارد. بسیاری از طرح های آن الهام گرفته از طبیعت هستند و در نقش های متنوع حیوانی و طرح های هنری بافته می شوند. دو نوع اصلی آن سوماک و سوزنی است.
مشهد، قوچان و شیروان مراکز بافت گلیم در استان خراسان می باشند. این آثار را می توانید در فروشگاه های صنایع دستی مشهد ببینید. به نظر ما وجود این گلیم ها در هر خانه اصالت ایرانی را بهمراه دارد.

گلیم بافی 2 سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

نمد بافی

نمد از پشم گوسفند تهیه می شود. درست کردن نمد به این شکل است که پشم را بعد از تمیز کردن و رنگرزی، حلاجی می کنند و به کمک دست و پا روی زمین می غلطانند به این مرحله نمد مالی گفته میشود که بسیار سخت و طاقت فرساست و در حین کار کف و صابون هم اضافه می کنند، در نهایت پشم بصورت نمد در می آید.گردشگرانی که به تفریحگاه های اطراف مشهد می روند از جمله طرقبه و شاندیز می توانند نمدها را به شکل کلاه، لباس و زیرانداز در فروشگاه های عرضه سوغات و صنایع دستی ببینند.

نمد مالی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

ارغوان بافی

ارغوان درختچه ای خودرو است که در دره های مایان طرقبه رشد می کند. برداشت ترکه های آن از اواسط بهار تا اواخر پاییز ادامه دارد. هنرمندان بافنده این ترکه ها را بصورت تار و پود در هم می بافند و هنری به نام ارغوان بافی خلق می کنند.ارغوان بافی به این گونه است که پس از جمع آوری، ابتدا ترکه ها در محیطی خیس و مرطوب گذاشته شده و سپس به شکل سبد و کالاهای تزئینی بافته می شوند.طرقبه در زمینه بافت سبد شهرت دارد. این سبدها کاربردهای زیادی دارند مانند سبد میوه، گل، خرید و سبد های آبکش میوه، برنج و … . برای تهیه این سبدهای ارغوانی رنگ می توانید به بازار صنایع دستی طرقبه و شاندیز بروید.

ارغوان بافی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

سماور سازی

سماور واژه ای روسی به معنای خودجوش است. برای اولین بار توسط شاهرخ نوه ی نادر شاه افشار وارد ایران شد و تا مدت ها کالایی وارداتی بود. بعدها این هنر در میان عشایر و روستائیان رونق یافت. سازندگان علاوه بر سماور، وسایل مرتبط مانند لگنچه، پارچ و جام می سازند. مشهد یکی از تولید کنندگان سماور است و با عبور از بازارهای قدیمی مشهد سماورهایی با طرح و نقش و جنس های متفاوت خواهید دید.

سماور سازی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

فیروزه تراشی

فیروزه قدیمی ترین سنگ شناخته شده در دنیا است که کوهی در نزدیکی نیشابور سرشار از این سنگ زیبا و با ارزش می باشد، در روایتی آمده است که امام رضا در سفرشان به ایران و ورود به طوس بر این کوه دعا خواندند. این سنگ قرن هاست که آدمیان را شیفته خود کرده، نیشابور مشهور به شهر فیروزه است و فیروزه تراشی هنری قدیمی است در استان خراسان که مشهد مقدس در این زمینه شهرتی خاص دارد. تراش فیروزه ایران همانند فیروزه اش در دنیا مرغوب است. فیروزه به شکل پیکانی و مسطح تراش می خورد که طرفداران زیادی دارد.
بازار رضا یکی از پیشنهاد های عالی برای تهیه سنگ فیروزه است، چرا که هم سنگ را می توانید پیدا کنید و هم کارگاه های سنگ تراشی داخل بازار را، امّا مراقب باشید تا سنگ اصل نیشابور را بخرید. انواع زیورآلات سنگ فیروزه از جمله دستبند، گردنبند، گوشواره و انگشتر و تسبیح را می توانید از بازارهای مشهد خریداری کنید. بازار رضا منبع انگشتر مشهد است که می توانید بهترین انگشترهای فیروزه و سایر سنگ ها را از آنجا خریداری کنید.

هنر دیگر مربوط به فیروزه، فیروزه کوبی است که امروزه در اصفهان انجام میشود امّا حدود ۷۰ سال قبل هنرمندانی بودند که این کار را در مشهد انجام میدادند و بر روی زیوآلات همچون دستبند، گردنبند، گوشواره و … فیروزه کوبی می کردند.

فیروزه تراشی سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

مهر و تسبیح

حال و هوای مغازه های اطراف حرم مطهر رضوی از حس و حال داخلی حرم گرفته شده است. یکی دیگر از صنایع دستی مشهد الرضا مهرسازی و تسبیح بافی می باشد، یکی از محصولاتی که اکثر زائران آن را برای تبرک خریداری می کنند. در ابتدا باید دقت داشته باشید که امروزه مهر و تسبیح ایرانی بخرید بعلت کیفیت و دوام کالا بهتر است از خرید جنس چینی این صنایع خودداری کنید. کیفیت تسبیح ها و مهرها خود بیانگر آن است که در کجا ساخته شده است.
در تمامی ادیان توجه خاصی به تسبیح می شود محبوبترین آنها شاه مقصود، انواع عقیق، فیروزه نیشابور (برای اصل بودن باید قیمت آن بالا باشد)، دلربا و کهربا هستند. تسبیح بندی یا تسبیح بافی توسط دانه های گوناگون رنگی، نخ تسبیح و یا نخ ابریشم، شیخک و منگوله زربفت توسط هنرمندان بافته می شود که در هر تسبیح ۱۰۰ و یا ۳۴ دانه وجود دارد. تسبیح ۱۰۰ دانه ای با دو مهره ی متفاوت الشکل به سه دسته ۳۳ دانه ای تقسیم می شود.
شیخک یا امام مهره ای است که در ابتدای تسبیح و پایین ریشه ها وصل می شود. در خریدن تسبیح توجه داشته باشید که تسبیح های اصل ارزش معنوی سنگ ها را بدنبال دارند و تسبیح های پلاستیکی صرفاً جنبه زیبایی دارند.

مهرو تسبیح سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

رستوران های مشهد

رستوران پسران کریم

این رستوران از آن‌دسته رستوران‌هایی‌ست که طعم ناب چلو ماهیچه‌اش زبانزد خاص و عام است. رستوران قدیمی پسران کریم از رستوران‌های معروف مشهد است که هم کیفیت غذاهایش عالی‌ست و هم سرویس‌دهی خوب و قیمت متوسطی دارد. رستوران پسران کریم در مشهد چند شعبه دارد. شعبه‌ی مرکزی رستوران، بنایی قدیمی‌تر دارد و سالن آن بیش‌تر وقت‌ها بسیار شلوغ است.
آدرس : بلوارسجاد، خیابان فرهاد، فرهاد ۲۲، انتهای کوچه سمت راست

رستوران پسران کریم سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

رستوران معین درباری

این رستوران از رستوران‌های قدیمی مشهد است که با قدمتی ۱۰۰ ساله، انواع غذاهای اصیل و سنتی ایرانی را به شما ارائه می‌دهد. کباب‌های این رستوران بسیار مشهور و محبوب‌اند. برای خوردن غذا در این رستوران، باید کمی صبور باشید؛ معمولاً ظرفیت رستوران پر است و لازم است زمانی را در صف بمانید تا میز‌ها خالی شوند.
آدرس: مشهد، خیابان پاسداران (جم)، بین پاسداران ۲ و ۴، مقابل هتل باختر

رستوران معین سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

رستوران معلق مشهد

اگر دنبال هیجان و غذا یک‌جا هستید و از ارتفاع نمی‌ترسید و البته زخم معده هم ندارید، حتماً به رستوران معلق مشهد بروید. این رستوران با ظرفیت ۳۲ نفر میهمان و ۱۰ خدمه، با وزن کلی ۹ تن طراحی شده و تا ارتفاع ۴۰ متر، فقط در جهت عمودی، بالا و پایین می‌رود. در هر نوبت یک‌ساعته، امکان پذیرایی از ۳۲ نفر در این رستوران وجود دارد. همین‌طور موسیقی زنده، وقتی غذای‌تان را میل می‌کنید، نواخته می‌شود. این رستوران گردشگران را در طول دریافت خدمات، بیمه هم می‌کند، پس خیلی نگران نباشید!
آدرس : مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده شاندیز-مشهد، دهکده شاندیز

رستوران معلق سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

رستوران باغ زیتون ٢ (سجاد)

این رستوران یکی از رستوران های معروف مشهد است که به دلیل طبخ غذاهای ایتالیایی بسیار محبوب است. محدوده‌ی قیمت این رستوران کمی بالا است اما با توجه به کیفیت غذا و محیط رستوران انتخاب خوبی است.
آدرس: مشهد، سجاد، بهار ۱۰، خیابان ۱۰/۳

رستوران باغ زیتون سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

چلو کبابی امید مشهد

یکی از برجسته‌ترین دلایلی که رستوران امید را در فهرست رستوران های معروف مشهد قرار می‌دهند، طعم فوق‌العاده‌ کباب‌های آن است که بسیاری از مردم را به مشتری همیشگی این رستوران تبدیل کرده است. رستوران امید مشهد ۱۰۰ سال قدمت دارد. پیشنهاد ما به شما کباب کوبیده‌ی این رستوران است.
آدرس : مشهد، خیابان فدائیان اسلام، فدائیان اسلام ۲۱، بین شهید عرفانی ۱ و ۳

چلو کباب امید سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

رستوران ایتالیایی لیو

این رستوران انتخاب کسانی‌که می‌خواهند ساعاتی آرام و خلوت داشته باشند. رستوران لیو یکی از رستوران های معروف مشهد در زمینه‌ی غذاهای ایتالیایی است و سالادهای بسیار هیجان‌انگیز و متنوعی دارد.
آدرس : مشهد، میدان آزادی، میدان پارک، نبش آزادی یک، جنب تالار و رستوران رویال طلایی

رستوران لیو سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

رستوران شایان شاندیز

اگر از طرفداران پر و پا قرص شیشلیک هستید، رستوران شایان شاندیز یکی از رستوران های معروف مشهد است که یکی از بهترین تجربه‌های شیشلیک‌خوری را به شما هدیه می‌دهد. توجه داشته باشید که محدوده‌ قیمت این رستوران بالا است.
آدرس: مشهد، نرسیده به شاندیز، قبل از میدان پدیده

رستوران شایان سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

رستوران سدروس

گروه رستوران‌های سدروس در حال حاضر ۴ شعبه در سطح شهر مشهد دارد که هرکدام از کیفیت خدمات و سرویس‌دهی بالایی برخوردارند.
آدرس شعبه ۱: بلوار سازمان آب – شهید صادقی ۱۳
شعبه ۲: بلوار ۱۷ شهریور شمالی – نبش ۱۷ شهریور شمالی ۱۲
آدرس شعبه ۳: خیابان رضا شهر – چهارراه دعبل خزایی
شعبه ۴: جاده شاندیز – نبش ویرانی۳

سدروس سیری در مشهد ، پایتخت معنوی ایران

بهترین زمان سفر به مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا فصل بهار است. چراکه در این فصل، مشهد آب‌ و‌هوای دل‌انگیزی دارد. مشهد تابستان‌های گرم و خشکی دارد و در این فصل میزان مسافران به اوج خود می‌رسد. میزان متوسط دمای هوا در فصل تابستان در این شهر ۳۲ درجه سانتی‌گراد است.زمستان‌ هم از این نظر اصلا فصل مناسبی برای سفر به این شهر نیست. زیرا سرمای جانسوزی بر این شهر حکم‌فرما است و دما گاهی اوقات به منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد که تحمل آن برای هر فردی سخت است. البته متوسط دمای این شهر در زمستان منفی ۴ درجه سانتی‌گراد است.
پاییز مشهد کمی سرد و خشک است. اما اگر کمی مقاومت بدن‌تان بالا باشد. پاییز هم فصل خوبی برای سفر به این شهر است. اما بهترین فصل همان بهار است؛ زیرا نه از شلوغی کلافه‌کننده تابستان خبری است و نه از هوای گرم آن.

روش های سفر به مشهد

سفر با خودروی شخصی

یکی از راه های سفر به مشهد، که بسیار راحت تر و ارزان تر هم هست، سفر با خودروی شخصی می باشد. اگر در نزدیکی شهر مشهد زندگی می کنید می توانید در مدت زمان کمی خود را به این شهر برسانید. اگر هم در استان های شمالی و شمال غرب ساکن هستید با گذر از جاده های اصلی شمال و سمنان می توانید به مشهد برسید.
با عبور از جاده های شمال به سمت مشهد حدود پنج ساعت یا بیشتر زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید، اما چون از جاده های سر سبز و از طبیعت های بی نظیر عبور می کنید، این مدت زمان را حس نمی کنید و سفر شما به سفری خاطره انگیزتر تبدیل خواهد شد.

سفر به مشهد با اتوبوس

برخی اوقات پیش می آید افراد تمایل دارند به جای اینکه خودشان ساعت های طولانی رانندگی کنند، تور مشهد با اتوبوس را به عنوان شیوه سفرشان انتخاب کنند. این امر طبیعی است چرا که می توانید آزادانه نظاره گر مناظر باشید، هزینه های سفر تا حدی کاهش پیدا می کند و با اطرافیان خود گفت و گوی راحت تری داشته باشید.
شرکت های تعاونی که در زمینه فروش بلیط اتوبوس فعالیت می کنند، سرویس های رفت و برگشت تور مشهد را ارائه می دهند. همچنین سامانه های فروش بلیط به صورت آنلاین و اپلیکیشن های گوشی هوشمند هم در این زمینه فروش فعالیت می کنند. از آنجا که سفر مشهد ممکن است طولانی تر نسبت به شهرهای دیگر باشد پیشنهاد می کنیم که از اتوبوس های VIP برای سفر خود استفاده کنید.

سفر با قطار

سفر کردن با قطار یکی از ایمن‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های سفر به مشهد است. البته این به معنای آن نیست که همه قطارها ارزان‌قیمت هستند. چه بسا که گاهی سفر با قطار از سفر هوایی هم هزینه بیشتری دربر داشته باشد. هزینه‌های سفر با قطار به شهر مشهد کاملا بر انتخاب شما مبتنی‌ست. از مسیرهای پرتردد ریلی به سمت مشهد می‌توان مسیرهای شیراز به مشهد، اهواز به مشهد، یزد به مشهد و تبریز به مشهد را نام برد.

سفر به مشهد با هواپیما

فرودگاه مشهد یکی از پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشورمان و محل تردد و فعالیت بسیاری از ایرلاین داخلی و چند ایرلاین خارجی معروف از جمله ترکیش ایرلایز است. وجود این فرودگاه باعث شده تا بخش عمده‌ای از انواع روش‌های سفر به مشهد به تور هوایی مشهد اختصاص پیدا کند.فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد به مساحت ۵۴۰ هکتار, دومین فرودگاه پرتردد کشورمان است و روزانه تا ۲۰۰ پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود و حدود ۲۲ هزار مسافر در این فرودگاه تردد می‌کنند.
این فرودگاه در جنوب شرقی شهر مشهد واقع شده است و دسترسی به آن با وسایل حمل‌ونقل عمومی از قبیل مترو فراهم است. این فرودگاه با دو باند موازی ظرفیت پذیرش همه نوع هواپیما را دارد. کد یاتای فرودگاه مشهد MHD و کد ایکائوی این فرودگاه OIMM است.
در حال حاضر ایرلاین‌های خارجی عراقی، کام ایر، قطر ایرویز و فلای دبی و همچنین شرکت‌های هواپیمایی داخلی ماهان، کاسپین، وارش، کیش ایر، قشم ایر، سپهران، ایران ایر، آتا، تابان، معراج، آسمان، ایران ایرتور، زاگرس و ساها در این فرودگاه تردد دارند.

مهمترین جاذبه گردشگری مشهد کجاست؟

مشهد پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود و مهم‌ترین جاذبه، حرم امام هشتم شیعیان (ع) در این شهر واقع شده است.

مهمترین مرکز خرید سوغات مشهد کجاست؟

بازار رضا که در فاصله کمی از حرم مطهر قرار دارد، یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی می باشد.

معروف ترین پارکهای مشهد کدامند؟

پارک ملت، پارک کوه‌سنگی، پارک وکیل‌آباد، پارک طرقبه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد