رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ تیر ۱۳۹۹

طرز تهیه مشتک یزدی

اشتراک گذاری

طرز تهیه مشتک یزدی را در این مقاله می خواهیم به شما آموزش بدهیم . مشتک یه یکی از غذاهای سنتی و محلی یزد است بسیاز لذیذ است و نه تنها به عنوان میان وعده ای مقوی استفاده میشود بلکه به عنوان صبحانه ای خوش طعم نیز طرفداران بسیاری دارد. تمام محتویات این صبحانه یزدی از جمله نان خشک و پنیر، بومی و از محصولات خود شهر یزد است به همین دلیل برای علاقمندان به تهیه غذای یزدی، مشتک بهترین گزینه است.

طرز تهیه مشتک یزدی

علت نامگذاری مشتک

مشتک و یا مشتوک به معنای مشت کوچک است. چون برای تهیه این غذا همه مواد را باید در مشت فشار دهیم تا به هم بچسبند از این نام برای این میان وعده استفاده شده است .

تمامی موادی که در پخت مشتک به کار برده میشود طبیعت و فرهنگ شهر یزد را در خود دارد. در این شهر کویری خانم های خانه دار از تمامی برکات خدا نهایت استفاده را میبرند. بنابراین در یزد از نان خشک مشتوک یزدی درست میکنند که به عنوان جایگزینی برای شیرینی نیز در مهمانی های خانوادگی به کار می رود.
در تاریخ درباره ی مشتک آمده است زمانی که قحطی شده است، مردم باقیمانده سفره غذایشان را که در آن نان خشک، سبزی و پنیر بوده است جمع کرده‌ و با گلوله کردنشان از آن غذایی لذیذ برای صبحانه درست میکردند.
بعدها در بسیاری از شهرهای ایران از این غذا استقبال شده است و مواد دیگری مانند پیاز، گردو، ارده و کنجد را به آن اضافه کرده اند.
باتوجه به آنکه محصولات کشاورزی در یزد بسیار به سختی به دست می آیند از تمامی این محصولات به نحو احسن استفاده میشود و خانمهای خانه دار یزدی با کمترین این محصولات با عشق غذاهای متنوع لذیذی میپزند.
مسافرانی که به یزد میروند در جستجوی غذایی هستند که بتواند رنگ و بوی کوچه پس کوچه های یزد را تداعی کند. غذایی که یاد محله های قدیمی شهر و دیوارهای کاهگلی را زنده کند و همزمان نشان دهنده همزیستی انسان با طبیعت خشن از طریق سختکوشی، پشتکار و قناعت باشد.
چه غذایی بهتر از مشتک یزدی که بوی خاطرات حیاط خانه مادر بزرگهای یزدی را در خود دارد. علاقمندان به غذاهای یزد میتوانند مشتک یزدی را برای عزیزان خودتهیه کنند و دنیایی از عشق را در آنها برانگیزند.

طرز تهیه مشتک یزدی

مواد لازم

پنیر
نان خشک یزدی
گردو
تره و یا پیازچه (مخلوط هردو نیز قابل استفاده است).

طرز تهیه

طرز تهیه مشتوک بسیار آسان است. تنها کاری که خانم‌های خانه دار باید انجام دهند این است که:
سبزی و گردو را با هم مخلوط و میکس کنند. در مرحله بعدی نان خشک و پنیر را به مخلوط سبزی و گردو اضافه کرده و دوباره میکس کنند.به عنوان ادویه معطر میتوانید از پودر زیره و پودر تخم گشنیز نیز استفاده کنید و حالا مواد را در دستتان فشار دهید و آن را به شکل دلخواه دربیاورید.

نکات مهم مشتک یزدی

دقت کنید اگر مواد خیلی سفت بود؛ شما میتوانید مقدار کمی آب، شیر و یا آب پنیر به آن اضافه کنید.
شما میتوانید از پنیر سفید و یا هر پنیری که دوست دارید استفاده کنید. ولی دقت کنید که پنیر شما نباید خیلی شور باشد.
یک ترفند مهم در پخت این غذای یزدی این است که اگر ظرف پر از مشتک را به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید، طعمی بسی لذیذتر پیدا میکند.
نکته مهم آن است که در یزد برای تهیه این غذا از نان خشک یزدی استفاده میشود. نان خشک یزدی در تنور پخت میشود بنابراین ترد است و اندکی بوی دود میدهد. اما اگر نان یزدی در دسترس نبود میتوان از نان فانتزی که خشک شده است، استفاده کرد.

مردم استان یزد غذاهای بسیار متنوعی دارند که مواد لازم آن کاملا متناسب با نوع آب و هوا، رطوبت و خشکی هوا تهیه میشود.

طرز تهیه مشتک یزدی

 

 

           
 

نظر کاربران :

  • یزد

    سلام خوبین من خودم یزدی هستم
    ما همیشه خودمون توش پیاز هم میریزیم

    ۳ خرداد, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *