رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ تیر ۱۳۹۹

آش آبغوره یزدی

اشتراک گذاری

آش آبغوره یزدی ، آش آشنایی ست که علاوه یزد، در شهر تبریز و همدان نیز طبخ می شود، خواص بی شماری دارد و برای سلامتی بسیار مفید است.غوره و آب آن، از جمله موادی هستند که علاوه بر مصرف آنها به عنوان چاشنی غذا در آش‌ ها، خورش‌ ها و خوراک‌ ها،خواص بسیاری مانند عطش‌ زدایی، صفرابری و کاهش قند و کلسترول خون دارند.

آش آبغوره یزدی

مواد لازم

پیاز ۳ عدد
سبزی آش ۱
بلغور گندم ۱ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
لوبیا چشم‌ بلبلی ۱ پیمانه
برنج ۱ پیمانه
آب مرغ یا آب‌ گوشت ۲ پیمانه
آب جوشیده ۴ پیمانه
آبغوره ۲ پیمانه (باتوجه به ذائقه‌ تان می توانید آن را کم یا زیاد کنید)
غوره نصف پیمانه (در صورت تمایل)
پودر نعنای خشک ‌شده ۲ قاشق سوپ‌ خوری
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی ۴ قاشق سوپ‌ خوری

آش آبغوره یزدی

طرز تهیه

معمولا برای درست‌ کردن آش‌ ها پیش از آغاز مراحل آشپزی، اولین کار شستن و خیساندن حبوبات به مدت چند ساعت و دومین کار پاک‌ کردن سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز، برگ چغندر و یا اسفناج می باشد .‎

نکته: هریک از حبوبات را در ظرف‌ جداگانه خیس کنید، زیرا با توجه به متفاوت‌ بودن سرعت پخت آن ها، هر کدام را جداگانه و به‌ صورت مرحله‌ ای به مواد داخل آش اضافه می‌کنیم.
پس از انجام مراحل اولیه، پیازها را به صورت ریز یا خلالی خرد کرده و سپس داخل قابلمه بزرگی حاوی مقداری روغن تفت دهیدتا طلایی‌ رنگ شود.مقداری از پیاز داغ را جدا برداشته و برای تزئین روی آش کنار بگذارید.سپس ۲ قاشق سوپ‌ خوری پودر نعنا‌ خشک را به پیاز داغ اضافه کرده و کمی تفت دهید.

آب مرغ یا آب گوشت را به مخلوط پیاز داغ و نعنا ‌داغ اضافه کرده و شعله اجاق‌ گاز را کمی زیادتر کنیدتا آب مرغ یا گوشت به جوش آید.با توجه به اینکه بلغور گندم در مقایسه با دیگر حبوبات دیرتر می‌پزد، ابتدا بلغور گندم را به مواد داخل قابلمه بیفزاییدو بگذارید حدود یک ربع بجوشد. بعد از آن لوبیا چشم‌ بلبلی و عدس را به طور همزمان اضافه کرده و شعله اجاق‌ گاز را کم کنیدو بگذارید تا حبوبات نیم‌ پز شوند. در مرحله بعد برنج را اضافه کرده و هر از گاهی مواد داخل آش را هم بزنید تا آش ته نگیرد.در صورت نیاز می‌توانید مقداری آب جوشیده نیز به مواد بیفزایید.

پس از آن که مطمئن شدید حبوبات کاملا پخته‌ اند، سبزی آش را اضافه کنید. پس از اضافه‌ کردن سبزی،دوباره در قابلمه را بگذارید تا سبزی پخته‌ شده و آش کاملا جا بیفتد.در پایان آبغوره و در صورت دلخواه غوره را هم به آش اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد. پس از طی این مدت، آش را در ظرف مخصوص کشیده و با پیاز داغ، نعنا ‌داغ و در صورت دلخواه حبوبات پخته‌شده آن را تزئین کنید.

نکته: این آش به خاطر داشتن بلغور گندم و برنج، آشی لعاب‌ دار است پس دیگر نیازی به اضافه‌ کردن آرد نیست.
نکته: در صورت تمایل می‌توانید ۱۰۰ گرم گوشت چرخ‌ کرده را به همراه یک عدد پیاز کوچک رنده‌ شده وکمی نمک، فلفل و زعفران با هم خوب ورز داده و به شکل کوفته‌ های ریز درآورید. سپس کوفته‌ ها را درمقداری روغن تفت داده و برای تزئین روی آش بریزید.

 

آش آبغوره یزدی

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *