رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ بهمن ۱۳۹۹

کله گیپا یزدی

لینک این مطلب کپی شد!

کله گیپا یزدی ، یکی از غذای کمتر شناخته شده و خوشمزه استان یزد به ویژه شهرستان اردکان است که اخیراً در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشورمان به ثبت رسیده است.سیرابی از آن دسته غذاهایی است که یا عاشقش هستید یا از آن بیزارید اما بد نیست بدانید برخلاف تصور عموم که خوردن غذاهایی مثل کله پاچه و سیرابی را مختص ایرانیان می دانند، روز ۲۴ اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی «سیرابی» نام‌گذاری شده است؛ غذایی که در حین این که فواید زیادی برای سلامت بدن دارد، زیاده روی در مصرف آن نیز می‌تواند بر سلامت بدن تاثیر منفی بگذارد.
آخرین نشست شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس کشور روز سه‌شنبه سوم تیرماه جاری در دفتر ثبت آثار با حضور اعضای این شورا برگزار و از مجموع ۵۵ اثر پیشنهادی از استان‌های ایلام، قم، لرستان، یزد و گیلان، ۴۸ اثر ثبت ملی شد ولی در بین آثار یزدی مطرح شده در این نشست، غذایی به نام «کله گیپا» به چشم می‌خورد که علاوه بر گمنامی، کمتر از ارزش غذایی آن نیز در جایی سخن گفته شده است.

کله گیپا

مواد لازم
کله پاچه و سیرابی کامل یه گوسفند
نخود خام یک فنجان
پیاز متوسط دو عدد
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

مواد داخل سیرابی:
برنج دو پیمانه
ماش یک پیمانه
گوشت گوسفندی ۲۰۰ گرم
پیاز داغ دو قاشق غذا خوری
زیره یک قاشق غذا خوری
خلال نارنج یک قاشق غذا خوری(با چند بار جوشاندن و آبکش کردن تلخی خلالها را بگیرید)

کله گیپا

طرز تهیه
ابتدا ماش را مقداری در ماهیتابه برشته کنید بعد آن را در هاون ریخته و با دسته هاون روی آن بکشید تا پوست آن جدا شود بعد روی ماشها آب بریزید تا پوست آن روی آب بیاید پوستها را بگیرید ماش را آبکش کرده و در ظرفی بریزید گوشت را به قطعات خیلی کوچک خورد کرده و به همراه برنج و خلال نارنج و زیره و پیاز داغ به ظرف ماش اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
سیرابی ها را خوب شسته و کرک آن را بگیرید و به سه یا چهار قسمت تقسیم کنید لبه سیرابی را کوک بزنید به طوریکه با کشیدن نخ به شکل یک کیسه در بیاید کیسه ها را با مواد حاوی ماش و برنج و …. پر کنید و نخ را خوب بکشید و محکم ببندید به طوری که مواد از داخل آن نریزد.کله و پاچه و نخود و پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه و کیسه های سیرابی را به همراه مقداری آب درون قابله میریزیم و روی حرارت میگذاریم تا به مدت هفت هشت ساعت بپزد.
در صورت تمایل میتوان به جای ماش از عدس یا لوبیا چیتی استفاده کرد که نیازی هم به تفت دادن ندارند فقط از قبل خیس کنید و نفخ آن را بگیریدو دیگر اینکه اگر از سیرابی دل خوشی ندارید متوانید پارچه های سفید و تمیز را به شکل کیسه درآورده و مواد را داخل کیسه های پارچه ای بریزید و داخل کله پاچه بگذارید تا بپزد.

اگر بتوانید این غذا را داخل تنور یا روی هیزم که در ظرف را هم با خاکستر و زغال پوشش میدهد بپزید که محشر میشود.

مواد داخل دلمه به سیلیقه و طبع شما بستگی داره میتونید اونا رو کم یا زیاد کنید . .

خواص و فواید سیرابی برای سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها سالهاست که از سوی متخصصان توصیه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به درمان کم خونی، مفید در رشد و تقویت کودکان، بهترین برای تقویت معده و روده، تقویت و درمان ریزش مو، مفید برای افراد مبتلا به بیماری ام اس، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم، کمک در درمان بیماری های عصبی و افسردگی، درمان زخم معده و اثنی عشر و نیز ضد سرطان اشاره کرد.
از جمله سایر خواص و فواید سیرابی برای سلامت بدن ویتامین B12 موجود در آن است که این غذا را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رفع حالت تهوع زنان باردار تبدیل کرده است و علاوه بر آن حاوی مقادیر اندکی ویتامین E و نیاسین است.

کله گیپا

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *