رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آبان ۱۴۰۲

جاهای دیدنی همدان در پاییز

اشتراک گذاری

شهر همدان شهر تقریبا سردسیری است . بهار و تابستان گردشگران زیادی به این شهر تاریخی سفر می کنند.همانطور که می دانید همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌آید. جاهای دیدنی همدان شامل آرامگاه مشاهیر معروف و مشهوری می‌شود که در دنیای علم تغییر بزرگی را به وجود آوردند. جاذبه‌های گردشگری همدان به جاهای تاریخی خلاصه نمی‌شود و این کهن شهر مملو از جاهای گردشگری طبیعی  و پرطرفداری مانند کوه الوند است. اطراف این شهر تاریخی با روستاهایی محاصره‌شده است که میزبانانی مهربان و دوست‌داشتنی دارد.پیشنهاد می کنیم یکبار هم فصل پاییز را برای سفر در نظر بگیرید و از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و جاهای دیدنی همدان در پاییز لذت ببرید.

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا یکی از نقاط دیدنی همدان است که شما می‌توانید در سایر فصول سال نیز از آن بازدید کنید. این مکان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های همدان برای توریست‌ها است. لازم به ذکر است که دسترسی به این جاذبه توریستی بسیار آسان بوده و شما می‌توانید با وسایل نقلیه شخصی، تاکسی و اتوبوس از آن بازدید نمایید.

جاهای دیدنی همدان در پاییز
برای آشنایی بیشتر با شهر همدان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در همدان را نیز مطالعه بفرمایید.

گنبد علویان

گنبد علویان یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی همدان در پاییز است که می‌توانید از آن بازدید کنید. این گنبد تاریخی بی‌شک یکی از شاهکار‌های مرتبط با هنر معماری و گچبری ایران است که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی همدان در پاییز

برج قربان

تاریخچه برج قربان به قرن ۷ یا ۸ برمی‌گردد. این برج در محله چهار باغ و پشت دبیرستان ابن سینا واقع شده است. علت اهمیت این برج، علاوه بر قدمت و معماری آن، وجود قبر تعدادی از امیران دوران سلجوقی است. این برج را قربان نامیده‌اند؛ زیرا اواخر دوره صفویه فردی به نام قربان با سنگر گرفتن در این برج با شورشیان افغان مبارزه کرد و از مردم محل دفاع کرد.

جاهای دیدنی همدان در پاییز

آرامگاه باباطاهر عریان

دو بیتی‌‌های باباطاهر، مرهم دل‌های آزرده است. چنان روح و روان شما را زلال و پاک می‌کند که گویی سری به دیارش زدید. یکی از جاهای دیدنی همدان که باید حتما سری به آن بزنید، آرامگاه باباطاهر است. آرامگاه این شاعر با کاشی‌کاری‌های ظریف و ۲۴ دوبیتی زیبا مزین شده است که روحی تازه به شما می‌بخشد؛ اما چیزی که این آرامگاه را از دیگر همتایان خود متمایز می‌کند، وجود شاعر عارفی است که زندگی‌اش از نامش پیداست.
باباطاهر ساده‌زیست بوده و از تمامی تعلقات دنیوی بریده بوده و این دنیای مملو از هوس، نمی‌توانسته اثری بر وی بگذارد.در گذشته به پیران وارسته لقب بابا و به کسی که از تعلقات دنیوی بریده است و معترض به اوضاع جامعه زمان خود بود، لقب عریان را نسبت می‌دادند. با وجود گذشت سده‌ها ما به این دلیل به ایشان همچنان لقب باباطاهر عریان را دادیم.

جاهای دیدنی همدان در پاییز

بازار همدان

خرید سوغاتی یکی از بخش‌های جدا نشدنی از سفر‌های تفریحی و گردشگری است. به همین دلیل اغلب توریستان بخشی از زمان خود را به خرید سوغات اختصاص می‌دهند. بازار همدان علاوه بر یک مکان بی‌نظیر برای خرید سوغات، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان نیز شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی همدان در پاییز

دره مرادبیگ

فصل پاییز بی‌شک حال‌وهوای خاص و منحصربه‌فردی دارد. دره مرادبیگ یکی از برترین جاهای دیدنی همدان در پاییز است که در ۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. این دره یکی از عمیق‌ترین دره‌های متعلق به اروند است که چشم‌انداز‌ها و مناظر بی‌نظیری را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی همدان در پاییز

باغ ایرانی

این باغ درختان بزرگ و کوچک بسیار زیبایی دارد و از آن به عنوان یک تفرجگاه استفاده می‌کنند. باغ ایرانی در فصل پاییز شکل و ظاهر تازه‌ای به خود می‌گیرد و به یکی از بهترین لوکیشن‌های شهر همدان برای عکاسی توریستان و مسافران تبدیل می‌شود.

جاهای دیدنی همدان در پاییز

روستای ورکانه

ورکانه روستایی بسیار زیبا و تاریخی در۲۰ کیلومتری شهر همدان است. این روستا در بین مردمان محلی با نام روستای سنگی شناخته می‌شود. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که روستای ورکانه همدان بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

جاهای دیدنی همدان در پاییز

حمام قلعه

از دیگر اماکن تاریخی همدان، حمام تاریخی قلعه است. این حمام که در این روزگار بازسازی‌شده است دیگر کاربرد اصلی خود را ندارد و به عنوان یکی از موزه‌های تاریخی شهر همدان به شمار می‌آید.حمام قلعه درست در زمان‌هایی که به عنوان خزینه از آن استفاده می‌شده است، دو بخش سرد و گرم داشته است. پیش از ورود به این بخش باید از هشتی می‌گذشتید که شما را ابتدا با حمام سرد آشتی می‌داده و سپس به حمام گرم راهنما‌یی‌تان می‌کرده.

بعد از بازسازی و مرمت‌‌هایی که این بنا در سال ۱۳۸۷ به خود دید، نام و کاربری‌اش تغییر کرد به موزه مردم‌شناسی همدان.جالب است بدانید که داخل حمام هم سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی بعضی وقت‌ها می‌آیند و در آن برنامه اجرا می‌کنند.

جاهای دیدنی همدان در پاییز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *