رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آبان ۱۴۰۲

بالا شهر و پایین شهر اصفهان کجاست ؟

اشتراک گذاری

در شهر های بزرگ ایران و در کل همه کشورها برخی از مناطق مختص سکونت قشر مرفه می باشد. این مناطق در اصطلاح بالا شهر و مناطقی که افراد کم در آمد زندگی می کنند پایین شهر نامیده می شود. در تهران بالاشهر شمال تهران است و پایین شهر جنوب تهران ولی این مورد در همه شهرها صدق نمی کند و بالاشهر الزاما شمال شهر نیست. این تفاوت طبقاتی باعث تفاوت فرهنگی نیز می شود . حتی برخی معتقدند که مردم قسمت پایین شهر نسبت به مردم بالای شهر دارای اعتقادات مذهبی قوی تری هستند.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان
خیابان ها و کوچه های بالا شهر مهندسی شده، برنامه ریزی شده و مرتب ساخته می شوند و در نتیجه آسمان خراش های بلند و برج های تجاری معروف ساخته می­شوند. این امر باعث اشراف بیشتر مناطق بالا شهر اصفهان و گران شدن قیمت ملک در آنجا شده است. به طوری که ثروتمندان بالاشهر در خانه های چند صد میلیاردی زندگی می­کنند.

محله‌های اصفهان

اصفهان جز ۵ شهر برتر از نظر صنعت گردشگری در ایران است و زاینده‌رود محبوب در کنار نامش در ذهن هر شنونده‌ای تجسم یافته است. بالا شهر اصفهان در دامنه‌های شرقی زاگرس قرار گرفته است و با آب‌وهوای نیمه خشک است. آب‌وهوای مناسب، مکان‌های تاریخی مانند میدان نقش، سی و سه پل، مسجد شیخ لطف الله و … به همراه سابقه طولانی آن که با معماری و صنایع دستی همراه است از جمله مواردی است که محبوبیت اصفهان را در بین مردم ایران چندبرابر کرده است. هنر، صنعت، تجارت، کشاورزی و دامداری از جمله مسائلی است که اقتصاد اصفهان بر سر آن می‌چرخد.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

بهترین محله های اصفهان

شهر اصفهان هم مانند همه شهرهای دیگر از محله‌ها و خیابان‌های متفاوتی تشکیل شده است. مطمئناً هر محله‌ای در شهر اصفهان ویژگی‌های خاص خود را دارد. یکی در نزدیکی مرکز خرید و دیگری در آب‌وهوای مطبوع است. یکی به مکان‌های تاریخی و دیگری به مکان‌های فرهنگی و هنری نزدیک است. برخلاف اکثر شهرهای کشور، جایی که قسمت شمالی شهر منطقه‌ای لوکس محسوب می‌شود. در شهر اصفهان، قسمت جنوبی شهر یکی از مناطق خوش آب‌وهوا است و خرید خانه در آن مناطق قطعاً گران‌تر از سایر محله‌های اصفهان است.

رهنان، مشتاق، پاچنار، چهارسوق شیرازی، پایین دروازه، سروش، جاوان بالا و پایین، مرداویج و بیش از شصت محله دیگر در اصفهان که هر کدام فضا، رنگ و بوی خاص خود را دارند.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

برای آشنایی بیشتر با شهر اصفهان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در اصفهان را نیز مطالعه بفرمایید.

بالا شهر اصفهان

محله‌های بالا شهر در اصفهان عبارتند از :جی، مهرآباد، مرداویج، شیخ صدوق، پاچنار، میرزا طاهر و … از جمله محله‌های جنوبی اصفهان هستند. ملاصدرا، جایی که می‌گویند زمین او از نظر مترمربع نیست، از نظر متر طلا است، یکی از گران‌ترین محله‌های اصفهان است و پس از آن مرداویج در مکان دوم قرار دارد. هزارجریب و شهرک‌هایی مانند کوچه امام جعفر صادق (ع) ، سپاهان شهر و بهارستان را هم هستند.

پاچنار

در خیابان حکیم نظامی قرار دارد و از یک طرف به حسین‌آباد و از طرف دیگر به سراچگان راه دارد. اگرچه ساخت‌وسازهای زیادی در این محله صورت گرفته است، اما باغ‌ها هنوز در آنجا خودنمایی می‌کنند.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

مرداویج

یکی از محله های اصیل اصفهان محله مرداویج است. این محله اصفهان که به کوی کارمندان نیز معروف است، در جایی بین دروازه شیراز و چهارراه فرایبورگ قرار گرفته است.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

شیخ صدوق

این محله دلپذیر که از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل شده و در فاصله کمی از زاینده‌رود واقع شده است. خیابان شیخ صدوق شمالی از پل فردوسی تا خیابان آزادگان است و شیخ صدوق جنوبی از چهارراه شیخ صدوق شروع شده و تا جنوب برج کبوتر خیابان آزادی ادامه می‌یابد.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

خیابان‌های حاشیه زاینده رود

خیابان های کنار رودخانه زاینده رود ، چه در قسمت شمالی و چه در جنوب ، از بهترین مکان ها برای زندگی در اصفهان هستند. بیشتر خانه های حاشیه رودخانه زاینده رود به شکل آپارتمان هستند که در آنها می توانید چشم انداز زیبایی از درختان انبوه و رودخانه زاینده رود داشته باشید. لازم به ذکر است که قیمت خانه های خیابان های کنار زاینده رود بسیار گران است و جز بالا شهر اصفهان قرار دارد. علاوه بر زیبایی ، امکانات رفاهی و مدرن این محله ها این است که دسترسی آسانی به تمام نقاط اصفهان دارد. خیابانهای کنار رودخانه زاینده رود عبارتند از: خیابان مطهری خیابان کمال اسماعیل خیابان مشتاق خیابان آینه خیابان پارک سعدی و…

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله مهرآباد

یکی دیگر از گران ترین محله های شهر زیبای اصفهان مهرآباد است، این محله نیز در نزدیکی زاینده رود قرار گرفته که از نظر سکونت مکانی به نسبت به شمارمی‌رود، در این سال های جاری از لحاظ سکونت و محبوبیت روبه رشد بوده و جغرافیایش از میدان بزرگمهر شروع شده وتا نزدیکی پل غدیر کشیده می‌شود.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله جلفا

این محله نسبت به دیگر مناطق شهر اصفهان بافت قدیمی تر و کم نظیری دارد، و به خاطر معماری و زیبای چشم نوازش محبوبیت زیادی در بین مردم اصفهان دارامی‌باشد، این محله در خیابان حکیم نظامی واقع شده، در گذشته های دور و در زمان حکومت شاه عباس در ایران این منطقه سکونتگاه ارامنه مهاجر بوده ، سال های سال متعلق به آنها بوده و به همین خاطر به آن محله ارمنی نشینان نیز گفته می‌شود.

خانه ها معماری و بافتی بسیار زیبا را به خود گرفته اند، خیابان های آن سنگفرش است، شامل کافه ها رستوران های شیک و مدرن ، مراکز خرید بزرگ و مجلل، فروشگاه های زنجیره ایی، کلیساها و غیره و غیره نیز می‌شود، با این حال و تمام خصوصیات این محله قیمت خانه ها نیز کمی به نسبت بالا می‌باشد اما قطعا با گشتن و دنبال خانه های کوچک تر یا قدیمی تر می‌توانید با قیمت مناسب سکونتگاه مورد علاقه تان را پیدا کنید.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله مشتاق

از دیگر محله های خوب و محبوب این شهر می‌توان به محله مشتاق اشاره کرد که به سه بخش تقسیم می‌شود، مشتاق یک، دو، سه که همه آنها را به نام مشتاق صدا می‌کنند، موقعیت جغرافیایی بالایی دارد، چرا که در نزدیکی زاینده رود قرار گرفته و پارک ها و پل های اطراف آن نیز سبب شده محبوبیت بالایی از نزر موقعیت قرار گیری اش در بین مردم اصفهان داشته باشد.که به خاطرهمین سکونت در آنجا هزینه بالایی خواهد داشت.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

چهارباغ بالا

این محله در جنوب زاینده رود قرار دارد که به آن بالا شهر اصفهان می‌گویند، در واقع پل سی و سه پل ورودی این محله و در دروازه شیراز به پایان می‌رسد، مکانی بسیار باصفا و دلنواز است .این محله یکی دیگر از بهترین جاهای اصفهان برای زندگی محسوب می‌شود که محبوبیت بالایی دارد و دور وبر آن را جاذبه های تاریخی و تفریحی فراگرفته ، به همین خاطر مکانی پر رفت وآمد و شلوغ است اما اگر شما مشکلی با این روند ندارید مکان بسیار خوبی از لحاظ جغرافیایی و مجهز بودن می‌باشد.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله عباس آباد

این محله به دوقسمت تبدیل می‌شود، منطقه ایی سرسبز و دل انگیز با درختانی سرسبز و قد کشیده ، درختان چنار آسمان خراش عباس آباد مشهور اند و همه این محله را به سرسبزی و آب و هوایش به زبان می‌آورند.خانه های قدمت داری دارد اما بسیار زیبا و دلوازند، امکاناتش زیاد و محله ایی کاملا مجهز است، در واقع یکی از بهترین و امن ترین محله های شهر اصفهان محسوب می‌شود.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله میرزا طاهر

این محله به نسبت دیگر محله ها و مناطق شهر اصفهان خانه هایی شیک و مدرن اما باقیمتی مناسب تر را دارا می‌باشد، دراصل می‌توان گفت که خانه های محله میرزا طاهر به نسبت دیگر نقاط شهر اصفهان ارزان تر و به صرفه تر هستند، اگر بودجه ی زیادی برای خرید خانه یا کرایه ندارید محله میرزا طاهر بهترین گزینه است.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله دشتستان

یکی دیگر از بهترین جاهای اصفهان برای زندگی محله دشتستان است، این منطقه از روی نقشه شبیه به یک پنج ضلعی می‌باشدکه خیلی راحت می‌توان آن را پیدا کرد، این محله ها در گذشته های شهر اصفهان یکی از مناطق خوش نشین این شهر بوده که امروزه نیز با توجه به نوسازی های صورت گرفته با دیگر محله ها برای بهتر بودن در رقابت است. هر کوچه ایی از آن پر از خانه های نو و قدیمی با قیمت های پایین و بالا می‌باشد، امکانات رفاهی ، آموزشی ، ورزشی و… فراوانی را در خود جای داده که از نظر دستوری کاملا مجهز و کامل است.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

دیگر محله های شهر اصفهان

مرکز شهر اصفهان که تشکیل شده از خیابان های اطراف میدان نقش جهان ، خیابان های طیب و چهارباغ است ، به دلیل ازدحام جمعیت و تردد زیاد در این مسیرها ، قیمت بهتری نسبت به سایر محله های اصفهان دارد. در مورد شرق و حاشیه زاینده رود؛ زاینده رود را می‌توان قلب تپنده اصفهان نامید و می توان گفت همه مردم اصفهان علاقه خاصی به این رودخانه دارند و ممکن است همین محبوبیت باعث شود قیمت مسکن در آن منطقه کمی بالاتر برود.

محله جروکان

محله جروکان در غرب اصفهان و در امتداد خیابان آتشگاه قرار دارد. در این محله بیشتر شاهد وجود خانه‌های ویلایی و باغ هستیم و شاید کمتر بافت شهری و مسکونی به خود گرفته باشد. اما به علت کمبود زمین در بسیاری از نقاط اصفهان، این بافت کشاورزی در چند سال اخیر به مسکونی تبدیل شده است.

این محله از محلات قدیمی اصفهان به حساب می‌آید و از خیابان نبوی منش و قسمتی از آتشگاه تشکیل شده است. در این محله شاهد مجموعه ورزشی شهدای جروکان، مجتمع فرهنگی و ورزشی امام خمینی، باشگاه شماره ۱ شهرداری اصفهان، خانه معلم شماره ۵ اصفهان و باغ فردوس هستیم. این محله در مجاورت کوه آتشگاه قرار دارد و از موقعیت تاریخی نیز برخوردار است.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله کارلادان

یکی از محلات قدیمی اصفهان که اثر تاریخی منارجنبان را نیز در خود دارد، کارلادان است. این محله در امتداد خیابان آتشگاه قرار دارد و ساکنین آن به راحتی می‌توانند از طریق این خیابان به سایر نقاط شهر و مراکز خرید دسترسی داشته باشند. همچنین در این محله زمین‌های کشاورزی و باغات زیادی یافت می‌شود. شاید بتوان مجاورت پارک ناژوان را نیز از مزایای زندگی در این محل به حساب آورد.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله آزادان

این محله نیز در امتداد خیابان آتشگاه و در غرب اصفهان قرار دارد. این محله توسط خیابان بهشت به خیابان کهندژ یا اشرفی اصفهانی راه پیدا می‌کند.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله هفتون و شیخ طوسی

محله هفتون در شرق اصفهان و در امتداد خیابان شیخ طوسی شرقی قرار دارد. ساکنین این محله توسط بزرگره‌های شهید آقابابایی و شهید اردستانی می‌توانند به سایر نقاط شهر دسترسی داشته باشند. فاصله اندک محله تا فروشگاه زنجیره‌ای رفاه، وجود خانه معلم شماره ۳، سالن مطالعه استاد همایی و ورزشگاه خیبر از جمله امکانات این محله است. خیابان شیخ طوسی شرقی نیز تقریبا موقعیتی مشابه از نظر مکانی و قیمتی نسبت به محله هفتون دارد.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله لفتون و حصه

محله لفتون و حصه در شرقی ترین قسمت شهر اصفهان قرار دارند. این محله‌ها بیشتر بافت صنعتی و دامداری دارند ولی به تازگی ساخت و ساز خانه‌های مسکونی نیز در آن ها رونق گرفته است. البته در این مناطق آپارتمان به تعداد کمتری یافت می‌شود ولی در سال‌های آینده از جمله نقاط رو به رشد اصفهان محسوب می‌شود.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله زینبیه

زینبیه در شمال شرقی اصفهان و از جمله با قدمت ترین محلات این شهر است. حرم مطهر حضرت زینب در این محله، باعث رونق آن و تمایل افراد مذهبی برای زندگی در این محله شده است. در سال‌های اخیر تلاش شهرداری برای پیشرفت و گسترش محله نیز باعث رونق محله شده است.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله طاحونه

طاحونه در امتداد خیابان کهندژ یا اشرفی اصفهانی قرار دارد. خیابان‌های امام رضا (ع)، شهدا و حسین آباد از جمله خیابان های مهم این محله هستند. این منطقه با محله رهنان و مجموعه کارگاهی، همچنین اراضی کشاورزی همجوار است.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله عاشق آباد

این محله در شمال غربی اصفهان واقع است. محله‌ای نوساز که می‌تواند برای ساکنین خود فضای یک زندگی آرام را ایجاد نماید. مجاورت این محله با ایستگاه‌های مترو قدس و بهارستان هم به ارزش املاک محله منتهی شده است و هم برای دسترسی به مرکز شهر فرصت بسیار عالی را فراهم نموده است. ورزشگاه شهدای عاشق آباد، کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر و مرکز بهداشتی درمانی شهری طه از جمله امکانات دیگر محله است.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

شهرک منتظری و محمود آباد

شهرک شهید منتظری و محله محمود آباد در کنار یکدیگر و در امتداد بزرگراه آزادگان قرار دارند. اگرچه محله محمود آباد بیشتر شامل مراکز و کارگاه‌های صنعتی است، اما قیمت‌های ارزان این محله نظر بسیاری را برای ایجاد بافت مسکونی متوجه خود کرده است.شهرک شهید منتظری رو به روی پالایشگاه و نیروگاه قرار دارد و به همین جهت برای کارمندان این دو مجموعه گزینه مناسبی برای زندگی نیز هست.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله ناصرخسرو

محله ناصرخسرو همجوار محله‌های ملک شهر و مفتح در شمال غربی اصفهان است. بافت مسکونی در این منطقه کمتر از میزان زمین‌های کشاورزی است. می‌توان عنوان کرد که به علت قیمت‌های ارزان املاک مسکونی در این محله، اشتیاق بیشتری برای خرید در آن وجود دارد.

 

محله رهنان

محله رهنان یکی از محله های ارزان قیمت اصفهان به شمار می رود. در واقع رهنان یازدهمین منطقه شهر اصفهان است که درست بین خمینی شهر و مرکز شهر اصفهان قرار دارد. این محله تا سال ۸۲ یکی از شهرستان های خمینی شهر بود.محله رهنان از شرق به خیابان امام خمینی، از شرق به جوی آباد خمینی شهر، از جنوب به کهندژ و از شمال به جاده بوکان می رسد. در محله رهنان یک سری محله قدیمی مثل محله زاجان، محله طاحونه، محله ماشاده و محله چهارشاه وجود دارد.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله ارغوانیه

آیا به دنبال خرید خانه در محله های ارزان اصفهان و در نزدیکی دانشگاه آزاد خوراسگان هستید؟ محله ارغوانیه یکی از محله های منطقه ۱۵ اصفهان، ارزان ترین خانه ها و آپارتمان های اصفهان را در خود جای داده است. در واقع این محله جزو مناطق کوهپایه ای منطقه خوراسگان به شمار می رود که در شرق اصفهان قرار دارد. این محله از شمال به کوه های نخودی، از جنوب به خیابان جی شرقی، از شرق به جاده اصفهان نائین و از غرب به مشتاق سوم و اتوبان اصفهان شیراز منتهی می گردد.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله ملک شهر

ملک شهر نیز یکی از محله های منطقه ۱۲ اصفهان است که زمین ها نسبتا ارزانی دارد. این محله که در امتداد خیابان غربی بهارستان است، دسترسی آسان به سایر مناطق دارد. در واقع ملک شهر با توجه به قیمت زمین در اصفهان، از امکانات خوبی برخوردار است. خیابان های هفده شهریور، امین و بلوار آزادگان از خیابان های اصلی ملک شهر هستند.این محله از شما با میدان نگین، بلوار آزادگان، خیابان نوبهار، از جنوب با خیابان گلخانه، از شرق با رباط سوم، خیابان دانش و بهارستان شرقی و از غرب با خیابان مفتح، بهارستان غربی، ناصر خسرو و بلوار آرمان محدود می شود.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

محله نگارستان

محله نگارستان نیز یکی از محله های ارزان قیمت برای خرید خانه در اصفهان به شمار می رود. این محله که در منطقه ۱۲ اصفهان واقع شده، در مجاورت محله های ملک شهر، کاوه، خانه اصفهان، گل محمدی، رحیم آباد، برلیان است. نگارستان از شمال با خیابان نگین، خیابان و میدان صدر، از جنوب با بهارستان شرقی، از شرق با بلوار کاوه و خیابان غرضی، و از غرب با رباط سوم و خیابان دانش محدود می شود.

بالا شهر و پایین شهر اصفهان

           
 

نظر کاربران :

  • رامين شهر ابریشم

    بهترین و گران ترین و باکلاس ترین
    محله های اصفهان مرداویج و محله شیخ صدوق ( هفت دست) و امیریه و آئینه خانه و جلفا و خاقانی و رودکی و توحید و خیابان بلند و طولانی حکیم نظامی بلوار صفه هستند درحالی که ارزان ترین محله های اصفهان حصه و زینبیه دارک ارزنان و وازیچه جوغباد جوی آباد هستند.

    ۲۷ بهمن, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • اکبر قهجاورستان

    محله های گران قیمت اصفهان مرداویج وشیخ صدوق ( هفت دست) و امیریه و آئینه خانه و جلفا و خاقانی و رودکی و توحید و حکیم نظامی هستن درحالی که ارزان ترین محله های اصفهان حصه و زینبیه دارک ارزنان و وازیچه جوغباد جوی آباد هستند.

    ۱۴ بهمن, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • یوسف

    گرانترین محله های اصفهان شامل مرداویج و شیخ صدوق، سعادت آباد، چهار باغ بالا و امیریه و آیینه خانه هست و در مقابل ارزانترین محله های اصفهان شامل حصه و زینبیه و جلوان و دارک و ارزنان و جوی‌آباد و وازیچه هستند

    ۱۱ بهمن, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • بهرام

    بهترین محله‌های اصفهان سمت چهارباغ بالا مرداویج و سعادت‌آباد و شیخ صدوق و شیخ مفید و آپادانا و خاقانی و توحید هستند

    ۳۰ آذر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *