رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ دی ۱۴۰۱

جاهای دیدنی مرزن آباد ، منطقه ای رویایی و سرسبز

اشتراک گذاری

جاهای دیدنی مرزن آباد را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم. مرزن آباد یکی از بهترین جاهای دیدنی چالوس را در بر میگیرد که شامل طبیعت روستایی و بکر منطقه ای شمال کشور می باشد. رودخانه، کوه، جنگل، غار، دریاچه، سد، امامزاده و روستا. کمتر می شود با یک تیر این همه نشان زد و جاده چالوس، تیری است به همه این نشان ها. جاده چالوس با چم و خم های دیدنی اش اگرچه مسیری سه چهار ساعته است برای رساندنه مسافران از تهران به شمال و به عکس اما می توان ده ها مقصد بکر و دیدنی را در همین جاده انتخاب کرد.
ضمن اینکه خود جاده چالوس، با خم هایش و در همجواری کوه های بلند و رود خروشان و درختان دل فریب، مسیری فراتر از یک محل عبور و سرشار از لذت و طراوت است.

جاهای دیدنی مرزن آباد

تاریخچه

سعدآباد نام قدیمی شهر مرزن آباد بوده که در حال حاضر نام یکی از محلات شهر می‌باشد. این نام برگرفته از نام حاکم عرب دوران عباسی این منطقه به نام سعید بن دعلج بوده‌است. به نام سعید آباد نامگذاری شده بود که به سعدآباد تغییر نام یافت. همچنین در کتاب تاریخ طبرستان، رویان، مازندران نوشته سید ظهیرالدین بن نصرالدین المرعشی و کتاب حبیب اسیر فی اخبار افراد بشر نوشته غیاث الدین بن همام. حسن بن زید بن اسماعیل از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) که در ری زندگی می‌کرد. به دعوت مردم رویان جهت دادخواهی و مبارزه با حکومت عباسی که با مردم منطقه بدرفتاری می‌کردند.

جاهای دیدنی مرزن آباد

در سال ۲۵۰ هجری قمری در سعدآباد با نمایندگان اهالی کلار و رویان طبرستان بیعت نمودند. در طول بیست سال حکومت علویان طبرستان اعتبار فراوانی کسب کرد. بر دیلمان، ری و گرگان دست یافت. موقعیت جغرافیایی این شهر، یعنی قرار گرفتن در مسیر شمال ایران هم اهمیت این شهر را در طول تاریخ چندین برابر کرده است. زیرا کاروان‌هایی که قصد گذر به سمت شمال ایران را داشتند، در این شهر توقف و استراحت می‌کردند. سپس به مسیر خود ادامه می‌دادند. تا اینکه حدود ۱۰۰ سال پیش جاده چالوس فعلی احداث شد. این جاده از مرکز این شهر می‌گذشت و این منطقه بیش از پیش مسافران مختلف را به چشم خود دید.
با تاسیس پادگان در این منطقه، اینجا اهمیت استراتژیکی نیز پیدا کرد. خلاصه اینکه عوامل مختلفی دست به دست هم داده است تا این شهر کوچک از مازندران اهمیت زیادی داشته باشد.

جاهای دیدنی مرزن آباد

بهترین زمان سفر به مرزن آباد

این شهر کوهپایه‌ای با آب‌وهوای خنکی که دارد، یکی از بهترین مقاصدی‌ است که برای فصول گرم و معتدل مثل بهار و تابستان می‌توانید برای سفر به آن برنامه‌ریزی کنید. در اینجا چندان خبری از رطوبت شهرهای شمالی نیست، مخصوصا در اطراف شهر و روستاهای آن خنکی هوا شما را یاد پاییز می‌اندازد.در فصل بهار هوا خنک‌تر است و سرسبزی و زیبایی طبیعت دوچندان می‌شود. در این فصل یکی از بهترین جاهای دیدنی مرزن آباد، چشمه‌های آبگرم آن است که در خنکی‌ هوا می‌توانید تن به آب‌های گرم و مطبوع بزنید.
اما در پاییز و زمستان هوا حسابی سرد می‌شود. پس اگر قصد دیدن جذابیت‌های رنگارنگ پاییز در طبیعت شمال را دارید یا مقصد خود را تغییر دهید یا اینکه اوایل پاییز را برای سفر انتخاب کنید که هوا خیلی سرد نشده باشد. در ماه‌های سرد به‌ جز سرما، جاده‌های لغزنده هم شرایط سفر را سخت‌تر می‌کند.

جاهای دیدنی مرزن آباد

سوغاتی‌های جذاب؛ از خوراکی تا صنایع دستی

سفر به شهرهای شمالی با صنایع دستی مختلف عجین شده است. غرفه‌هایی که محصولات مختلفی را در گوشه‌وکنار شهر و حتی جاده‌ها ارائه می‌دهند. این شهر هم صنایع دستی زیبایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قالی، جاجیم، جوراب‌ و دستکش پشمی، محصولات سفالی، صنایع دستی چوبی و حصیری اشاره کرد.

یک بخش دیگر هم سوغاتی‌های خوشمزه است که هم می‌توانید در سفر نوش جان کنید و هم به عنوان سوغات بخرید. رایج‌ترین خوراکی‌های این منطقه انواع ترشی و مربا، کلوچه و لبنیات محلی‌ هستند. مزیت خوراکی‌های اینجا این است که به‌صورت ارگانیک تولید شده و با طعم اصیلی که دارند، در کمتر جایی می‌توانید نظیر آنها را پیدا کنید. ضمن اینکه این محصولات معمولا بدون واسطه عرضه شده و تولیدکنندگان محصولات خود را اعم از صنایع دستی یا خوراکی در غرفه‌ها به فروش می‌رسانند.

جاهای دیدنی مرزن آباد

جاده کلاردشت به عباس‌آباد

۲۵ کیلومتر جاده در دل جنگل، تصویری رویایی است که می‌توان به راحتی محققش کرد. جاده کلاردشت به عباس‌آباد یکی از زیباترین جاده‌های ایران و در مواقعی از بکرترین آنهاست. در طول جاده آلاچیق‌ها و استراحتگاه‌هایی هم هست که میتوان غذاهای محلی شمال را در آنها امتحان کرد.

آب و هوای این جاده در بیشتر فصل‌های سال مناسب است. نسبت به نقاط اطراف هوای بهتری دارد. این جاده در مسیری پرپیچ‌وخم از کوهستان ارتفاع می‌گیرد و سپس فرود می‌آید. اگر چشمان قوی و آشنایی لازم با طبیعت را داشته باشید. با دیدن بوته‌های تمشک، ماشین را در کناری پارک کرده و با کمی کنجکاوی، ازگیل، انار و آلوچه هم خواهید یافت. ارتفاعات مازیچال، دریاچه عباس آباد و پارک ملی خشکه داران سایر دیدنی‌هایی هستند. در نزدیکی یکی شهرهای مبدا و مقصد در دسترس شما قرار می‌گیرند. البته، در نظر داشته باشید که این جاده نیز به هنگام بارش برف و باران، خطرات خود را دارد و اگر در فصل سرد مهمانش شوید. باید حتما لوازم ایمنی لازم را به همراه داشته باشید.

جاده جنگلی عباس آباد-کلاردشت با وجود زیبایی‌های بی‌شمار و استقبال گردشگران، امکانات خدماتی و رفاهی چندانی ندارد.زیباترین مناظر جاده عباس آباد به کلاردشت دره‌های سرسبز، درخشش خورشید از میان درختان بلند و کلبه‌های زیبای ییلاقی در طول مسیر هستند. به شما پیشنهاد می‌کنیم در این جاده شیشه‌های ماشین را پایین بیاورید و به موسیقی زیبای طبیعت گوش کنید. تماشای طبیعت شگفت انگیز همراه با صدای پرندگان، می‌تواند از زیباترین خاطرات شما در سفر به غرب مازندران باشد.

جاهای دیدنی مرزن آباد

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در یک منطقه کوهستانی در جنوب غربی شهر چالوس و ۷ کیلومتری شمال شرقی شهر کلاردشت قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از طریق جاده کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران آغاز گردیده و در کیلومتر ۲۳ به بعد از پل کجور به سمت غرب منشعب شده است. در مسیری پرپیچ و خم با جنگل‌های زیبای کاج به روستای کردی چال و جاده‌ای خاکی تا کنار دریاچه منتهی می‌شود. دریاچه ولشت با مساحت حدود ۱۵۰ هزار مترمربع و متوسط عمق آن ۲۰ متر، زیستگاه پرندگان مهاجر است. در این دریاچه امکان ماهیگیری، شنا و قایقرانی وجود دارد.

شما می توانید ساعت ها در دریاچه ولشت مشغول ماهیگیری شوید. از زندگی لذت ببرید و یا دور تا دور این منظره دیدنی به دوچرخه سواری بپردازید. اکسیژن را به ریه خود هدایت کنید. شنا کردن نیز می توانید پیشنهاد خوبی برای تفریح در این قاب رویایی باشد. به شرط آنکه به طور حرفه ای با این ورزش آشنا باشید تا خدایی نکرده این لحظات خوش تبدیل به تلخی و مصیت برای شما و خانواده تان نشود. در پایان روز هیچ چیز به اندازه دقایق قایق سواری بر روی این دریاچه تماشایی شما را سرشوق نخواهد آورد. اگر دوست دارید که نهایت لذت را ازدیدن این شاهکار عالم خلقت ببرید، پس در فصل بهار و تابستان قدم به دریاچه ولشت بگذارید. یعنی زمانی که آبی دریاچه با سبزی سبزه ها و گیاهان ادغام شده و طبیعتی ورای تصور را به وجود آورده است.

نحوه دسترسی

در جاده چالوس- تهران، ۲۳ کیلومتر بعد از پل کجورو ۳ کیلومتر قبل از مرزن آباد. یک راه آسفالت و البته پرپیچ وخم وجود دارد که راه رسیدن شما به دریاچه ولشت بعد از عبور کردن از روستای کردی چال را فراهم می سازد.

دریاچه ولشت

جنگل های چهارباغ از جاهای دیدنی مرزن آباد

جنگل های چهارباغ مرزن آباد جاذبه های گردشگری و طبیعی مرزن آباد است در اصل منطقه حفاظت شده چهارباغ نیز می باشد.این جنگلها در حوالی منطقه سياه بيشه، در كيلومتر ۹۰ محور كرج ـ چالوس قرار دارد. منطقه جنگلی چهار باغ با مساحتی بالغ بر ۱۹ هزار هكتار كه شامل اكوسيستمی جنگلی كوهستانی و رودخانه‌ای و در برگيرنده روستاهای زيادی از جمله دلير، ايلت، مچر، نوكرس، واسپول، دزماكوی، كيجان، انگورن، چهار باغ، پولاد كوه و است.

جنگل های چهارباغ

کوه کلاک

این کوه بسیار باشکوه است و عظمت زیادی را در خود جای داده است این ارتفاعات در یکی از روستاهای توریستی با همین نام واقع شده است شیب ملایم در دامنه های این کوه ها و مناظر طبیعی زیبایی که در آن وجود دارد می تواند مورد توجه بازدیدکنندگان زیادی باشد.

کوه کلاک

دهکده مازیچال

دهکده مازیچال در ۲۰ کیلومتری کلاردشت و ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و به خاطر اقیانوس تمام نشدنی ابرهایش و چشم‌انداز وسیعی که از ارتفاعش میتوان دید، از دریای نیلگون گرفته تا جنگل، مانند بهشت است. فقط فیلبند نیست که در دریایی از ابرها شناور است، مازیچال نیز دهکده ای رویایی بر فراز ابرهاست. آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش میدهد. این منطقه دنج و قشنگ، پوشیده از انواع کاج و بلوط است. تماشای این راه قشنگ و جنگلی باعث می ‌شود تا راه رسیدن به ارتفاعات برای شما جالب و دیدنی باشد و خسته نشوید. مازیچال در ۱۷ کیلومتری کلاردشت قرار دارد که تا اواخر شهریور سکونتگاه ییلاقی روستاییان و دامداران منطقه است.
قسمت‌ های پایین ‌دست مازیچال جنگلی و ارتفاعات آن کوهستانی است. دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از قدیم مازیچال محلی بوده که دامداران روستاهای عباس‌ آباد تنکابن دام ‌هایشان را از مسیرهای خاکی جنگلی برای چرای ییلاقی به مازیچال می ‌آوردند. به همین دلیل در ماه ‌های گرم سال مسیرهای منتهی به مازیچال پر از گوسفند می‌ شود.

جاهای دیدنی مرزن آباد

روستای کندلوس یکی از دیدنی ترین جاهای دیدنی مرزن آباد

در روستای تاریخ و طبیعت، کندلوس، به شگفتی ها و زیبایی های کم نظری دعوتید. پنج کیلومتر بعد از مرزن آباد و از دوراهی «دوآب» که به سمت کجور حرکت کنید، تابلوی «روستای فرهنگی تاریخی کندلوس ۴۲ کیلومتر» بهترین راهنما خواهد بود. در کندلوس یکی از زیباترین بافت های روستایی اقلیم شمال کشور را خواهید دید و در کوچه های سنگفرش، کنار پنجره های چوبی و پرچین های کوتاه آن دل را تازه خواهید کرد.

موزه مردم شناسی کندلوس

موزه مردم شناسی کندلوس اطلاعات بسیار جالب و مفیدی درباره تاریخ کهن و تمدن پر رمز و راز این دیار، در اختیار شما قرار میدهد. این موزه حاصل تلاش کم نظیر آقای دکتر علی اصغر جهانگیری یکی از اهالی همین روستاست که دوران کودکی خود را در کندلوس که زمانی جزء منطق محروم مازندران بشمار می رفت، سپری کرده و با پشت سر گذاشتن سختی ها و اتمام تحصیلات مقطع دکترا در آمریکا به روستای کودکی خود بازگشت و برای آبادانی آن تلاش کرد.

روستای کندلوس

روستای الیت از جاهای دیدنی مرزن آباد

روستای الیت از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس، از جمله روستاهای بسیار زیبا و با چشم انداز کم نظیر است که شاید کمتر بدان پرداخته و یا تصاویری از آن منتشر شده باشد. این روستا با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، از شمال به سامان مرتع ناتر و بیجدنو و فشکور، از جنوب به سامان مرتع پلادکوه سر و انگوران، از شرق به سامان روستای مچر و از غرب به سامان مرتع دلیر منتهی می باشد. فاصله روستای الیت تا مرکز بخش ۴۲ کیلومتر و فاصله آن تا مرکز شهرستان۶۷ کیلومتر است.روستایی با مردمانی خونگرم و مهمان نواز، روستایی با صفا و قدیمی در دشتی هموار در میان دو کوه واقع در ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه که قدمتی طولانی دارد.
از مشهورترین جنگل های روستای زیبای الیت می توان به جنگل عیسان، داماد گردن، اسکیس نو، گل گزنه، شرون دره، راش گردن و گرده رو اشاره کرد. این جنگل ها اغلب در ضلع شرقی روستای الیت قرار دارند. روزگاری الیت میزبان مزارع وسیعی بوده است اما آنطور که این روزهای به نظر می رسد دیگر خبری از کشت وسیع در این منطقه نیست.

جاهای دیدنی مرزن آباد

سرپوش تنگه

دلیل نامگذاری این منطقه وجود تنگی در آن است که درختان انبوه روی آن را پوشانده اند و به همین جهت آن را سرپوش تنگه (تنگ) می نامند. منطقه شامل دو تنگ است. در تنگ اول شاهد آویز های جنگلی و خنکای تنگ خواهید بود که عبور از تنگ اول با رد شدن از یک آبشار کوچک پایان می پذیرد. در ادامه وارد تنگ دوم خواهید شد که در انتهای آن آبشار قرار دارد که فرود و صعود از آن بدون تجهیزات خطرآفرین است و پس از آن مسیر جنگلی خواهد شد.
جاده‌ی چالوس را با همه‌ی پیچ و خم‌هایش را که طی کردی، درست نرسیده به پلیس‌راه چالوس، پشت یکی از قهوه‌خانه‌های بین مسیر، راهی جنگلی به سمت تنگه‌ای خزه بسته منتهی می‌شود. به خاطر همین گم بودن مسیر است که سرپوش تنگه هنوز بکر باقی‌مانده است.
از پشت قهوه‌خانه، مسیری پاکوب به سمت جنگل راهی‌تان می‌کند و شمارا به سمت سرپوش تنگه سوق می‌دهد. کم‌کم درخت‌های ممرز، انجیلی و توسکا نمایان می‌شود. مستقیم به راهتان ادامه دهید تا از کنار کلبه‌های چوبی عبور کنید. در ادامه مسیر رودخانه‌ای زلال را می‌بینید که از کنارتان جریان پیدا می‌کند. چند بار مسیر رودخانه را قطع می‌کنید و راه پاکوب را ادامه می‌دهید، پاکوبی که کم‌وبیش معلوم و نامعلوم است.

جاهای دیدنی مرزن آباد

روستای برار یکی از جاهای دیدنی مرزن آباد

روستای برار از روستاهای توریستی و تاریخی استان مازندران می باشد که در نزدیکی شهر مرزن آباد واقع شده است. استان مازندران، با طبیعت بکر و بسیار زیبای خود، در تمام فصول سال، میزبان گردشگران و مسافران می باشد. روستای برار واقع در این استان و از توابع شهرستان چالوس می باشد که دارای مناظر بسیار زیبایی است.جنگل برار و غار برار، از جاذبه های توریستی این روستا می باشند که گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.علاوه بر این ها، روستای برار شیرینی ها و نان های محلی متنوعی را دارا می باشد که بسیار زبان زد هستند.

روستای برار واقع در غرب مازندران و به فاصله ۵ کیلومتری شهر مرزن آباد قرار دارد. این روستا دارای قدمتی بسیار طولانی می باشد. برار یکی از بهترین روستاهای منطقه ی کلاردشت و حومه به حساب می آید. اگر تا به حال به این روستا سفر نکرده اید، پیشنهاد می کنیم به این روستا بروید و از هوای پاک، طبیعت بکر و سرسبز و جاذبه های آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی مرزن آباد

آبگرم دلیر

در روستای دلیر که از توابع این شهر به شمار رفته و قبل از چالوس واقع شده است، یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی قرار دارد. این روستا در بین طبیعت‌گردان حسابی معروف شده است و با چشم‌انداز زیبایی که دارد، آبگرم دلیر را نیز در خود جای داده است. در فصل بهار آبگرم بسیار دیدنی‌ بوده و دشت دلیر هم پر از گیاهان مختلف می‌شود.

آبشار هریجان از جاهای دیدنی مرزن آباد

از دیگر جاذبه‌های دیدنی که بین کلاردشت و سعد آباد سابق قرار گرفته، آبشار زیبایی هریجان است که در دل روستای ییلاقی به همین نام قرار دارد. برای رسیدن به آبشار از روستا حدود یک ربع پیاده‌روی در پیش خواهید داشت و برای رسیدن به بالای آن باید نیم‌ساعتی کوهنوردی کنید. البته رفتن به بالای آبشار چندان توصیه نمی‌شود، زیرا سطح آن لغزنده بوده و خطر سقوط شما را تهدید می‌کند. این آبشار دیدنی یکی از زیباترین مناطق برای کمپینگ و طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

مرزن آباد کجاست؟

مرزن آباد، یکی از شهرهای شمالی در استان مازندرانه، که در شهرستان چالوس قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به مرزن آباد چه موقع است؟

برای فصول گرم و معتدل مثل بهار و تابستان می‌توانید برای سفر به آن برنامه‌ریزی کنید.

سوغات مرزن آباد چیست؟

قالی، جاجیم، جوراب‌ و دستکش پشمی، محصولات سفالی، صنایع دستی چوبی و حصیریو…

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *