جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در همدان ، پایتخت مادها

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ بهمن ۱۴۰۱

با شما به سیری در همدان ، که به پایتخت مادها معروف است می پردازیم.همدان پایتخت تمدن و تاریخ ایران است به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است. سالیانه گردشگران زیادی به استان همدان سفر کرده و از جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهر دیدن می کنند. نخستین باری که اسم این شهر برده شد، در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد بود که نام همدان را اَمدانه ذکر شده‌است. این شهر تحت نام‌های دیگری از قبیل هگمتانه، هگمتان، اکباتان، اکباتانا، آمدانه، آنادانا نیز نوشته شده‌است.

سیری در همدان 3 سیری در همدان ، پایتخت مادها

معرفی شهر همدان

هَمِدان یا به گویش محلی هِمِدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید. همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. با این حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان هستند.

سیری در همدان 4 سیری در همدان ، پایتخت مادها
همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی یکی از شهرهای فرهنگی و گردشگری کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است. آرامگاه بوعلی‌سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود.

سیری در همدان 5 سیری در همدان ، پایتخت مادها

مردم همدان

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۵۴٬۴۰۶ نفر (۱۷۴٬۷۳۱ خانوار) بوده‌است.اکثریت مردم همدان دارای لهجه ی همدانی هستند که لهجه ی بسیار شیرینی است. اما در برخی از نقاط همدان مانند شهرستان رزن، زبان ترکی نیز رواج دارد چرا که این منطقه در نزدیکی استان ترک زبان قزوین و زنجان قرار دارد. در شهرستان هایی مثل ملایر و نهاوند نیز زبان لری رواج یافته است. البته زبان لری در این شهرها شباهت زیادی به خرم آباد و لرستان نداشته و بسیار قابل فهم تر است. بنابراین می توان گفت آداب و رسوم همدان و شهر های اطراف آن دارای تنوع بسیار زیادی از اقوام مختلف ایرانی است که می تواند بسیار جذاب باشد.

سیری در همدان 6 سیری در همدان ، پایتخت مادها

جاذبه های گردشگری همدان

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از مهمترین جاهای دیدنی همدان است که اگر ترس از فضای بسته ندارید، حتما در سفر به همدان باید سری به آن بزنید.این غار زیبا به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی دنیا شناخته می‌شود و میزبان گردشگران فراوانی است که از آن سر دنیا توشه برمی‌دارند برای دیدنش به ایران سفر می‌کنند.داستان نام‌گذاری این غار نیز جالب است. اهالی روستا غار در زمان‌های دور از این علیصدر به عنوان سد استفاده می‌کردند و نمی‌دانیم از کی اما در شناسنامه‌هایشان با اسم غار و علی و سد شد و از سال ۱۳۵۰ نام علیصدر بر این غار زیبا ماند.
اما قدمت این غار به روزگارهای قبل‌تر از این روستا بازمی‌گردد و باستان‌شناسان سنگ‌هایی در آن‌جا یافته‌اند که از دوران ژوراسیک به‌جامانده است.اگر به سراغ این غار می‌روید، حتما با خود البسه گرم ببرید زیرا در چله تابستان و درست زمانی که گرما بی‌داد می‌کند؛ غار سرد و بسیار خشک است.
آدرس : برای دیدن غار علیصدر، ۷۵ کیلومتری را از همدان به سمت غرب بروید.

غار علیصدر سیری در همدان ، پایتخت مادها

کتیبه های گنج نامه

کتیبه‌های سنگی موجود در مجموعه تاریخی گردشگری گنج نامه یکی از مهم‌ترین کتیبه‌های بازمانده از پادشاهان هخامنشی محسوب می‌شود که بر دل کوه حکاکی شده است. محتوای این کتیبه‌ها به ۳ زبان پارسی باستان، بابلی و عیلامی، در ۳ ستون ۲۰ سطری نوشته شده که نمایانگر وجود نژادها و زبان‌های مختلف در زمان پادشاهی داریوش کبیر و خشایارشاه است. در این کتیبه پس از حمد و ثنای پروردگار به پادشاه آن زمان اشاره می‌شود و بزرگ منشی او را به مردم یادآوری کرده است
در گذشته مردم محلی تصور می‌کردند که در این کتیبه محل گنج پادشاهان نوشته شده است و در صورت رمزگشایی می‌توان به ثروتی عظیم دست یافت. این باور تا سالیان زیادی در میان مردم رایج بود تا اینکه باستان شناسی فرانسوی با ترجمه آن به این باور اشتباه پایان داد.

%name سیری در همدان ، پایتخت مادها

غار آکواریوم گنجنامه

غار آکواریوم گنجنامه در مجموعه گنجنامه همدان به عنوان بزرگترین غار مصنوعی ایران در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. این غار به شکل غار علیصدر ساخته شده و جزو مکان های تفریحی در کشور محسوب می شود. این آکواریوم زیبا پر از ماهی ‌های زیبا و رنگارنگ است. اگر جزو دوستداران آبزیان و موجودات دریایی هستید حتما از این مکان بازدید کنید. این آکواریوم دارای سه سالن اصلی و ۲۱ آکواریوم است که شامل ماهی‌های مختلفی از قاره های متفاوت است.
آدرس: همدان، ضلع شرقی میدان گنجنامه، دهکده توریستی گنجنامه

غار آکواریوم سیری در همدان ، پایتخت مادها

تپه هگمتانه

یکی از مکان های دیدنی شهر همدان تپه هگمتانه است که در قسمت شمالی و در بافت قدیمی بازار همدان و در انتهای خیابان اکباتان قرار گرفته است. شهری زیرزمینی با قدمتی سه هزار ساله که در هر کاوش از این منطقه اطلاعات جدیدی کشف می شود و در طول سالیان مختلف ابعاد بیشتری از این شهر بزرگ و باستانی کشف می شود. آثار به دست آمده از این حفاری ها در موزه هگمتانه برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.
آدرس: همدان، خیابان اکباتان

تپه هگمتانه سیری در همدان ، پایتخت مادها

آرامگاه بوعلی سینا

اگر بخواهیم از شهر همدان صحبت کنیم مطمئنا اکثر افراد از آرامگاه طبیب و فیلسوف مشهور ایرانی، بوعلی سینا یاد می کنند. وقتی کسی با خرید بلیط هواپیما سفر به همدان داشته باشد، غیر ممکن است از این آرامگاه بازدید نکند، یعنی این آرامگاه به عنوان نماد و سمبل شهر همدان شناخته شده است. آرامگاه بوعلی سینا در مرکز شهر همدان و در وسط میدان قرار گرفته است. این آرامگاه شهرت جهانی دارد و در میدانی بیضی شکل همراه با درختان چنار کهنسال و آب‌نماهای بسیار زیبا واقع شده است. طرح این بنا از روی قدیمی ‌ترین بنای اسلامی یعنی برج قابوس شهر گنبد کاووس گرفته شده است. اما تفاوت اساسی بین این بناها در تعداد ستون ها و فاصله آنها از همدیگر است.

طوری که ابعاد ستون های قابوس نامه خیلی بیشتر از ستون های آرامگاه بوعلی سینا است. در قسمت جنوبی این آرامگاه تالاری به عنوان موزه و محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف ‌شده‌ وجود دارد. حتی در قسمت شمالی این آرامگاه نیز مجموعه‌ ای از کتاب‌های بوعلی سینا نگهداری می شود. در ساخت این بنا از دو سبک ایران باستان و ایران بعد از اسلام همراه با فناوری های جدید برگرفته شده از یونان باستان و مصراستفاده شده است.
آدرس: همدان، میدان بوعلی سینا

بوعلی سینا سیری در همدان ، پایتخت مادها

آرامگاه باباطاهر عریان

باباطاهر همدانی معروف به باباطاهر عریان شاعر و دوبیتی سرای قرن چهارم و پنجم هجری است که سبک زندگی عارفانه و درویش مسلکی را برای گذران زندگی خود انتخاب کرد، این امر باعث شد که به او لقب عریان را بدهند که به رهایی از تعلقات دنیوی اشاره می‌کند.این شاعر که امروزه به دلیل دوبیتی‌های شیرینی که به زبان لری سروده شهرت جهانی دارد در شمال شهر همدان به خاک سپرده شد. آرامگاه او که در طول زمان چندین بار بازسازی شده است، امروزه نیز هنرمندان ایرانی با استفاده از کاشی‌کاری‌های معرق و حکاکی ۲۴ عدد از بهترین دوبیتی‌های باباطاهر بر ۲۴ سنگ، جلوه دیگری به فضای داخلی مقبره بخشیده‌اند که تماشا و بازدید از آن برای هر گردشگری خالی از لطف نیست.

آرامگاه بابا طاهر سیری در همدان ، پایتخت مادها

دریاچه سد اکباتان

یکی از جاهای سرسبزی که می‌توانید در حوالی همدان سری به آن بزنید دریاچه و سد اکباتان است. این دریاچه زیبا تنها دریاچه شهر همدان است و برای مهمانانش کلی امکانات تفریحی و گردشگری فراهم کرده است. از جمله این امکانات می‌توان به قایق‌رانی و اسکی روی آب اشاره کرد.کمی آن طرف‌تر هم می‌توانید به رستوران‌ها و مهمانسراهای این منطقه بروید و یک دل سیر از غذاهای محلی همدان نوش‌جان کنید. از امکاناتی که در این مجموعه تفرییح بریا شما در نظر گرفته‌اند،‌ رستوران و چایخانه‌های سنتی است. برای صرف یک وعده خوب می‌توانید به فست فود دورهمی تفریجان و یا سفره خانه راز رنگین کمان بروید.
آدرس: جاده همدان را به سمت شرق در پیش بگیرید، پس از گذشت ۱۱ کیلومتر، تابلوها به شما می‌گویند که این سد زیبا کجاست

سد اکباتان سیری در همدان ، پایتخت مادها

پیست اسکی تاریکدره

تابستان یا زمستان فرقی نمی‌کند. پیست اسکی تاریکدره که در ۱۰کیلومتری همدان قرار گرفته است، در هر فصلی از سال می‌تواند بهترین امکانات اسکی را برایتان فراهم کند.این پیست، سومین پیست مهم و مطرح کشور است که ۱۶۰۰ متر مربع مساحت دارد. تاریکدره در دامنه‌های الوند قرار گرفته است و از امکاناتی مانند ۱۵۰۰ ست اسکی، مهمانسرا، مدرسه اسکی و کافه و رستوران نیز برخوردار است.

تاریکدره سیری در همدان ، پایتخت مادها

دشت میشان

دشت میشان از جمله دشت‌های باصفای ایران است که در دامنه کوه الوند قرارگرفته است و به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان همدان شناخته می‌شود.اما این دشت مناسب هر آدمی نیست زیرا برای رسیدن به آن کوه‌پیمایی سنگینی پیش‌رو دارید. ویش از ورود به مسیر کوه‌پیمایی منظره‌های دل‌انگیز شما را احاطه می‌کنند.درختان سر به فلک کشیده و زیبا، آواز پرنده‌ها و … همه و همه از زیبایی‌های دره خرم عباس‌آباد هستند. در واقع دره عباس‌آباد در هر فصلی از سال، جلوه مخصوص به خود را دارد. در بهار و تابستان با عطر گیاهان و نم چمن‌ها شما را از هوش می‌برد، پاییزش را هم نگوییم که زمین یکدست از برگ درختان پوشیده می‌شود.

درختان سر به فلک کشیده و زیبا، آواز پرنده‌ها و … همه و همه از زیبایی‌های دره خرم عباس‌آباد هستند. در واقع دره عباس‌آباد در هر فصلی از سال، جلوه مخصوص به خود را دارد. در بهار و تابستان با عطر گیاهان و نم چمن‌ها شما را از هوش می‌برد، پاییزش را هم نگوییم که زمین یکدست از برگ درختان پوشیده می‌شود.

آدرس : دشت میشان در جوار یکی از جاهای دیگر همدان به نام گنج‌نامه است. برای سر زدن به این جاذبه باید به سراغ ایستگاه دوم تله‌کابین گنجنامه بروید.

دشت میشان سیری در همدان ، پایتخت مادها

گنبد علویان

یکی دیگر از مکان های دیدنی همدان که بازدید از آن را به تمام مسافران همدان توصیه می‌کنیم گنبد علویان است. این گنبد که یادگاری مهمی از معماری دوره سلجوقیان به شمار می‌آید، در چهارباغ علویان قرار دارد و به دلیل شاهکارهای معماری و گچ‌کاری موجود در آن مورد توجه تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. گنبد علویان که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی همدان محسوب می‌شود در گذشته به دست خاندان علویان به عنوان مسجد بنا شد و بعدها در سرداب آن تمامی افراد این خاندان به خاک سپرده شدند.

گنبد علویان سیری در همدان ، پایتخت مادها

حمام قلعه

حمام قلعه با معماری ایرانی معروف به حمام حاج محمد سعید در یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر همدان به نام محله قاشق‌ تراشان یا محله قلعه قرار گرفته است که جزو حمام های تاریخی و آثار دوره قاجاریه است و دارای دو بخش سرد و گرم و ورودی به شکل هشتی است. بعد از عبور از هشتی، ابتدا حمام سرد و سپس حمام گرم قرار دارد و بخش های مردانه و زنانه نیز در این حمام جداگانه است. در سال ۱۳۸۷ این حمام تاریخی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و با تغییر کاربری به عنوان موزه مردم شناسی همدان میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور شده است. حتی در داخل حمام سفره ‌خانه سنتی نیز راه ‌اندازی کرده اند که گروه‌ های موسیقی در آن ‌جا برنامه‌ های مختلفی اجرا می ‌کنند.
آدرس: خیابان شریعتی، محله قاشق تراشان

حمام قلعه سیری در همدان ، پایتخت مادها

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی همدان می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک همدان

روستای ورکانه

روستای ورکانه که معنی نام آن، در کنار آب است، یک روستای قدیمی با طبیعتی چشم‌نواز است که در مجاورت رودخانه قرار دارد. این روستا که در دامنه جنوب رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است، علاوه بر طبیعت زیبایش معماری تماماً سنگی آن نیز مسافران را به خود جذب می‌کند.

روستای ورکانه سیری در همدان ، پایتخت مادها

روستای سیلوار

خانه‌هایی که در دل یک جنگل انبوه سردرآورده‌اند، این بهترین توصیفی است که می‌توان از روستای سیلوار داشت. سیلوار در واقع یکی از روستاهای منطقه مرادبیگ است.به این روستا که بروید، با مردمی خونگرم روبه‌رو خواهید شد که از شما در خانه‌های سنگی و یا گلی‌شان پذیرایی می‌کنند.این روستا از جاهای دیدنی همدان در پاییز است؛ چراکه رنگ‌آمیزی حیرت‌آور جنگل دراین فصل باعث می‌شود مناظری خارق‌العاده به وجود بیاید.

روستای سیلوار سیری در همدان ، پایتخت مادها

روستای سیمین ابرو

از دیگر روستاهای هدف گردشگری در همدان، می‌توان از روستای سیمین ابرو نام برد که جزو روستاهای زیبای تاریخی و کهن این شهر به شمار می‌رود. این روستا در نقطه‌ای کوهپایه‌ای و با معماری خاص سنگی، به شکل پلکانی همراه با کوچه‌های باریک و تنگ در این استان قرار گرفته.روستای سیمین ابرو علاوه‌بر زیبایی بناهای تاریخی و معماری، طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد که باعث شده، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.اگر دوست دارید یک تجربه روستاگردی جذاب را داشته باشید، روستای سیمین ابرو همدان را انتخاب کنید.
آدرس : همدان، ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی همدان.

سیمین ابرو سیری در همدان ، پایتخت مادها

غذاهای محلی همدان

مگر می‌شود شهری با این همه قدمت تاریخی و باستانی از غذاهای خوشمزه سنتی بی‌نصیب باشد؟ شهر همدان تنوع غذایی بالایی دارد. از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای سنتی همدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبگوشت بزباش
آبگوشت کلم‌قمری
آش کاچی
آش برنج
آبگوشت فلفل
کباب سرداشی
آبگوشت قرمه
آش آماج
کوفته همدانی
خورش غوره بادمجان

هتل های همدان

از آنجا که شهر همدان سالیانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که برای بازدید از جاهای دیدنی همدان به این شهر سفر می‌کنند. امکانات رفاهی به صورت کامل برای مسافرین عزیز مهیا شده است و در این شهر شما می‌توانید بر اساس بودجه خود از هتل‌ها، میهمان‌سراها و اقامتگاه‌های موجود در سراسر شهر استفاده کنید. در این قسمت چند گزینه مناسب جهت اقامت در همدان را به شما معرفی خواهیم کرد:

هتل باباطاهر

هتل پنج ستاره باباطاهر بی‌شک یکی از زیباترین هتل‌های غرب کشور و بهترین گزینه برای اقامت در شهر همدان است. این هتل با امکانات مدرن و تجهیزات پیشرفته و ویژه، جلب رضایت میهمانان هتل را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و به همین دلیل سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است.
هتل باباطاهر با توجه به اینکه فاصله کمی با آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، آرامگاه استرومردخای و آرامگاه بوعلی سینا دارد، مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کند. همچنین رستوران‌های سنتی و بین‌المللی این هتل که در فضای دل‌انگیزی قرار گرفته‌اند و تنوع غذایی زیادی دارند از امتیازات ویژه هتل محسوب می‌شوند. از دیگر امتیازات آن می‌توان به مجموعه آبی ورزشی مجهز در فضایی فرح‌بخش اشاره کرد.
آدرس: آرامگاه باباطاهر، ضلع شرقی آرامگاه

هتل بابا طاهر سیری در همدان ، پایتخت مادها

هتل پارسیان بوعلی

هتل چهار ستاره بوعلی یکی دیگر از بهترین شعبات مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای پارسیان است که در قلب شهر همدان جای گرفته است.بنای اصلی هتل با دو باغ سرسبز احاطه شده است و به همین دلیل برخی از اتاق‌های آن، چشم‌اندازهای زیبایی رو به همین باغ‌ها دارند.موقعیت مکانی این هتل برای بازدید از دیدنی‌های همدان بسیار مناسب است، به‌طوری که میهمانان این هتل می‌توانند با یک پیاده‌روی سبک از جاهای دیدنی شهر از جمله باغ موزه نظری، آرامگاه ابوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر و بنای شیرسنگی دیدن کنند.
آدرس: همدان، خیابان بوعلی

هتل پارسیان بوعلی سیری در همدان ، پایتخت مادها

هتل پارسیان آزادی

هتل چهارستاره پارسیان آزادی در یکی از خوش آب و هواترین مناطق همدان در منطقه باغشهر واقع شده است. این هتل به‌دلیل قرارگیری در دامنه کوه الوند از چشم‌انداز زیبایی از این کوه زیبا در برخی از اتاق‌هایش برخوردار است.برخی دیگر از اتاق‌های هتل نیز دارای نمای فوق‌العاده‌ای از بلوار ارم همدان که یکی از معروف‌ترین نقاط شهر است، دارند. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اطراف این هتل بسیار دلچسب است. همچنین هتل دسترسی آسانی به نقاط دیدنی و تاریخی همدان مانند تپه هگمتانه، گنجنامه، مجتمع تفریحی رنگین‌کمان و تفرجگاه عباس‌آباد دارد.
آدرس: همدان، خیابان شریعتی، میدان قائم، بلوار ارم

هتل پارسیان آزادی همدان سیری در همدان ، پایتخت مادها

هتل گنجنامه

گنجنامه دهکده‌ای توریستی است که از تله‌کابین، سورتمه، بانجی جامپینگ، سنگ‌نوردی، سالن بولینگ، کتیبه‌های بوستانی و سنگ نبشته‌ها تشکیل شده است.حال تصور کنید که در کنار این مجموعه کامل هتلی به دور از شلوغی و هرج و مرج قرار داشته باشد. هتل گنجنامه هتلی چهار ستاره و شیک در این مجموعه شگفت‌انگیز است که در هر چهار فصل سال پذیرای مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور و دنیا است.اگر به‌دنبال تفریحات مهیج و ورزش هستید، این هتل بهترین انتخاب برای شما است.
آدرس: همدان، مجموعه تفریحی تله‌‌کابین گنجنامه

هتل گنجنامه سیری در همدان ، پایتخت مادها

هتل آپارتمان خاتم

هتل آپارتمان خاتم، هتلی سه ستاره است که بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا و متدهای جدید هتلداری در شش طبقه ساخته شده است.با اقامت در این هتل آپارتمان تمیز و شیک، چشم‌اندازهای زیبایی از شهر همدان را پیش روی چشمان‌تان خواهید داشت. موقعیت مکانی این هتل نیز دسترسی آسانی به جاهای دیدنی مثل تپه هگمتانه، آرامگاه ابوعلی سینا و آرامگاه باباطاهر را فراهم ساخته است.
آدرس: همدان، میدان فلسطین، جنب فروشگاه رفاه

هتل خاتم سیری در همدان ، پایتخت مادها

سوغات همدان

صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه زیادی در همدان توسط هنرمندان تولید می‌شود که هریک از آنها می‌توان سوغاتی خوبی برای عزیزانتان باشد. شما می‌توانید سوغاتی خود را از خیابان بوعلی، سبزه میدان همدان یا مجموعه تفریحی گنج‌نامه تهیه کنید. از بهترین سوغاتی‌های همدان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گلیم‌ و گیوه
کارهای معرق‌کاری شده
کارهای قلم‌زنی سفال
نان کماج
نان شیرمال
حلوا زرده
باسلوق

رستورانهای همدان

در همدان، هر نوع غذای سنتی ایرانی را می‌توانید به بهترین کیفیت و در رستوران‌هایی با منظره‌های فوق‌العاده تجربه کنید. بیایید از یک دیزی سرای قدیمی و خوشنام شروع کنیم.

دیزی‌سرای آریاییان

رستوران آریاییان یکی از بهترین رستوران‌های شهر برای خوردن دیزی است. این دیزی‌سرا فضای بسیار دلنشینی دارد. بعد از غذا می‌توانید چای و نبات سفارش دهید و تفریح خود را کامل کنید. همان طور که اسم آن پیدا است، اینجا فقط می‌توانید دیزی بخورید. غذای این دیزی‌سرا با تازه‌ترین و بهترین گوشت تهیه می‌شود و آن را با نان سنگک تازه، دوغ، ترشی و سبزی خوردن سرو می‌کنند.
آدرس:استان همدان، همدان، خیابان بوعلی جنوبی

آریاییان سیری در همدان ، پایتخت مادها

رستوران دلتا

رستوران دلتا، انتخابی خوب و باصرفه برای غذا خوردن در همدان است. انواع غذاهای ایرانی و محلی با بهترین کیفیت در محیطی گرم و صمیمانه سرو می‌شود. این رستوران یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های شهر است و علاوه بر کیفیت بی‌نظیر غذا، به خاظر مشتری مداری‌اش معروف است. یا روی تخت یا پشت میز می‌توانید غذای خود را نوش جان کنید. در این رستوران کباب کوبیده و کبابی به نام ثریایی که عبارت است از کباب برگی که با فلفل دلمه‌ای و سبزیجات مزه‌دارش کرده‌اند، حرف اول را می‌زند. قیمت‌ها در رستوران دلتا بسیار معقول است.
آدرس: همدان، خیابان میرزاد عشقی، رو‌به‌روی خیابان سعدیه

دلتا سیری در همدان ، پایتخت مادها

رستوران کاکتوس

اگر از اهالی شهر در مورد بهترین رستوران سوال کنید، نام کاکتوس را زیاد خواهید شنید. در این رستوران، غذاهایی بسیار باکیفیت سرو می‌شود و می‌توانید با اطمینان از کیفیت و سلامت غذاها، انواع غذای ایرانی را سفارش دهید و لذت ببرید.
آدرس: همدان، همدان میدان آرامگاه بوعلی، جنب بانک ملی

رستوران ایتالیایی دلژین

اگر دنبال بهترین استیک‌ها و پاستاهای شهر می‌شد، رستوران دلژین را انتخاب کنید. کیفیت و طعم غذاهای رستوران دلژین، فوق‌العاده است و سرویس‌دهی در این رستوران، راضی کننده است. این رستوران، شیک است و فضایی دلنشین دارد. بهترین غذاهای ایتالیایی را می‌توانید در این رستوران نوش جان کنید؛ البته قیمت آن نسبت به بسیاری از رستوران‌های شهر بالاتر است، ولی نسبت به کیفیت و تنوع غذاها، قابل قبول است.
آدرس: همدان سیزده خانه، پایین‌تر ازهتل بوعلی، رو‌به‌روی بانک تجارت

رستوران داریوش گنج نامه

مجموعه‌ی گنج‌نامه‌ی همدان یک مجموعه‌ی تاریخی و تفریحی در این شهر است که گردشگران و مسافران زیادی به آن سر می‌زنند. این مجموعه، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی همدان است. بعد از گشت و گذار در این مجموعه‌ی تفریحی، می‌توانید یک وعده غذای عالی نوش جان کنید تا خستگی از تن‌تان بیرون رود. رستوران داریوش، رستورانی مدرن و لوکس است که در طبقه‌ی سوم در محیطی زیبا، پذیرای گردشگران است. البته در این مجموعه، رستوران‌های دیگری هم وجود دارد. در روزهای تعطیل و مراسم خاص، موسیقی زنده در رستوران اجرا می‌شود که جذابیت آن را دوچندان می‌کند.
آدرس: همدان، جاده عباس آباد ،مجموعه گنجنامه

رستوران بریان پسر خوب

همدان رستوران‌های زیادی دارد، ولی اگر می‌خواهید بریونی با طعمی خاص و متفاوت نوش جان کنید، به رستوران بریان پسر خوب سر بزنید. مطمئنا عطر و طعم و کیفیت غذا، توجهتان را جلب می‌کند.
آدرس:همدان، آرامگاه باباطاهر، نبش آتش‌نشانی

باغ رستوران نعل اشکنه

یکی از بهترین رستوران‌های همدان، همین رستوران است که چشم‌انداز طبیعی و بسیار زیبایی دارد. اگر می‌خواهید هنگام خوردن غذا از تماشای مناظر طبیعی لذت ببرید، این رستوران را انتخاب کنید. در زمان‌های قدیم، به خاطر وجود سنگلاخ در محله‌ی فعلی باغ رستوران نعل اشکنه، همین که اسب‌ها می‌خواستند از آن عبور کنند، نعل‌هایشان می‌شکست و ازاین‌رو، اسم رستوران را نعل اشکنه گذاشتند.
رستوران نعل اشکنه، یکی از معروف ترین رستوران های همدان است و قرار گرفتنش در مسیر دریاچه عباس آباد که هم خوش آب و هوا است و هم منظره‌ی زیبایی رو به طبیعت دارد، جذابیت آن را دوچندان می‌کند. هم تخت‌های سنتی و هم میز و صندلی مدرن در این رستوران قرار دارد و هر کس با توجه به سلیقه‌ی خود، هرکدام را که راحت‌تر است انتخاب می‌کند. البته قیمت این رستوران کمی بالا است ولی ارزش هزینه کردن دارد. بهترین کباب‌های شهر را می‌توانید در رستوران نعل اشکنه نوش جان کنید. برای پخت غذاهای این رستوران از تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین گوشت و مواد اولیه استفاده می‌شود.
آدرس :همدان، بلوار کولاب، نرسیده به عباس آباد

نعل اشکنه سیری در همدان ، پایتخت مادها

موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه

موزه حمام قلعه یک موزه‌ی مردم‌شناسی است که در سال ۱۳۸۷ شمسی در خیابان شریعتی، کوچه مهر، جنب حمام قلعه در شهر همدان افتتاح شده‌ است. ساعات کار این موزه از ۸ صبح تا ۱۰ شب است. مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی حمام قلعه، به‌جز موزه، سفره‌خانه هم دارد که می‌‌توانید بعد از بازدید از این مکان تاریخی، در «سفره خانه سنتی حمام قلعه» بهترین غذاهای سنتی را نوش جان کنید.
آدرس :همدان، خیابان شریعتی، کوچه مهر

سفره خانه حمام قلعه سیری در همدان ، پایتخت مادها

بهترین زمان سفر به همدان

همدان به دلیل همجواری با کوه الوند یکی از مرتفع‌ترین شهرهای ایران است و آب و هوای سرد و مرطوبی دارد. اقلیم کوهستانی شهر همدان باعث شده تا بهترین زمان سفر به این شهر زیبا و تاریخی فصول بهار و تابستان باشد. اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره بهترین زمان سفر به همدان و بازدید از جاذبه های گردشگری همدان صحبت کنیم باید بگوییم که از ابتدای اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه بهترین زمان سفر به همدان محسوب می‌شود زیرا دما بسیار مطبوع و دلپذیر است و گیاهان و طبیعت در سبزترین و زیباترین حالت خود به سر می‌برند.
آب‌وهوای همدان در فصل زمستان بسیار سرد و طاقت‌فرساست و دمای آن در ماه دی و بهمن به ۲۶ درجه زیر صفر نیز می‌رسد. لذا سفر به این شهر در زمستان برای مسافرت تفریحی و بازدید از آثار تاریخی همدان مناسب نیست و تنها می‌توان برای تفریحات زمستانی مانند اسکی و برف بازی در پیست به این شهر سفر کرد.

روش های سفر به همدان

در این بخش ، راه‌های ارتباطی با استان همدان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. سفر به همدان از طریق هواپیما، اتوبوس‌های بین شهری، قطار و خودروی شخصی امکان پذیر است.

سفر با هواپیما

بسیاری از مسافران جهت سهولت در سفر و صرفه جویی در زمان خرید بلیط هواپیما را ترجیح می‌دهند. فرودگاه همدان در ۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است. روزانه حداقل دو پرواز از تهران به همدان صورت می‌گیرد. حداقل سه شرکت هواپیمایی آسمان، هما و ماهان از فرودگاه همدان مسافر جابجا می‌کنند. در مسیرهای شیراز، تبریز، تهران، اهواز، بندرعباس و همدان پروازها برقرار هستند.

سفر با اتوبوس

یکی دیگر از رایج‌ترین راه‌های سفر نیز استفاده از اتوبوس است. همدان سه پایانه مسافربری دارد.
بزرگ‌ترین پایانه مسافربری همدان در میدان عاشورا قرار دارد و به تمام نقاط کشور (درون استانی، برون استانی) سرویس‌دهی می‌کند.
پایانه اکباتان، در خیابان اکباتان واقع شده و سرویس‌دهی آن برون استانی است.
ترمینال سفید آبی نیز، در بلوار بدیع‌الزمان همدانی واقع شده و سرویس دهی درون استانی دارد.

سفر با قطار

این ایستگاه یکی از ایستگاه های تازه تاسیس در ایران است که در سال ۱۳۹۶ احداث شده است و ایستگاه مرکزی راه آهن غرب کشور است. این ایستگاه در ۱۲ کیلومتری شهر همدان واقع شده و بنابر برنامه های آینده قرار است این ایستگاه از این منطقه به داخل شهر منتقل شود و ایستگاه کنونی فقط برای حمل و نقل بار استفاده شود. در حال حاضر از این ایستگاه هم برای جابجائی مسافر و هم انتقال بار استفاده می شود. آدرس ایستگاه : همدان، جاده رباط شورین.

سفر با خودروی شخصی

اما مسافرانی که قصد دارند با خودروی شخصی‌شان به سمت همدان سفر کنند، اگر مبدأشان تهران باشد، بهترین مسیر دسترسی به همدان جاده تهران- ساوه و ساوه- همدان است. مسیرهای پیشنهادی دیگر نیز جاده قزوین- همدان و جاده بوئین زهرا هستند. به طور کلی، پرترددترین مسیرهای ورودی به استان همدان مسیرهای ورودی شمالی به این استان نظیر ساوه- همدان و زنجان- همدان هستند.

غار علیصدر چه ویژگی دارد؟

غار شگفت انگیز علیصدر یکی از معدود غارهای آبی است و به گفته بسیاری طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان را داراست.

بهترین زمان سفر به همدان چه موقع است ؟

از ابتدای اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه بهترین زمان سفر به همدان محسوب می‌شود.

غذاهای محلی معروف همدان چیست؟

آبگوشت بزباش،آبگوشت کلم‌قمری ،آش کاچی، آش برنج،آبگوشت فلفل، کباب سرداشی، آبگوشت قرمه و…

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • hamidrassoli

    من بیش از یک میلیارد بار به همدان سفر کردم خیلی خوبه خصوصا زمستوناش

    ۲۷ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • زنگنه

    دادا !مینی ورد هم مال ملایر ه
    سعی نکنید یه همدان، به مینیورد ملایر بچسبونید

    ۲۷ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • زهره اسلوب

      با سلام و تشکر از شما متن اصلاح شد.

      ۲۵ بهمن, ۱۴۰۱
  • سعید

    سلام
    شهر خیلی قشنگی و صد حیف که زیاد از حد نظامیه و قوانین خیلی سخت گرفته میشه

    ۲۴ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • سهیل دارابی

    سلام فرودگاه همدان دکوری هستش و ما هر جا بخایم بریم باید از پرواز تهران استفاده کنیم

    ۲۳ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • جلال خضریان

    باسلام این مطالب مربوط به چند سال قبل هست همدان الان ایستگاه قطار. راه آهن. داره لطفا اطلاع رسانی ها بروز باشه

    ۲۰ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما متن اصلاح شد.

      ۲۱ دی, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد