رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ دی ۱۴۰۱

غذاهای گوشتی عجیب در اصفهان

لینک این مطلب کپی شد!

برخی از غذاهای محلی اصفهان معروفند و برخی کمتر شناخته شده .غذاهای گوشتی عجیب در اصفهان را بشناسید تا با سفر به اصفهان حتما آنها را چشیده و با فرهنگ غذایی اصفهان آشنا شوید.کلا غذاهای اصفهان به دو دسته هستند؛ غذاهایی که پخته و کوبیده می‌شوند و غذاهای شل و آب‌دار و آش‌مانند. در واقع، غذاهای اصفهان معمولا از ترکیب حبوبات و گوشت تشکیل می‌شود که به‌صورت له‌شده درمی‌آیند و با نان تازه و سبزی خوردن میل می‌شوند. در این میان غذاهای گرمی شبیه به سوپ و آش‌ نیز وجود دارد که باز هم گوشت نقش پررنگ و مهمی در آن‌ها ایفا می‌کند.

از معروف‌ترین غذاهای اصفهان می‌توان به خورش ماست و بریان اشاره کرد که گل سرسبد غذاهای سنتی این منطقه هستند. به‌طور کلی، رژیم غذایی مردم اصفهان با گوشت عجین شده است که برای علاقه‌مندان به گوشت، به‌خصوص گوشت قرمز، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید که نباید از آن غافل شوند.

 غذاهای گوشتی عجیب در اصفهان

بریان و یخمه تُرُش، طعم‌های عجیب اصفهانی

همه گردشگران قبل از این که به اصفهان برسند خودشان را برای بریانی های لذیذ اصفهان آماده می کنند چرا که کمتر کسی پیدا می شود که اصفهان برود و از بریانی های آن امتحان نکند.این غذا به قدری محبوب است که نه تنها اصفهانی ها بلکه کل مردم ایران با آن آشنا هستند. این غذا با موادی همچون گوشت، پیاز، نعنا خشک، کشک، دارچین، روغن و زعفران تهیه می شود که در اصفهان همراه با کمی جگر سفید چرخ شده و آبگوشت و همچنین نان سنگک، دوغ خنک و ریحان سرو میشود.

یخمه ترش

یخمه تُرُش یا یخنه ترش  از غذای اصیل و قدیمی اصفهانی است که برخلاف اسمش، طعم شیرینی دارد و به‌دلیل وجود به در آن، اغلب در پاییز و زمستان پخته می‌شود. این غذای پرخاصیت برای رفع کم خونی، افزایش انرژی و شادابی، جلوگیری از پوکی استخوان، بهبود عملکرد مغز، رفع استرس و… مفید است.

مواد لازم:

۳۰۰ گرم گوشت گوسفند
۲۰۰ گرم آلو برقانی
۱۵۰ گم برگه زردآلو
دو پیمانه برنج
سه عدد به متوسط
۶ لیوان آب
نصف پیمانه شکر یا شیره خرما
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه یخمه ترش

گوشت خوردشده را همراه با آب و زردچوبه روی حرارت متوسط قرار دهید تا نیم‌پز شود. سپس آلو برقانی، برگه زردآلو، به خوردشده و برنج را به آن اضافه کنید و کمی نمک و فلفل سیاه به غذا بزنید. وقتی همه مواد پخت و آبش به‌طور کامل کشیده شد، آن را از روی حرارت بردارید، هسته‌های آلو را جدا کرده و شروع به کوبیدن آن‌ها کنید تا خوب له شوند. حالا نوبت به افزودن شکر یا شیره خرما است که وقتی با بقیه مواد مخلوط کردید، باید قابلمه را مجددا روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود. حدود ۱۰ دقیقه بعد غذا حاضر است و می‌توانید آن را با نان سرو کنید. مقدار شیرینی این غذا به ذائقه خودتان بستگی دارد.

-ترش غذاهای گوشتی عجیب در اصفهان

قیمه ریزه و کوفته شوید باقالی، غذاهای محبوب اصفهانی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شهر اصفهان قیمه ریزه نخود چی است. برای تهیه قیمه ریزه علاوه بر گوشت و آرد نخودچی از پیاز داغ، نعنا خشک و انواع ادویه ها استفاده می کنند و بعد از آن که ریزه ها را حسابی سرخ کردند آن ها را داخل مایع رب و پیاز داغ می اندازند تا پخته شود. قیمه ریزه را می توان با نان یا برنج سرو کرد. از معدود غذاهای محلی اصفهان که محبوبیتش فقط محدود به اصفهان می باشد قیمه ریزه نام دارد. تشابه اصلی که بین قیمه ریزه و قیمه معروف ایرانی وجود دارد در مایع رب و پیاز داغ به کار رفته در آنها است. در تهیه و پخت این غذا موادی چون آرد نخودچی، گوشت گردن یا سردست، نمک، نعنا خشک و سایر ادویه ها به کار می رود.

برای اینکه طعم این غذای خوشمزه را بچشید پیشنهاد می کنیم سری به حوالی پایین شهر و مناطق قدیمی تر اصفهان بزنید چرا که امروزه بسیاری از جوانان اصفهانی از وجود چنین غذاهایی اطلاعی ندارند بنابراین مطمئنا از پخت و فروش آن نیز غافل خواهند ماند.

-ریزه غذاهای گوشتی عجیب در اصفهان

کوفته شوید باقالی

مواد لازم:

یک کیلو سبزی کوفته
۵۰۰ گرم گوشت
یک کیلو باقالی پوست‌کنده
دو پیمانه برنج
دو قاشق غذاخوری جو یا بلغور جو
نمک، زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه به مقدار لازم
یک عدد تخم‌مرغ
کشمش، گردو و آلو به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته شوید باقالی

باقالی پوست‌کنده را بپزید، در حدی که نیم‌پز شود؛ بعد آن را آبکش کنید و کنار بگذارید. گوشت، سبزی (شوید، ترخون، مرزه، تره، جعفری، گشنیز، ریحان)، یک پیمانه برنج و جو که از قبل خیس کرده‌اید، در غذاساز بریزید تا خورد و مخلوط شوند. حالا یک پیمانه دیگر برنج، باقالی نیم‌پز و تخم‌مرغ را به این مخلوط اضافه کنید و خوب ورز دهید. دارچین، زردچوبه، و فلفل سیاه و نمک را نیز به مواد بیفزایید. ۱٫۵ لیوان آب و نصف لیوان روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید؛ بعد زیر آن را کم کنید. از مواد کوفته به‌اندازه یک پرتقال بردارید، وسط آن کشکش، گردو یا آلو بگذارید و کوفته را گرد کنید و در آب جوش بگذارید و در قابلمه را ببندید تا بپزد.

اگر تعداد کوفته‌ها بیشتر از کف قابلمه بود، آن‌ها را روی هم قرار ندهید و از قابلمه دیگری برای این منظور استفاده کنید.

-شوید-باقالی غذاهای گوشتی عجیب در اصفهان

           
 

نظر کاربران :

  • منم

    یخمه نه .یخنه .ادرس اشتباه گرفتید .ادرس اشتباه هم میدید.اگه از قدیمیهای اصفهان یکی رو پیدا کردید بگه یخمه.

    ۲۰ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *