جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

برای سیری در سنندج ، که شهر خلاق در زمینه موسیقی است و با نواهای بسیار جذاب و دلنشین همراه است میتوانید این مطلب را مطالعه کنید. سنندج مرکز استان کردستان در جمع ۲۴۵ شهر شبکهٔ شهرهای نوآور جهانی یونسکو و همچنین ۲۸ شهر نوآور موسیقی جهان قرار دارد.سنندج در ارتفاع ۱۵۰۰متری از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوایی سرد و نیمه‌خشک دارد. این شهر از سوی غرب به کوه آبیدر، از شمال به کوه شیخ معروف از جنوب به کوه سراج‌الدین و از شرق به کوه خاتون شیشه‌ری و گردنه لیلاخ محدود شده است و در منطقه‌ای به وسعت ۷۳٫۶۸۸ هکتار گسترده است.

سنندج سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

معرفی شهر سنندج

سنندج؛ مهم‌ترین منطقه‌ی كردنشین ایران؛ وهم‌چنین‌مهم‌ترین شهرستان‌ استان كردستان به شمار می‌آید. شهر سنندج را به علت واقع شدن در دامنهٔ کوه، در گذشته سنه می‌خواندند و چون دژ آن از لحاظ نظامی اهمیت زیادی داشته، آن را سنه‌دژ (دژی در پای کوه) می‌نامیدند که کم‌کم به سنندج بدل شد. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با۴۱۲٬۷۶۷ نفر بوده است.در این منطقه از كردستان به دلیل گسترش روابط با دیگر شهرهای هم جوار امروزه كم‌تر از لباس های محلی استفاده می شود. در سنندج مردها از نیم تنه به نام «چوخه» و شلواری گشاد با دمپای تنگ به نام «رانك» استفاده می کنند ولی لباس زنان سنندجی بر خلاف لباس زنان در سایر مناطق كردستان فاقد شال است و شامل پیراهنی بلند بدون پولك یا با پولك و قبای بلند و روسری است

جاذبه های گردشگری سنندج

مسجد جامع سنندج

در شهر سنندج مساجد بسیاری وجود دارد به همین دلیل در برخی منابع از این شهر به عنوان پایتخت مساجد ایران یاد می شود. از قدیمی ترین و مهم ترین مساجد این شهر می توان به مسجد جامع سنندج اشاره نمود که به دارالحسان مشهور است. این مسجد یکی از جاذبه های تاریخی سنندج است که در دوره قاجاریه به دستور امان الله خان والی احداث گردید و به دلیل سبک معماری منحصر به فرد و تزئینات و کاشی کاری های هفت رنگی که در آن انجام شده مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است.
آدرس: سنندج، ضلع شمالی خیابان امام سنندج

مسجد جامع سنندج سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

عمارت خسرو آباد

مهم‌ترین بنای تاریخی استان کردستان، عمارت خسرو آباد در شهرستان سنندج است که با بنایی باشکوه و باغی پر از درخت به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این استان تبدیل شده است. این بنا در سال ۱۲۲۳ هجری قمری و در دوره‌ی قاجار به دستور امان الله خان والی که حاکم کردستان بود ساخته شده است، مساحت عمارت و باغ خسرو ۶۰۰۰ متر مربع می‌باشد که اجزای تشکیل دهنده‌ی آن، باغی بزرگ و سرسبز و عمارتی با معماری جذاب هستند. این عمارت در دوره‌های مختلف، کاربردهای گوناگونی داشته است، برای مثال از آن به عنوان مقر حکومتی استفاده شده، از پادشاهان و افراد سرشناس در آن پذیرایی می‌کردند و حتی مراسم ازدواج خسرو خان، پسر امان الله خان و حُسنِ جَهان خانُم، دختر فتحعلی شاه قاجار در این مکان برگزار شده است.

عمارت خسرو آباد بنایی ۳ طبقه است که از قسمت‌های مختلفی مانند هشتی، قصر خسرویه، حیاط، عمارت سردر، عمارت شرقی، حمام، اتاق دربان‌ها و خدمتکاران، اصطبل، آشپزخانه و… تشکیل شده که هر کدام با گچبری‌های زیبا، آجر کاری‌های دیدنی و تزئینات منحصر بفرد جلوه‌ی خاصی به عمارت خسرو آباد داده‌اند. درب اصلی بنا که از چوب درخت گردو ساخته شده، پنجره‌های ارسی زیبا و حوضخانه و فواره‌هایی که در طبقه‌ی سوم قصر وجود دارند، از نکات جذاب و شاهکارهای معماری این عمارت به شمار می‌روند. همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می‌توان به عمارت خسرو آباد سر زد، بازدید از این بنا رایگان می‌باشد.

آدرس: استان کردستان، شهرستان سنندج، بلوار خسرو آباد (شبلی)، عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

حمام خان

حمام خان در بافت قدیمی شهر سنندج واقع شده و یکی از زیبا ترین بناهای تاریخی این شهر است. در این حمام تعدادی آب نما وجود دارد که موجب شده نسبت به سایر حمام های سنندج متمایز باشد. نقوش و کاشی های هفت رنگی که در این حمام به کار رفته زیبایی ویژه ای به آن بخشیده است. حمام خان مشابه سایر حمام‌های ایرانی بخش‌هایی چون سردر ورودی، هشتی، حمام سرد و گرم، خزینه، آب‌انبار و غیره دارد. این اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس: سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه

حمام خان سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

عمارت آصف خانه وزیری (خانه کرد)

کار ساخت عمارت آصف یا آصف وزیری در دوره صفوی آغاز شده و سپس در دوره قاجار و پهلوی تکمیل شد. معماری هنرمندانه و زیبای ایرانی در بخش‌های مختلف این عمارت ۴۵۰۰ متری به چشم می‌خورد. بخش‌های مختلفی شامل سردر ورودی، ایوان ستون‌دار، تالار تشریفات، ارسی، حمام خصوص، حیاط مرکزی و حیاط مستخدم‌ها در این بنا در نظر گرفته شده است.

حمام عمارت آصف که در جنوب غربی مجموعه قرار دارد، از بخش‌های مهم بنا به شمار می‌آید. این حمام در مقیاس کوچک و به سبک معماری اصفهانی ساخته شده است. در هنگام بازدید از این بخش با دقت به تزیینات طنابی ستون‌های سنگی، کاشی‌های خشتی آبی، حجاری سرستون‌ها و غیره بنگرید. این حمام خصوصی فقط مختص خانواده آصف بوده است.

بنای عمارت آصف با نام خانه کرد نیز شناخته می‌شود. این بنا با تغییر کاربری به موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشسن تبدیل شده است. عمارت آصف وزیری در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس: سنندج، خیابان امام خمینی (شاپور)، نرسیده به مسجد دارالاحسان

آصف وزیری سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

بازار سنندج

بازار سنندج از قدیمی ترین بازارهای این شهر است که یادگاری از دوران صفویه می باشد. با بازدید از این بازار سنتی می توانید از نزدیک با تاریخ و فرهنگ مردمان این شهر آشنا شوید. در این بازار انواع سوغات، صنایع دستی و لباس های محلی سنندج ارائه می شود که گردشگران می توانند جهت خرید سوغات به آن مراجعه نمایند.
این بازار که ثبت ملی نیز شده است، به دستور شاه صفی بنا شد و یادگاری از عصر صفویه به شمار می‌آید. شکل مستطیلی بازار سنتی سنندج، میدان نقش جهان اصفهان را به خاطر می‌آورد. این بازار سنتی بعد از ساخته شدن خیابان انقلاب سنندج به دو بخش تقسیم شده که در راستای همین خیابان قرار گرفته‌اند. در حال حاضر بخشی از این بازار را آصف و بخش دیگر آن را سنندجی می‌نامند.
آدرس: سنندج، دو طرف خیابان انقلاب

بازار سنندج سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

پارک تفریحی آبیدر

این پارک بین المللی یکی از زیبا ترین مکان های تفریحی سنندج محسوب می شود که در غرب سنندج و در میان کوه های آبیدر واقع شده است. پارک تفریحی آبیدر نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نموده است و مسافرانی که به این شهر سفر می کنند حتما به بازدید از آن می روند. این پارک که در آن چندین باغ و چشمه طبیعی وجود دارد دارای چشم انداز بی نظیری است و به بام سنندج مشهور است. در اطراف این پارک مهمانسراها و هتل های زیبایی احداث شده است که می توان برای اقامت از آن ها استفاده نمود.
آبیدر چندین تفرجگاه با نام‌های مختلف دارد: گویزه کویر، دول رحمان، هفت اسیاب، کانی شفا، کانی ماماتکه، بانتا، بان شلانه، باغ امیریه و… در میان این‌ها، باغ امیریه شناخته‌شده‌تر است. این باغ دسترسی راحت‌تری دارد و وجود سینمای روباز در این پارک باعث شده این بخش بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

در بخشی از مجموعه آبیدر می‌توانید بزرگترین مجسمه سنندج را نیز ببینید که نماد یادبود شهدای بمباران شیمیایی کردستان به شمار می‌آید. این تندیس بزرگ نمادی از مقاومت مردم کردستان در طول هشت سال جنگ تحمیلی است.
آدرس: استان کردستان، شهرستان سنندج، کمر بندی آبیدر، انتهای خیابان آبیدر، مجموعه‌ی تفریحی آبیدر

آبیدر سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

دریاچه‌ی قشلاق

دریاچه‌ی قشلاق، دریاچه‌ای است که در اثر قرار گرفتن سد مخزنیِ وحدت بر روی رودخانه‌ی قشلاق به وجود آمده است. این دریاچه دارای ۱۱ کیلومتر طول است، ۹۳۴ هکتار مساحت دارد. گنجایش آن ۱۶۰ میلیون متر مکعب می‌باشد. دریاچه‌ی قشلاق در مسیر جاده‌ی سنندج به سقز و در نزدیکی کوه‌ واقع و در اطراف آن درختکاری‌های بسیار زیبایی ایجاده شده که آن را به یکی از گردشگاه‌های مردم سنندج و توریست‌هایی که به این شهرستان سفر می‌کنند، تبدیل کرده است.

سد وحدت، سدی سنگریزه‌ای با هسته‌ی رُسی است که طول تاج آن ۲۲۰ متر و ارتفاعش از پی، ۸۹ متر می‌باشد، این سد در طول سال‌های ۵۳ تا ۵۸ ساخته شده و با ایجاد دریاچه‌ی قشلاق، این منطقه را به مکانی توریستی مبدل کرده است. به سبب حجم زیاد آب دریاچه‌ی قشلاق، این مکان به محل مناسبی برای زندگی انواع ماهی تبدیل شده است، ماهی‌هایی مانند سس ماهی، ماهی سیاه، آلبورنوس کاپیتو، شاه کولی، ماهی عروس و…، همچنین در دریاچه امکان انجام تفریحاتی مثل ماهیگیری و قایق سواری نیز فراهم شده است.

آدرس: استان کردستان، شهرستان سنندج، ۱۲ کیلومتری شمال سنندج، دریاچه‌ی قشلاق

دریاچه سد قشلاق سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید، در واقع قسمتی از ساختمان بزرگی است که در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه قاجار به سفارش ملا لطف الله شیخ الاسلام ساخته شد. پس از فوت ایشان، وارثان او این خانه را به دو بخش تقسیم کرده و هر بخش را به یک نفر واگذار کردند. بخش اندرونی به خانواده‌ی حبیبی و بخش بیرونی به عبد الحمید خان سنندجی (سالار سعید) فروخته شد. سالار سعید در سال ۱۱۳۶ خانه‌ی خود را به اداره‌ی فرهنگ واگذار کرد. از آن زمان تا سال ۱۳۵۱ از این بنا به عنوان کتابخانه، دانشسرا و خانه‌ی پیشاهنگان استفاده می‌شد. در سال ۱۳۵۱ وزارت فرهنگ تصمیم گرفت این مکان را به موزه تبدیل کند. بنابراین شروع به مرمت عمارت سالار سعید کردند و در سال ۱۳۵۴ موزه‌ی سنندج رسما در این مکان افتتاح شد.
خانواده‌ی حبیبی تا سال ۱۳۷۱ در قسمت اندرونی زندگی می‌کردند، از آن سال این قسمتِ عمارت تحت تملک میراث فرهنگی و گردشگری کردستان در آمد. عمارت سالار سعید به سبک معماری قاجاری بنا شده و دارای ۱ طبقه و یک زیر زمین می‌باشد، زیر زمین به عنوان حوضخانه دارای سقفی گنبدی و حوضی در میان است که امروزه از این قسمت عمارت برای نمایش هنرهای خارجی استفاده می‌شود.
طبقه‌ی بالا دارای پنجره‌های ارسیِ بزرگ و رنگارنگ است که زیباترین قسمت بنا به شمار می‌رود و در آن به عنوان موزه، اشیای مختلفی از دوره‌های قبل تاریخ تا دوره‌ی اسلامی مانند وسایل فلزی قدیمی، ظروف سفالی، خمره‌های بزرگ، ظروف شیشه‌ای، وسایل پیدا شده از غار کرفتو و… نگهداری می‌شود. موزه‌ی سنندج همه روزه بجز ایام تعطیل باز است و علاقمندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

آدرس: استان کردستان، شهرستان سنندج، خیابان امام، کوچه‌ی حبیبی، عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

 

حمام شیشه

یکی از زیباترین آثار تاریخی سنندج حمام شیشه است که به دوره‌ی قاجار تعلق دارد. این حمام دیدنی دارای معماری بسیار زیبایی است. از بخش‌های مختلفی مانند خزینه، سکو، آب نما، حمام گرم با ستون‌های سنگی، بینه، سر بینه، هشتی، ورودی و… تشکیل شده است. در ساخت حمام شیشه از گچ و ملات استفاده شده و دلیل نامگذاری آن به این اسم، وجود شیشه‌های رنگیِ تماشایی در آن است. این حمام تا سال‌های اولیه‌ی بعد از انقلاب نیز فعال بود و دو قسمت مجزا برای زنان و مردان داشت. پس از آن حمام بسته شد و در سال ۱۳۸۳ مورد بازسازی قرار گرفت تا به عنوان نمایشگاه عکاسی از آن استفاده شده و به محل بازدید گردشگران تبدیل شود.

اما بخاطر اختلاف بین شهرداری و شورای شهر سنندج، این مکان تعطیل شد و حتی ممکن است به دلیل نزدیکی فاضلاب شهری سنندج به حمام شیشه، به زودی این مکان به طور کامل تخریب شود.

آدرس: استان کردستان، شهرستان سنندج، ضلع شمالی بلوار کردستان، روبروی مسجد ملا ویسی، حمام شیشه

حمام شیشه سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی سنندج می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک سنندج

روستای پلکانی ژیوار

ژیوار یکی از زیباترین روستاهای استان کردستان و کشورمان است.مناظر تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است.معماری پلکانی این روستا سبب شده که به ماسوله کردستان شهرت یابد. بازدید از این مکان فرصت آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ساکنین یکی از کهن ترین روستاهای کردستان را برای ما فراهم می کند.مکانی بسیار مناسب برای ثبت تصاویری شگفت انگیز از طبیعت است.

روستای ژیوار سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

روستای باباریز

یکی از روستاهای سنندج که بعد از پل شیخ باغهای آن شروع میشود و بعد از حدود ۵ کیلومتر به روستا و باغها و کوهها میرسیم روستای باباریز است.روستایی که مناسب برای طبیعت گردی و کوهنوردی می باشد.

%name سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

غذاهای محلی سنندج

سنندج دارای غذاهای محلی بسیار لذیذ و خوشمزه ای است که مطابق با فرهنگ و ذائقه مردم این خطه می باشد. در سفر به این شهر به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از غذاهای محلی این شهر امتحان کنید و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. از پر طرفدارترین غذاهای این شهر می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شلکینه

شلکینه نوعی نان محلی است که در این شهر طرفداران بسیاری دارد. این نان نازک را بر روی ساج طبخ می کنند و بیشتر در فصل بهار و مراسمات خاص تهیه می شود. شلکینه از تخم مرغ، آرد و شیر تهیه می شود.

شلینکه سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

خورشت تره کردی

این خورشت محلی بسیار خوشمزه است و در تهیه آن از گوشت چرخ کرده، پیاز، تره خرد شده، زرشک، رب گوجه فرنگی و ادویه استفاده می کنند.

آش برویشین تورش

این آش لذیذ را می توان به عنوان غذا یا پیش غذا استفاده نمود. در تهیه آش برویشین تورش ازبلغور، زرد آلو، لپه، پیاز، سرکه، روغن و .. استفاده می شود.

کلانه

اگر در فصل بهار به این شهر سفر کنید قطعا یکی از غذاهایی که توجه شما را جلب می کند نوعی غذای سنتی به نام کلانه است. این غذا با استفاده از پیازچه و نوعی گیاه محلی به همراه نان بر روی ساج مخصوص تهیه می شود. کلانه را معمولا با روغن حیوانی و دوغ میل می کنند.

نان کلانه سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

شیش کباب

این کباب یکی از بهترین کباب های ایران است که مخلوطی از گوشت گوسفند و گوساله به همراه نعنای تازه، فلفل، زعفران، روغن زیتون، پیاز و سیر می باشد. شیش کباب با گوجه فرنگی و جعفری سرو می شود.

هتل های سنندج

هتل شادی

هتل چهار ستاره و لوکس شادی در ورودی شهر سنندج از طرف کرمانشاه در ارتفاعات مرکز استان کردستان قرار گرفته است. چشم‌اندازهای زیبا،‌ اشراف به دشت و فضای سبز دلنشین از جمله ویژگی‌های بارز هتل شادی هستند. با وجود قرار گرفتن در ارتفاعات این هتل دسترسی مناسبی به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر مانند موزه سنندج، عمارت مشیر دیوان و عمارت آصف وزیری دارد. از دیگر ویژگی‌های مورد پسند مسافران در این هتل می‌توان به بازارچه صنایع‌دستی و رستوران لوکس با سرو غذاهای محلی و نان محلی مخصوص اشاره کرد.
آدرس: کردستان، سنندج، خیابان پاسداران، روبه‌روی دانشگاه علوم پزشکی

هتل شادی سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

هتل جهانگردی سنندج

هتل جهانگردی از جمله هتل‌های سه ستاره کردستان است که در قلب شهر سنندج قرار گرفته است و چشم‌انداز زیبایی رو به پارک جنگلی آبیدر دارد.محیط زیبا، واحدهای اقامتی تمیز و شیک، فضای سبز دلنشین برای پیاده‌روی و رفع خستگی از جمله امتیازات این هتل هستند که مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کنند. موقعیت جغرافیایی این هتل و دسترسی آسان به فرودگاه و جاذبه‌های دیدنی نیز از دیگر مزیت‌های این هتل به شمار می‌رود.
آدرس: کردستان، سنندج، خیابان پاسداران، سه‌راه شالمان، جنب امور آب

هتل جهانگردی سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

سوغات سنندج

در شهر سنندج سوغاتی های خوراکی و صنایع دستی متعددی وجود دارد که در نوع خود بی نظیر هستند و می توانند انتخاب بسیار مناسبی برای هدیه و سوغات سفر باشند. از محبوب ترین سوغاتی های سنندج می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شیرینی کنجدی

از خوش طعم ترین سوغاتی های سنندج می توان به شیرینی کنجدی اشاره نمود که بسیار مقوی است. این شیرینی دارای دو نوع شکری و انگبین می باشد.

کنجدی سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

آدامس طبیعی

آدامس طبیعی یا همان سقز از معروف ترین سوغاتی های سنندج است که از صمغ یا شیره درخت در مناطق کوهستانی به دست می آید. سقز سنندج دارای خواص درمانی فراوانی است به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. از جمله خواص آن می توان به درمان زخم معده، درمان بیماری های گوارشی، کمک به هضم غذا، التیام زخم و … اشاره نمود.

پارچه بافی سنتی

مردم این شهر پارچه لباس های محلی خود را با استفاده از پشم بز می بافند و پارچه های بسیار زیبایی تولید می کنند. این پارچه ها معمولا دارای رنگ قهوه ای یا طوسی کم رنگ هستند و در تهیه لباس های محلی مورد زنان و مردان استفاده قرار می گیرند.

کلاش

کلاش از معروف ترین صنایع دستی سنندج است که بسیار مقاوم و زیبا می باشد. برای تهیه کلاش از پارچه ای فشرده به همراه پنبه استفاده می کنند و بسیار نرم و سبک است.

تنبور سازی

تنبور از قدیمی ترین سازهای ایرانی است که از چوب درخت توت برای تهیه آن استفاده می کنند. تنبورسازی و نواختن آن درمناطق کردنشین و به ویژه شهر کرمانشاه بسیار رواج دارد و می توان گفت جز یکی از محبوب ترین سوغاتی های خطه غرب قرار دارد.

رستوران های سنندج

رستوران جهان نما

تجربه ثابت کرده گردشگران سراغ رستورانی را می‌گیرند که به جاهای دیدنی شهری که به آن سفر کرده‌‌اند، نزدیک باشید. به همین دلیل فهرست معرفی رستوران های سنندج را با رستورانی آغاز کردیم که به جاهای دیدنی این شهر نزدیک است. این رستوران محیطی سنتی دارد؛ در نتیجه احساس می‌کنید در منزل یکی از اهالی سنندج مهمان غذایی خوشمزه شده‌اید. این رستوران اتاقک‌هایی برای صرف غذای مشتریان در نظر گرفته‌ است. در این اتاقک‌ها که طراحی سنتی دارند، می‌توانید روی زمین بنشینید و غذایی جانانه به بدن بزنید. سرآشپز رستوران جهان نما سنندج یدطولایی در پخت غذاهای محلی دارد. این سرآشپز دلمه‌هایی می‌پزد که در عمرتان نظیرش را نخورده‌اید. در منوی رستوران جهان نما انواع خوراکی‌های ایرانی و فرنگی خودنمایی می‌کند.
آدرس: کردستان، سنندج، خیابان طالقانی، بین صلاح الدین عیوبی و خیابان امام، روبه‌روی دخانیات

رستوران جهان نما سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

رستوران لیندو

به گردشگرانی که دنبال رستورانی مدرن و تازه‌ساز در سنندج می‌گردند، رستوران لیندو را پیشنهاد می‌‌کنیم. لیندو، درواقع هم کافه است و هم رستوران. این رستوران در دو طبقه ساخته شده است. طبقه دوم رستوران لیندو نمایی تماشایی‌تر به شهر زیبای سنندج دارد. از آنجایی که با یکی از کافه رستوران های سنندج روبه‌رو هستیم، منوی این کافه رستوران به لحاظ تنوع غذا، چیزی کم و کسر ندارد. حتی اگر گرسنه هم نیستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به کافه رستوران لیندو بزنید و بستنی‌های خوشمزه آن را امتحان کنید. کافه رستوران لیندو به لحاظ موقعیت شهری نیز در مکان خوش‌مسیری واقع شده و به بسیاری از جاهای دیدنی سنندج نزدیک است. رستوران لیندو مدیر خوش‌‌انصافی دارد و غذاهای این رستوران نسبت به قیمتی که دارند می‌ارزد.

آدرس: کردستان، سنندج، سه راه شالمان‌

رستوران لیندو سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

رستوران باغ سیب

سنندج به لحاظ آب‌و‌هوا و جاذبه‌های طبیعی یکی از زیباترین شهرهای ایران است. اگر می‌خواهید در این شهر از آب‌و‌هوای خوش دور نباشید و در کنار تماشای طبیعت، غذایی جانانه میل کنید، رستوران باغ سیب سنندج را پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران محیطی دل‌انگیز و تماشایی دارد. با ورود به رستوران باغ سیب، چشمتان به آب‌نمای زیبایی روشن می‌شود. در کنار این آب نما نیز فضای سبزی زیبا، دلبرایی می‌کند. سرآشپز رستوران باغ سیب به پخت غذاهای کبابی شهرت دارد. جوجه‌ کباب، مرغ سوخاری و زرشک پلو از غذاهای اصلی رستوران باغ سیب به حساب می‌آیند. جالب است بدانید سر آشپز رستوران باغ سیب، جوجه لاری خوشمزه‌ای می‌پزد که نظیرش را در هیچ کدام از باغ رستوران های سنندج پیدا نمی‌کنید. به غذاهای خوشمزه‌ای که اشاره کردیم، کباب سلطانی و بختیاری را هم اضافه کنید.

%name سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

باغ رستوران لیا

نرسیده به سنندج، حدود ۵۰ متر بالاتر از پلیس راه همدان، باغ رستورانی زیبا با غذاهای خوشمزه خودنمایی می‌کند. این باغ رستوران با نام لیا شناخته می‌شود و با غذاهای خوشمزه در سنندج اسم‌و‌رسمی دست‌و‌پا کرده است. باغ رستوران لیا اتاقک‌های شیشه‌ای دارد تا گردشگران در کنار صرف غذا، نیم‌نگایی به نمای تماشایی محیط زیبای این باغ رستوران داشته باشند. قسمتی از این باغ رستوران به کافه‌ای شیک‌و‌اشرافی اختصاص یافته است. باغ رستوران لیا پارکینگ اختصاص دارد. حیاطی زیبا و دلگشا، حوضی بزرگ با فواره‌هایی خروشان و محیطی سرسبز و دلباز از دیگر ویژگی‌های باغ رستوران لیا سنندج است. در منوی این باغ رستوران انواع خوراکی‌های محلی و ایرانی پیدا می‌شود. جالب است بدانید این رستوران یکی از معدود رستوران های سنندج است که در آن قلیان هم در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
آدرس: کردستان، سنندج، ابتدای جاده سنندج همدان، ۵۰ متر بالاتر از پلیس راه همدان

%name سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

رستوران دهکده

هر غذای سنتی سنندج که فکرش را بکنید در رستوران دهکده وجود دارد. سرآشپز این رستوران، دلمه‌های بسیار خوشمزه‌ای می‌پزد. در کنار خوراکی‌های سنتی، رستوران دهکده در همسایگی میدان اصلی شهر سنندج قرار دارد. ‌از آنجایی که بسیاری از مراکز خرید سنندج به مرکز این شهر نزدیک هستند، می‌توانید پس از گشت‌و‌گذار و خرید سوغات سنندج، راه رستوران دهکده را در پیش بگیرید. بسیاری از اهالی این منطقه، رستوران دهکده را یکی از بهترین رستوران های سنتی سنندج می‌دانند. به همین دلیل در حین غذاخوردن در این رستوران حتماً مواظب انگشتانتان باشید!

آدرس: کردستان، سنندج، خیابان کشاورز، خیابان پست، کوچه سجادی ۲

%name سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

رستوران ضیافت

همان‌گونه که از نام این رستوران پیداست، ضیافتی شاهانه را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. رستوران ضیافت، محیطی مدرن و امروزی دارد. این رستوران به لحاظ غذاهای خوشمزه هم از دیگر رستوران های این شهر چیزی کم نمی‌آورد؛ در نتیجه اگر در سفر به غرب ایران به خود وعده غذایی شاهانه در سنندج را داده‌اید، رستوران ضیافت انتخاب مناسبی برای شماست. این رستوران سفره‌ای گسترده از انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی دارد. با این حال پیشنهاد می‌کنیم اگر سری به رستوران ضیافت زدید، حتماً چلوگوشت‌های این رستوران را امتحان کنید. این رستوران به پخت غذاهای کبابی نیز معروف است. اگر تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از رستوران ضیافت کردیم، شما را به این فکر انداخت تا در سفر به این شهر غذایی جانانه در این رستوران به بدن بزنید، حتماً جای همراهان خود در ره بال آسمان را خالی کنید.

آدرس: کردستان، سنندج، خیابان ادب، جنب بانک ایران زمین

 ضیافت e1673267898616 سیری در سنندج ، شهر نوآور موسیقی جهان

بهترین زمان سفر به سنندج

بهار سنندج

در فصل بهار دمای سنندج بین ۱۵-۲۰ درجه سانتی گراد است و معمولا ماه های فروردین و اردیبهشت آن بسیار پر بارش هستند. شرایط آب و هوایی بی نظیر و طبیعت سر سبز و خیره کننده این شهر در فصل بهار موجب شده که گردشگران بسیاری بهار را بهترین فصل سفر به این شهر انتخاب کنند و می توان گفت سنندج در بهار شاهد شلوغ ترین روزهای خود خواهد بود.

تابستان سنندج

در فصل تابستان دمای هوا بین ۲۰-۲۵ درجه سانتی گراد است و این شهر شرایط آب و هوایی فوق العاده ای دارد که می تواند زمان بسیار خوبی برای بازدید از جاذبه های گردشگری و تفریحی آن باشد. طبیعت دیدنی و درختان سرسبز سنندج در تابستان و همچنین آغاز فصل تعطیلی مدارس موجب شده که سالانه مسافران بسیاری فصل تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب کنند.

پاییز سنندج

سنندج در فصل پاییز شاهد روزهای سرد و بارانی فراوانی است و به دلیل سرمای هوا در این منطقه معمولا مسافران کمتری در پاییز به این شهر سفر می کنند. اما با این وجود پاییزهای سنندج که شهر مملو از برگ زرد و نارنجی درختان سر به فلک کشیده می شود بسیار زیبا است و با سفر به سنندج در پاییزمی توان سفری رویایی و خاطره انگیز را برای خود رقم زد. اگر در این فصل می خواهید سفری به سنندج داشته باشید حتما لباس های گرم به همراه داشته باشید.

زمستان سنندج

قرار گیری شهر  در منطقه کوهستانی موجب شده که زمستان های سرد و پر برفی داشته باشد. در فصل زمستان رفت و آمد به این منطقه به دلیل کوهستانی بودن منطقه و بارش برف کمی دشوار است . به همین دلیل این شهر خلوت ترین روزهای خود را سپری می کند. اما با این وجود برای افرادی که عاشق سفرها و تفریحات زمستانی هستند سفر به این منطقه در زمستان می تواند بسیار لذت بخش و هیجان انگیز باشد.

روش های سفر به سنندج

سفر با هواپیما

فرودگاه بین‌المللی سنندج در جنوب شرقی شهر و در ابتدای جاده سنندج – کرمانشاه قرار گرفته‌است.در حال حاضر در نوبت صبح روزانه یک پرواز از سنندج به تهران و بلعکس توسط شرکت آسمان و در نوبت بعدازظهر نیز یک پرواز توسط هواپیمایی قشم از سنندج به تهران و بالعکس انجام می‌شود.

سفر با قطار

طبق مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی ردیفی مستقل تحت عنوان مطالعه و احداث راه‌آهن همدان – سنندج در در بودجهٔ سال ۱۳۸۲ ایجاد شد. طبق اعلام معاون ساخت و توسعهٔ راه‌ها وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۸ این پروژه ۳۲ درصد پیشرفت داشته‌است، طبق گفتهٔ محمدباقر نوبخت که با اتمام این طرح تا پایان سال ۱۳۹۹ سنندج به شبکهٔ سراسری ریلی ایران متصل خواهد شد.

سفر با اتوبوس

سنندج دارای دو پایانهٔ مسافربری مرکزی و شمال‌غرب است. در این دو پایانه ۲۴ تعاونی فعال هستند که ۱۳ تعاونی اتوبوسرانی، شش تعاونی مینی‌بوسرانی و پنج تعاونی سواری آمادهٔ خدمت‌رسانی به مسافران هستند.

تاکسی

بیش از ۳۲۰۰ تاکسی در این شهر فعالیت دارند.

بهترین زمان سفر به سنندج چه موقع است؟

در فصل بهار و تابستان هوای معتدل دارد.

نزدیکترین هتل سنندج به مرکز شهر کدام است؟

هتل جهانگردی سنندج و هتل شادی سنندج

مردم سنندج به چه زبانی صحبت می کنند؟

زبان مردم سنندج کردی سورانی و با لهجه اردلانی می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد