جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

در این مطلب با سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران را بیشتر خواهیم شناخت. شهر ایلام مرکز استان ایلام می باشد که در حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و آب و هوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد . از دیرباز جایگاه شهرنشینی و گهواره فرهنگی ایرانیان بوده‌است. ایلام را بسیاری از افراد با جنگ تحمیلی به یاد می آورند و بسیاری دیگر با مرز مهران برای سفر به عتبات عالیات. شهر ایلام میان کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی قرار گرفته و دارای طبیعتی بسیار ناب و حیرت‌انگیز است. شاید کمتر جایی را دیده باشید که ارتفاعات هموار و همیشه سبز داشته باشد، اما این ویژگی کاملا درباره شهر ایلام صدق می‌کند.

%name سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

معرفی شهر ایلام

مرکز استان ایلام، شهر ایلام است که به علت زیبایی های طبیعی فراوانی که دارد عروس زاگرس نام گرفته است. مختصات جغرافی ایلام بین ۳۱ درجه و ۵۸ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۴۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۱۰ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ است.

1ایلام سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران
ایلام در دوره ساسانی بخشی از سرزمین «پهله» یا «پهلو» شمرده می‌شده و تازیان آن را «جبال» می‌نامیده‌اند. از سده چهارم تا میانه‌ های ششم قمری، این منطقه بخشی از عراق عجم بود و برای مدتی هم به عنوان پایتخت فصلی خاندان حسنویه کرد درآمد. ایلام کنونی در گذشته ده بالا نامیده می‌شد، که بعدها به دلیل حکومت و ساخت و سازهای حسینقلی خان ابوقداره والی لرستان پشتکوه، به حسین‌آباد معروف شد.در سال ۱۳۰۸ شمسی با توجه به سابقه تاریخی و تصویب فرهنگستان ایران، حسین آباد به نام ایلام نام‌گذاری شده‌است.جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۴٬۰۳۰ نفر بوده‌است.مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز دارد.
جالب است بدانید که ایلام بر روی بقایای تمدن ساسانی بنا نهاده شده و مردمان آن به زبان کردی صحبت می‌کنند. لازم به ذکر است که از صنایع موجود در شهر ایلام می‌توان به پالایشگاه گاز و پتروشیمی آن اشاره کرد.

ایلام 1 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

جاذبه های گردشگری ایلام

کوه پرشکوه قلاقیران

مهم‌ترین و بهترین کوه ایلام را می‌توان کوه قلاقیران معرفی کرد که طبیعت زیبای آن واقعا غیرقابل وصف است. این کوه در ۳ کیلومتری شمال شهر ایلام قرار گرفته و ارتفاع آن به ۲۱۵۲ متر می‌رسد. منظره چشم‌نواز کوه قلاقیران بر هیچ کس پوشیده نیست و طبیعت بکر آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
قلاقیران لقب استواری و نماد شهر ایلام را به خود اختصاص داده و یکی از بهترین نقاط کوهستانی این شهر به شمار می‌رود. جالب است بدانید که بر اساس گفته‌ها، طرح زیبای میدان آزادی تهران از شکل ظاهری این کوه نشات گرفته است. کسانی که به مناطق کوهستانی علاقه دارند و از وقت گذراندن در این نواحی لذت می‌برند، حتما در سفر خود به ایلام، از این کوه عظیم از جاهای دیدنی ایلام دیدن کنند و عکاسی در کنار کوه قلاقیران را از یاد نبرند.

قلاقیران سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

منطقه جنگلی ششدار

این منطقه را می‌توان یکی دیگر از مناطق گردشگری و جاهای دیدنی ایلام به حساب آورد که در ۵ کیلومتری شهر ایلام و نزدیکی کوه قلاقیران (در مسیر جاده ایلام به کرمانشاه) قرار گرفته است. پارک جنگلی ششدار دارای یک طبیعت کاملا دست‌نخورده و طبیعی بوده و از منظره دیدنی و بکر برخوردار است.جالب است بدانید که نام اصلی این منطقه در حقیقت شیش دار به معنای جنگل انبوه بوده که در گذر زمان به ششدار تغییر یافته است. این پارک جنگلی یک مکان دنج و باصفا برای استراحت بوده و یکی از تفرجگاه‌های محبوب ایلام به شمار می‌رود.
زیبایی ششدار در فصل بهار دوچندان شده و سرسبزی طبیعت در کنار عطر شکوفه درختان این ناحیه بسیار لذت‌بخش است، البته فصل پاییز هم به دلیل تنوع زیاد رنگ، جلوه خاصی به این منطقه جنگلی بخشیده است. در سفر خود به ایلام حتما از پارک جنگلی ششدار دیدن کرده و عکاسی در این مکان را از یاد نبرید.

ششدار سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

دره ارغوان

تماشایی‌ترین و چشم‌نوازترین جاذبه گردشگری ایلام را می‌توان دره ارغوان آن به حساب آورد که در فاصله ۳ کیلومتری شمال شرق شهر ایلام قرار گرفته است. چشم برداشتن از طبیعت بکر دره ارغوان با وجود درختچه‌های خوش‌رنگ و بوی ارغوان واقعا غیرممکن است.دره ارغوان در فصل بهار به ویژه ماه اردیبهشت کاملا به رنگ صورتی درآمده و حس زیبایی را در اختیار شما قرار خواهد داد. شاید کمتر کسی باشد که ایلام را جزء الویت‌های سفر خود قرار دهد و این مسئله به عدم اطلاع ازجاهای دیدنی ایلام مربوط می‌شود، زیرا اگر افراد مطلع باشند که این استان کوهستانی از چه مناطق دیدنی و جاذبه‌های گردشگری برخوردار است، قطعا با دید وسیع‌تری به آن نگاه خواهند کرد.
آدرس : استان ایلام، ۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام

دره ارغوان سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

آبشار اما

یکی از آبشارهای زیبا و جذاب استان ایلام را می‌توان آبشار اما معرفی کرد که در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شهر ایلام قرار دارد.ارتفاع این آبشار در حدود ۲۰ متر بوده و از این نظر جلوه خاصی به این ناحیه بخشیده است. جاذبه طبیعی آبشار اما در شهرستان ملکشاهی استان ایلام واقع شده و سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است، البته به دلیل داشتن فضای سبز و دشت‌های وسیع برای استراحت، بسیاری از اهالی این منطقه هم در روزهای تعطیل در کنار این آبشار وقت می‌گذرانند.
بهترین فصل برای سفر به آبشار اما از جاهای دیدنی ایلام را می‌توان فصل بهار دانست، زیرا در این فصل آب‌و‌هوای بسیار دلچسبی انتظار شما را خواهد کشید.
آدرس :ایلام، پشت سد ایلام، روستای اما

آبشار اما سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

قلعه اسماعیل خان ایلام

قلعه اسماعیل خان از جاهای دیدنی ایلام در ارتفاعات انبار آب و بر روی صخره‌هایی مرتفع قرار گرفته و ظاهری دایره‌ای شکل دارد. این قلعه از سنگ و ملات گچ ساخته شده و بسیار مستحکم است. قلعه اسماعیل خان در منطقه‌ای کاملا کوهستانی قرار گرفته و در قسمت شمالی شهر ایلام واقع شده است.

قلعه اسماعیل سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

قلعه والی ایلام

یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ایلام را می‌توان قلعه والی دانست که در سال ۱۳۲۶ هجری قمری ساخته شد. این قلعه به دستور «غلامرضا خان والی» و در محله‌ای به نام «حسین آباد فیلی» که به آن «ده بالا» گفته می‌شود، بنا نهاده شد.مساحت این قلعه در حدود ۴۶۸۷ مترمربع و زیربنای ساختمان آن تقریبا ۱۴۶۴ مترمربع است. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه تاریخی شامل سنگ، آجر، کاشی، گچ و چوب بوده و از دوام بالایی برخوردار است. قلعه والی در سال ۱۳۶۷ الی ۱۳۶۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۵ موزه مردم شناسی ایلام در آن احداث شد.
موزه مردم‌شناسی را می‌توان در زمره مهم‌ترین و تاریخی‌ترین اماکن گردشگری ایلام به حساب آورد که طرفداران بسیاری دارد و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. بد نیست بدانید که این بنای قاجاری بر روی تپه چغامیرگ و در خیابان پاسداران از جاهای دیدنی ایلام قرار دارد. در سفر خود به ایلام، حتما بازدید از قلعه والی خان را در برنامه خود قرار دهید.
آدرس: ایلام، قسمت شمالی خیابان پاسداران

قلعه والی سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

پارک ملت ایلام

بوستان ملت را می‌توان در زمره قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های ایلام به شمار آورد که در بلوار جمهوری شهر ایلام قرار گرفته است. این پارک که با نام «پارک سراب» هم شناخته می‌شود، دارای بیش از ۱۵۰ درخت کهنسال بسیار زیبا و سر به فلک کشیده بوده و از وجود جوهای آب روان هم بهره‌مند است.این پارک از جاهای دیدنی ایلام طبیعت بسیار دلپذیر و آرامش‌بخشی برخوردار بوده و مورد استقبال مسافران و گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. بهترین فصل برای وقت گذراندن و لذت بردن در این پارک، فصل تابستان است. در سفر خود به ایلام، از پارک ملت دیدن کنید.

پارک ملت 1 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

مسجد صاحب‌ الزمان (عج) ایلام

می‌گویند یکی از پرزائرترین مسجد ایران پس از مسجد جمکران قم، مسجد صاحب الزمان نام دارد که در سال ۱۳۵۱ ساخته شد. این مسجد در میدان مخابرات شهر ایلام واقع شده و از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است.روزهای چهارشنبه هر هفته، بسیاری مردم از گوشه و کنار ایلام، وارد این مکان مقدس می‌شوند و دست به دعا و حاجت برمی‌دارند. حتما در سفر خود به ایلام، از مسجد صاحب الزمان بازدید کرده و به راز‌ و نیاز بپردازید.

صاحب الزمان سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

کاخ فلاحتی ایلام

کاخ فلاحتی یکی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی ایلام بوده که به دوران قاجاریه مربوط می‌شود. این بنا در سال ۱۳۲۶ هجری قمری، توسط شخصی به نام «غلامرضا خان والی» ساخته شد. کاخ فلاحتی در محدوده اداری سازمان جهاد کشاورزی و در زمینی به مساحت ۸۱۰ مترمربع قرار گرفته است.زیربنای ساختمان این کاخ در حدود ۳۳۷ مترمربع بوده و از معماری بسیار زیبایی برخوردار است. سردر و ستون کاخ فلاحتی دارای تزیینات خاصی بوده و دارای طراحی شکیل و جذابی است.فرم چوبی در و پنجره‌های این بنا، به کاخ هلالی فلاحتی جلوه خاصی بخشیده و تاثیر بسزایی در زیبایی نمای آن داشته است. این کاخ از ۵ اتاق و یک ایوان مستطیل شکل برخوردار بوده و در خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی قرار گرفته است.
آدرس: ایلام، خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی

کاخ فلاحتی سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

موزه تاریخی طبیعی ایلام

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، حتما در سفر خود به ایلام از موزه تاریخی طبیعی آن دیدن کنید. این موزه از بهترین جاهای دیدنی ایلام به شمار رفته و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد.در موزه تاریخی طبیعی ایلام، انواع مختلفی از گونه‌های جانوری، گیاهی و حتی فسیل‌های گوناگون از دوره‌های مختلف زمین‌شناسی در کنار حیوانات تاکسیدرمی شده، وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. لازم به ذکر است که این موزه در انتهای بلوار مدرس شهر ایلام قرار گرفته است.
آدرس:یلام بلوار خلیج فارس، جنب پارک کوثر

موزه تاریخ طبیعی سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

پارک جنگلی چغاسبز ایلام

پارک جنگلی چغاسبز را می‌توان در زمره یکی از بزرگترین و زیباترین جاهای دیدنی ایلام برشمرد که از فضای بسیار آرام و دلنشینی برخوردار است. مساحت این پارک در حدود ۴۰۰۰ هکتار بوده و از امکانات به کار رفته در آن می‌توان به وجود نمایشگاه‌ها، شهر بازی و زیستگاه پرندگان کمیاب اشاره کرد.
جالب است بدانید که این پارک مملو از درختان پسته، بلوط و زالزالک بوده، اما نهال‌هایی همانند گردو، بادام، کاج، اقاقیا و سرو هم در آن به چشم می‌خورند. شما می‌توانید با رفتن به این منطقه تفریحی، خاطره‌ای خوش را برای خود و اعضای خانواده‌تان رقم بزنید. برای دسترسی به این پارک زیبا باید وارد بزرگراه امام خمینی شهر ایلام شوید.
آدرس : ایلام، بزرگراه امام خمینی

چقا سبز سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی ایلام می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک ایلام

روستای حیدرآباد

روستای حیدرآباد از ۳۰ کیلومتری شهر ایلام شروع شده و تا ارتفاعات طولاب در نزدیکی روستا امتداد می‌‏یابد. آمیختگی جنگل و باغ‏‌های میوه، به‌خصوص درختان گردو، همراه با چشمه‏‌ها و رودهای خروشان، چشم‏ اندازی زیبا به این دره ییلاقی بخشیده است. این دره هم از نظر جذب گردشگر و هم از نظر تولید محصولات باغی، از جمله منابع درآمدزا و مهم استان و روستاییان به شمار می‏اید. بافت این روستا دارای نکات جالب توجهی است، زیرا این روستا کوچه بندی شده و هر کوچه یک اسم دارد و موزاییک شدن کوه‌ها و تمیزی روستا نشان‌دهنده‌ی این امر است که طرح هادی تا حدود زیادی در آن اجرا شده است.

حیدر آباد سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

روستای پاقلا

یکی از روستاهای نیمه گرمسیری و بسیار زیبای استان ایلام روستای پاقلا است. پاقلا یعنی روستایی که در دامنه قلعه‌ای بزرگ قرار گرفته باشد. این روستا از توابع بخش چوار است، اما فاصله آن تا مرکز بخش بسیار زیاد است. پاقلا در محدوده‌ی گرمسیری بخش چوار قرار داشته و راه ارتباطی آن هم از طریق جاده ایلام-صالح آباد و مناطق مرزی میسر است.

روستای پاقلعه از روستاهای قدیمی استان است که چندین قرن مردم آن در کپر زندگی کرده‌اند تا هنگام کوچ دغدغه‌ی کمتری داشته باشند. اما حدود یک قرن است اهالی آن به ساخت و سازهای مطمئن و زیبا مشغول هستند. در شمال روستا و بر فراز تپه‌ی باستانی، قلعه‌ای به یادگار مانده از دوران ساسانی وجود دارد که سازه‌های آن بر فراز پرتگاه‌های طبیعی بنا شده و برای تامین آب ساکنان در قدیم تونلی زیر زمینی ساخته‌اند که در اثر ریزش‌های متوالی مسدود شده است. مصالح قلعه عمدتاً سنگ و کچ نیم‌کوب است که با شرایط طبیعی منطقه سازگاری فراوانی دارد.

پاقلا سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

روستای کله جوب

کله جوب در کیلومتر۵ جاده ایوان غرب به اسلام‌آباد قرار دارد. کله جوب از شمال به کوه بانکول، از شرق به روستای نهر غلام ویس، از غرب به روستای ساتیان و از جنوب به روستای جوب گوهر وصل می‌شود. ‌این روستا بیش ۲۵۰ خانوار وجمعیتی بالغ بر دو هزار نفر دارد. هرچند به‌دلیل محل کار، بیشترمردم و جوانان روستا مجبور به ترک موقت روستا شده‌اند. شغل اصلی مردم روستای کله جوب دامداری است که از قدیم الایام به آن‌ها به ارث رسیده است و امورات زندگی خود را با آن می‌چرخانند. شغل دیگر مردم این روستا کشاورزی است و به‌دلیل محدودیت آب، بیشتر کشت‌های این روستا دیمی است.

کله جوب سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

روستای سرابکلان و سیمره

این روستای کوهستانی به‌دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای جذاب و متنوع طبیعی مانند جنگل، رودخانه و کوهستان‌های سرسبز پوشیده از گیاهان دارویی، شرایط مناسبی برای بازدید گردشگران دارد. رودخانه سراب‌کلان و جنگل‌های بلوط از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آیند و رودخانه سراب‌کلان که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد، در فصول بهار و تابستان چشم‌انداز کم‌نظیری دارد. جنگل‌های سرسبز و انبوه بلوط پیرامون روستا از جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند. در طولاب میشخاص نیز به‌دلیل گستردگی پوشش گیاهی، باغ و جنگل در هم آمیخته و مناظر منحصر به فردی پدید آورده‌اند. روستای سرابکلان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و جذب گردشگران بسیار در طول سال، به ‌ویژه فصول بهار و تابستان، فرصتی برای توسعه گردشگری و طبیعت‌گردی منطقه است.

سرابکلان سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

روستای کلم

این روستا از مکان‌های زیبای گردشگری در استان ایلام، مخصوصاً در فصل تابستان به شمار می‌رود. روستای کلم از توابع شهرستان بدره در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر بدره و ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.این روستا که در میان کوه‌ها و ارتفاعات کبیرکوه در یک دره سرسبز واقع شده، اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. وجود باغات، گونه‌های مختلف گیاهی و رودخانه پرآبی که از دامنه کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق استان مبدل ساخته است. زمان سفر به این روستا تمامی فصول سال و به‌ویژه فصل تابستان است و عمده مراجعان آن از اهالی شهرهای استان هستند.

کلم سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

غذاهای محلی ایلام

آبگوشت بامیه

آبگوشت، یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که در تمام مناطق کشور، به‌دلیل مواد مغذی و طعم خوشمزه آن، طرفداران بسیاری دارد و بیشتر خانواده‌ها، این غذا را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند.این آبگوشت از جمله غذاهای محلی و اصیل ایلامی است که با بامیه، گوجه‌فرنگی رنده‌ شده، گوشت گوسفند، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه تهیه می‌شود. این نسخه از آبگوشت شهرت چندانی در دیگر شهرهای ایران ندارد؛ در حالی که بسیار مقوی و لذیذ است و کافی است تنها یک‌ بار آن را امتحان کنید تا متوجه شوید که این غذا پتانسیل قرار گرفتن در برنامه غذایی ماهانه شما را دارد.

آبگوشت بامیه سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

ترخینه

ترخینه، یکی از غذاهای مقوی ایلامی است که در فصل زمستان و به‌دلیل شیوع سرماخوردگی طبخ و خورده می‌شود. البته ترخینه را به‌عنوان غذای محلی دیگر استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه، لرستان و کردستان نیز می‌شناسند.آش مغذی ترخینه، متشکل از ترخینه جامد، حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود، سبزیجات معطر، پیاز، فلفل و زردچوبه است. ترخینه جامد به دو طریق تهیه می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به یک نوع سبزی محلی به نام شلم، گوجه‌فرنگی، آب انار، ترخون، نعنا، پیاز، فلفل، زردچوبه، مایه خمیر، گندم، دوغ و پونه کوهی اشاره کرد. البته به‌دلیل در دسترس نبودن برخی از مواد لازم آش ترخینه در فصل زمستان، مردم ایلام از یک ماه قبل از شروع سرما، شروع به تهیه این مواد کرده و در زمستان، این غذای محلی و مقوی و مفید را درست می‌کنند. به همین علت مدت زمان کمی برای طبخ آن‌ مورد نیاز است.
ترخینه 1 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

ماسوا

ماسوا یا آش دوغ ایلام، یکی از غذاهای لذیذ ایلامی است که با برنج، دوغ، پیاز، پونه، روغن حیوانی، نمک و زردچوبه درست می‌شود. این غذا سرشار از کلسیم است و غذایی مفید برای پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا و رشد استخوان در کودکان به شمار می‌آید.
آش ماسوا در استان‌های خوزستان و لرستان نیز طبخ می‌شود و بیشتر به آش رشته شباهت دارد. این آش خوشمزه در این استان‌ها با نخود، بلغور گندم، پیاز، کشک سابیده غلیظ، ماست یا دوغ، سبزی (اسفناج، گشنیز، تره، جعفری)، روغن، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه درست شده و معمولا با نعنا داغ یا پونه خشک تزئین می‌شود. «ماسوا» در زبان محلی به معنی «ماست با» است و «با» در اینجا به‌معنای «آش» است و از آنجا که در گویش کردی و لری، حرف «ب» در بیشتر مواقع «و» تلفظ می‌شود، این واژه از «ماست با» تبدیل به «ماست وا» شده است. حرف «ت» نیز به مرور زمان حذف شده است و در نتیجه نام این آش به «ماسوا» تبدیل شد.

ماسوا سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

شله امیری ایلام

شله امیری، یکی از غذا‌های محلی لذیذ ایلام است که با ترکیب ماش، برنج محلی (برنج عنبر بو)، پیاز، روغن محلی، نمک و فلفل تهیه می‌شود. این غذا به‌دلیل استفاده از ماش، دارای فیبر زیاد و طبعی گرم است و به‌عنوان دارویی برای درمان سرماخوردگی شناخته می‌شود.

شله امیری سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

خورش تره کوهی ایلام

تره کوهی یا ماس بلبله، یک گیاه پرخاصیت است که در استان‌های گیلان، ایلام و غیره و همچنین کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان در فصل بهار به‌صورت خودرو می‌روید و غذاهای مختلفی با آن طبخ می‌شود. خورش تره کوهی، یکی از غذاهای خوشمزه ایلامی و استان‌های غربی کشور است که شباهت زیادی از لحاظ ترکیب و رنگ به قورمه سبزی دارد. گوشت گوسفندی، لپه (لوبیا قرمز یا لوبیا سفید)، روغن حیوانی، تره‌ کوهی، رب‌ گوجه‌فرنگی، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه‌ مخصوص بومی از مواد اولیه این خورش محلی لذیذ هستند که با برنج سرو می‌شود.

تره کوهی سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

دنده پلو

دنده پلو، یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای ایلامی و کرمانشاهی است که با ماست محلی، ترشی یا سبزی سرو می‌شود. خوردن این غذا به افرادی که چربی خون بالا دارند توصیه نمی‌شود؛ زیرا دنده پلو بسیار چرب است. دنده پلو را می‌توان با برنج زعفرانی یا سبزی پلو سرو کرد. گوشت دنده از لذیذترین قسمت‌های گوشت گوسفند است و با طعمی منحصربه‌فرد و بافتی نرم، لطیف و پرچرب، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. ایلامی‌ها برای تهیه دنده پلو، دنده را به‌عنوان ته‌دیگ در کف قابلمه می‌گذارند و برنج را روی آن می‌ریزند.

دنده پلو سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

مکش

مَکش، یکی از غذاهای پلویی محبوب ایلامی است که در دیگر استان‌های کشور مانند کردستان نیز طبخ می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. برنج محلی (عنبر بو)، روغن محلی (دان)، پیاز (به دو صورت پیاز داغ و پیاز خام)، زردچوبه، آلو بخارا، کشمش پلویی، نمک، فلفل و ادویه محلی از مواد تشکیل‌دهنده این غذای لذیذ و خوش‌عطر هستند که شباهت زیادی به دمپختک دارد. برخی افراد در طبخ این غذا از آب بیشتری استفاده می‌کنند و به همین دلیل در نهایت، برنجی نرم‌تر از مکش به دست می‌آید که به آن «زلگه» می‌گویند.

مکش سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

جگروز

جگروز، یکی از کباب‌های محلی و سنتی ایلام و لرستان است که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است و اهالی این خطه از ایران، اغلب آن را برای خویشاوندان و بهترین دوستان خود درست می‌کنند. این غذای لذیذ شامل پیچیدن جگر در لایه نازکی از چربی می‌شود که پس از سیخ‌کردن، روی آتش به‌صورت کبابی درمی‌آید. جگروز در کرمانشاه، کردستان و حتی مناطق کردنشین عراق نیز طبخ می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

جگروز سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

پرشکه

پرشگه یا پرشکه، یکی از خوراک‌های ایلامی است که معمولا در فصول سرد سال طبخ می‌شود؛ زیرا برای درمان سرماخوردگی، فوق‌العاده مفید است. برای تهیه پرشکه ایلامی، خمیر سفتی از آرد و آب درست می‌کنند و جلوی آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. سپس خمیر را با حرکت انگشت ورز می‌دهند و خرد می‌کنند. در ادامه خمیر خرد شده به‌همراه ماش و برنج در قابلمه می‌پزند و پس از پخت کامل به آن پیاز داغ، سبزی کوهی ترگ ادویه، نمک و فلفل اضافه می‌کنند. ترگ، یک نوع سبزی خودروی بهاری است که در مناطق حوالی کبیرکوه و مانشت می‌روید.

بابایاری

بابایاری یا «عَدَ ساو»، یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایلامی‌ها است که شباهت زیادی به عدسی دارد. این غذا علاوه بر ارزش غذایی بالا و کمک به رشد و تقویت مغز و حافظه، دارای طعم و مزه‌ای بی‌نهایت لذیذ است و همه به‌خصوص بچه‌ها از آن استقبال خواهند کرد. پس این بار با تهیه بابایاری، سفره متفاوتی بچینید و اعضای خانواده خود را با یک غذای محلی آشنا کنید.

بابایاری سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

هتل های ایلام

زاگرس ایلام

هتل سه ستاره زاگرس بهترین هتل شهر ایلام است که در میدان امام حسین این شهر در سه طبقه بنا شده است. این هتل در میان هتل‌های شهرهای ایران، هتلی میان‌رده و اقتصادی به شمار می‌رود.زاگرس باتوجه به نزدیک بودن به پارک جنگلی چغاسبز از آب و هوای مطبوعی برخوردار است و دسترسی خوبی به پایانه مسافربری، جاذبه‌های گردشگری شهر مانند کاخ فلاحتی، قلعه والی و دریاچه تفریحی توریستی سرابله، و همینطور نزدیکترین هتل به فرودگاه ایلام به شمار می‌رود. این هتل سه ستاره با کارکنانی مجرب و آزموده آماده پذیرایی از شما میهمانان گرامی است.
آدرس: ایلام، میدان امام حسین، جنب پارک جنگلی چغاسبز

زاگرس سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

هتل خلاش

هتل خلاش یکی از هتل‌های دو ستاره و اقتصادی شهر ایلام و کشور ایران است. این هتل در دو طبقه در خیابان آیت الله حیدری این شهر احداث شده است. هتل خلاش با پرسنلی آموزش دیده و امکانات و خدماتی مطلوب و مناسب پذیرای میهمانان گرامی خود است. هتل خلاش تا فرودگاه و پایانه مسافربری شهر ایلام فاصله اندکی دارد.
آدرس: ایلام، خیابان آیت الله حیدری، میدان کشوری

خلاش 1 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

هتل دالاهو

هتل دو ستاره دالاهو یکی از مناسب‌ترین و قدیمی‌ترین هتل‌های شهر ایلام است که قدمتی به درازای پنجاه سال دارد. این هتل، به تازگی یعنی در سال ۱۳۹۶ برای رفاه بیشتر میهمانان مورد بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر با امکانات و خدمات به روزتر آماده خدمت‌رسانی به میهمانان عزیز است. هتل دالاهو دسترسی آسانی به قلعه والی یا موزه مردم‌شناسی ایلام، کاخ فلاحتی، پایانه مسافربری ایلام، فرودگاه بین‌المللی ایلام و دریاچه تفریحی توریستی سرابله دارد.
آدرس: ایلام، خیابان فردوسی، نبش خیابان واسطی

دالاهو سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

سوغات ایلام

روغن حیوانی «دان» ایلامی و کره محلی

روغن حیوانی یا روغن دان ایلامی از کره‌ای حیوانی به دست می‌آید. اول دوغ تهیه شده از ماست را درون مشک بزرگی می‌ریزند، یک عالمه تکان می‌دهند تا کره درست شود. کره را از دوغ جدا می‌کنند و آن را در دیگ‌های بزرگ می‌ریزند و به آرامی حرارت می‌دهند تا آب کره تبخیر شود، بعد آن دیگر هرچه در دیگ باقی ماند، همان روغن حیوانی دان است که یکی از مقوی‌ترین سوغات این شهر است.
از مقوی بودن گفتیم، روغن حیوانی دان فایده‌ها و خواص بسیاری دارد. تقویت سیستم ایمنی بدن، خواص ضد سرطانی، درمان سوختگی و تقویت چشم از فواید آن است، همچنین اگر کلسترول برای بدن شما مضر است، می‌توانید از این روغن استفاده کنید.
طعم این روغن بیشتر بستگی به خورد و خوراک دام دارد؛ اما نگران نباشید، این شهر پر از مراتع و دشت‌های پر از گیاهان مفید و معطر است که دام‌ها از آن استفاده می‌کنند.

روغن ایلام سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

کشک،کنجد و گردو میشخاص

میشخاص، دره‌ای پر از درخت است که از روستای جعفرآباد در ۳۰ کیلومتری این شهر شروع می‌شود و تا ارتفاعات طولاب ادامه دارد. این دره بخاطر تولید محصولات باکیفیت اهمیت زیادی در رونق اقتصادی منطقه دارد.درختان گردو و انواع میوه‌ها، کشک و کنجد در میشخاص می‌تواند سوغاتی خوشمزه و مفیدی باشد. در حین خریدتان می‌توانید از منظره هم بسیار لذت ببرید؛ زیرا میش خاص پر از باغ‌ها و مزارع و چشمه‌ها است.

میشخاص سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

شیرینی کاک

کاک نوعی شیرینی سنتی کرمانشاهی است که مشابه آن در شیراز هم پخته می‌شود و به نام یوخه شناخته می‌شود؛ اما طرز تهیه آن در هر شهر متفاوت است.شیرینی کاک از لایه‌های نازک خمیر و با استفاده از ساچ‌های مخصوص و آرد گندم، شکر، تخم‌ مرغ، دارچین، زعفران، هل و روغن حیوانی درست می‌شود؛ حتما وقتی خودتان داشتید درست می‌کردید از روغن حیوانی دان هم استفاده کنید تا طعمش را فوق‌العاده‌تر کنید. بعد از پخت، می‌توانید با پودر نارگیل، پودر پسته و خلال بادام آن را تزئین کنید و لذت ببرید.

کاک 1 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

ترخینه خوش‌طعم و تازه

ترخینه آشی است که از دوغ یا شیر تخمیرشده درست می‌شود. این غذا فقط در ایران طرفدار ندارد؛ در سوریه، ترکیه، ارمنستان، بخش‌هایی از عراق و مصر هم مردم ترخینه را دوست دارند. مردم از ترخینه جامد، حبوباتی مثل لوبیا، نخود و عدس، پیاز، ادویه و سبزیجات معطر استفاده می‌کنند تا ترخینه بپزند.ترخینه جامد از آب انار، گوجه‌فرنگی، ترخون، نعنا، پیاز، نوعی سبزی به نام شلم، مایه خمیر، پونه کوهی، دوغ ، گندم و ادویه‌ها درست می‌شود؛ درست شدن ترخینه جامد حدود هفت روز زمان می‌برد.

ترخینه سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

بژی برساق از شرینی‌های محلی

بژی برساق یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های این استان است. این شیرینی خوشمزه از ترکیب آرد، شکر، تخم‌مرغ، شیر، زیره، رازیانه، زردچوبه و روغن محلی که همان روغن حیوانی دان است درست می‌شود. خمیر که آماده شد آن را برش می‌زنند و در روغن سرخ می‌کنند.بژی به منای «زندگی کن» است؛ از دید مردم شیرین بژی برساق می‌خواهد بگوید از زندگی لذت ببر یا در لحظه زندگی کن. شاید شما هم مانند بسیاری از مردم ایران به چای علاقمند باشید، بژی برساق با چای فوق‌العاده‌تر می‌شود.

بژی ساق سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

کله کنجی

رسیدیم به یکی از آن خوشمزه‌های سوغات خوردنی این شهر ؛ یعنی کله کنجی که نوعی حلوا است که با خرمای زاهدی و کنجد درست می‌شود. اول مواد آن را مخلوط می‌کنند و در وسیله‌ای به نام چالگ می‌ریزند، بعد آن را با وسیله‌ای دسته چوبی به نام میه کت، می‌کوبند تا لایه‌ای از روغن کنجد روی آن قرار بگیرد؛ در آخر به شکل شیرینی تزئین کرده و استفاده می‌کنند.این حلوا در این شهر، مخصوصا در بین جمع‌های خانوادگی در شب‌ها و روزهای خاص سال معروف است.

کله کنجی سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

برنج عنبربو

برنج عنبربو یکی از برنج‌هایی است که در بعضی مناطق این استان و خوزستان کشت می‌شود. این نوع برنج دانه کوتاه است. همچنین برای پخت آب کمتری می‌خواهد و طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. این برنج با قیمت مناسبی در بازارها پیدا می‌شود و راحت می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.برنج عنبربو غنی از موادمغذی است که به کاهش فشار خون و بهبود سوتغذیه کمک می‌کند؛ همچنین این برنج طبع گرمی دارد که برای افراد سرد مزاج مناسب است. از خوبی‌های دیگر این برنج این است که هنگام کشت آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود.از دیگر سوغات می توان به نان فتیر ، نان پپگ،نان سنتی گرده ، نان محلی ساجی ، بنه ، شله کینه یا لکینه ،حلوای بگل اشاره کرد.

عنبربو سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

صنایع دستی ایلام

گلیم برجسته

این گلیم از خاص‌ترین‌های صنایع دستی این استان است که نقش‌های متنوع و رنگارنگی دارد که بیننده را محو خودش می‌کند. این گلیم خاص ترکیبی از گلیم و قالی است و جزو صنایع دستی سبک شناخته می‌شود؛ همین سبکی کار باعث شده تا جابه‌جایی و حمل آن هم آسان باشد.همان طور که از اسمش پیداست، نقش روی آن برجسته است که همین نکته، این سوغات این شهر را خاص‌تر از قبل می‌کند، مطمئنم نقش‌های تکرارنشدنی و زیبای این گلیم‌ها حتما توجه‌تان را جلب می‌کند.

گلیم برجسه سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

چیغ‌بافی

چیغ بافی از آن دسته صنایع دستیاین استان است که نه تنها در این شهر، بلکه بین تمام عشایر معروف است. اگر چادرهای عشایر را دیده باشید حتما این هنر دستی را هم دیده‌اید؛ چیغ همان حصارهای داخل چادر است که از نی و نخ ساخته شده است و طرح‌های سنتی دارد.وجود نی مزایایی دارد و همین مزایا چیغ را به محصول فوق‌العاده‌ای تبدیل کرده است؛ توخالی بودن نی باعث می‌شود چیغ به صورت عایق عمل کند و به تنهایی مانع ورود خاک، باد، سرما، گرما و حیوانات گزنده می‌شود.
امروزه از چیغ به‌عنوان پارتیشن در خانه‌ها هم استفاده می‌شود که نمای خانه را زیباتر از قبل و سنتی می‌کند. اگر به فضای سنتی خانه علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم بین صنایع دستی این استان ، حتما سراغ وسایلی که عشایر یا روستاییان می‌سازند هم بروید.

چیغ سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

نمدمالی

نمدمالی هنری است که در نهایت به محصولی نمدی و زیبا تبدیل می‌شود؛ نمد از گرم‌ترین پوشاک‌ها و زیراندازها است که از پشم گوسفند درست می‌شود. این محصولات عموما به‌عنوان زیرانداز یا رومیزی استفاده می‌شوند؛ اما اگر ایده نابی برای استفاده از آن‌ها دارید برای خرید لحظه‌ای هم شک نکنید.

نمد سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

جاجیم‌بافی

جاجیم بافته‌ای از جنس پشم تابیده رنگی است که معمولا بافت خشنی دارد. در این استان بیشتر از الیاف پشمی در بافت جاجیم استفاده شده است که به عنوان رختخواب پیچ استفاده می‌شود. جاجیم‌ها طوری بافته می‌شوند که از هر دو طرف یک شکل دیده می‌شوند؛ همین نکته باعث شده است که بتوانید از هر دو طرف آن استفاده کنید.
جاجیم از قدیم بیشتر برای مهمانان استفاده می‌شد و همچنین جلوه‌ای برای زیبایی خانه بود؛ زیرا جاجیم تنوع رنگی بالایی دارد و همین باعث می‌شود خانه زیبایی جالبی داشته باشد.

جاجیم 1 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

گیوه‌های محلی

گیوه نوعی پاپوش تابستانی سبک و خنک است. این دست‌سازه از صنایع دستی منطقه کردنشین است و انواع مختلفی دارد. اگر زیاد پیاده‌روی می‌کنید، این پاپوش مناسب شما است زیرا برای پیاده‌روی‌های طولانی و راهپیمایی‌ها بسیار مناسب است.

گیوه 1 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

از دیگر صنایع دستی ایلام می توان به حصیر بافی ،سفالگری ، معرق روی چوب ،بافت سیاه چادر ، قلم زنی روی مس ، ساخت سه تار ، عبا بافی ، موج بافی ،احرامی ، هور زیبا ، انواع مشک و سازه های چوبی اشاره کرد.

رستوران های ایلام

رستوران اسپایسی ایلام

این رستوران در کنار غذاهای محلی، منوی کاملی از بهترین غذاهای ایرانی دارد. خوشمزه‌ترین چلو ماهیچه‌ها و کباب‌ها در رستوران اسپایسی طبخ می‌شود. جالب اینجاست در منوی غذاهای رستوران اسپایسی، خوراکی‌های دریایی نیز وجود دارد. انواع ماهی و میگو در منوی این رستوران خودنمایی می‌کند. به‌لطف تنوع غذاهای این رستوران، در طول روزهایی که به این شهر سفر کرده‌اید، هر روز می‌توانید خوراکی متفاوتی را در رستوران اسپایسی امتحان کنید. رستوران اسپایسی علاقه‌مندان خوراکی‌های خورشتی را نیز ناامید نمی‌کند. قرمه‌سبزی، قیمه‌بادمجان و فسنجان از خورشت‌های اصلی رستوران اسپایسی به حساب می‌آید.
آدرس: ایلام، میدان مخابرات، چهارراه سیمار، ابتدای بلوار شهرداری، نرسیده‌ به آتش‌نشانی

 اسپایسی 1 e1673847706793 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

رستوران قبایل

این رستوران به‌لحاظ مسافت به بیشتر جاهای دیدنی این شهر نزدیک است. به‌لحاظ غذا نیز خاطرتان جمع باشد که سرآشپز رستوران قبایل چیزی برای مشتریان کم نمی‌گذارد. در منوی رستوران قبایل هر خوراکی خوشمزه‌ای که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. انواع چلو خورشت، خوراکی‌های کبابی و سالادهای خوشمزه در رستوران قبایل پیش روی مشتریان قرار می‌گیرد. گفته می‌شود سرآشپز این رستوران ید طولایی در پخت جوجه دارد. اگر راهی این شهر شدید و خواستید دلی از عزا در بیاورید، حتماً‌ آدرس رستوران قبایل را به برنامه خود اضافه کنید. ناگفته نماند رستوران قبایل مدیر خوش‌انصافی دارد. به همین دلیل قیمت تمامی خوراکی‌های این رستوران کاملاً منصفانه است.
آدرس: ایلام، بلوار دانشجو، روبه‌روی پمپ‌بنزین

 قبایل e1673847782369 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

رستوران برکه

این رستوران محیطی نسبتاً سنتی دارد. این فضا کاملاً دنج‌ و خودمانی است. به همین دلیل احساس می‌کنید در منزل خودتان مشغول خوردن غذایی خوشمزه هستید. سرآشپز رستوران برکه ته‌چین‌های مرغ بسیار خوشمزه‌ای می‌پزد. به‌لحاظ تنوع غذا این رستوران چیزی کم‌و‌کسر ندارد. در منوی رستوران برکه پرطرف‌دارترین غذاهای ایرانی پیدا می‌شود. به‌لحاظ قیمت نیز مشتری را سراغ نداریم که از این رستوران ناراضی بیرون آمده باشد. در این رستوران غذاهای محلی نیز پیدا می‌شود. غذاهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم در کنار طعم خوش، قیمتی منصفانه دارند. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی رستوران برکه شدید، حتماً دوغ محلی این رستوران را امتحان کنید. طعم خوش این دوغ حس‌و‌حال طبیعت زیبای اطراف این شهر را در ذهن مشتریان زنده می‌کند.
آدرس: ایلام، حد فاصل میدان انقلاب و چهارراه تامین اجتماعی

 برکه e1673847724487 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

رستوران پدر خوب

این رستوران با غذاهای فست‌فودی خوشمزه توانسته اسم‌و‌رسم خوبی در این شهر به دست آورد. کافی است فقط یک بار شما هم غذایی در رستوران پدر خوب نوش‌جان کنید تا به کیفیت خوراکی‌های خوشمزه این رستوران پی ببرید. در رستوران پدر خوب هر خوراکی فست‌فودی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. از رستوران پدر خوب نباید انتظار چندانی درباره محیط آن داشته باشید. با این حال غذاهای آن به‌اندازه‌ای خوشمزه است که جایی برای نگرانی درباره فضای رستوران وجود ندارد. رستوران پدر خوب به دیگر رستوران های این شهر مانند رستوران قبایل و رستوران برکه نیز بسیار نزدیک است.
آدرس: ایلام، خیابان پاسداران، جنب پارک کودک، پایین‌تر از چهارراه عبداللهی

 پدرخوب e1673847753906 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

رستوران تخت جمشید ایلام

در رستوران تخت جمشید بهترین غذاهای ایرانی پیش روی مشتریان قرار می‌گیرد. گردشگرانی که می‌خواهند غذاهای سنتی این شهر را امتحان کنند نیز از این رستوران دست‌خالی بیرون نمی‌آیند. رستوران تخت جمشید دکوراسیونی زیبا و خودمانی دارد. این رستوران به بهترین مراکز خرید این شهر نزدیک است. به‌لطف این فاصله کم می‌توانید پس از پاساژگردی و خرید سوغات، سری به رستوران تخت جمشید بزنید و غذایی جانانه نوش‌جان کنید.
آدرس: ایلام، بلوار آزادی، روبه‌روی ساختمان پزشکی

 تخت جمشید e1673847770240 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

رستوران پدیده ایلام

در مرکز شهر ایلام چندین رستوران درجه‌یک وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رستوران پدیده است. سرآشپز این رستوران کباب‌هایی می‌پزد که در عمرتان نخورده‌اید. در کنار این کبا‌ب‌های خوشمزه در رستوران پدیده هر خوراکی ایرانی دیگری که فکرش را بکنید پیش روی مشتریان قرار می‌گیرد.
طعم‌خوش غذاهای رستوران پدیده برای همیشه در زیر دندان گردشگران باقی می‌ماند. رستوران پدیده یکی از رستوران‌های خوش‌مسیر این شهر است که فاصله مناسبی با پایانه مسافربری بین‌شهری دارد. به همین دلیل اگر با خرید بلیط اتوبوس به این شهر رسیده‌اید، می‌توانید ابتدا به رستوران پدیده بروید.
آدرس: ایلام، میدان مخابرات، جنب درمانگاه خورشید

رستوران پدیده 1 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

هتل و رستوران خلاش ایلام

گردشگران زیادی را سراغ داریم که وقت را در سفر طلا می‌دانند و حاضر نیستند فاصله‌ای میان هتل و یکی از بهترین رستوران های این شهر طی کنند. به این افراد رستوران خلاش را پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران در هتلی با همین نام قرار دارد. در نتیجه هر زمان که در طول اقامت خود در هتل گرسنه شدید، کافی به رستوران هتل خلاش بروید و دلی از عزا در بیاورید. این رستوران به‌لحاظ کیفیت نیز با بهترین رستوران های این شهر رقابت می‌کند. انواع خوراکی‌های ایرانی و محلی در منوی رستوران خلاش خودنمایی می‌کند. از آنجایی که با رستورانِ یکی از بهترین هتل های این شهر روبه‌رو هستیم، محیط داخلی این رستوران طراحی زیبایی دارد. اگر در سفر به این شهر راهی رستوران خلاش شدید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً کباب‌های این رستوران را امتحان کنید.
آدرس: ایلام، خیابان آیت اله حیدری، میدان کشوری

 e1673847695931 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

رستوران گیلانه ایلام

اگر در سفر به غرب ایران هوس غذای شمالی به سر شما زد، راه رستوران گیلانه را در پیش بگیرید. چند سالی بیشتر از افتتاح رستوران گیلانه در این شهر نمی‌گذرد، با این حال این رستوران در همین مدت کم توانسته اسم‌و‌رسم خوبی در بین رستوران های ایلام به دست آورد. رستوران گیلانه دکوراسیونی بسیار شیک و اعیانی دارد. به‌لحاظ غذا نیز همان‌گونه که از نام این رستوران پیداست، سرآشپز آن غذاهای گیلانی پیش روی مشتریان قرار می‌دهد. انصافاً باید گفت این سرآشپز ید طولایی در پخت باقالی قاتق دارد.
ماست‌‌ بورانی نیز از دیگر خوراکی‌هایی است که پیشنهاد می‌کنیم در رستوران گیلانه حتماً سفارش دهید. مدیریت رستوران گیلانه چیزی برای مشتریان کم نمی‌گذارد. به همین دلیل پس از صرف غذا، مشتریان با سینی چای اصیل شمالی بدرقه می‌شوند. حیف است که در سفر به این شهر از کنار این رستوران رد شوید و خوراکی‌های خوشمزه آن را نادیده بگیرید. اگر راهی رستوران گیلانه شدید، حتماً جای دوستان را خالی کنید.
آدرس: ایلام، محله چالیمار، میدان دفاع مقدس، روبه‌روی کتابخانه مرکزی

 e1673847794730 سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

بهترین زمان سفر به ایلام

استان ایلام از معدود استان‌هایی است که می‌توان در آن اقلیم‌‌های متفاوت در طول فصول مختلف سال را شاهد بود. گردشگران با مشاهده‎ آب‌و‌هوای متفاوت این منطقه، به وجد خواهند‎ آمد. قرارگیری شهر ایلام در بین حصار جنگل‌ها و کوه‌ها، باعث به وجود آمدن آب و هوایی معتدل شده ‎است.میانگین بارش سالانه ۶۱۹٫۵ میلی‌متر و میانگین دمای مطلق آن بین ۱۳- تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد است. دی ماه، سردترین و تیر ماه، گر‌م‌ترین ماه سال در این شهر است. فصل بهار و اوایل فصل پاییز، بهترین زمان برای سفر به این شهر است.

ایلام سیری در ایلام ، عروس زاگرس ایران

روش های سفر به ایلام

سفر با خودروی شخصی

استفاده از خودوری شخصی هم مزایای خود را در سفر دارد، چنانچه با خودروی شخصی قصد سفر به ایلام را دارید باید بدانید که ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است، باتوجه به مبدایی که درآن قرار دارید می‌توانید خود را از نزدیک‌ترین راه به این استان برسانید.چنانچه از تهران بخواهید به‌سمت ایلام حرکت کنید باید بدانید فاصله ایلام تا تهران ۶۷۰ کیلومتر است و برای طی کردن این مسیر از طریق حمل و نقل جاده‌ای حدود ۸ تا ۱۰ ساعت زمان می‌برد. همان استفاده از خودروی شخصی و اتوبوس است، زیرا ظرفیت فرودگاه این استان نیز بسیار اندک است.
اگر ترجیج می‌دهید با خودروی شخصی این مسیر را طی کنید باید بهترین مسیر را برای ورود به این استان انتخاب کنید. ایلام در غربی‌ترین نقطه ایران قرار دارد و یک استان کوهستانی محسوب می‌شود و از طریق سه استان خوزستان، لرستان و کرمانشاه می‌توان وارد استان شد.از سمت شمال‌شرقی کشور و کرمانشاه که وارد ایلام شوید این بهترین گزینه است.برای این کار نیز باید از شهر حمیل و کمربندی شرقی این شهر که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز هست، مسیر خود را انتخاب کنید. البته این مسیر پر از پیچ و خم، اما نزدیک‌تر است.
یا این‌که می‌توانید از اسلام‌آباد غرب و ارتفاعات قلاجه کرمانشاه که به مسیر قدیمی ایلام به کرمانشاه معروف است، به سمت این شهر حرکت کنید.همچنین در شرق ایلام نیز استان لرستان قرار دارد که از طریق شهرستان پلدختر می‌توان به شهرستان دره‌شهر، ایلام رفت.در جنوب ایلام نیز خوزستان قرار دارد که می‌توان از طریق شهرستان اندیمشک وارد شهرستان دهلران و سپس ایلام شد.با توجه به کوهستانی بودن استان و جاده‌های پر پیچ و خم، رانندگی‌کردن در این مسیرها نیازمند دقت و حوصله است.

سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های سفر است. برای همین بسیاری از افراد تمایل به سفر با اتوبوس دارند. از بسیاری از پایانه‌های شهرهای مختلف می‌توان به این شهر رسید.چنانچه از تهران به سمت این استان حرکت می‌کنید می‌توانید از دو پایانه جنوب و پایانه غرب خود را به این شهر برسانید.

سفر با قطار

اگر به سفر با قطار علاقه‌مند هستید باید بدانید که این استان راه آهن ندارد و بهترین راهکار برای سفر به این استان همان استفاده از خودروی شخصی و اتوبوس است.زیرا ظرفیت فرودگاه این استان بسیار اندک است.

سفر هوایی به ایلام

چنانچه به سفرهای هوایی علاقه‌مند هستید و این نوع سفر برایتان راحت‌تر است، باید بدانید که این شهر فرودگاه دارد.فرودگاه بین‌المللی شهدای ایلام میزبان پروازهای داخلی و خارجی است. این فرودگاه یکی از فرودگاه‌های پرتردد غرب و کل ایران است. فقط باید بدانید که به دلیل کوهستانی‌بودن منطقه و کامل نبودن تجهیزات، پرواز شبانه ندارد و ظرفیت محدودی برای جابه‌جایی مسافر دارد.از فرودگاه بین‌المللی تهران و همچنین مشهد به ایلام پروازهایی انجام می‌شود. با توجه به مکانی که در آن زندگی می‌کنید چنانچه نزدیک به تهران یا مشهد هستید می‌توانید سفر هوایی خود را هماهنگ کنید.

بهترین زمان سفر به ایلام چه موقع است؟

بهار و پاییز بهترین فصول برای سفر به ایلام هستند.

بهترین جا و مکان برای چادر زدن یا محل اقامت در ایلام کجاست؟

در هر نقطه ای از پارکها و طبیعت بخصوص در فصل مناسب، این امکان وجود دارد. 

معروفترین جاهای دیدنی ایلام کدامند؟

قلعه والی ،کاخ فلاحتی، منطقه جنگلی ششدار، چغاسبز ، موزه های شهر و…

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد