جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

پست امروز ما یعنی سیری در بوشهر ، امروز ما را به دیدن سرزمین نخلستانهای زیبا و رطب های شیرین ، ساحل زیبا و دریایی مواج ، سرزمین شاعران و نویسندگان شهیر، سرزمین هنر خیام خوانی، یَتیمَک و لَلَک می برد. درواقع شهر بوشهر با جاذبه‌های فراوان و تاریخی هفدهمین استان کشور محسوب می‌شود. بوشهر دیدنی در جنوبی‌ترین بخش ایران و در همسایگی آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد. بندر بوشهر علاوه بر اهمیت اقتصادی به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی بسیار مورد توجه می‌باشد.

بوشهر1 سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

معرفی بوشهر

بندر بوشهر در بخش مرکزی استان بوشهر، در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا و در منطقهٔ ساحلی خلیج فارس واقع شده و آب و هوای نیمه بیابانی گرم دارد. این شهر از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود شده‌است. قدمت شهر بوشهر به زمان عیلامی‌ها و تمدن بین النهرین می‌رسد که به اوایل هزاره‌ی دوم قبل از میلاد برمی‌گردد. در سده‌ی هشتم قبل از میلاد بوشهر مورد توجه ما‌د‌ها بوده که در دوران هخامنشیان در سال ۵۵ قبل از میلاد تصرف شده است. در دوره‌ ساسانی‌ها نیز در نزدیکی شهر بوشهر شهر رام اردشیر ساخته شد که امروزه از آن جز خرابه‌ای که به ریشهر معروف است، باقی نمانده است.
با ظهور دین اسلام در زمان عمر، امویان و آل بویه شهر بوشهر مورد تصرف قرار گرفت. بعد‌ها این شهر بندرگاهی، در آغاز سلسله‌ی صفویان، لطفعلی خان زند و نادرشاه همواره دارای اهمیت بوده است. در سال ۱۲۷۳ با تجاوز انگلیسی‌ها با مقاومت مردم تنگستان این شهرحفظ شد. در جنگ جهانی اول با رشادت رئیسعلی دلواری بار دیگر دست استعمارگران از این شهر کوتاه شد.

بوشهر سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

مردم شناسی بوشهر

مرکز استان بوشهر بندر بوشهر است. بر طبق مدیر ثبت احوال استان بوشهر با تولد هزار و ۷۹ نفر جمعیت این استان در سال ۱۴۰۰ به ۱ میلیون و ۸۱ هزار و ۷۲۲ نفر افزایش یافته است. اقلیم شهر بوشهر گرم و مرطوب در بخش‌های ساحلی و گرم و خشک در بخش‌های داخلی است. جزو استان‌های کم بارش ایران محسوب می‌شود. رایج‌ترین زبان بعد از فارسی، عربی است که در این میان زبان ترکی نیز در بین عشایر این استان رواج دارد. گویش مردم این شهر، بوشهری است. به دلیل شرجی بودن هوای این استان لباس محلی ساکنان آن نخی است.
پیراهن خانم‌های بوشهری گشاد و به جامه‌ی عربی معروف است و لباس مردان بلند و دشداشه نامیده می‌شود. در بوشهر موسیقی و آواز جایگاه خاصی دارد. آواز خوانی بلم ران‌ها و شروه خوانی سوزناک که به نوعی شعرخوانی غمگین دسته جمعی است نمونه ای از آن است. در این میان اما خیام خوانی در شهر بوشهر بسیار پرآوازه است. در این محفل شاد خیام خوانی تک نفره یا دسته جمعی را شاهد هستیم به همراه دف و نی نوازی و دست زدن ریتمیک و هلهله و پایکوبی که به آن یزله می‌گویند، شادی محفل را افزون می‌کند.

خیام خوانی سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

جاذبه های گردشگری بوشهر

عمارت ملک

عمارت ملک که در فاصله‌ی شش کیلومتری بوشهر واقع شده است، یکی از بناهای تاریخی این شهر است که در دوران قاجار ساخته شده و قدمت آن به ۱۰۰ سال می‌رسد. صاحب این عمارت، یکی از تجار و بازرگانان معروف و ثروتمند بوشهر به نامِ «محمد مهدی ملک التجار» بود.این بنا که توسط معماران فرانسوی و به سبکِ ساختمان‌‌های قدیمی در خلیج فارس به نام «بنگله» و با مصالح بومی ساخته شده، در واقع یک مجموعه‌ی ساختمانی با بخش‌های مختلفی همچون سالن ملاقات‌های رسمی در طبقه‌ی پایین، سالن ضیافت‌ها و مهمانی‌های خصوصی در طبقه‌ی بالا، بارو، شاه‌نشین و اتاق‌ها و ایوان‌های مختلف و نیز حیاط‌های تو در تو است. این عمارت در سال‌های بعد پس از تسخیر توسط انگلیسی‌ها، به مقر نظامی تبدیل شد.
در اواخر سلطنت رضا شاه از این بنا به عنوان خوابگاه نظامی استفاده می‌شده است. چنانچه در حال آماده‌سازی مقدمات سفر خود برای رفتن به بوشهر هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این عمارتِ تاریخی زیبا را حتما در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.
آدرس : بوشهر، خیابان ماهینی

عمارت ملک سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

عمارت گلشن

عمارت گلشن یکی از بناهای تاریخی دوره‌ی قاجار است که در یکی از محله‌های قدیمی به نام محله‌ی بهبهانی واقع شده است. این بنا که حدود ۱۷۰ سال پیش و به سبک معماری «بیت میلانی» ساخته شده است، یکی از جاهای دیدنی بوشهر و از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

عمارت گلشن دارای سه طبقه است که طبقه‌ی اول شامل آشپزخانه، آب انبار، محل اقامت خدمه، حمام و دستشویی بود و طبقات دوم و سوم نیز جهت سکونت، پذیرایی از مهمانان و انجام امور تجاری و بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این عمارت چهار پله‌ی مارپیچی به سمت پشت‌بام وجود دارد. یک حیاط در مرکز این عمارت قرار دارد و اتاق‌های اطراف این حیاط با درهای چوبی زیبایی به هم مرتبط می‌شوند. اکثر این اتاق‌ها پنج در دارند. صاحب این عمارت مسکونی- تجاری تاجر معروفی به نام گلشن بود. بعدها این عمارت توسط تاجر بوشهری دیگری به نام محمدرضا کازرونی خریداری گردید و در حال حاضر در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد.
آدرس : بوشهر، خیابان خلیج فارس

عمارت گلشن سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

ساحل ریشهر

ریشهر نام ناحیه‌ای باستانی در ساحل خلیج فارس است که در فاصله‌ی هشت کیلومتری از بوشهر واقع شده است. این منطقه دارای تاریخی بسیار کهن است. براساس اشیاء، بناها و کتیبه‌های کشف شده در این ناحیه، گفته می‌شود که قدمت آن به هزاره‌ی سوم تا هزاره‌ی اول پیش از میلاد می‌رسد.
آجر نوشته‌های ایلامی نشان می‌دهد که این منطقه در آن زمان «لیان» نامیده می‌شده و یکی از بخش‌های مهم ارتباطی بین تمدن‌های شرقی و غربی به شمار می‌رفته است. علاوه بر جذابیت تاریخی ریشهر، وجود ساحل شنی و عمقِ کمِ آب باعث می‌شود که بتوانید در این منطقه‌ی زیبا، شنا و استراحت کنید، به تماشای غروب زیبای خورشید بنشینید و از سفر خود نهایت استفاده را ببرید.
آدرس: بوشهر، جاده سبز آباد، منطقه ریشهر، بلوار ساحلی، پارک ساحلی ریشهر

ریشهر سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان بوشهر یکی از اولین مساجدی به شمار می‌آید که در این شهر زیبا، گرم و باصفا ساخته شده است. جالب است بدانید که براساس تحقیقات انجام شده، قدمت مسجد جامع بردستان که یکی از جاهای دیدنی مهم بوشهر محسوب می‌شود، به قرون ابتدایی اسلام باز می‌گردد. با این تفاسیر، می‌توان گفت که این مسجد حداقل حدود هزار سال عمر دارد. ظاهر این مسجد آسیب بسیار زیادی دیده و همانند گذشته زیبا و دلفریب نیست. اما با این حال، نسبت به یک بنای هزار ساله، در برابر تاریخ بسیار خوب مقاومت کرده. این مسجد دارای معماری ایرانی–اسلامی است و گچبری‌های بسیار زیبایی دارد.
آدرس : بوشهر، به سمت بندر صیادی دیر، نبش جاده سادات محله، محله بردستان، مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

قبر جنرال

شاید با دیدن قبر جنرال که یکی از جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود، تصور کنید که این بنا چیزی جز یک برج آجری بسیار کوتاه و فرسوده نیست. اما این قبر یک آرامگاه به سبک «آبلیسک» است که قدمت آن به دوران قاجار و حمله انگلیس‌ها به ایران باز می‌گردد. در آن دوران، ایران مورد تاخت و تاز انگلیس‌ها قرار گرفت. اما بومیان با غیرت جنوب ایران، از خاک کشور دفاع کردند و بسیاری از سربازان انگلیسی را به هلاکت رساندند. پس از اینکه یکی از جنرال‌های انگلیسی به دست مردم بوشهر کشته شد، برای او یک مقبره ساختند. پس از خروج انگلیسی‌ها از ایران، مردم این مقبره را به نشان پیروزی خود نگه داشتند. امروزه این قبر تبدیل به یکی از جاهای دیدنی بوشهر شده و گردشگران کنار آن عکس یادگاری می‌گیرند تا به یاد داشته باشند که هیچ کس نمی‌تواند به این خاک تجاوز کند.
آدرس : بوشهر، خیابان امام خمینی، خیابان توحید

قبر جنرال سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

موزه رئیسعلی دلواری

رئیسعلی دلواری یکی از جنگجویان تنگستانی بود که به آزادی ایران از دست اشغال‌گران انگلیسی کمک کرد. امروزه، خانه رئیسعلی دلواری تبدیل به موزه شده تا همه از رشادت‌های مردم این مرز و بوم و فرهنگ بومیان منطقه بوشهر آگاه شوند. ساختمان این موزه که به دوران قاجار باز می‌گردد، بارها و بارها بازسازی شده و امروزه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود. از همان لحظه که پای خود را به موزه رئیسعلی دلواری می‌گذارید، حال و هوای دوران جنگ جهانی اول و زمان اشغال ایران به دست انگلیس‌ها را به خود خواهید گرفت.

سلاح‌های زنگ‌زده‌ای که به همان دوران باز می‌گردند، در ویترین‌های شیشه‌ای قرار گرفته‌اند و برای بسیاری از بازدیدکنندگان جذابیت زیادی دارند. در این موزه شما می‌توانید حتی وصیت‌نامه رئیسعلی دلواری را مشاهده کنید. بازدید از این موزه حین سفر به بوشهر شدیدا توصیه می‌شود زیرا با این کار با تاریخ و فرهنگ مردم باغیرت جنوب کشور بیشتر آشنا خواهید شد.
آدرس : بوشهر، خیابان دلوار

موزه رئیسعلی سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

آب انبار قوام

آب انبار‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مردم مناطق گرم و کویری کشور محسوب می‌شدند. در دورانی که خبری از آب لوله کشی نبود، مردم از آب انبار به عنوان مخزن آب شرب استفاده می‌کردند. اما در بخش‌های گرمسیری کشور همانند بوشهر، ساخت آب انبار نیاز به مهندسی بسیار خاصی داشت تا آب تبخیر نشود. به همین خاطر آب انبار‌ها را در دل زمین و درون خاک می‌ساختند تا آب در خنک‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد. آب انبار قوام بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. قدمت این آب انبار به دوران قاجار باز می‌گردد و یکی از جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود.

شما نیز بهتر است برای درک فرهنگ و سختی زندگی مردم جنوب در دوران قاجار، حتما سری به این آب انبار تاریخی بزنید. البته باید بدانید که تنها قسمتی از این آب انبار روی زمین قرار دارد و قابل رویت است اما این تنها همانند نوک کوه یخ می‌ماند. بخش اصلی زیر خاک قرار گرفته و امروزه تبدیل به یک رستوران سنتی شده و کاملا مورد بازسازی قرار گرفته است.
آدرس : بوشهر، خیابان خلیج فارس

آب انبار قوام سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

عمارت کازرونی

عمارت کازرونی را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی بوشهر دانست. این عمارت یکی دیگر از یادگار‌های دوران قاجار است. عمارت کازرونی در یکی از قدیمی‌ترین محلات بوشهر، یعنی محله بهبهانی قرار دارد. مالک این عمارت بزرگ فردی با نام محمدرضا کازرونی بوده است. وی یکی از تاجران به‌نام و مشهور بوشهر به حساب می‌آمد. از نظر ویژگی‌های معماری می‌توان گفت که این عمارت دارای خواص بومی و اقلیمی است. عمارت کازرونی به دو بخش تابستانی و زمستانی تقسیم می‌شود. وجود ایوان بزرگ، یکی از مشخصه‌های مهم معماری سنتی منطقه به حساب می‌آید. خوشبختانه این خانه به‌خوبی بازسازی شده است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. به همین خاطر بازدید از آن می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفرتان باشد.
آدرس: بوشهر، محله‌ قدیمی بهبهانی

عمارت کازرونی سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

عمارت امیریه

عمارت امیریه بوشهر یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید که آن را با نام عمارت طاهری نیز می‌شناسند. ساختمان اصلی این عمارت یک بنای ۲طبقه است که قدمت آن نیز به دوران قاجار باز می‌گردد. در ابتدا این ساختمان را به‌عنوان بلدیه یا شهرداری بنا کردند و بعدها به موزه مردم‌شناسی این شهر تبدیل شد. این عمارت به دست حکمران کل بنادر و جزایر خلیج همیشه فارس، یعنی احمد خان دریا بیگی در سال ۱۳۱۷ احداث شد. در دوران حکومت پهلوی اول، از این ساختمان به‌عنوان بلدیه یا همان شهرداری استفاده می‌کردند. سید حسین سیادت، شهردار وقت بوشهر، در آن زمان داخل همین ساختمان به شهر خدمت می‌کرد. در حال حاضر این عمارت به موزه مردم‌شناسی بوشهر تبدیل شده است. پس با بازدید از آن می‌توانید بیشتر با فرهنگ و تاریخ مردم این شهر آشنا شوید.
آدرس: بوشهر، خیابان ساحلی، پارک خلیج فارس، محله کوتی

عمارت امیریه سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

خانه قاضی بوشهر

خانه قاضی یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به حساب می‌آید. همان طور که مشاهده کردید، اکثر جاهای دیدنی این شهر به دوران قاجار تعلق دارد؛ اما خانه قاضی بوشهر متعلق به دوران زندیه است. تزئینات گچبری این خانه تاریخی دارای اشکال گل و بوته است. در کنار درب ورودی آثار مقرنس‌کاری به چشم می‌خورد. روی پنجره‌ها منبت‌کاری شده است و درون آن‌ها از شیشه‌های رنگی استفاده کرده‌اند. این خانه به خانواده قاضی تعلق دارد. شاید از دیدن فعلی که در جمله قبل استفاده کردیم، دچار تردید شده باشید. در حقیقت این خانه نسل در نسل طی صدها سال به خانواده قاضی تعلق داشته و هنوز هم به همین خانواده تعلق دارد! خانه قاضی در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به حساب می‌آید.
آدرس: بوشهر، خیابان خلیج فارس، محله بهبهانی

خانه قاضی سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی بوشهر می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک بوشهر

روستای آب طویل بوشهر

یکی از روستاهای دیدنی و طبیعت بوشهر، روستای آب طویل بوشهر است. می‌توان گفت روستای آب طویل یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی در بوشهر است که هرساله و به خصوص در ایام بهار، پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
این پارک جذاب و زیبا دارای بسیاری از گونه‌های کمیاب گیاهی است، همچنین آلاچیق‌هایی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها به استراحت بپردازید و از تماشای طبیعت لذت ببرید. وجود امکاناتی نظیر وسایل بازی کودکان، سرویس بهداشتی و محیطی امن برای اسکان شبانه، باعث استقبال بیشتر گردشگران از این روستا شده است. شما هم می‌توانید در یکی از این آلاچیق‌ها چادر زده و یک شب را به دور از هیاهو و شلوغی شهر، در دل طبیعت بگذرانید، و از تماشای ستارگان در آسمان صاف لذت ببرید.

روستای آب طویل بوشهر سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

روستای بندو

یکی دیگر از روستاهای دیدنی و طبیعت بوشهر، روستای بندو از توابع بخش چاه مبارک در شهرستان عسلویه است. این روستا جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر است که با مرکز استان بوشهر ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این روستای جذاب و دیدنی، مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز دارد که از معاشرت با آن‌ها لذت خواهید برد.
همچنین رودخانه‌ای زیبا به نام رودخانه شور در این روستا وجود دارد که منطقه‌ای بسیار زیبا و تماشایی برای مسافران به وجود آورده است. همچنین بندر بندو دارای ساحلی زیبا و بکر است که می‌تواند مقصد خوبی برای گذراندن یک روز زیبا برای شما باشد. جالب است بدانید این بندر در سال‌های اخیر، میزبان فیلم محمد رسول الله نیز بوده است
در قسمت شمالی روستای بندو، آسیاب‌های آبی قدیمی وجود دارند که از ساروج و سنگ ساخته شده‌اند و به وسیله آبی که از چشمه‌های کوه سرازیر می‌شود و از جویبارها می‌گذرد، کار آرد کردن گندم اهالی را انجام می‌دهد. تماشای این آسیاب‌ها می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و جذاب برای شما به وجود بیاورد. چشمه و آبادی عین الساده نیز با وجود درخت‌های نخل، باغ‌های لیمو و انجیر و سایر درختان، به یکی از مکان‌های دیدنی و تماشایی این روستا تبدیل شده است.
روستای بندو، قدمت تاریخی زیادی دارد و آثار تاریخی بی‌نظیری نیز در آن وجود دارد. اگر به این روستا سفر کردید حتما سری به آبگیر ساسانی، آسیاب‌های آبی بندو، سد بندو و چشمه نهیر آن بزنید و از تماشای تمام این مکان‌های جذاب و تماشایی لذت ببرید.

 بندو1 e1673936756958 سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

روستای چاه کوتاه

این روستا یکی از روستاهای دیدنی و طبیعت بوشهر است که به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و عمق کم چاه‌های آب در گذشته، این روستا به این نام معروف شده است. طبیعت بکر این روستا به قدری زیبا و جذاب است که تماشای آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.همچنین می‌توانید از سوغاتی‌های جذاب این روستا نیز نهایت لذت را ببرید. انواع صنایع دستی مانند: قالی، گلیم و گبه‌های تولید شده در روستا که طرح و نقش‌های بومی دارند و حاصل تصویر سازی دختران و زنان هنرمند روستا هستند، در این روستا وجود دارد.

روستای چاه کوتاه سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

جزیره شیف

جزیره شیف، جزیره‌ای ماسه‌ای است که در انتهای تالاب حله و از به هم پیوستن آب رودخانه‌های شاپور و دالکی به وجود آمده است. این جزیره تماشایی در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان بوشهر و ۶ کیلومتری شمال بندر بوشهر قرار گرفته است. اگر قصد سفر به این جزیره بسیار زیبا و جذاب را داشتید، حتما سری به اسکله‌های ماهیگیری و ناخداها بزنید و از تماشای آب‌های نیلگون خلیج و موج‌های سوار بر آب آن لذت ببرید.

جزیره شیف1 سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

روستای کره بند

روستای کره بند، یکی از روستاهای دیدنی و طبیعت بوشهر است که جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد. وجود رودخانه‌های فصلی و دائمی در اطراف روستا باعث شده تا حتی در فصل زمستان، محیطی بسیار سرسبز و زیبا به وجود بیاورد و گردشگران و مسافران بسیاری را به این روستا جلب کند.رودخانه حله یکی از رودخانه‌های دائمی این روستا است که شاخه اصلی آن به دریا می‌ریزد؛ اما شاخه جنوبی آن تالاب بزرگ و جذابی را در روستا به وجود می‌آورد.

روستای کره بند سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

غذاهای محلی بوشهر

لخ لخ ماهی (دم پخت ماهی)

از غذاهای که در بسیاری از نقاط استان بوشهر پخت می‌شود دمپخت ماهی یا در اصطلاح محلی لخ لاخ است که بیشتر با ماهی‌های خلیج فارس مثل هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو تهیه می‌کنند.ماهی، برنج، سیر، پیاز، کره یا روغن، شوید (گاهی گشنیز و شنبلیله) و ادویه‌جات مواد استفاده شده در تهیه‌ی این غذای خوشمزه هستند.

لخ لخ سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

قلیه ماهی

قلییه ماهی مشهورترین و پرطرفدارترین غذای مردم استان بوشهر است که بهترین نوع ماهی برای پخت این غذا سنگسر، هامور، شیر و سرخو از ماهی‌های مشهور این منطقه است.محتویات اصلی این غذا شامل ماهی، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، تمر هندی، پیاز، ادویه‌جات (نمک، زردچوبه و فلفل) و آرد گندم می‌شود و مانند اغلب غذاهای بوشهری، این غذا باید تندی زیادی داشته باشد.این غذا را در کنار للک، رشته پلو، یا شکر پلو، پلوی ساده یا زعفرانی استفاده می‌کنند.

قلیه ماهی 1 سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

قلیه میگو

یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه در استان بوشهر قلییه میگو است که البته در استان‌های جنوبی دیگر مانند خوزستان و هرمزگان نیز طبخ می‌شود ولی طرز تهیه آن در هرکدام از این استان‌ها با دیگری کمی تفاوت دارد.مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذای لذیذ سبزی ماهی (گشنیز، شنبلیله)، میگو، سیر، پیاز، تمر هندی، آرد، روغن و ادویه ماهی است.این غذا نیز مانند اکثر غذاهای جنوب با طعم تند است، و با پلو یا گمنه (للک) سرو می‌شود.

قلیه میگو سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری با قیمه‌های معمولی تفاوت زیادی دارد و تفاوت آن به له کردن گوشت آن مربوط می‌شود و مزه‌ی آن هم تا حدودی با سایر قیمه ها فرق می‌کند.برای تهیه‌ی این قیمه، گوشت را با گوشت‌کوب له می‌کنند، به‌طوری که بعد از پخت غذا، اگر قاشق را درون آن بزنید، باید کش بیاید.لپه، پیاز، گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، دارچین، زردچوبه، پودر لیمو عمانی، زعفران و نمک مواد اولیه‌ی این غذا را تشکیل می‌دهند.در بوشهر این غذا را اغلب همراه با شکر پلو که یکی دیگر از غذاهای سنتی استان است، مصرف می‌کنند.

قیمه بوشهری سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

یتیمک بوشهری

یتیمک بوشهری یکی از غذاهای محلی استان بوشهر که گیاهی و بدون گوشت است و با یتیمچه که در برخی از نقاط ایران به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود، تفاوت دارد.مواد تشکیل‌دهنده‌ی اصلی یتیمک شامل بادمجان، لوبیا چشم‌بلبلی، پیاز و تمر هندی می‌شود و از نظر تغذیه‌ای جز دسته غذاهای سالم و رژیمی به حساب می‌آید.یکی دیگر از موادی که در بوشهر و جنوب کشور جزئی از فرهنگ غذایی به شمار می‌رود، تمر هندی است که از مواد اصلی یتیمک را تشکیل و به‌همراه بادمجان طعمی بسیار لذیذ به آن می‌دهد و بدون شک این ترکیب یکی از طعم‌های لذیذ خوراک های جنوبی است. این غذا نیز مانند اغلب غذاهای جنوبی تند است.

یتیمک بوشهر سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

ته انداز ماهی

یک غذای پلویی لذیذ جنوبی است که در برخی از استان‌های جنوبی و بخصوص بوشهر تهیه و طبخ می‌شود. ته‌انداز غذایی شبیه ته‌چین است اما با این تفاوت که مواد مخلوط پلو صرفاً زیر برنج قرار نمی‌گیرد و می‌تواند لابلای برنج استفاده شود.مواد تشکیل دهنده اصلی این غذا ماهی، سیر، گشنیز، شنبلیله، پیاز، تمر هندی، برنج، شوید، پودر لیمو عمانی، ادویه است.

ته انداز ماهی سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا
از دیگر غذاهای محلی بوشهر می توان به ماهی شکم پر ، میگو سوخاری ، ماهی سوخاری ،محبوس ، می شور ،گمنه ، دال عدس و از میان دسر ها می توان به رنگینک ، حلوا خرمایی ،حلوای انگشت پیچ ، لگیمات ، سردبندو ، مسقطی ، نشا اشاره کرد.

هتل های بوشهر

هتل دلوار

یکی از هتلهای سه ستاره بوشهر هتل دلوار شناخته شده است. این هتل در نزدیکی ساحل بنا شده است و‌ با معماری زیبای جنوبی، مدیریت و پرسنل باتجربه و کاردان آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران خود هستند. موقعیت مکانی خوب هتل دلوار سبب شده تا گردشگران به‌راحتی به دریا دسترسی داشته باشند و اقامتی شیرین را تجربه کنند.
هتل دلوار در نزدیکی شهرداری و خانه فرهنگ شهر بوشهر قرار دارد که فاصله زمانی از هتل دلوار تا بازار اصلی بوشهر ۱۰ دقیقه و تا بافت سنتی این شهر ۱۵ دقیقه می‌باشد. هتل دلوار از ۶ طبقه و ۶۵ واحد اقامتی که شامل اتاق‌های دوتخته دبل، دوتخته توئین، سه تخته و سوئیت‌های یک نفره و دو نفره تشکیل شده است. تمام واحدهای هتل طراحی و چیدمان زیبا و عالی دارند و تمام امکانات رفاهی در این اتاق‌ها برای مهمانان در نظر گرفته شده است.

هتل دلوار بوشهر سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

هتل ناکو

هتل سه‌ستاره ناکو یکی دیگر از بهترین هتلهای بوشهر است که در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد. این هتل چشم اندازی زیبا به خلیج فارس و فاصله کمی با ساحل‌ دریا دارد. هتل ناکو مقابل اسکله جلالی واقع شده و موقعیت مکانی خوبی برای دسترسی راحت‌تر به بازار اصلی و بافت سنتی شهر دارد‌.هتل ناکو دارای ۶ طبقه و ۲۰ واحد اقامتی شیک وزیبا با امکاناتی مدرن و مجهز است.
نکته جالب توجه این است که واحدهای اقامتی دارای آشپزخانه می‌باشد البته علی‌رغم آن، رستوران‌های درجه یک‌ و عالی این هتل آماده پذیرایی از مهمانان هتل هستند.

هتل ناکو سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

هتل پرواز

یکی دیگر از بهترین هتلهای بوشهر هتل سه ستاره پرواز است. چشم انداز هتل به دلیل نزدیکی به ساحل دریا بسیار زیبا است. این هتل دارای ۳۲ واحد اقامتی در یک محوطه بزرگ می‌باشد. امکانات هتل پرواز عبارتنداز: روم سرویس، لاندری، نمازخانه، فضای سبز، اینترنت پرساعت، پارکینگ و… در روبه‌روی هتل پرواز، پارک مرجان قرار دارد.

یکی از ویژگی‌های هتل، دسترسی آسان به فرودگاه بوشهر است. از جمله مکان‌های دیدنی، که در نزدیکی هتل پرواز قرار دارند می‌توان به مدرسه سعادت، پارک ساحلی آب شیرین کن، پارک جنگلی چاه کوتاه و موزه دریا و دریانوردی اشاره کرد.

%name سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

هتل پلاس

این هتل سه ستاره در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد. بعد از هتل ناکو این هتل از بهترین هتل های بوشهر است. هتل پلاس در نزدیکی ساحل واقع شده و دسترسی راحتی به دریا و مراکز خرید دارد و مسافران می‌توانند در ساحل قدم بزنند.
این هتل دارای پنج طبقه و لابی زیبا و امکانات مورد پسند مهمانان است. امکانات هتل رستوران، کافی شاپ، اینترنت، لاندری، فروشگاه، کتابخانه، خدمات باربری و.. را می‌توان نام برد.

هتل پلاس سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

هتل سیراف

یکی از هتل‌های بوشهر، هتل دوستاره سیراف است. از موارد مهم این هتل موقعیت مکانی خوب آن بوده که علی‌رغم نزدیکی به دریا به جاهای دیدنی شهر و فرودگاه نیز نزدیک است. هتل سیراف از سه طبقه و ۳۹ اتاق اقامتی تشکیل شده است. امکانات هتل از قبیل رستوران، کافی‌شاپ، اتاق چمدان، خدمات باربری، اینترنت، ترانسفر رفت و برگشت، شبکه پخش فیلم، خدماتCIP، خدمات باربری و خدمات تهیه بلیط و… است.

هتل سیراف سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

هتل دریاکنار

یکی از بهترین هتلهای بوشهر ، هتل تازه تأسیس دریاکنار است که در سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد. این هتل دارای ۵ طبقه و ۱۷ واحد اقامتی مرتب و تمیز و شیک شامل اتاق‌های یک تخته و دوتخته، سه تخته معمولی و VIP است. هتل دریاکنار جزء هتلهای ارزان و قیمت مناسب، بوشهر است.هتل دسترسی خوب و راحتی به دریا و ساحل، جاذبه‌های تاریخی از جمله عمارت گلشن، عمارت دهدشتی دارد. از عواملی که هتل دریاکنار مورد پسند مهمانان و مسافران قرار گرفته قیمت ارزان، خدمات و امکانات مناسب، پرسنل باتجربه و آموزش دیده، موقعیت مکانی خوب می‌باشد.

دریا کنار سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

سوغات بوشهر

خرمای بوشهر

کشت خرما در بوشهر به عصر هخامنشیان برمی‌گردد، تولید خرما و فروش آن امروز به‌عنوان یکی از مشاغل اصلی استان بوشهر به‌حساب می‌آید. از خرمای بوشهر فرآورده‌های بسیاری به دست می‌آید که از جمله آن‌ها می‌توان به شیره خرما، پنیر نخل، لواشک خرما، شهد خرما، سرکه خرما و بسیاری از فرآورده‌های دیگر اشاره کرد. خرما و فرآورده‌های آن تنها محصول درخت‌های خرما نیست، از درخت‌های خرما صنایع‌دستی نظیر حصیر، زنبیل و کلاه هم تهیه می‌شود.

خرمای بوشهر سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

پنیر نخل

ماده ای ترد و سفیدرنگ است که پنیر نخل گفته می شود که در واقع بخش میانی درخت خرما است. پنیر خرما بسیار شیرین و خوشمزه است و علاوه بر بوشهر در جهرم، و هرمزگان تولید می‌شود، در بوشهر به پنیر خرما «غاپ» هم می‌گویند. برای به دست آوردن پنیر خرما یا همان غاپ ابتدا سردرخت را می‌اندازند و برگ‌ها و لیف‌های دور برگ‌ها را تا رسیدن به میانه و پنیر درخت جدا می‌کنند.این سوغاتی خوشمزه بسیار گران‌قیمت است و سرشار از خاصیت! این سوغاتی لذیذ سرشار از قند، مواد معدنی، ویتامین و آهن است.

پنیر نخل سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

ارده بوشهر

یکی از فرآورده‌های لذیذ کنجد ، ارده می باشد که به‌عنوان غذایی پرانرژی درکنار شیره خرما یا شیره انگور مصرف می‌شود.همانطور که می دانید ارده از کنجد تهیه می‌شود و روغن آن منبع غنی از ویتامین، آنتی‌اکسیدان و چربی اشباع‌شده است. این خوراکی گرم، بدن را در برابر هوای سرد مقاوم می‌کند. تهیه ارده و شیره مرغوب از بوشهر کار بسیار راحتی است، اگر روزی به بوشهر رفتید، خرید این محصول را فراموش نکنید.

ارده سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

خارک

بوشهری‌ها به خرمای نارس خارک می‌گویند، خارک یکی از لذیذترین خوراکی‌های جنوبی است.خارک پخته یکی از شیرینی‌های سنتی و سوغات در تور بوشهر است که طرفداران زیادی دارد. برای تهیه خارک پخته، خارک و شکر را در دیگ می‌ریزند و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند و آن را می‌جوشانند تا به‌صورت کامل نرم شود. بعد از نرم شدن خارک‌ها باید آب آن را گرفت و هسته خرما از آن بیرون کشیده شود و خارک‌ها روی حصیر پخش‌شده تا خشک شوند.

خارک پخته سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

حلوای راشی

حلوای راشی یا حلواارده یکی از شیرینی‌های سنتی بوشهر است که در واقع نوعی حلوا است. برای تهیه حلوا راشی، شیره خرما را در ظرفی کروی که ته آن گود و مقعر است می‌ریزند و با شعله کم حرارت می‌دهند تا کاملاً سفید شود، سپس مقدار مناسبی از ارده را به آن اضافه می‌کنند و آن‌قدر هم می‌زنند تا کاملاً متلاشی شود. از دیگر حلواها حلوای سنگک ، پسکی هم سوغات بوشهر هستند.

حلواراشی سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

ماهی و میگو بوشهر

اگر به‌دنبال ماهی تازه و خوشمزه هستید، شهر بوشهر بهترین انتخاب است. بازارهای ماهی‌فروشی زیادی در بوشهر وجود دارد که هرروز ماهی‌های تازه‌ای در آن‌ها به فروش می‌رسند. از جمله ماهی‌های بوشهر می‌توان به ماهی سنگسر، هامون، ماهی مرکب، ماهی شیر و بسیاری از گونه‌های ماهی‌ها اشاره کرد. میگو بوشهری را هم نباید فراموش کرد.

ماهی و میگو سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا
از دیگر سوغات بوشهر می توان به انواع نان ، انواع ترشی ، مسقطی هم اشاره کرد.

صنایع دستی بوشهر

گبه و گلیم

مشهورترین سوغات و محصول صنایع‌دستی استان بوشهر گبه و گلیم صادراتی است که در بسیاری از روستاها بافت آن رواج دارد. گبه و گلیم بوشهر آوازه‌ای جهانی دارد و به بسیاری از کشورهای خارجی صادر می‌شود.مراکز زیادی در استان بوشهر وجود دارد که گبه‌بافی در آن رایج است از جمله برترین مراکز گبه‌بافی می‌توان به روستاهای شول، کمالى، بهمنیارى، محمد صالحی، عباسى، فخر آوری، کلر و چهار روستایى از توابع شهرستان گناوه اشاره کرد.گلیم‌بافی، این هنر در بیشتر روستاهای بوشهر جریان دارد، فصل بافت گلیم زمستان است و خانواده‌های روستایی درکنار کشاورزی و دام‌پروری، اوایل پاییز شروع به چیدن فصل گوسفندها می‌کنند و در فصل زمستان مشغول بافتن گلیم می‌شوند.
تار گلیم‌های روستایی اغلب از موی بز است که دارای استحکام بیشتری است ولی پود از پشم است.

گبه سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

عبا بافی

یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های بوشهر، عبای شتری است. عبای شتر یکی از گران‌ترین نوع عباها است که به تعداد بسیار محدود تولید می‌شود. عبا بافی از جمله صنایع‌دستی است که به پشم وابسته است و بیش از ۵۰۰ سال سابقه دارد.

عبا سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

حصیربافی

حصیربافی در استان بوشهر به‌دلیل فراوانی برگ و الیاف درخت خرما و گیاهان خودرو در مناطق باتلاقی و شوره‌زار از دیرباز رایج بوده است. معمولاً در همه روستاهای بوشهر، صدف بافی به‌عنوان تفریحی در اوقات فراغت انجام می‌شود. مواد اولیه این محصول بسیار فراوان است و کاربرد محصولات حصیری بسیار زیاد، به همین دلیل حصیربافی یکی از حرفه‌های مهم اقتصادی در این منطقه است.
نوعی فرش حصیری به نام «تک» وجود دارد که معمولاً با ۸ ساعت کار یک بافنده ماهر در ابعاد ۲۰۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر بافته می‌شود و بهترین وسیله برای پوشش سقف کپرهای روستایی است. از دیگر محصولات حصیری می‌توان به تویزه، مخرف، بادبزن، کلاه حصیری، زیر داغی، کپو، سبد جمع‌آوری خرما اشاره کرد. مهم‌ترین مراکز تولید حصیر در استان بوشهر، شهرستان گناوه، دشتی، دشستان و کنگان است.

حصیر سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

گرگور بافی

گرگور نوعی تور ماهیگیری است که با فلز ساخته می‌شود و بوشهر یکی از مهم‌ترین مراکز گرگور بافی است. بیشتر صیادان بوشهری ابتدا گرگورهای خود را با نوعی چوب هندی و چینی که در بوشهر «باصچیل» نامیده می‌شود، تهیه می‌کردند. تقریباً از ۶۰ سال پیش با وارد شدن سیم بکسل توسط کشتی‌های بین‌المللی به شهر، صیادان از این سیم‌ها و باصچیل برای ساخت تور استفاده می‌کردند. بعدها در حدود سال‌های اول دهه ۴۰ با وارد شدن سیم‌های مخصوص گالوانیزه که ساخت کشور بلژیک و انگلیس بود، گرگورها کاملاً سیمی شدند و بافت آن باسیمی خاص انجام می‌شد.
در حال حاضر گرگور باسیم فلزی گالوانیزه و به‌شکل نیم‌کره بافته می‌شود و مردان مسئولیت بافت آن رادارند. ارتفاع گرگور به‌تناسب نوع شناور و محل صید،۳ تا ۱ متر است. استفاده از گرگور باعث می‌شود تا ماهی زنده و با کمترین آسیب صید شود. از مراکز مهم تولید گرگور می‌توان به شهرستان‌های دیلم، گناوه و دیر و کنگان اشاره کرد.

گرگور سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

لنج و قایق سازی (گلافی)

لنج و قایق‌سازی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع‌دستی بوشهر است که سابقه آن به دوره افشاریه برمی‌گردد.

لنج سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

رستوران های بوشهر

رستوران میداف

میداف یکی از بزرگترین رستوران های بوشهر است که در ساختمانی ۳ طبقه واقع شده است. یک طبقه آن را به کافی‌شاپ و دو طبقه دیگر را به سرو غذاهای سنتی و محلی اختصاص دارند. این رستوران انواع غذاهای دریایی محلی بوشهر را به بهترین شکل و با بهترین طعم و ادویه سرو می‌کند.
رستوران میداف همیشه شلوغ است. پس دیگر نباید نگران کیفیت و تازگی مواد اولیه باشید. در این رستوران ماهی شوریده، قلیه ماهی، میگو باربیکیو، دال عدس و انواع کباب بسیار مشهور هستند. در بالاترین طبقه رستوران میداف می‌توانید شاهد منظره بسیار زیبا از شهر باشید. پس اگر خوش‌شانس باشید و میز خالی پیدا کنید، بهتر است مستقیم به طبقه سوم بروید.
آدرس: بوشهر، مسیر ساحلی جفره

میداف سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

رستوران قوام

در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه دریای با رنگ و لعاب بسیاری سرو می‌شود. اگر گذرتان به رستوران قوام افتاد، حتماً هزینه میز اردو هم پرداخت کنید. در میز اردو انواع دسر و پیش‌غذای خوشمزه بوشهر از جمله حلوای بوشهر به چشم می‌خورد.البته خودتان را با میز اردو سیر نکنید. چون غذاهای رستوران قوام کیفیت بسیاری دارند. در این رستوران از بهترین و تازه‌ترین مواد اولیه استفاده می‌شود. یکی از نکات جذاب در خصوص رستوران قوام آن است که در یک آب انبار قدیمی با ۱۵۰ سال قدمت قرار دارد. رستوران قوام را قطعاً باید در فهرست بهترین رستوران های بوشهر قرار داد.
آدرس: بوشهر، خیابان خلیج فارس، بوستان قوام

قوام سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

سفره‌خانه شونشین

این سفره خانه را می‌توان جزو بهترین رستوران های بوشهر با قیمت مناسب و اقتصادی دانست. برای اینکه بتوانید طعم غذاهای سنتی و محلی بوشهر را بچشید، حتماً لازم نیست به رستوران‌های گران قیمت و لاکچری بروید. حتی در سفره‌خانه شونشین هم می‌توانید طعم غذاهای محلی بوشهر را بچشید.این سفره‌خانه چیدمان سنتی و ساده دارد. وقتی که وارد رستوران می‌شوید، حال و هوای بوشهر را می‌گیرید. در این سفره‌خانه سنتی می‌توانید چای و قلیان هم سفارش دهید.
آدرس: بوشهر، خیابان نواب، خیابان دشتستان

رستوران سنتی خاتم

وقتی که وارد رستوران سنتی خاتم می‌شوید، متوجه می‌شوید که رستوران فضایی بسیار داده دارد؛ اما کیفیت غذاهای آن بسیار عالیست و از بهترین مواد اولیه تهیه می‌شود. این رستوران در مرکز شهر نیست و کمی باید به سمت حاشیه شهر حرکت کنید. رستوران سنتی خاتم قلیه ماهی بسیار خوشمزه‌ای آماده می‌کند. بد نیست این غذای خوشمزه را حتماً سفارش دهید.
آدرس: بوشهر، کمربندی خلیج‌فارس، بعد از تقاطع ولیعصر

خاتم سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

رستوران ایتالیایی گاندو

این رستوران ایتالیایی یکی از بهترین رستوران های بوشهر برای میل کردن انواع غذاهای ایتالیایی محسوب می‌شود. همه ما عاشق غذاهای ایتالیایی هستیم. این رستوران فضایی بسیار شیک و امروزی دارد و آن را به‌خوبی طراحی کرده‌اند. اگر گذرتان به این رستوران افتاد، حتماً طعم پنه و لازانیای آن را بچشید.
آدرس: بوشهر، میدان مطهری، خیابان باغ زهرا، کنار مجتمع تجاری زیتون

گاندو سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

بریانی پل خواجو

در اصل بریانی پل خواجو یکی از بهترین رستوران های بوشهر به حساب می‌آید. مدیریت این رستوران با خلاقیت تمام، ذهن شما را به چالش کشیده است. در این رستوران انواع بریانی اصفهان با همان کیفیت تهیه می‌شود. البته در کنار بریانی، می‌توانید انواع کباب‌های خوشمزه و تازه نیز سفارش دهید.
آدرس: بوشهر، خیابان ساحلی، کوی شغاب

بریانی سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

رستوران سن مارکو

در رستوران سن مارکو همان طور که می‌توانید حدس بزنید، باید انتظار غذاهای مدرن و بین‌المللی را داشته باشید و البته که اینطور است. این رستوران ظاهری شیک و امروزی دارد و خبری از استایل سنتی و بومی در این منطقه نیست. البته این بدان معنا نیست که نمی‌توانید ماهی‌های خوشمزه بوشهری را در این رستوران سفارش دهید. بلکه کنار غذاهای دریایی، غذاهای بین‌المللی و انواع کباب نیز سرو می‌شود.
آدرس: بوشهر، خیابان ششم بهمن، رو‌به‌روی پارک تی وی، طبقه اول

رستوران سن مارکو سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

رستوران خلیج فارس

یکی دیگر از بهترین رستوران های بوشهر برای میل کردن انواع غذاهای دریایی و سنتی رستوران خلیج فارس است. این رستوران در طبقه همکف قرار دارد و فاقد پله است. همچنین رو‌به‌روی پارک سیادت قرار دارد. به همین خاطر در ایام آخر هفته ممکن است رستوران شلوغ‌تر از ایام دیگر باشد. رستوران فضایی گرم، صمیمی و دوست‌داشتنی دارد. میزهای بزرگ جان می‌دهند برای اینکه به‌صورت خانوادگی و جمعیتی به این رستوران بیایید.
آدرس: بوشهر، خیابان خلیج فارس، رو‌به‌روی بوستان سیادت

رستوران خلیج فارس سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

بهترین زمان سفر به بوشهر

متوسط دمای این شهر در گرم‌ترین زمان سال یعنی از اوایل مرداد تا اوایل شهریور ۳۲٫۶ درجه سانتی‌گراد بوده و در سایر ماه‌های سال بین ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است و حداقل و حداکثر دمای شهر در این ماه‌ها به‌ترتیب به ۲۶ تا ۳۶٫۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در کل بهترین زمان سفر به این شهر از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و از اوایل آبان تا اوایل آذر است. در این ماه‌ها میزان متوسط دمای شهر از ۲۳ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود و حداقل دما هم از ۱۵ درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود؛ البته ماه‌های دی و بهمن هم برای سفر به بوشهر مناسب هستند و طبق اطلاعات ارائه شده در مورد آب و هوا، متوسط دمای بوشهر در این دو ماه بین ۱۴ تا ۱۵ درجه است
شلوغ‌ترین زمان سفر به بوشهر هم معمولا زمستان و ایام نوروز است. در زمستان می‌توانید از آب‌تنی در آب‌های گرم خلیج‌فارس و آب و هوای بهاری این شهر لذت ببرید؛ البته در ایام نوروز بوشهر پذیرای تعداد زیادی از مسافران بوده و این موضوع ممکن است مشکلاتی همچون تکمیل ظرفیت مراکز اقامتی را برای شما ایجاد کند.

بهترین زمان سفر به بوشهر سیری در بوشهر ، سرزمین نخلستانهای زیبا

روش های سفر به بوشهر

برای سفر به این بندر می‌توانید از روش‌های مختلفی همچون ماشین شخصی، اتوبوس، قطار یا هواپیما استفاده کنید.

سفربا اتوبوس

در صورتی که به دنبال یک روش ارزان و البته کمی طاقت‌فرسا هستید، سفر به این بندر را با اتوبوس تجربه کنید. اتوبوس‌های بوشهر از پایانه‌های جنوب، غرب و بیهقی تهران حرکت کرده و شما را به ترمینال بوشهر می‌رسانند. البته در این روش باید خودتان را برای ساعت‌های طولانی در اتوبوس نشستن آماده کنید. در عوض دیگر نیازی نیست خودتان فرمان را دست گرفته و رانندگی کنید.

سفر با خودروی شخصی

اگر حوصله ساعت‌ها رانندگی را دارید، خودتان دل به جاده سپرده و فرمان را به دست بگیرید و راهی بوشهر شوید. در مسیر می‌توانید هرکجا که بخواهید توقف داشته باشید و از جاذبه‌های دیدنی مسیر، لذت ببرید. ضمن اینکه سفر با این روش، شما را از تاکسی و حمل و نقل عمومی در این بندر نیز راحت می‌کند. اگر به دنبال ماجراجویی هستید، این روش گزینه مناسبی است.
برای رفتن به این بندر با ماشین شخصی، خودتان را برای چند ساعت طولانی رانندگی آماده کنید. از دو مسیر می‌توانید خودتان را از تهران به بوشهر برسانید. مسیر اولی که در پیش دارید چندان سرراست و متداول نیست اما در راه می‌توانید از انار و سیب‌های ساوه برای خود توشه راه بردارید. این مسیر از سمت جاده ساوه می‌گذرد و حدود ۱۰۳۰ کیلومتر است. با این مسیر خودتان را برای رانندگی نزدیک به ۱۳ ساعت آماده کنید. اما مسیر متداول‌تری که فاصله تهران تا بوشهر را می‌توانید طی کنید، از سمت جاده قم می‌گذرد. این مسافت، ۱۰۴۶ کیلومتر است و حدود ۱۲ ساعت در راه خواهید بود.
البته مسیر دیگری هم وجود دارد که شما بعد از قم، می‌توانید از سمت جاده اراک به بوشهر برسید. این مسافت طولانی ۱۲۷۰ کیلومتر است و از آزادراه خرم آباد به اندیمشک، می‌گذرد. سپس بعد از اندیمشک، شوش دانیال، اهواز، بندر ماهشهر و در نهایت بندر گناوه، شما را به این بندر می‌رساند. اگر می‌خواهید ایران‌گردی‌تان کامل‌تر باشد می‌توانید این مسیر را انتخاب کنید که از شهرهای زیبای خرم آباد، اندیمشک و شوش دانیال می‌گذرد.

سفر با هواپیما

در صورتی که می‌خواهید در سریع‌ترین و راحت‌ترین روش ممکن خود را به این بندر برسانید، انتخاب سفر به بوشهر با هواپیما یک گزینه هوشمندانه است که نه وقت زیادی از شما می‌گیرد و نه شما را خسته می‌کند. البته هزینه بالاتری نسبت به روش‌های دیگر دارد که می‌ارزد.

سفر با قطار

برای سفر به این بندر با قطار، ایستگاهی در بوشهر وجود ندارد. با این حال شما می‌توانید از راه آهن تهران به مقصد راه آهن شیراز یا بندرعباس بلیط تهیه کرده و از آنجا با اتوبوس به این بندر بروید؛ به این ترتیب لذت سفر با قطار را تجربه خواهید کرد.

بهترین جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

بافت قدیمی و عمارتهای گلشن، ایرانی، کازرونی، دهدشتی، امیریه و…

بهترین زمان سفر به بوشهر چه موقع است؟

تنها فصول سرد برای سفر به بوشهر مناسب هستند. آب و هوای بوشهر در پاییز و بخصوص زمستان عالی است.

نزدیکترین مسیر رفتن به بوشهر از تهران کدام است؟

بهترین و نزدیک ترین راه رفتن به بوشهر از تهران، جاده اصفهان و یاسوج است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • امین رنجبران

    سلام بهترین مسیر برای سفر به بوشهر با خودرو از تهران مسیر تهران اصفهان سمیرم یاسوج نوراباد برازجان بوشهر هست مسیری به طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر که مقدار بیشتری از مسیر اتوبان و جاده دو بانده هست

    ۱۸ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد