جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی سرعین ( معرفی ۲۰ جاذبه گردشگری )

تاریخ بروزرسانی :
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

جاهای دیدنی سرعین را در این مطلب جمع آوری کرده ایم تا دسترسی ساده تری برای آشنایی با آنها در سفر داشته باشید .سرعین یکی از پرطرفدارترین شهرهای ایران با آب‌وهوایی بی‌نظیر در استان اردبیل است. همه گردشگران این شهر را با طبیعت بکر، چشمه‌های آب گرم فراوان و روستاهای زیبای آن می‌شناسند. در این مطلب به معرفی ۲۰ جاذبه گردشگری سرعین پرداخته ایم . با سیری در ایران همراه باشید.

سرعین به زبان ترکی (سریین) به معنی خنک است و می‌توانید این خُنکی را حتی در تابستان‌های این شهر احساس کنید. سرعین آب‌وهوایی خنک در فصل تابستان دارد و حداکثر دمای آن به ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. ازاین‌رو، گردشگران ترجیح می‌دهند تا برای فرار از ماه‌های گرم سال به سرعین سفر کنند. این شهر در ۳۰ کیلومتری اردبیل قرار دارد و مردم بسیاری هرساله به جاهای دیدنی سرعین سر می‌زنند.

سرعین 4 جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

برای آشنایی بیشتر با شهر سرعین پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در سرعین را مطالعه بفرمایید.

سرعین کجاست؟

بیست و پنج کیلومتری که از اردبیل فاصله بگیرید بهشتی خرم و چشم نواز در دامان سبلان رخ می نماید. “سرعین” شهری کوچک و دل نواز است که آب و هوای روح بخشش جان و دل هر رهگذری را تازه خواهد کرد. همین آب و هوای مطلوب و خنک، که در فصول گرم سال سر و کله اش در این دیار پیدا می شود، دلیل اصلی نام گذاری این شهر بوده است. سرعین را قدیمی ترها با نام “سریین” می شناختند، که در زبان شیرین ترکی، به معنای جای خنک بود اما رفته رفته این نام به سرعین مبدل شد. در لغت نامه های عربی هم سرعین را سرزمین چشمه ها یا سرچشمه معنی می کنند.

گرچه در طول تاریخ نام های دیگری همچون ساری قیه، سرائین و ساری قین نیز به چشم می خورد اما سرعین امروز بهشتی زیبا و مطلوب است که آغوشش جان می دهد برای آب تنی. آن هم در چشمه های آب گرمی که هزار و یک خاصیت دارند. اردبیل در بین استان های ایران بیشترین تعداد این دست چشمه ها را در دل خود جای داده است. در بین شهرهای این استان نیز سرعین اغلب چشمه ها را در مرزهای خودش محصور کرده است. سرعین اما علاوه بر این چشمه های آب گرم پرخاصیت جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که شما را شیفته طبیعت و تاریخ دلربای این سرزمین خواهد کرد.

چرا بازدید از جاهای دیدنی سرعین پیشنهاد می‌شود؟

جاهای دیدنی سرعین اکثرا طبیعی و بکر بوده و از ممتازترین جاذبه‌های داخلی به شمار می‌روند.
سفر به سرعین هزینه چندانی نداشته و در قیاس با سفرهای خارجی بسیار مقرون به صرفه است.
با توجه به وسعت نه چندان زیاد شهر سرعین، به راحتی می‌توان تمام نقاط آن را در دسترس خود قرار داد.
روستاهایی که در اطراف شهر سرعین هستند به همراه خود این شهر از قدمت و اهمیت تاریخی بسیار زیادی برخوردارند.
تجربه تماشای جاذبه‌های گردشگری سرعین در آب و هوای مطبوع تابستانی آن بسیار لذت بخش است.

سرعین 6 جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

جاهای دیدنی سرعین

سرعین شهر چشمه های آب گرم

آب گرم های سرعین اولین عوامل شهرت این شهر در بین مردم شدند و گویی همیشه هم بر این قرار است که این چشمه ها، مهم ترین جاذبه های این شهر باشند. درباره ی این که دقیقا چند چشمه ی آب گرم در این شهر وجود دارد عدد دقیقی در دست نیست. اما چیزی که پر واضح و مشخص است این مورد است که بیش از ۱۰ ها چشمه ی جوشان و طیعی آب گرم در این شهر و اطرافش وجود دارد که خود امروزه به یکی از دیدنی های سرعین تبدیل شده اند.این چشمه های آب گرم از سبلان که از کوه های بسیار بلند ایران در شمال غرب کشور است سرچشمه می گیرند. حالا که حرف سبلان است باید این نکته را یادآوری کنیم که این کوه یکی از ۳ قله ی بلند و مرتفع ایران است.

در خیابان های سرعین اگر دوری بزنید چشمه های آب گرم سنتی متعددی را در کنار مجتمع های آب درمانی لوکس خواهید دید. هر یک از چشمه ها را محلی ها با یک نام به خصوص می شناسند. قهوه سویی، ساری سو، پهنه لر، گاومیش گلی و ده ها چشمه آب گرم کوچک و بزرگ دیگر که خاصیت درمانی و آرام بخشی شان سبب شده تا بسیاری خودشان را به این چشمه ها برسانند. این چشمه ها از دل زمین می جوشند و بنابر نظر کارشناسان اغلب این چشمه ها از یک سرچشمه واحد منشا می گیرند. بیایید سری به چند چشمه آب گرم مطرح این شهر بزنیم.

چشمه آب گرم بش باجیلار

رتبه دوم چشمه های آب گرم شهر سرعین از حیث ظرفیت را همین چشمه در اختیار دارد. “بش باجیلار” نامی ترکی است که به معنای ۵ خواهر است. این نامگذاری متاثر از جوشش پنج چشمه در کنار هم است که مردم آن ها را ۵ خواهر یا همان بش باجیلار می نامند. این چشمه از قدیمی ترین چشمه های آب گرم سرعین نیز می باشد. دمای آب این چشمه ۳۵ درجه سانتی گراد است و در هر ثانیه چیزی در حدود ۱۳ لیتر آب از مجموع ۵ چشمه به بیرون تراوش می کند. بش باجیلار را قدیمی ترها با نام “دره لر سویی” می شناسند چرا که این چشمه در میان دره ای سرسبز و مصفا قرار داشته است، اما هم اکنون در داخل شهر سرعین قرار دارد.

آب این چشمه با ظاهر کدرش، ترش مزه است و اگر خوب دقت کنید بوی خاصی از آن به مشام می رسد. بنابر نظرات کارشناسان در این آب عناصری همچون کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، کلرور، سولفات و بی کربنات وجود دارند که این چشمه پرخاصیت را در ردیف چشمه های آب گرم کلرو بی کربنات سدیم قرار می دهد. اما بش باجیلار در بین مردم به درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، تقویت قوای بدنی، درمان بیماری های عممی و تسکین مشکلات عصبی شهره است. بر فراز این چشمه یک مجتمع آب درمانی مجهز ساخته شده است که دارای امکاناتی همچون استخر، دوش، سونا، جکوزی، پارکینگ، مرکز پزشکی و .. است.

بش باجیلار جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

چشمه آب گرم گاومیش گلی

اگر سراغ یکی از چشمه های آب گرم مشهور شهر سرعین را بگیرید، حتما نام “گاومیش گلی” را خواهید شنید. چشمه ای پرآب که لقب پرآب ترین چشمه آب گرم معدنی شهر سرعین را از آن خود کرده است و روزگاری نه چندان دور گاومیش ها در آن به استحمام می پرداختند. همین امر سبب شده تا چشمه با نام گاومیش گلی شناخته شود. این چشمه پرخاصیت اما آبی بودار و کمی ترش مزه را از دل زمین به بیرون می کشاند که دمای آن در حدود ۴۶ درجه سانتی گراد و بی رنگ است.

منیزیم، کلسیم، سدیم، پتاسیم، کلرور، هیدروژن سولفوره، کربنات و بی کربنات تنها بخشی از عناصر موجود در آب این چشمه پرخاصیت هستند. در آب این چشمه جوشان و پرحرارت خواص بسیاری نهفته است که از میان آن ها می توان به درمان بیماری های قلبی، رماتیسم، بیماری های مختص زنان، تقویت قوای عمومی بدن و .. اشاره کرد. بر روی گاومیش گلی یک استخر روباز و بزرگ قرار دارد که به صورت شیفتی در اختیار بانوان و آقایان قرار می گیرد.

آبگرم گاو میش گلی جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

مجتمع آب درمانی سبلان

یکی از بزرگترین و مجهزترین مجتمع های آب درمانی شهر سرعین، مجتمع آب درمانی سبلان است. سبلان اما نامی شناخته شده در سطح خاورمیانه است و چند سالی است که عنوان بزرگترین مجتمع آب درمانی خاورمیانه را از آن خود کرده است. در این مجتمع آب درمانی مجهز می توانید از چندین استخر مجهز، واحد سونا، جکوزی، بخش ماساژ و .. نهایت استفاده را ببرید. این مجتمع آب درمانی در دو طبقه مجزا به طور همزمان به آقایان و بانوان خدمات رسانی می کند. در بین اهالی منطقه به درمان انواع بیماری های مفصلی، مشکلات پوستی و عصبی و تسکین رماتیسم شهره است.

در این مجتمع امکانات کاملی همانند دوش های متعدد، رختکن، پارکینگ، واحد پزشکی و .. نیز تعبیه شده است تا استاندارهای جهانی را کسب نموده و رضایت خاطر مراجعین را جلب نماید. این مجتمع آب درمانی نیز در داخل شهر سرعین قرار دارد.

آبگرم سببان جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

چشمه آب گرم قهوه سویی

چشمه آب گرم “قهوه سویی” که با نام مجتمع آب درمانی “قهوه سویی” نیز شناخته می شود؛ چشمه ای معدنی است که در ردیف چشمه های کلرو بیکربناته کلسیک قرار می گیرد. در آب این چشمه نیز عناصری همانند رسوبات آهن، سیلیس، کلیسم، بی کربنات و .. نیز یافت می شود که نشان از خواص درمانی بالای آب این چشمه دارد.

سیلیس موجود در آب این چشمه یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد آرامش در بدن است. به همین دلیل قرارگرفتن در استخر آب این چشمه حسی خوشایند را در تمام وجودتان پراکنده خواهد کرد. متوسط دمای آب خروجی آن ۳۷ درجه سانتی گراد است که آن را در ردیف گرم ترین چشمه های آب گرم سرعین قرار می دهد. بانوان و آقایان می توانند به صورت همزمان از استخرهای جداگانه این مجتمع بهره برده و از امکاناتی نظیر، سونا، ماساژ، جکوزی و استخر کودکان استفاده نمایند.

قهوه سویی جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

چشمه آب گرم پهنه لو

چشمه آب گرم پهنه لو که در این روزها با نام مجتمع شیک و لوکس آب درمانی ارشاد نیز شناخته می شود یکی دیگر از چشمه های پرخاصیت این دیار است که به درمان بیماری های عصبی، مفصلی، تقویت قوای عمومی و درمان بیماری های عمومی شهره است. پهنه لو از آن دست چشمه هایی است که در ابتدا تنها برای آقایان مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون با احداث این مجتمع آب درمانی که با آب این چشمه تغذیه می شود، بانوان نیز می توانند از آن استفاده نمایند. آب این چشمه که نیمه اسیدی است و رنگی متمایل به سبز دارد. دارای دمای ۳۷ درجه سانتیگراد است که در ردیف گرم ترین چشمه های شهر قرار می گیرد.

کلرور، سولفات، سدیم و پتاسیم نیز به وفور در آب این چشمه پرخاصیت یافت می شود. استخری که بر فراز این چشمه قرار دارد نیز روباز است و تنها برای آقایان مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار استخر نیز امکاناتی همانند رختکن و دوش قرار دارد.

پهنه لو جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

هتل آب‌درمانی رویال پارک

هتل آب‌درمانی رویال پارک سرعین در سال ۱۳۹۷ در ۵ طبقه و ۲۰ واحد اقامتی به بهره‌برداری رسید. این مجموعه اولین هتل و مجتمع آب‌درمانی تخصصی در خاورمیانه است که توانسته عضو سازمان اسپاواتر (Spawatter) در اروپا شود.این هتل بزرگ امکانات و تفریحات فراوانی دارد که از نظر کیفیت عالی هستند. در طبقه همکف هتل کافی‌شاپ و رستوران و واحد پذیرش آب‌درمانی قرار دارد. در ادامه استخر آب معمولی، استخر آب معدنی، سونای خشک، سونای بخار، سونای سرد، تونل مه سرد، جکوزی، غار آرامش، حمام ترکی، حوضچه آب سرد و فواره یخ انتظار شما در طبقه همکف را می‌کشند.

شما می‌توانید با آسانسور به طبقه بالا بروید و از امکانات حمام آفتاب در روف گاردن لذت ببرید. سالن‌های ماساژ، اتاق نمک، باشگاه ورزشی و سالن بازی کودکان در این طبقه قرار دارند. واحدهای اقامتی هتل نیز در طبقات بالاتر از مسافران سرعین میزبانی می‌کنند.

مجموعه آب‌درمانی رویال پارک سرعین آب گرم خود را از چشمه گاومیش گلی تأمین می‌کند. مزیت این هتل آب‌درمانی، هم‌زمان بودن سانس بانوان و آقایان به‌طور مجزا است. شما می‌توانید بلیط ورودی به این مجموعه را با تخفیف‌های مناسب از مکان‌های مختلف سرعین خریداری کنید.

رویال پارک جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

آلوارس یکی از زیباترین جاهای دیدنی سرعین

۱۲ کیلومتری که از سرعین فاصله بگیرید به روستایی زیبا و حیرت انگیز در دامان سبلان خواهید رسید. “آلوارس” یکی از روستاهای ییلاقی و بسیار سرسبز اطراف سرعین است که به داشتن چشمه های پرآب و دره های سرسبز شهره است. چشمه “مین بلاغی” که زیستگاه نوعی ماهی قزل آلاست یکی از زیباترین جلوه های طبیعت در آلوارس است. دشت هایی سرسبز و وسیع که در آغاز بهار به سان گلستانی بی پایان چشم و دل هر رهگذری را می ربایند از دیگر جاذبه های نزدیک به این روستای کوهستانی است.

کمی که از روستا فاصله بگیرید به چشمه مشهور “گورگور” خواهید رسید که در ادامه مسیر حرکتش به آبشاری زیبا و چشم نواز با نام “گورگور” منتهی می شود. این چشمه زیبا و پرآب در دل یکی از زیباترین و عریض ترین دره های دامنه سبلان با نام “قزل گولر درسی” یا همان دره “گلستان” و یا دره “آلوارس” واقع شده است.

آلوارس جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )
یکی دیگر از جاذبه‌های بی نظیر و منحصر به فرد روستای آلوارس در نزدیکی سرعین، پیست اسکی این روستاست. پیست اسکی آلوارس که در حال، حاضر بزرگترین پیست اسکی در کشور ایران به شمار می‌رود، فرصتی استثنایی برای لذت بردن شما از اسکی روی برف‌های حجیم دامنه سبلان را فراهم خواهد آورد. به طورمعمول به غیر از ماه خرداد و ۳ ماهه تابستان، این پیست پوشیده از برف بوده و آماده میزبانی از ورزشکاران است.

الوارس 3 1 جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

قزل گولر درسی از جاهای دیدنی سرعین

دره ای حیرت انگیز که زیبایی هایش قابل وصف نیست و آب گیرهای طبیعی متعددی در دل آن به چشم می خورد که به آبگیرهای طلایی شهره است. آلوارس اما در سال های اخیر با نام پیست اسکی آلوارس شهرت یافته است. پیست که در نزدیکی روستا قرار گرفته است به سبب مرتفع بودن و برف گیربودن منطقه در اغلب ماه های سال پوشیده از برف است. محیط مناسبی را برای مدت زمانی طولانی تر در اختیار اسکی بازان قرار می دهد.

دره جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

پیست اسکی آلوارس

این پیست، برگترین پیست اسکی ایران نیز هست و با سوارشدن بر تله سیژ مرتفع آن شما می توانید نه تنها در فصل زمستان بلکه در تمام فصول سال از منظره حیرت انگیز زیر پای خود لذت ببرید. قرار است به زودی خط تله کابینی از گردنه حیران به سمت پیست اسکی آلوارس احداث شود تا افراد بیشتری از این منظره حیرت انگیز لذت ببرند. پیست اسکی آلوارس در ۲۴ کیلومتری شهر سرعین قرار دارد. در مسیر رسیدن به این پیست اسکی شما شاهد حضور چادرهای عشایر شاهسون در این منطقه خواهید بود.

پیست اسکی آلوارس جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

آبشار ورگه سران

ده کیلومتری که از شهر سرعین فاصله بگیرید، در دامان همیشه سبز سبلان بلندبالا، روستایی قرار دارد که “ورگه سران” نامیده می شود. ورگه سران در طی صد ها سال شاهد ییلاق ایلات شاهسون بوده است. اطراف آن را دشت هایی زیبا و سرسبز و مراتعی پربار فراگرفته اند. در مجاورت این روستا دره ای قرار دارد که در میان اهالی با نام “قرخ بولاغ” به معنای “چهل چشمه” شهره است. دره را چهل چشمه می نامند چرا که در جای جای آن چشمه های کوچک و بزرگی از دل زمین می جوشند. آب چشمه ها در دل این دره زیبا و سرسبز جاری شده و به هم می پیوندد و نهری بوجود می آید.

نهر جاری شده و در ادامه مسیر آبشاری بسیار زیبا و سرزنده متولد می شود که با نام آبشار “ورگه سران” شناخته می شود. اطراف آبشار را انبوه گیاهان سرسبز و گاه با خواص درمانی فراگرفته اند. بنابر گفته های اهالی منطقه در اطراف این آبشار زیبا و بلندبالا، غارهای متعددی نیز قرار دارند.

ورگه سران 1 جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

ورگه سران 2 جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

چشمه‌های بیله دره

چشمه‌های بیله دره به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین، در ۳ کیلومتری شمال این شهرستان قرار دارد. این چشمه‌ها از نقاط مختلف زمین خارج می‌شوند و از نوع سرد با PH اسیدی و رسوبات خشک اندک هستند.چشمه‌های بیله دره هرساله از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کنند که برای بهره‌مندی از خواص درمانی آن‌ها راهی روستای بیله درق شده‌اند. اگر از امراض کلیوی و بیماری‌های دستگاه گوارش رنج می‌برید، برای درمان خود آب چشمه‌های بیله دره را نیز امتحان کنید.جاذبه‌های این منطقه تنها به چشمه‌های آب آن محدود نمی‌شود و روستای بیله درق با درختان سرسبز و چمنزارهای پرگل خود، جذابیت خاصی به طبیعت این منطقه داده است.

بیله دره جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

روستای ویندکلخوران

یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین  روستایی با نام “ویندکلخوران” است. قدم در فضای این روستای زیبا که بگذارید، سرسبزی و طراوت مناظر اطراف آن روح و جان تان را نوازش خواهد داد. اما کمی پایین تر از خانه های روستا صخره هایی قرار دارند که اگر خوب بنگرید پر از غارهای دست کند و ظریفی است که در دل این صخره ها ایجاد شده اند. “چله خانه”، “قوردی قیه”، “مسجد یری” و “قره قیه” نام هایی است که مردم به صخره های محل قرارگیری این غارها و یا به اصطلاح خانه های دستکند، نهاده اند. قدم در این خانه های سنگی که بگذارید با اتاق هایی متعدد و راهروهایی تودرتو مواجه خواهید شد که حیرت شما را برخواهد انگیخت.

رد کلنگ هنوز هم بر تن این صخره های آهکی هویداست. بر روی دیوار بعضی اتاق ها نقوشی همانند تصویر یک انسان حک شده است. در کاوش های باستان شناسی سفال ها و آثاری از دوره های مختلف تاریخی همانند ساسانیان، اشکانیان، تیموریان، سلجوقیان و صفویان از این خانه ها به دست آمده است که نشان می دهد این خانه ها برای مدت زمان مدیدی در طول قرن ها مورد استفاده بوده اند. پلان برخی خانه ها مستطیل است و برخی دیگر به شکل بیضی و یا به شکل مربع هستند. برخی از دخمه های غربی روستا هم تا همین چند سال پیش توسط روستاییان به عنوان انبار غله مورد استفاده قرار می گرفت اما توسط میراث فرهنگی تخلیه شده و حالا مورد حفاظت قرار گرفته اند.

روستای ویند3 1 جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

تپه باستانی آناهیتا

در غرب شهرستان سرعین، اثری تاریخی و کهن وجود دارد که به «تپه‌ باستانی آناهیتا» شناخته می‌شود. بر اساس تحقیقات و کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه‌ ارزشمند باستانی، اشیا و لوازم تاریخی نیز یافت شده است که می‌توان به سفالینه‌هایی که دارای قدمتی متعلق به اواخر هزاره‌ اول و دوم پیش از میلاد مسیح است، اشاره کرد.

البته این منطقه به نام‌های دیگری از جمله «آناهیتا»، «سارقین» و «زرتشت» نیز شناخته می‌شود. به نظر می‌‌رسد که در آن معابد و آتشکده‌های متعددی برای عبادت و انجام فرایض دینی عالمان و مرتاضان زرتشتیان وجود داشته است. از معابد و آتشکده‌هایی که در این منطقه برجای مانده است. می‌توان به «آناهیتا» و «آتشکده‌ آذرفریق» اشاره کرد. آثار تاریخی ارزشمندی نیز از دوران حکومت قراقویونلوها، آق قویونلوها، ایلخانان و سلجوقیان در این منطقه یافت شده است که نشان‌دهنده‌ سلطه و حکومت ایشان در این سرزمین است.

روستای ویند2 جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

روستای کنزق

“کنزق” نام یکی دیگر از روستاهای سرعین است که در فاصله ۳ کیلومتری این شهر و در دامان سبلان قرار گرفته است. اطراف دره را دشت های وسیع و سرسبز فراگرفته اند و آب وهوای مطبوع آن بسیار دل چسب و روح فزاست. روستای کنزق اما به دلیل داشتن یک محوطه باستانی بسیار شناخته شده است. این محوطه باستانی شامل یک قبرستان تاریخی به همراه تعدادی دخمه است که از دوران پیش از اسلام به یادگار مانده است.

دخمه ها که از آن ها به عنوان خانه های سنگی یاد می شود در سراشیبی یک تپه قرار گرفته و در زیرزمین حفاری شده اند. نکته جالب توجه اینکه تمامی این خانه ها ورودی به موازات یکدیگر دارند. در مورد قدمت این خانه های دست کند گمانه زنی های زیادی وجود دارد و برخی آن ها را به هزاره نخست پیش از میلاد نسبت می دهند.

کنزق 1 جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

روستای شایق

از دیگر روستاهای زیبا با طبیعتی چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع، روستای شایق است که در هفت کیلومتری غربی شهرستان سرعین اردبیل، قرار دارد. این روستا، عنوان بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان سرعین را به خود اختصاص داده است. می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه از کشور تبدیل شود. مسیر دسترسی به «پیست اسکی آلوارس» از این روستا با استفاده از جاده‌ی «روستای آلوارس» فراهم شده است. گردشگران می‌توانند پس از بازدید از ناحیه‌ زیبا، به روستای آلوارس و پیست اسکی نیز مراجعه کنند.

وجه تسمیه این روستا به «شایق» به‌دلیل حضور طایفه‌ای به نام شایقی در این منطقه و در حدود ۲۵۰ سال پیش است. تماشای طبیعت زیبا و استنشاق آب و هوای مطلوب در این روستای کهن در کنار بازدید از تپه‌های «زال تپه‌ سی» و «کلک لر تپه‌ سی» برای مسافران جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

شایق جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

روستای آتشگاه از جاهای دیدنی سرعین

در فاصله‌ چند کیلومتری از شمال شهرستان سرعین، روستایی کهن و تاریخی به نام «آتشگاه» که به نام «آغ مام» نیز شهرت یافته است، وجود دارد که به‌دلیل حضور تپه‌ی باستانی و معابد و آتشکده‌های کهن در کنار طبیعت سرسبز و زیبا و حضور بارگاه «امامزاده عبدالله»، بسیار دیدنی و جذاب است. در این روستای تاریخی آثار و نشانه‌هایی از معبد و آتشکده‌ای کهن وجود دارد که از آن به نام «آتشکده‌ آذرفریق» یاد می‌شود. این اثر تاریخی روی تپه‌ای باستانی قرار دارد که متاسفانه در عصر حاضر تنها ویرانه‌هایی بیش از آن باقی نمانده‌ است.

جالب است بدانید که روایات و اسناد متعددی در مورد این اثر تاریخی وجود دارد و به نظر می‌رسد که در دوران مختلف بویژه در زمان حکومت ساسانیان، یکی از مراکز مهم و ارزشمند دین زرتشت بوده است. در زیر تپه، غاری وجود دارد که به نام «کهل لر» شهرت یافته است. با وجود باز بودن برخی از ورودی‌های آن، کسی به داخل آن نمی‌رود. بازدید از این تپه‌ باستانی و آتشکده‌ کهن، خالی از لطف نخواهد بود.

آتشگاه جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

مرکز خرید آدنا مال سرعین

شهر سرعین تمام جاذبه‌هایش طبیعی و تاریخی نیستند بلکه این شهر از لحاظ مدرنیته نیز پیشرفت‌های زیادی داشته که یکی از آنها احداث چندین مرکز خرید جالب توجه در این شهر است. در بین تمامی این مکان‌ها، مرکز خرید آدنا مال سرعین بهترین گزینه محسوب می‌شود. زیرا این مرکز خرید علاوه بر داشتن فروشگاه‌های لوکس و شیک، دارای زمین و شهربازی، فود کورت، سالن بیلیارد، رستوران‌های مثال زدنی و چندین مکان دیگر است که آن را به گزینه‌ای جذاب برای گردشگران شهر سرعین تبدیل می‌کنند. به همین دلیل، معمولا محیط مرکز خرید آدنا مال سرعین بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است.

آدنا مال جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

مرکز خرید لاله

این مرکز خرید یکی از قدیمی‌ترین پاساژهای سرعین و یکی از جاهای دیدنی سرعین  محسوب می‌شود و مسافران معمولاً در فصل تعطیلات از این مرکز خرید دیدن می‌کنند. مرکز خرید لاله زیاد بزرگ نیست، ولی شما می‌توانید در آن فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی، زیورآلات، پوشاک، سازهای موسیقی و انواع خوراکی‌ها را بیابید.

بسیاری از اهالی سرعین این پاساژ را به خاطر زیورآلات و نقره فروشی معروف آن می‌شناسند. دیگر گزینه محبوب در این پاساژ، فروشگاهی است که کارهایی از جنس سنگ مرمر به فروش می‌رساند.

لاله جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

دره جنگلی ایردموسی

دره جنگلی ایردموسی در ۵ کیلومتری سرعین واقع شده است. این دره از نزدیکی‌های سرعین شروع شده و تا روستای نوران امتداد دارد  و از جاهای دیدنی سرعین به شمار می رود. دره جنگلی ایردموسی با داشتن چشم‌اندازهای زیبا، نهرها و چشمه‌های فراوان، چمنزارهای انبوه و باغ‌های میوه، از جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شود.اگر در فصل تابستان به سرعین سفر کردید، حتماً سری هم به دره جنگلی ایردموسی با آب‌وهوای خنک آن بزنید. بسیاری از گردشگران برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان در دیگر نقاط کشور، خود را به دره جنگلی ایردموسی می‌رسانند تا هوایی تازه تنفس کنند.

ایرد موسی جاهای دیدنی سرعین ( معرفی 20 جاذبه گردشگری )

از تهران تا سرعین چقدر راه است؟

فاصله ی تهران تا این شهر ۶۲۱ کیلومتر است که بین ۷ تا ۸ ساعت و نیم طی می شود. البته این هم گفتنی است که فاصله ی سرعین تا شهر اردبیل ۳۱ کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به سرعین چه زمانی است ؟

بهترین زمان برای سفر به سرعین و دیدن جاذبه های آن، در روزهای آخر فصل بهار و همچنین فصل تابستان است. اگر با سرما هم مشکلی ندارید، می توانید پاییز و یا اوایل زمستان هم به این منطقه سفر کنید.

سوغات از سرعین چی بخریم؟

می توانید سوغاتی هایی همچون:حلوا سیاه،عسل معروف سرعین،گلیم،آش دوغ،کره و سرشیر را تهیه نمایید و از آن ها و مخصوصا خوردنی های بسیار خوشمزه ی آن لذت ببرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد