جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای سرعین ( معرفی ۲۸ روستای سرعین )

تاریخ بروزرسانی :
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

روستاهای سرعین سرزمین آبگرم را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. ۲۸ روستای سرعین که علاوه بر آبگرم ، طبیعت بی نظیر ، مردمانی خونگرم و میهمان نواز دارد. همانطور که می دانید آبگرم سرعین شهرت جهانی دارد و همه دنیا از خواص درمانی این چشمه های آبگرم مطلع هستند و گردشگران زیادی سالانه به سرعین سفر می کنند . پس بهتر است در کنار استفاده از چشمه های آبگرم به روستاهای سرعین هم سری بزنیم و از آب و هوا و طبیعت این روستاها بی نصیب نمانیم . در ابتدا با شهرستان سرعین آشنا خواهیم شد.شهرستان سرعین یکی از شهرستان‌های استان اردبیل است. مرکز این شهرستان شهر سرعین می‌باشد.شهرستان سرعین در تاریخ سوم خرداد ۱۳۸۸ خورشیدی تأسیس شده‌است.

سرعین 4 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی
دهستان آبگرم
دهستان الوارس
شهرها: سرعین
بخش سبلان
دهستان ارجستان
دهستان سبلان

سرعین 2 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

سوغات روستاهای سرعین

در سفرتان به سرعین می توانید سوغاتی هایی همچون:حلوا سیاه ،عسل معروف سرعین،گلیم، آش دوغ،کره و سرشیر را تهیه نمایید و از آن ها و مخصوصا خوردنی های بسیار خوشمزه ی آن لذت ببرید.

مردم شناسی سرعین

از لحاظ مردم شناسی و فرهنگ قالب جامعه ی سرعین باید بگوییم که آن ها در زیرگروه فرهنگ جامعه ی مردم شهرستان اردبیل قرار می گیرند و در خلق شاهکارهای ادبی ایرانی به زبان آذری نقش به سزا و بسیار مهمی را ایفا نموده اند. قبل ترها سرعین را به نام سرائین و ساری قیه می شناختند اما معنی اسم فعلی این شهر را می دانید؟ سرعین ( به معنای سرچشمه) معرب شده ی واژه ی ترکی سریین به معنای خنک می باشد.

%name روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

برای آشنایی بیشتر با شهر سرعین پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در سرعین را مطالعه بفرمایید.

روستاهای سرعین

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه از توابع دهستان ارجستان، بخش سبلان در شهرستان سرعین استان اردبیل است.جمعیت این روستا بنابر سرشماری سال ۱۳۹۵، ۹۴۶ نفر (۲۹۴ خانوار) است.روستای آتشگاه یا آغ امام در غرب شهر اردبیل در فاصله ۲۵ کیلومتری قرار دارد.در روستای آتشگاه با ایستادن به سمت شهر اردبیل، کوه سبلان روبروی شما قرار میگیرد.
نام قدیمی این روستا «آق مام» یا آغ مام (یا آقا امام) به معنای گنبد سپید می‌باشد .این روستا دارای دو گورستان می‌باشد؛ گورستان قدیمی در مرکز روستا (دیگر برای به خاک سپاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد) و گورستان جدید در اطراف امامزاده‌ای بر روی تپه‌ای سرسبز قرار گرفته‌اند.به احتمال قوی نام قدیم این روستا بر گرفته از همین امامزاده می‌باشد. این روستا یکی از پرآب‌ترین روستاهای اطراف خود می‌باشد و چراگاه‌ها و زمین‌های مزروعی سر سبز و پر حاصلی دارد.در این روستا چشمه‌های جوشان فراوانی وجود دارد که آب آن گوارا با خاصیت درمانی و طبی و قابل آشامیدن می‌باشد. چشمه‌هایی که آب آن‌ها گازدار با بو و طعم‌های مختلف و با مصارف گوناگون است و اهالی روستا برای آشامیدن و مصارف روزمره از آن‌ها استفاده می نمایند.

روستای آق‌قلعه

آق‌قلعه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد.بر اساس سرشماری مرکز آمار کشور جمعیت این روستا ۳۸۷ نفر با ۸۳ خانوار بوده‌است.این روستا در حدود سیصد سال پیش تشکیل شده و شنیده‌ها حاکی از مهاجرت تعدادی از طوایف بزرگ روستاهای اطراف از جمله روستای پیرآلقر و مهاجرت سه طایفه بسیار بزرگ از روستای کنزق بوده است. لذا بین مردمان ساکن روستای کهن و تاریخی کنزق و پیرآلقر و… بااین روستا روابط خویشاوندی و دوستی بر قرار بوده تا جاییکه پساب رود و نهرهای متعلق به روستای کنزق جهت کشاورزی و دامداری در اختیار مردمان این روستا نیز قرار می‌گرفته است.

در سالهای نه چندان دور (تقریباً ۷۰ سال پیش) روستای آق قلعه دارای ۴۱۵ خانوار بوده است و کلیه مراسمات دینی و آئینی، مراسم سنتی، عزا داریها و … با حضور بزرگان و معممین روستاهای اطراف در این روستا بعنوان پرجمعیت ترین روستا برگزار می‌شده است و این روابط دوستانه و خویشاوندی بین روستاهای اطراف و روستای آق قلعه تا کنون نیز ادامه داشته است. در هفتم دی ماه ۱۳۹۳ در حاشیه برگزاری مراسم هفته فرهنگی استان اردبیل در برج میلاد این روستا به عنوان روستای نمونه کشوری و روستای بدون طلاق ، اعتیاد و دخانیات معرفی گردید. لازم به ذکر است بعد از زلزله سال ۱۳۷۵ و ویران شدن اغلب بناهای روستا محل این روستا تغییر و به کنار جاده اصلی اردبیل به سرعین انتقال یافت

روستای آلوچه سبلان

آلوچه سبلان یکی از روستاهای سرعین است که در سبلان واقع شده‌است.آلوچه سبلان ۱۲۱ نفر جمعیت دارد.

روستای ارجستان

ارجستان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان سبلان قرار دارد.«ارجستان ازآبادیهای دهستان(ارجستان) ازتوابع بخش سبلان شهرستان سرعین ومرکز این دهستان است که در سال ۱۳۸۸ ازترکیب مزارع ، مکان‌ها وآبادیهای آتشگاه ، ارجستان ، آلوچه سبلان، بینمارسبلان، تازه کند سبلان ، آقاخان دره سی ، سامانلوی بزرگ و سئیین به مرکزیت روستای آتشگاه(آق امام) تاسیس شده است.»بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۹۵ نفر بوده‌است.
آب معدنی ارجستان
آب معدنی گاز داری که در آن روستا وجود دارد باعث تکان خوردن سنگ کلیه می‌شود.
«ارجستان سویو ، چشمه آب معدنی سردوگازداری است که درروستای ارجستان واقع در۲۱ کیلومتری غرب اردبیل از دل زمین می جوشد. این چشمه دارای آب سرد ، بی‌بو با مزه گس و گازداری است که به صورت نوشیدنی مفیدی مورد استفاده قرارمی گیرد. دمای آن درحدود۱۰ الی ۱۵ درجه سانتیگراد و آنیونهای آن کلرورو بی‌کربنات وکاتیونهای مهم آن کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌باشد.تا چندی پیش آب این چشمه درقالب بطری های یک لیتری و نیم لیتری توسط کارخانه آب معدنی (مس کو)به بازارعرضه می شد اما بعدها تولید آن جدی گرفته نشد. امروزه مردم ازچشمه‌ای که بر روی مظهر آب ساخته شده استفاده می کنند. این چشمه آبگرم دارای گاز کربنیک بوده و منشا آب آن نیز نیمه عمیق می‌باشد . شرکت آب منطقه ای اردبیل دمای آین چشمه ها راحدود ۱۲ درجه سانتیگراد ، ودبی آن را درحدود ۰.۸ لیتر در ثانیه برآورد نموده است. آب این چشمه ها به مصارف شرب می رسد.»

روستای اسب‌مرز

اسب‌مرز روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۰۰ نفر بوده‌است.

روستای الداشین

لاطران روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۸۰ نفر بوده‌است.

روستای الوارس

الوارس یا آلوارس روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد. پیست اسکی آلوارس در دامنه کوه سبلان در این روستا واقع شده‌است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۸۰۸ نفر بوده‌است.و در بیست کیلومتری سرعین قرار دارد.
الوارس 1 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

الوارس 2 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

الوارس 3 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

الوارس روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

روستای اندراب

اندراب روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان سبلان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۷۹ نفر بوده‌است.
تپه اندرآب
تپه اندرآب مربوط به دوره اشکانیان است و در شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان غربی، روستای اندرآب واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۵۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.چشمه آب شیرین قوم بولاغ که در کلیه ایام سال بسیار خنک و گوارا می‌باشد.

روستای اوجور

اوجور روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد. این روستای خوش آب و هوا که مردمانی بسیار مهربان و مهمان نواز نیز دارد به خاطر قرار گرفتن در کوهپایه و نزدیکی به کوه بلند قامت سبلان نظر هر بیننده ای را به خودش جلب می‌کند؛ و دربند روستا که این دربند با روستای ورگه سران روستای همجوار از جهت شمال غربی در مرز مابین این روستاها قرار گرفته‌است نیز گردشگران زیادی را به این منطقه سوق می‌دهد. این روستا ۴ فصله می‌باشد (بهار_تابستان_پاییز و زمستان) که تک تک هر فصل این روستا مجذوبیت‌های خودش را دارد. طبق یافته‌های تاریخی، قدمت پیدایش روستای اوجور به دوره قاجاریه بر می‌گردد؛ و در همان دوره نیز روستای اوجوربه عنوان زندان سیاسی حکومت قاجار استفاده می‌شده‌است.

روستای اوجور از لحاظ وسعت و جمعیت دهمین روستای بخش مرکزی می‌باشد.

وجود امامزاده سید علی که از نوادگان موسی کاظم می‌باشد، در ماه‌های محرم و… زائران زیادی را برای زیارت امامزاده به روستای اوجور می‌کشاند.بر اساس آمار دهیاری در سال ۱۳۹۹ جمعیت این روستا ۳۹۰نفر با ۱۴۰خانوار می باشد.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای سرعین آشنا شوید.

روستای ایردموسی

اردیموسی شهری از توابع بخش سبلان شهرستان سرعین در استان اردبیل قرار دارد. ایردموسی در تاریخ سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ تبدیل به شهر شد.شهر ایردموسی دارای طبیعت زیبا و دیدنی است که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب میکند .همچنین این شهر زیستگاه حیواناتی مانند مار ، گرگ ، خرگوش ، روباه ، عقاب و…. است. در ۷ کیلومتری سرعین در ۱۴ کیلومتری اردبیل قرار دارد .
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۸۱۶ نفر با ۲۷۹ خانوار بوده‌است.

روستای بنمارسبلان

بنمارسبلان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان سبلان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۷۳ نفر بوده‌است.

روستای بیله‌درق

بیله‌درق یا ویلا دره روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد.روستای ویلادره یک روستای ییلاقی می باشد و در بهار وتابستان جمعیت بیشتری در خود جای می دهد .این روستا یک روستای توریستی بوده و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می نماید . این روستا در دو کیلومتری سرعین واقع شده است و شغل اصلی مردم روستا دامداری و زنبور داری می باشد .

جاهای دیدنی روستای بیله درق

آب معدنی گاز دار

این چشمه معدنی سرد بوده و بر خلاف سایر چشمه های منطقه خوراکی بوده و دمای آن حدود ۱۷ درجه سانتیگراد می باشد. از قدیم برای درمان بیماری های کلیوی و گوارشی از آن استفاده می کردند و به عنوان دارو به همراه می بردند .

کندوهای عسل

وجودکندوهای عسل فراوان دردره ها واطراف روستایکی ازجاذبه های این روستاست ، هنوز هم برخی از کندوهای گلی دستساز استفاده کرده و عسل مرغوبی را تولید می کنند و در دکه ها و مغازه های روستا به فروش می رسانند .

آبشار

از جاذبه های طبیعی این دهکده می توان به وجود آبشارهائی در طول مسیر رودخانه بیله درق که یکی از آنها در همان محدوده انتهائی قسمت پایین و منتهی‌الیه رسیدن دامنه ارتفاعات به هم در داخل روستا قرار گرفته است و چمنزارهای اطراف آن امکان استراحت و بازدید از این آبشار طبیعی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده است، اما آبشار دیگری که حاصل آب زلال و گوارای این رودخانه می باشد. آبشاری دیدنی در حدود ۳۰۰ متر پائین تر از آبشار اولی که جریان یافتن آب در داخل چمنزاری زیبا و برخورد آب با سنگها و نهایتاً سرازیر شدن آب به ارتفاعی پست تر موجب شده که اکثر علاقه‌مندان به استفاده از مظاهر طبیعی در کنار آن استراحت کرده و خستگی ناشی از پیاده روی و گردش را از تن بزدایند.

غار

غارهای بزرگ و کوچک در دل کوهها و صخره ها هست که هر کدام از آنها دارای جاذبه های خاص می باشد، از میان این غارها، غار با دهانه بزرگ و عریض که از فراز تپه بیله درق نمایان می باشد، مکانی طبیعی و مناسب جهت استراحت گردشگران است .
علاوه بر این موارد آب و هوا و نوع بافت منازل و رستوران های کوهستانی و اسب سواری و روستائیانی که نان شیرمال طبخ می کنند از زیبائی ها و جاذبه های این روستاست .بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۹۷ نفر با ۱۵۰ خانوار بوده‌است.
بیله درق روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

روستای تازه‌کند سبلان

تازه‌کند سبلان یکی از روستاهای سرعین است که در استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در بخش سبلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر (۲۹ خانوار) بوده‌است.

روستای درآباد از روستاهای سرعین

درآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان سبلان قرار دارد.روستای درآباد در دامنه سرسبز سبلان در فاصله ی ۱۵ کیلومتری اردبیل که دارای ۴۳۰ تن سکنه است. محصول آن غلات و حبوبات و شغل اهالی زراعت و گله داری می باشد.
این روستا از شرق به شمس آباد از غرب به آتشگاه از شمال به دیولق از شمال غرب به اروانا از جنوب غرب به ارجستان و از جنوب شرق به کلور وصل می شود. خاندان حسن زاده از قدیمی ترین و معروف ترین خاندان های این روستای تاریخی می باشد. نام اصلی درآباد، دارآباد بوده است چون یک مرکز بزرگ حکومتی بوده است که چوبهای دار هم داشته است که محکومین را به دار می آویختند. البته همانطور که در اطراف روستا آثاری از نگهبانی های قدیمی مانند “قاروخانه پایین و قاروخانه بالا” پیداست، می تواند دال بر این مدعا باشد. البته خرابه های اطراف درآباد مانند “خرابه پایین و خرابه بالا” و تپه کنار دره هم می تواند به مرکزیت درآباد دلالت کند.

روستای سامانلوی بزرگ

سامانلوی بزرگ یکی از روستاهای سرعین است که در شهرستان سرعین استان اردبیل واقع شده‌است.این روستا در بخش سبلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹ نفر (۹ خانوار) بوده‌است.

روستای سیین

سیین روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان سبلان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۹۴۷ نفر بوده‌است.

روستای شایق از روستاهای سرعین

شایق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد. این روستا با مردمان مهمان نواز و خونگرم بوده و از روستاهای مهم شهرستان سرعین است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۴ جمعیت این روستا ۱۴۰۰ نفر با ۲۲۳ خانوار بوده‌است.

روستای شمس‌آباد

شمس‌آباد روستایی است از روستاهای سرعین که در استان اردبیل، بخش مرکزی سرعین، دهستان سبلان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۸۹ نفر با ۶۳ خانوار بوده‌است.

روستای کرده‌ده

کرده‌ده روستایی است از روستاهای سرعین که در استان اردبیل، بخش مرکزی سرعین، دهستان آب‌گرم قرار دارد. شغل اکثر مردم این روستا پرورش دام و کشاورزی است.فاصله این روستا تا سرعین ۱ کیلومتر و فاصله ان با روستای لاطران ۴ کیلومتر میباشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۱۷ نفر بوده است

روستای کلخوران ویند

کلخوران ویند روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۶۷ نفر بوده‌است.

روستای کلور از روستاهای سرعین

کلور یک روستا در ایران است که در سبلان واقع شده‌است.کلور ۱۱۲ نفر جمعیت دارد.این روستا در فاصله پانزده دقیقه ای اردبیل و در همسایگی شهر ایردموسی قرار گرفته است و جزء شهرستان سرعین میباشد.این روستا از روستاهای محروم اردبیل اما هدف گردشگری و از لحاظ طبیعت بسیار دیدنی میباشد.بر اساس حدسیات قدمت روستا به فتح اردبیل توسط مسلمانان برمیگردد و سپس در دوره حمله مغول بر اساس گفته های شفاهی پناهگاهی برای لشکریان فراری و شکست خورده بوده که ازین طریق به نواحی کوهپایه سبلان گریخته اند.

اما به علت زلزله کم آبی و محرومیت و احداث جاده جدید اردبیل_سرعین و دوری از دیدگان رفته رفته جمعیتش را از دست داد.و اکثر ساکنین سابق روستا به ناچار مجبور به مهاجرت شدند.

روستای کنزق از روستاهای سرعین

کنزق روستایی است از روستاهای سرعین که در استان اردبیل، بخش مرکزی سرعین، دهستان آب‌گرم قرار دارد.روستای «گنزق» از توابع بخش سرعين شهرستان اردبيل، با مختصات جغرافيايي ۴۸ درجه و ۸ دقيقه طول شرقي و ۳۸ درجه و ۹ دقيقه عرض شمالي، در سه کيلومتري شهر سرعين واقع شده است. اين روستا از شمال به اراضي اردي‌موسي، از جنوب به روستاي تاريخي کلخوران، از شرق به روستاي آق‌ قلعه و از غرب به شهر توريستي سرعين محدود شده است.

ارتفاع اين روستا از سطح دريا ۱۵۵۰ متر است.این روستا با داشتن دستکندهای منحصر بفرد خود که قدمت آن به هزاره قبل از میلاد بر می گردد که در روستای قدیم جای گرفته است وبا توجه به نزدیکی شهر توریستی سرعین سالانه گردشگران زیادی از این محوطه تاریخی دیدن می نمایند. به غیر از محوطه تاریخی باغات و فضای سبز آن چشم نواز گردشگران می باشد. این مکان با کمک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و با حمایت دهیاری در چند سال اخیر به ثبت ملی رسیده .بعد از آن به پایگاه ملی ارتقاع یافته است . و مرمت باز سازی احیاء حدودا نزدیک به چهارصد غار و دستکند زیر زمینی آغاز شده است.

کنزق روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

روستای گازیر

گازیر یکی از روستاهای سرعین است که در بخش مرکزی شهرستان سرعین واقع شده‌است.گازیر ۱۶۰ نفر جمعیت دارد.

روستای لاطران

لاطران یکی از روستاهای سرعین است که در بخش مرکزی شهرستان سرعین واقع شده‌است. لاطران ۱۶۸ نفر جمعیت دارد.

روستای ورگه‌سران از روستاهای سرعین

ورگه‌سران یکی از روستاهای سرعین است که در استان اردبیل، بخش مرکزی سرعین، دهستان آب‌گرم قرار دارد. روستای ورگه سران از سمت سرعین نزدیک‌ترین روستا به قله ساوالان می‌باشد. همین موضوع باعث شده است تا این روستا به یکی از مناطقی تبدیل شود که کمتر توسط گردشگران تخریب شود. به همان صورت بکر بودن بماند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۱۴ نفر بوده‌است.

ورگه سران روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

روستای ورنیاب

ورنیاب روستایی است از روستاهای سرعین که در استان اردبیل، بخش مرکزی سرعین ، دهستان آب‌گرم قرار دارد. روستای توریستی ورنیاب در نزدیکی شهرستان سرعین قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای ویند از روستاهای سرعین

ویَند ، روستایی از روستاهای سرعین که در نزدیکی شهر اردبیل مرکز استان اردبیل در شمال غربی ایران است. این روستا در حدود بیست و یک کیلومتری جاده اردیبل به سمت تبریز قرار دارد که پس از یک کیلومتر از جاده فرعی روستا واقع شده‌است. این روستا دارای طبیعتی بسیار زیبا و آب و هوایی بسیار مطبوع است.

کشاورزی

تقریباً تمام مردم این روستا به کار کشاورزی و باغبانی مشغول بوده و تعدادی اندک هم در کنار کشاورزی به دامپروری و گاهی زنبورداری مشغول هستند. محصول اصلی این روستا سیب زمینی، جو و گندم می‌باشد. همچنین سیب و گوجه درختی به مقدار فراوان در باغ‌های این روستا یافت می‌شود. آب مورد نیاز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از طریق سدی خاکی که سال هاست به صورت نیمه کاره استفاده می‌شود، تأمین می‌گردد. بارها وعده تکمیل این سد توسط مسئولان کشوری (به ویژه در نزدیکی انتخابات) به اهالی این روستا داده شده. اما در عمل هیچ اقدامی برای تکمیل این سد انجام نشده‌است! تکمیل این سد کمک شایانی به رونق کشاورزی در این روستا و حتی روستاهای همجوار خواهد کرد. به دلیل کمبود آب همواره آبیاری زمین‌های کشاورزی توسط اهالی به صورت نوبتی انجام می‌شود. حتی در ساعات نیمه شب کار آبیاری زمین‌ها به همین منوال صورت می‌پذیرد.
زمین‌لرزه سال ۱۳۷۵
این روستا تا پیش از اسفند ماه سال ۱۳۷۵ خورشیدی که زمین‌لرزه باعث تخریب کامل آن و کشته شدن یازده نفر از اهالی آن شد. در حدود سه کیلومتری جادّهٔ اصلی قرار داشت که پس از آن به محل فعلی منتقل شد. اکثر مردم روستا پس از چند سال از انتقال محل روستا ابراز نارضایتی می‌کنند. قبل از زلزله تقریباً تمامی خانه‌های روستا کاهگلی بود که همین امر باعث تخریب کامل آن گردید. خانه‌های جدید ساخته شده بعد از زلزله (در محل فعلی) به صورت آجری هستند.

مهاجرت

هم اکنون بسیاری از مردم روستا برای داشتن شغلی بهتر به شهرهای اردبیل و تهران مهاجرت نموده‌اند. بیشتر بازماندگان مردم با سابقه و قدیمی روستا می‌باشند که سن بالایی دارند. بعد از زلزله برخی از مهاجران نیز برای خود خانه‌های ویلایی در محل جدید روستا ساخته‌اند. در فصل‌های بهار و تابستان به صورت تفریحی یا بعضاً برای کار کشاورزی به روستا سفر می‌کنند.

آثار باستانی

وجود غارهای ساخته شده به دست انسان در دل کوه‌ها نشان از قدمت بسیار زیاد این روستا دارد. در این روستا دخمه‌های سنگی متعددی قرار دارد که به احتمال زیاد خانه اهالی محل در پیش از تاریخ بوده‌است. هنوز بررسی علمی معتبری در این منطقه انجام نشده‌است. در غرب روستا تعداد ۴۰ دخمه بر روی کوهی قرار دارد که در دهی اخیر مورد استفاده انبار روستاییان بوده است. ولی سازمان میراث فرهنگی به تازگی آن‌ها را تخلیه کرده و مورد حفاظت قرار داده‌است. یک دخمه بزرگ نیز درون روستا و چهار عدد دیگر در شرق روستا قرار دارند. درون دخمه‌ها رد کلنگ حفاران مشاهده می‌شود. در یکی از دخمه‌های شرقی نقش انسانی بر روی دیوار کنده شده‌است.

معماری روستای ویند

در زیر تپه و صخره‌های اطراف روستای ویند دهکده‌ای با مجموعه‌ای از خانه‌های سنگی منفرد به صورت یک پدیده معماری و باستانی استثنائی وجود دارد. مکان استقرار این خانه‌های سنگی به «قوردی قیه»، «تپه چله خانه»، «قره قیه» و «مسجد ئیری» مشهور است. وجود سفالهای بدست آمده از این خانه‌های سنگی مربوط به ادوار مختلف تاریخی است. برای مثال این سفالها و قویس‌های جناغی آن به آثار دوره اشکانی، ساسانی، سلجوق، تیموری و صفوی شباهت دارد. حکایت از استمرار آن در طول تاریخ دارد. تپه چله خانه که اغلب خانه‌های سنگی در زیر آن قرار دارد. بدلایل مختلف طبیعی مانند فروریزی سقف، پر شدن فضاهای داخلی و… زیاد قابل بازدید نمی‌باشد.

اما پلان این خانه‌های سنگی غالباً مربع، مستطیل، بیضی، و اشکال غیر هندسی اس.ت که همه نوع اقامتگاه از اتاقهای منفرد و مجتمع در ابعاد مختلف با راهروهای مرتبط به یکدیگر و سقف هلالی شکل و قوسهای جناغی. مسطح با تاقچه‌ها، جای چراغ، جای رختخواب و… وجود دارد. که گستردگی و تنوع آن می‌تواند از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی گردشگری این منطقه محسوب گردد.

آثار صخره‌ای ویند در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ خورشیدی با شمارهٔ ثبت ۳۶۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روستای ویند روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

روستای ویند1 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

روستای ویند2 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

روستای ویند3 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

روستای ویند4 روستاهای سرعین ( معرفی 28 روستای سرعین )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *