جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

تاریخ بروزرسانی :
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

سیری در سرعین شهری که به سرزمین چشمه های بهشتی معروف است ، به شما کمک خواهد کرد تا بیشتر با این شهر زیبا آشنا شوید. سرعین به عنوان یکی از معروف ترین مناطق گردشگری اردبیل شناخته می شود و اولین عامل شهرتش داشتن چشمه های آب گرم بسیار فراوان است. در این شهرستان بیش از ۹ آب گرم که همه هم منشا معدنی دارند وجود دارد که سالانه تعداد بسیار زیادی از مسافرین و مراجعین را به سمت خود می کشاند. از لحاظ جغرافیایی سرعین در غرب اردبیل و در مرکزیت شهرستان اردبیل قرار گرفته و ارتفاعش از سطح دریا برابر با ۱۶۵۰ متر است.

شهر سرعین 1 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

معرفی شهر سرعین

سرعین یکی از شهرهای زیبای استان اردبیل به‌شمار می‌رود که در ۳۱ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است. در فصول گرم سال پاتوق بسیاری از گردشگران می‌باشد. این شهر از جاذبه‌ها و دیدنی‌های بسیاری برخوردار می‌باشد و با بازدید از این دیدنی‌ها علاوه‌بر لذت بردن از مناظر می‌توانید برای اهداف سلامتی و درمانی نیز از آن‌ها بهره‌مند شوید و یک سفر لذت بخش توأم با فعالیت‌های درمانی آرام بخش را تجربه نمایید.
سرعین به زبانی ترکی آذربایجانی (سریین) به معنای محل خنک می‌باشد سرعین در فرهنگ لغات عربی به معنی سرچشمه می‌باشد. در ادوار گذشته از این منطقه به نام‌های ساری قیه، سرائین یادکرد می‌شده‌است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۵٬۴۵۹ نفر (در ۱٬۵۸۲ خانوار) بوده‌است.

شهر سرعین 800x600 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

جاذبه های گردشگری سرعین

پیست اسکی آلوارس

در ۲۴ کیلومتری سرعین، در نزدیکی روستای آلوارس و در دامنه‌ی مرتفع کوه سبلان، پیست اسکی به نام «آلوارس» وجود دارد که به یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی استان اردبیل تبدیل شده است. از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این مجموعه‌ی ورزشی و تفریحی می‌توان به دایر بودن آن در طول ۶ تا هشت ماه از سال به‌دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و سرمای مطلوب برای جلوگیری از ذوب شدن زودهنگام برف اشاره کرد که در کشور کم‌نظیر بوده و عنوان نخست را کسب کرده است.
پیست اسکی آلوارس، ۶ تا ۸ ماه از سال دایر است و لقب نخست را در بین پیست‌های اسکی دیگر در کشور، به خود اختصاص داده است.
آدرس: ۱۲ كيلومتری روستای آلوارس و ۳۰ کیلومتری سرعین

پیست آلوارس 800x470 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

آب گرم سبلان سرعین

آب گرم سبلان، یکی از عظیم‌ترین و مهم‌ترین آب گرم با خاصیت درمانی در کل خاورمیانه است که به همت مسئولان استان اردبیل و شهرستان سرعین، به‌صورت مجتمع آب‌درمانی مشغول خدمت‌رسانی به مردم است. در این مجموعه‌ ارزشمند امکاناتی از قبیل انواع استخرهای سرپوشیده، سوانی خشک و بخار، انواع دوش و وان‌های تک‌نفره و … در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و در دو طبقه احداث شده است.
این مجموعه‌ آب‌درمانی در داخل شهر سرعین است و با امکانات و تسهیلات ویژه می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری در نظر گرفته شود.
آدرس: شهر سرعین، خیابان دانش

سبلان 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

آب گرم گاومیش گلی

این آبگرم در شهر سرعین و ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد. حجم آب خروجی از این چشمه ۱۴۰ لیتر در ثانیه است و استخری روباز به مساحت ۴۰۰ مترمربع با عمق ۱.۳ متر را پر می‌کند. دمای آب گرم گاومیش گلی به ۴۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.
در گذشته آب گاومیش گلی به داخل نهری می‌ریخت که یک آسیاب آبی را می‌گرداند. وجود چشمه گاومیش گلی برای این آسیاب بسیار ارزشمند بود، زیرا باعث می‌شد آب رودخانه همیشه گرم بماند و در سرمای سوزان سرعین یخ نزند. درنتیجه آسیاب در تمام طول سال کار می‌کرد.
آب گرم گاومیش گلی ترش و کمی بودار است. اگر برای آب‌درمانی به سرعین سفر می‌کنید، گاومیش گلی با داشتن ترکیبات سدیم کربنات و کلسیم، برای درمان بیماری‌های حرکتی، استخوانی، زنان و همچنین بیماری‌های قلبی مفید است. مجتمع آب گرم گاومیش گلی از ۶ صبح تا ۱ بعدازظهر از زنان و از ۲ بعدازظهر تا ۲ شب از مردان پذیرایی می‌کند.
آدرس: استان اردبیل، سرعین، خیابان ولیعصر، میدان گاومیش گلی

گاومیش گلی 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

مرکز آب‌درمانی دره لرسویی

مجتمع آب‌درمانی دره لَرسویی یکی از مراکز مدرن آب گرم در شهر سرعین است. بسیاری از بیماران با امراض مفصلی، عصبی، دیسک کمر و ناراحتی‌های مرتبط با گردن، راهی این مجتمع آب‌درمانی می‌شوند. اگر قصد داشتید تا در سفر به سرعین به آب گرم دره لرسویی بروید، باید بدانید که سانس حضور مردان و زنان در این مجتمع یکسان نیست.
این مرکز آب‌درمانی از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر از مردان و از ۴ تا ۱ شب از زنان پذیرایی می‌کند. استخر آب‌درمانی، جکوزی گروهی، استخر جوانان، اتاق نمک، سالن ماساژ و حمام ترکی از امکانات این مجتمع آب‌درمانی هستند.
آدرس: استان اردبیل، سرعین، خیابان شریعتی، جنب مرکز آب‌درمانی بش باجیلار

دره لرسویی 800x466 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

مجتمع آب‌درمانی ایرانیان

این مجتمع یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز آب‌درمانی شهر سرعین است. این مجتمع در زمینی به مساحت ۲۰۲ هکتار بنا شده و با امکانات متعددی نظیر استخر آب گرم معدنی، استخر جوانان، استخر کودکان، سونای خشک و بخار، جکوزی گروهی و سالن‌های ورزشی از مسافران به مقصد سرعین میزبانی می‌کند. مهم‌ترین ویژگی مجتمع آب‌درمانی ایرانیان، جدا بودن بخش آقایان و بانوان است.
آدرس: اردبیل، سرعین، بلوار سبلان

ایرانیان 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

آب گرم بش باجیلار

آب گرم بِش باجیلار یکی از قدیمی‌ترین آب گرم‌های سرعین محسوب می‌شود که در قدیم به دره لرسویی معروف بوده است. ازآنجایی‌که آب این چشمه از ۵ خروجی می‌جوشد، به پنج خواهران یا بش باجیلار در زبان ترکی شهرت دارد. استخر آب گرم بش باجیلار از چشمه بش باجیلار تأمین می‌شود، اما چشمه آب گرم گاومیش گلی آب موردنیاز دوش‌های این مرکز آب‌درمانی را تأمین می‌کند.
دمای آب گرم بش باجیلار در حدود ۳۵ درجه سانتی‌گراد است و مزه آن به شوری میزند. بش باجیلار از نظر وسعت، دومین آب گرم بزرگ سرعین محسوب می‌شود و وجود ترکیبات معدنی از نوع کلر و بیکربنات سدیم، آن را برای درمان امراض عمومی و تسکین دردهای مفصلی مناسب کرده است. سونای خشک و بخار، جکوزی، خدمات پزشکی و درمانی و پارکینگ از امکانات این مرکز آب‌درمانی در سرعین هستند.
آدرس: استان اردبیل، سرعین، میدان گاومیش گلی، خیابان ژنرال

بش باجیلار 800x470 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

هتل آب‌درمانی رویال پارک

هتل آب‌ درمانی رویال پارک سرعین در سال ۱۳۹۷ در ۵ طبقه و ۲۰ واحد اقامتی به بهره‌برداری رسید. این مجموعه اولین هتل و مجتمع آب‌درمانی تخصصی در خاورمیانه است که توانسته عضو سازمان اسپاواتر (Spawatter) در اروپا شود. این هتل بزرگ امکانات و تفریحات فراوانی دارد که از نظر کیفیت عالی هستند. در طبقه همکف هتل کافی‌شاپ و رستوران و واحد پذیرش آب‌درمانی قرار دارد. در ادامه استخر آب معمولی، استخر آب معدنی، سونای خشک، سونای بخار، سونای سرد، تونل مه سرد، جکوزی، غار آرامش، حمام ترکی، حوضچه آب سرد و فواره یخ انتظار شما در طبقه همکف را می‌کشند.
شما می‌توانید با آسانسور به طبقه بالا بروید و از امکانات حمام آفتاب در روف گاردن لذت ببرید. سالن‌های ماساژ، اتاق نمک، باشگاه ورزشی و سالن بازی کودکان در این طبقه قرار دارند. واحدهای اقامتی هتل نیز در طبقات بالاتر از مسافران سرعین میزبانی می‌کنند.
مجموعه آب‌درمانی رویال پارک سرعین آب گرم خود را از چشمه گاومیش گلی تأمین می‌کند. مزیت این هتل آب‌درمانی، هم‌زمان بودن سانس بانوان و آقایان به‌طور مجزا است. شما می‌توانید بلیط ورودی به این مجموعه را با تخفیف‌های مناسب از مکان‌های مختلف سرعین خریداری کنید.
آدرس: اردبیل، سرعین، خیابان دارایی، روبروی هتل لاله

رویال پارک 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

غارها و روستای کنزق

روستای کنزق با غارهای باستانی آن، از جاهای دیدنی شهر سرعین هستند. در این محوطه یک قبرستان تاریخی به همراه دخمه‌هایی صخره‌ای وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد.وجود خانه‌های خشتی در این منطقه صخره‌ای، حکایت از جریان داشتن زندگی پس از ورود اسلام در ایران دارد. اگرچه غارهای تاریخی کنزق وارد فهرست آثار ملی کشور شده‌اند، اما وقوع زمین‌لرزه سال ۱۳۷۵، موجب تخریب این محوطه و مدفون شدن بسیاری از جاذبه‌های آن در زیر خاک شده است. بااین‌حال، روستای کنزق در دامنه‌های سبلان، همچنان یکی از جاهای دیدنی سرعین با طبیعتی بکر و سرسبز محسوب می‌شود.
دره زرد یا به زبان ترکی «ساری دره» از مناطق دیدنی و زیبای روستای کنزق است. چندین چشمه طبیعی در این دره جریان دارد و شما می‌توانید در فصل تابستان از درختان گلابی در سراسر ساری دره میوه گلابی بچینید.
آدرس: استان اردبیل،‌ سرعین، ۳ کیلومتری سرعین، روستای کنزق

عارهای کنزق 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

تپه باستانی آناهیتا

این تپه باستانی، موسوم به تپه سارقین و تپه زرتشت، در غرب شهر سرعین قرار دارد و به ثبت آثار ملی کشور نیز رسیده است. قدمت کهن‌ترین آثار کشف‌شده از تپه آناهیتا به اواخر هزاره دوم و اول پیش از میلاد بازمی‌گردد.تپه آناهیتا در گذشته میزبان معبد آناهیتا برای عبادت و ریاضت موبدان زرتشتی بوده است. پادشاهان ساسانی در دوران پیش از اسلام از این محوطه به‌عنوان اقامتگاه تابستانی خود استفاده می‌کرده‌اند.اگر امروزه از تپه باستانی آناهیتا دیدن کنید، متوجه بقایای یک قلعه قدیمی در بالای این تپه خواهید شد. این تپه دارای راهی زیرزمینی است که در گذشته از سوی موبدان زرتشتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این راه زیرزمینی به میدان گاومیش گلی در سرعین ختم می‌شود.
آدرس: استان اردبیل، ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی (ع)

آناهیتاپ 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

چشمه‌های بیله دره

یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین،که در ۳ کیلومتری شمال این شهرستان قرار دارد چشمه های بیله دره می باشد. این چشمه‌ها از نقاط مختلف زمین خارج می‌شوند و از نوع سرد با PH اسیدی و رسوبات خشک اندک هستند.چشمه‌های بیله دره هرساله از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کنند که برای بهره‌مندی از خواص درمانی آن‌ها راهی روستای بیله درق شده‌اند. اگر از امراض کلیوی و بیماری‌های دستگاه گوارش رنج می‌برید، برای درمان خود آب چشمه‌های بیله دره را نیز امتحان کنید.
جاذبه‌های این منطقه تنها به چشمه‌های آب آن محدود نمی‌شود و روستای بیله درق با درختان سرسبز و چمنزارهای پرگل خود، جذابیت خاصی به طبیعت این منطقه داده است.
آدرس: استان اردبیل، سرعین، روستای بیله درق

چشمه های بیله درق 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

آبشار ورگه سران

این آبشار در روستایی به همین نام در شهرستان سرعین قرار دارد. این روستا در شمال سرعین و دامنه‌های سبلان واقع شده و طبیعت دل‌انگیز آن شما را مسحور می‌کند. چشمه‌های فراوان این روستا، موسوم به چهل چشمه یا قیرخ بولاخ، آبشاری دیدنی با چشم‌اندازی زیبا را خلق کرده‌اند. روستای ورگه سران تنها ۵ دقیقه با سرعین فاصله دارد و به آبشار آن خلاصه نمی‌شود. در روستای ورگه سران غارهای کوچک و بزرگ در دامنه کوه‌ها و صخره‌ها، چمنزارهایی پر از گل‌های وحشی و طبیعتی بکر و دست‌نخورده انتظار شما را می‌کشد.
آدرس: استان اردبیل، ۱۰ کیلومتری شمال سرعین، روستای ورگه سران

ورگه سران 1 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

دره گلستان

قزل گل لر در زبان محلی یا دره گلستان، یکی از بکرترین دره‌های سرعین در ۱۹ کیلومتری این شهر است. این دره به دره آلوارس نیز معروف است و از دره‌های شرقی سبلان به‌حساب می‌آید.دره مذکور علاوه بر جاذبه‌های طبیعی آن، محل زندگی کبک، قوچ و بزهای کوهی نیز محسوب می‌شود.وجود چمنزارها و گلزارهای فراوان در این دره، سبب شده تا نام آن را گلستان بگذارند. ازآنجایی‌که دره گلستان میزبان دو آبگیر وسیع است، بسیاری از اهالی منطقه اینجا را به اسم دره آبگیرهای طلایی می‌شناسند. دره گلستان یک چشمه آب گرم طبیعی نیز دارد.
آدرس: استان اردبیل، حوالی سرعین، منطقه گلستان

دره گلستان 800x471 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

دره جنگلی ایردموسی

دره جنگلی ایردموسی در ۵ کیلومتری سرعین واقع شده است. این دره از نزدیکی‌های سرعین شروع شده و تا روستای نوران امتداد دارد. دره جنگلی ایردموسی با داشتن چشم‌اندازهای زیبا، نهرها و چشمه‌های فراوان، چمنزارهای انبوه و باغ‌های میوه، از جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شود.
اگر در فصل تابستان به سرعین سفر کردید، حتماً سری هم به دره جنگلی ایردموسی با آب‌وهوای خنک آن بزنید. بسیاری از گردشگران برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان در دیگر نقاط کشور، خود را به دره جنگلی ایردموسی می‌رسانند تا هوایی تازه تنفس کنند.
آدرس: استان اردبیل، ۵ کیلومتری سرعین، دره جنگلی ایردموسی

ایرد موسی 800x455 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

برای دیدنی بقیه جاهای دیدنی سرعین می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای سرعین

روستای آتشگاه

در فاصله‌ چند کیلومتری از شمال شهرستان سرعین، روستایی کهن و تاریخی به نام «آتشگاه» که به نام «آغ مام» نیز شهرت یافته است، وجود دارد که به‌دلیل حضور تپه‌ی باستانی و معابد و آتشکده‌های کهن در کنار طبیعت سرسبز و زیبا و حضور بارگاه «امامزاده عبدالله»، بسیار دیدنی و جذاب است.
در این روستای تاریخی آثار و نشانه‌هایی از معبد و آتشکده‌ای کهن وجود دارد که از آن به نام «آتشکده‌ آذرفریق» یاد می‌شود. این اثر تاریخی روی تپه‌ای باستانی قرار دارد که متاسفانه در عصر حاضر تنها ویرانه‌هایی بیش از آن باقی نمانده‌ است. جالب است بدانید که روایات و اسناد متعددی در مورد این اثر تاریخی وجود دارد و به نظر می‌رسد که در دوران مختلف بویژه در زمان حکومت ساسانیان، یکی از مراکز مهم و ارزشمند دین زرتشت بوده است.
در زیر تپه، غاری وجود دارد که به نام «کهل لر» شهرت یافته و با وجود باز بودن برخی از ورودی‌های آن، کسی به داخل آن نمی‌رود. بازدید از این تپه‌ باستانی و آتشکده‌ کهن، خالی از لطف نخواهد بود.

روستای آتشگاه سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

روستای شایق

از دیگر روستاهای زیبا با طبیعتی چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع، روستای شایق است که در هفت کیلومتری غربی شهرستان سرعین اردبیل، قرار دارد. این روستا، عنوان بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان سرعین را به خود اختصاص داده است که می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه از کشور تبدیل شود.
مسیر دسترسی به «پیست اسکی آلوارس» از این روستا با استفاده از جاده‌ی «روستای آلوارس» فراهم شده است و گردشگران می‌توانند پس از بازدید از ناحیه‌ زیبا، به روستای آلوارس و پیست اسکی نیز مراجعه کنند. وجه تسمیه این روستا به «شایق» به‌دلیل حضور طایفه‌ای به نام شایقی در این منطقه و در حدود ۲۵۰ سال پیش است. تماشای طبیعت زیبا و استنشاق آب و هوای مطلوب در این روستای کهن در کنار بازدید از تپه‌های «زال تپه‌ سی» و «کلک لر تپه‌ سی» برای مسافران جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.
آدرس: هفت کیلومتری جنوب غربی شهر سرعین

روستای شایق 1 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

روستای الوارس

الوارس یا آلوارس روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد. پیست اسکی آلوارس در دامنه کوه سبلان در این روستا واقع شده‌است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۸۰۸ نفر بوده‌است.و در بیست کیلومتری سرعین قرار دارد.

الوارس 800x600 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

روستای ورگه‌سران

ورگه‌سران یکی از روستاهای سرعین است که در استان اردبیل، بخش مرکزی سرعین، دهستان آب‌گرم قرار دارد. روستای ورگه سران از سمت سرعین نزدیک‌ترین روستا به قله ساوالان می‌باشد؛ و همین موضوع باعث شده است تا این روستا به یکی از مناطقی تبدیل شود که کمتر توسط گردشگران تخریب شود و به همان صورت بکر بودن بماند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۱۴ نفر بوده‌است.

روستای ویند 800x600 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

روستای ویند

ویَند ، روستایی از روستاهای سرعین که در نزدیکی شهر اردبیل مرکز استان اردبیل در شمال غربی ایران است. این روستا در حدود بیست و یک کیلومتری جاده اردیبل به سمت تبریز قرار دارد که پس از یک کیلومتر از جاده فرعی روستا واقع شده‌است. این روستا دارای طبیعتی بسیار زیبا و آب و هوایی بسیار مطبوع است.
تقریباً تمام مردم این روستا به کار کشاورزی و باغبانی مشغول بوده و تعدادی اندک هم در کنار کشاورزی به دامپروری و گاهی زنبورداری مشغول هستند. محصول اصلی این روستا سیب زمینی، جو و گندم می‌باشد. همچنین سیب و گوجه درختی به مقدار فراوان در باغ‌های این روستا یافت می‌شود. آب مورد نیاز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از طریق سدی خاکی که سال هاست به صورت نیمه کاره استفاده می‌شود، تأمین می‌گردد.

ورگه سران 608x800 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

غذاهای محلی سرعین

آش دوغ

در کنار چشمه‌های آبگرم این شهر، آش دوغ آن نیز بسیار معروف است. بسیاری از مردم ایران در طی سال به این شهر سفر می‌کنند تا علاوه بر استفاده از چشمه‌های آب گرم این شهر و خواص آن‌ها، از آش دوغ سرعین نیز بخورند و لذت ببرند. هوای شهر سرعین معمولا سرد و خنک است و این غذا به دلیل وجود حبوبات، سیر و سبزیجات معطر با طبع گرم مناسب آب‌وهوای این شهر است.

آش دوغ 755x800 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

آش یارما (بلغور)

آش یارما یا همان آش بلغور از غذاهای محلی استان اردبیل است که به دلیل وجود بلغور در آن، غذایی بسیار مقوی و مغذی است. این غذا بیشتر در بهار و تابستان سرو می‌شود.مواد تشکیل‌دهنده آن، بلغور گندم، گوجه فرهنگی، لوبیا قرمز، سبزی آشی، آب گوشت، آبغوره، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران دم‌کرده است.
برای طبخ آش یارما، گوجه‌فرنگی پوره شده را با روغن، پیاز خردشده، نمک، فلفل و زردچوبه سرخ می‌کنیم تا آب آن کشیده شود. بلغور و لوبیای چند ساعت خیس‌شده را به همراه آب گوشت به پوره گوجه‌فرنگی سرخ‌شده اضافه می‌کنیم. بعد از چند دقیقه سبزی آشی را به همراه آبغوره به آن افزوده و می‌گذاریم مدتی بپزد. در آخر زعفران دم‌کرده را به غذا اضافه کرده و شعله زیر غذا را کم می‌کنیم تا چند دقیقه در حالت دم باشد تا غذا جا بیفتد و آماده شود. در انتها غذا را با سیرداغ و نعناع داغ سرو می‌کنیم.

یارما سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

پیچاق قیمه

پیچاق قیمه با داشتن پروتئین بالا، آهن، اسیدفولیک و ویتامین ۱۲B، غذایی مناسب ورزشکاران است. البته این غذا در اردبیل برای نذری نیز طبخ می‌شود.این غذا تشکیل شده است از: گوشت گوسفندی، خلال بادام، پیاز، تخم‌مرغ، رب گوجه‌فرنگی، زعفران دم‌کرده، نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل سابیده‌شده و آبغوره.
گوشت قیمه‌شده را با نمک، فلفل، زردچوبه و هل سابیده‌شده در پیاز خردشده و روغن می‌ریزیم و تفت می‌دهیم و بعد مقداری آب جوش در آن می‌ریزیم. بعد از کمی جوشیدن، شعله زیر قابلمه را کم می‌کنیم تا غذا به‌آرامی بپزد. بادام خلالی خیس‌خورده را در کمی کره و زعفران دم‌کرده تفت بدهید و به خورشت اضافه کنید. یک پیاز خردشده را با رب گوجه‌فرنگی تفت بدهید و با آبغوره در خورشت بریزید. در انتها به تعداد نفرات یک تخم‌مرغ در خورشت بشکنید و بریزید. پس از مدتی، خورشت شما آماده می‌شود و می‌توانید با برنج زعفرانی آن را سرو کنید.

پیچاق قیمه سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

چیغیرتما

چیغیرتما در مناطق ترک‌نشین و آذربایجان به غذاهایی مانند املت که با تخم‌مرغ مخلوط می‌شوند، گفته می‌شود. معمولاً در چیغیرتما گوشت مرغ یا بوقلمون به کار می‌رود.چیغیرتما ترکیبی است از: تخم‌مرغ، سینه مرغ یا بوقلمون نگینی‌شده، کره، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه، زعفران دم‌کرده، سبزی جعفری خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه.
سینه مرغ نگینی‌شده را با پیاز خردشده خوب سرخ کنید. گوجه خردشده را به آن اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا با شعله کم گوجه‌ها خوب له شود. حالا فلفل دلمه خرد شده را با زعفران دم‌کرده به آن بیفزایید. تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا یک‌دست شود و بر روی مواد داخل قابلمه بریزید. تخم‌مرغ‌ها را با مواد دیگر مخلوط نکنید و در قابلمه را باز گذاشته و شعله زیر قابلمه را کم کنید. پس از درست شدن چیغیرتما، روی آن جعفری خردشده را بریزید و سرو کنید.

چیغرتما سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

کاسه کباب

یکی از خوشمزه‌ترین نوع کباب‌ها کاسه کباب اردبیل است. در این نوع کباب، چند مدل کباب وجود دارد. کوبیده، چنجه، جوجه و جگر کباب‌هایی است که در کاسه کباب وجود دارد.کاسه کباب از مواد زیر تشکیل شده است: فیله گوسفندی، سینه مرغ، گوشت چرخ‌کرده، دل و جگر، قلوه، گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل سبز، فلفل دلمه، کره حیوانی، کنجد، زعفران دم‌کرده، نمک، فلفل، آبلیمو و ریحان.

کاسه کباب سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

هتل های سرعین

هتل لاله سرعین

این هتل به عنوان هتلی چهار ستاره، با ۹۷ باب اتاق و سوئیت، در سال ۱۳۷۹ به بهره‌برداری رسید. این هتل دارای چهار طبقه می‌باشد که هر سال بخش‌هایی از هتل نوسازی می‌شوند و متعلق به مجموعه هتل‌های بین المللی لاله و دارای امکانات کامل اقامتی و رفاهی است. قابل توجه میهمانان محترم، اتاق‌های هتل لاله سرعین فاقد سیستم سرمایشی می‌باشند.
آدرس:سرعین-پایین تر از میدان دانش – -نبش خیابان دارایی – -مقابل مجموعه آب درمانی سبلان
هتل لاله 1 800x601 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

هتل رویال پارک سرعین

مجموعه هتل آبدرمانی رویال پارک سرعین در نوروز سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. این هتل دارای پنج طبقه و ۲۰ واحد اقامتی است. هتل رویال پارک به عنوان اولین هتل و مجتمع آبدرمانی خاورمیانه که موفق به عضویت در اتحادیه Spawatter اروپا شده‌است، شناخته می‌شود. این هتل دارای کلینیک تخصصی آبدرمانی و ۱۳ استخر خصوصی و عمومی می‌باشد. آب گرم معدنی مجموعه آبدرمانی بین‌المللی رویال پارک از محل آبگرم گاومیش گلی منتقل شده‌است. امکانات و خدمات ویژه هتل و آبدرمانی رویال پارک، اقامتی رویایی را در خاطر مهمانان ثبت خواهد کرد. قابل توجه مهمان گرامی ورودی هتل و ورودی لابی دارای حدود ۲۰ پله می‌باشد. همچنین برخی از اتاق‌های دو تخته هتل رویال پارک فاقد سیستم سرمایشی می‌باشند.
آدرس: سرعین-خیابان دارایی – -رو به روی هتل لاله

هتل رویال پارک 1 800x534 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

هتل ارشاد

هتل چهار ستاره ارشاد سرعین در پنج طبقه و دارای ۵۶ واحد اقامتی می‌باشد. بخش‌های مختلف این هتل در سال ۱۳۹۵ بازسازی شد و در اختیار گردشگران قرار گرفت. هتل ارشاد از سال ۱۳۷۹ میزبان گردشگران بوده‌است. مجتمع هتل و آبدرمانی ارشاد(پهنلو) سرعین با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن در بخش مجموعه ورزشی و آبی، گردشگران زیادی را به اقامت در این هتل ترغیب کرده‌است. قابل توجه مهمانان گرامی، هتل ارشاد به دلیل قرارگیری در شهر سردسیر سرعین، فاقد سیستم سرمایشی در داخل اتاق‌ها می‌باشد.
آدرس:سرعین-انتهای خیابان ولیعصر – -ابتدای جاده سلامت

هتل ارشاد سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

هتل رضوان خلیج فارس

هتل چهار ستاره رضوان خلیج فارس سرعین در سال ۱۳۸۴ در زمینی به وسعت ۵۵۰۰ مترمربع بنا شد. اتاق‌های هتل در سال ۱۳۹۵ به منظور ارائه خدمات بهتر نوسازی شدند. این هتل دارای سه ساختمان است که در کنار یکدیگر واقع شده‌اند و هر ساختمان شامل چهار طبقه و یک نیم طبقه می‌باشد. هتل رضوان دارای ۸۰ واحد اقامتی است که در طبقات اول تا چهارم و نیم طبقه واقع شده‌اند. قابل توجه مهمانان گرامی واحدهای هتل رضوان خلیج فارس به دلیل شرایط آب و هوایی فاقد سیستم سرمایشی می‌باشند.
آدرس:سرعین-میدان دانش – -خیابان بعثت (فرمانداری)

هتل رضوان خلیج فارس 800x533 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

هتل بوستان

هتلچهار ستاره بوستان سرعین در محیطی آرام و دلنشین به دور از هیاهوی شهر در بهترین منطقه گردشگری شهر سرعین اردبیل در سال ۱۳۸۹ شروع به فعالیت کرد. این هتل ، در ۷ طبقه ساخته شده و ۵۶ واحد اقامتی آن در طبقات اول تا ششم پراکنده شده‌اند. هتل ۴ ستاره بوستان سرعین در سال ۱۳۹۵ بازسازی شد و با بروزرسانی امکانات، سعی در جلب نظر گردشگران این منطقه داشته‌است. لازم به ذکر است ورودی هتل دارای تعدادی پله می‌باشد.
آدرس: سرعین-معلم شرقي – -پلاك۱

%name سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

هتل پدرام

هتل چهار ستاره پدرام سرعین ، در سال ۱۳۹۳ با ۴۶ واحد اقامتی به بهره‌برداری رسید. این هتل دارای ۸ طبقه مثبت و ۳ طبقه منفی می‌باشد که واحدهای اقامتی در هفت طبقه جای گرفته‌اند. اتاق‌های هتل ۴ ستاره پدرام سرعین مطابق با استانداردهای هتلداری عایق‌بندی شده و دیوارهای دو جداره آن، مانع سلب آسایش مهمانان گرامی خواهد شد.
هتل پدرام سرعین در مرکز شهر(خیابان دارایی) واقع است. سرعین ازجمله شهرهای زیبای کشور است که به سبب دارا بودن مراکز آبدرمانی متعدد مشهور است.
آدرس: سرعین-خیابان دانش – -خیابان دارایی

هتل پدرام سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

سوغات سرعین

عسل طبیعی سرعین

طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد سرعین، از دیرباز این شهر را به بهشتی برای پرورش زنبور عسل تبدیل کرده است. سرتاسر این شهر مملو از مغازه‌های کوچک و بزرگی است که این عسل‌های طبیعی را به مسافران عرضه می͏‌کنند. بدون‌شک اگر فقط یک‌بار طعم عسل واقعی سرعین را در صبحانه خود تست کنید، دیگر به‌هیچ‌وجه مزه‌اش را فراموش نخواهید کرد.

عسل 800x545 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

کره و سرشیر

منطقه‌‌‌ای مملو از طبیعت بکر و زیبا بدون‌شک مردم را به دامپروری ترغیب می‌‌‌کند. اگر می‌خواهید یکی از بهترین کره‌ها و سرشیرهای عمرتان را میل کنید، حتماً این دو محصول را در شهر سرعین امتحان کنید.

کره 800x533 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

حلوای سیاه سرعین

اگر می‌‌‌خواهید درد مفصل‌ها و کمرتان بهبود یابد، حتماً حلوای سیاه سرعین را امتحان کنید. قدمت صدساله این حلوا همراه با محبوبیت همیشگی‌اش برای امتحان کردن مزه شیرین و منحصربه‌فرد آن کافی است.

حلوا سیاه سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

قچکورگی

غالب خوراکی های سرعین طعمی شیرین و طبعی گرم دارند تا در خطه سردسیر سرعین و اردبیل، بدن را گرم و پرانرژی نگه دارند. یکی دیگر از این خوراکی‌ها، شیرینی قچکورگی است.قچکورگی که از پودر قند درست می‌شود، بسیار خوش‌عطر و بو بوده و نسبت به دیگر سوغات سرعین، حال و هوای محلی بیشتری دارد.همان‌طور که حلوای زنجبیل در ماه رمضان پخت بیشتری داشت، شیرینی قچکورگی هم بیشتر به‌صورت مناسبتی و در ایام عید نوروز تهیه می‌شود.اگر دنبال سوغاتی‌ای هستید که در خارج از استان اردبیل پیدا نشود و خاص این جغرافیا و اقلیم باشد، قچکورگی می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

قچورگی سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

باقلوای سرعین

باقلوا از آن شیرینی‌ها و دسرهای پرطرفداری است که اگرچه در استانبول شهرت بیشتری دارد، اما در نقاط مختلف ایران هم تهیه می‌شود. سوغاتی‌ای که به‌راحتی در هر شیرینی‌فروشی پیدا می‌شود و انتخاب مطمئن‌تر و راحت‌تری نسبت به دیگر سوغات سرعین است؛ چراکه در دسترس، پرطرف‌دار و بدون نیاز به ترفند خاصی برای تشخیص باقلوای باکیفیت است. باقلوای سرعین از شیر، مغزی‌جات، تخم‌مرغ، شکر و… تهیه شده و از بهترین مکمل‌های چای عصرگاهی است. دهانتان را با باقلوای سرعین شیرین کنید و آن را فقط برای سوغاتی بردن کنار نگذارید.

باقلوای سرعین سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

صنایع دستی سرعین

جاجیم

معروف‌ترین صنایع‌دستی سرعین جاجیم می باشد که به‌خاطر نوع بافت منحصربه‌فردش و تنوع رنگ‌هایش از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع جاجیم زیرانداز دو رویه‌ای بدون پرز است که با نخ‌های رنگین و پشمی یا پنبه‌ای بافته می‌شود. رنگ‌های غالب مورداستفاده در جاجیم سرعین، سفید و قرمز است. نقشه استفاده شده در جاجیم معمولا راه‌راه و لوزی شکل است. امروزه به دلیل علاقه‌مندی مردم به صنایع‌دستی از جاجیم به عنوان تزیئن خانه‌هایشان استفاده می‌کنند.

%name سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

گلیم

یکی دیگر از صنایع‌دستی سرعین گلیم می باشد که دارای زیبایی چشمگیر و نقش‌ونگاری خاص است و در تاریخ ایران قدمتی کهن دارد. گلیم با سطحی صاف و با پرزهایی کوتاه‌تر از پرزهای قالی، از تاروپود تشکیل شده و نخ‌های آن از پشم گوسفندان به دست می‌آیند و هرچه نخ‌ها نازک‌تر و لطیف‌تر باشند، گلیم مرغوب‌تری خواهیم داشت.گلیم کاربردهای گوناگونی دارد از خورجین اسب گرفته تا وسیله‌ای برای تزیین خانه، گلیم‌بافی از ایام دور شغل و درآمد اصلی مردم عشایر و روستانشینان بوده است.

گلیم سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

ورنی

دست‌بافته‌ای بین قالی و گلیم ، ورنی است. به این صورت که زیبایی‌اش را از قالی و سبکی‌اش را از گلیم به ارث برده و از معروف‌ترین صنایع‌دستی سرعین به شمار می‌رود. ورنی به دست زنان محلی یا همان زنان عشایر بافته می‌شود و مصداق بارزی از هنر و ظرافت آنها است.ورنی طرح‌ها و نقش‌های بسیار گوناگون و زیبایی دارد و مشهورترین آنها می‌توان به طرح‌های کاروان شتر، نقش آهو، طاووس، سگ، خروس، اسب و گرگ اشاره کرد. بافت ورنی انواع مختلفی دارد مثل پبچ بافی یکدست، پیچ بافی مرکب، پیچ بافی معکوس، پیچ بافی دو رنکی، پیچ بافی مرکب عمودی، پیچ بافی اریب. همچنین ورنی‌هایی که در بازار سرعین وجود دارند رنگ‌های جذاب و متنوعی دارند. همچون سرمه‌ای، سفید، کرم، نارنجی و آبی روشن از رنگ‌های شاد موجود ورنی هستند.

ورنی سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

نمد

قیمتی‌ترین سوغاتی سرعین نمد محسوب می‌شود. چرا که تهیه و تولید آن نسبت به سایر صنایع‌دستی دشوارتر است. نمد زیراندازی سنتی از پشم گوسفند است که بدون هیچ‌گونه بافتی به وجود می‌آید. نمدمالی یکی از سنتی‌ترین روش‌های تولید صنایع‌دستی به حساب می‌آید که می‌تواند وسایل تزئینی و البسه زیبایی را تولید کند. وسایل نمدی می‌توانند سوغاتی‌ای خاص و همچنین گران‌بها برایتان باشند.

%name سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

مسگری

یکی از صنایع‌دستی ایرانیان کهن تا به امروز مسگری به شمار می‌رود و ظروف مس از گذشته تا به حال طرف‌داران همیشگی خود را داشته ‌است. ظروف مسی علاوه بر سبکی، زیبایی و درخشندگی خاص خود از خواص مطلوبی نیز برخوردار هستند و موجب لذیذتر شدن و طعم گرفتن غذا نیز می‌شوند. مسگری این روزها در سرعین نیز رونق گرفته و در جایگاه زینتی‌ترین صنایع‌‌دستی سرعین خود را قرار داده است.

مس 800x534 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

جوراب پشمی

از صنایع‌دستی دیگر این شهر می‌توان به جوراب پشمی اشاره کرد. بافت جوراب پشمی ظرافت هنرمندان سرعینی را نشان می‌دهد. همچنین جوراب پشمی نه تنها در فصول سرد برای گرم نگه‌داشتن پا مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه در فصول گرم نیز برای جلوگیری از تعرق کم و بوی ناخوشایند پا نیز مورد توجه افراد هستند. جنس این‌گونه جوراب‌ها از تحریک‌پذیری پوست پا جلوگیری می‌کند و از پوست شما محافظت می‌کند. جوراب‌های پشمی را از پشم گوسفند و یا کرک بز تهیه می‌کنند اگر می‌خواهید عمر این جوراب‌های رنگی و خوشگل زیاد باشد هنگام شست‌وشو آنها را با آب سرد بشویید.

جوراب سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

مصنوعات چرمی‌

همان‌طور که گفتیم سرعین به دلیل قرارگرفتن در منطقه خوش آب‌وهوا، محلی مناسب برای پرورش دام است. یکی از محصولات به‌دست‌آمده از دام‌ها، چرم طبیعی است که وسایل ساخته شده از چرم اعم از کیف، کفش، کمربند و غیره از محبوب‌ترین صنایع‌دستی سرعین به شمار می‌روند.وسایل ساخته‌شده از چرم طبیعی، به دلیل شیک بودن و مرغوب بودنشان می‌توانند از با ارزش‌ترین هدیه و سوغاتی سرعین برای دوستانتان باشند.

چرم سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

رستوران های سرعین

رستوران عدل مینایی

یکی از بهترین رستوران های سرعین که توانسته عده زیادی از افراد را به خود جذب نماید، رستوران عدل مینایی می باشد و در خیابان ولیعصر شرقی قرار گرفته است. این رستوران در تمامی روز های هفته از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب آماده سرویس دهی بوده و شما می توانید در این بازه زمانی برای صرف وعده غذایی مورد نظرتان به رستوران مراجعه نمایید. رستوران عدل مینایی هم چنین در نزدیکی مراکز مهمی هم چون هتل آپارتمان سوین تک واقع شده و همین موضوع نیز به جذب بیشتر مسافر کمک شایانی کرده است.
کیفیت غذا ها با توجه به امتیازی که از کاربران دریافت کرده در سطح متوسطی بوده و مواقعی که جمعیت بیشتری روانه رستوران می شود، از کیفیت کمی کاسته شده و بهتر است با توجه به این موضوع در تعطیلات یا اوقات شلوغ سال به این مکان مراجعه نکنید. در جلوی رستوران فضای کافی برای پارک خودرو وجود دارد و شما می توانید بدون نگرانی از جای پارک، ماشین خود را در محلی مناسب بگذارید. این رستوران در حدود ۷۰ سال از تاسیس ان می گذرد و به عنوان یکی از قدیمی ترین رستوران های سرعین شناخته می شود.
آدرس: سرعین خیابان ولیعصر، روبروی بانک سپه

%name سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

رستوران فرزاد

این رستوران بین ولیعصر ۲ و شیرزاد قرار گرفته و شما می توانید برای صرف وعده غذایی مورد نظرتان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب به این مکان بروید. رستوران فرزاد در نزدیکی مراکز مهمی همانند رستوران عدل مینایی، بازار اطلس و… قرار گرفته که همین نزدیکی باعث شده تا افراد بیشتری به رستوران مراجعه کنند. کیفیت غذا های این رستوران متوسط بوده و امتیاز نسبتا خوبی از کاربران دریافت نموده است.
منوی رستوران تنوع خوبی دارد و شامل غذاهای ایرانی و فست فود می شود که در نظر داشته باشید در هنگام سفارش غذاهایتان چنجه را نیز به لیست خود بیفزایید چون خوش طعم بوده و امتیاز خوبی دریافت کرده است. سرویس دهی و رفتار پرسنل نیز در سطح خوبی قرار دارد و برخورد کارکنان با مشتریان مناسب می باشد. محیط داخلی رستوران دکور خاصی ندارد ولی تمیز بوده و توانسته افراد را راضی نگه دارد.
قیمت غذا های این مکان به نسبت رستوران های هم ترازش کمی بالاتر است و انتظار ها از کیفیت غذا ها از حالت عادی بالاتر می باشد و این موضوع کمی اذیت کننده خواهد بود. در جلوی رستوران فضای خوبی برای پارک کردن خودرو وجود دارد که افراد بدون نگرانی از جای پارک می توانند از آن استفاده نمایند.
آدرس :سرعین خیابان ولیعصر، فلکه ساری سو

 فرزاد e1680678458675 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

رستوران عیوضی

رستوران زیبای عیوضی در خیابان ولیعصر واقع شده است و امتیاز بالایی از کاربران دریافت نکرده ولی ارزش امتحان کردن را دارد. نمای بیرونی و فضای داخلی طراحی زیبایی دارد. کیفیت غذا ها در رستوران عیوضی در سطح متوسطی بوده و هم چنین سرویس دهی نیز امتیاز قابل قبولی از مشتریان دریافت نموده است. پرسنل این رستوران لاکچری سرعین آموزش دیده هستند و رفتار خوبی با مراجعین دارند.
در بین غذا های موجود در منو بهتر است کوبیده را در لیست سفارشات خود وارد کنید چرا که بسیار خوش طعم بوده و امتیاز قابل قبولی دریافت کرده است. در فضای داخلی رستوران که بسیار شیک بوده و طراحی بی نظیری دارد، می توانید آرامش را هنگام میل کردن غذا تجربه نمایید. هم چنین باید گفت که در فضای بیرون از رستوران محوطه خالی برای استفاده به عنوان پارکینگ وجود دارد و می توانید برای پارک کردن خودروی خود از آن استفاده نمایید.
رستوران عیوضی همه روزه از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۲ بامداد اماده سرویس دهی می باشد و در این بازه زمانی می توانید به رستوران یزد مراجعه نمایید. یکی از امکانات رستوران داشتن سرویس غذای بیرون بر می باشد که اگر مایل به نشستن در این مکان نبودید غذای خود را سفارش دهید. این رستوران هم چنین دارای یکی وبسایت رسمی نیز می باشد که با مراجعه به آن اطلاعات تکمیل تری را خواهید داشت.
آدرس:سرعین،ولی عصر،بلوار دانش،خ ولیعصر

رستوران عیوضی 800x450 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

رستوران شایان

رستوران معروف شایان در میدان ولیعصر واقع شده و در ارائه خدمات عالی توانسته در کیفیت زبانزد شود تا در بین مسافران نیز معروف شود. سفره خانه شایان که از دیگر رستوران های سرعین می باشد، در نزدیکی مراکز مهمی قرار گرفته و به همین دلیل نیز توانسته عده زیادی از گردشگران را به خود جذب نماید. فضای داخلی رستوران تمیز بوده و هم چنین محیط دلنشینی دارد و اکثر افرادی که به این مکان رفته اند از آن راضی هستند و امتیاز خوبی برای رستوران ثبت کرده اند.
کارکنان رستوران مودب و آموزش دیده هستند و سرویس دهی نیز در سطح خوبی قرار دارد. رستوران سفره خانه شایان در تمامی روز های هفته از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب آماده سرویس دهی بوده و افراد برای صرف وعده غذایی مورد نظرشان در این بازه زمانی می توانند اقدام نمایند. در منوی رستوران می توانید انواع غذا های سنتی و ایرانی را سفارش دهید ولی بهتر است در لیست سفارشات خود چلو برگ را نیز بیفزایید چرا که بسیار خوش طعم بوده و امتیاز خوبی از کاربران دریافت نموده است. این رستوران به دلیل داشتن بخش سفره خانه مورد نظر مسافران زیادی می باشد. در جلوی رستوران فضای کافی برای پارک کردن ماشی وجود داشته و از این بابت جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
آدرس :سرعین،تختی،بلوار دانش،خ. ولیعصر

 شایان e1680678720925 800x354 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

رستوران اترک

رستوران زیبای اترک در خیابان چالدران و در هتل اترک واقع شده و یکی از مکان هایی است که می توانید بعد از تماشای جاذبه های گردشگری سرعین به آن مراجعه نمایید. این رستوران از کاربران در کیفیت غذا امتیاز بالایی دریافت نکرده ولی محیط خوبی داشته و طراحی محیط داخلی مدرن و زیبا می باشد. از آن جا که این رستوران در هتل قرار گرفته می تواند برای مسافران بسیار کاربردی باشد چرا که هم اقامت و هم رستوران را در مجموعه خود دارا می باشد و به همین دلیل در لیست بهترین رستوران های سرعین قرار دارد.
شما نیز می توانید برای ماندن در سرعین از این مجموعه استفاده نمایید. برخورد پرسنل رستوران اترک با مراجعین خوب ببوده و مودب می باشند و هم چنین سرویس دهی نیز امتیاز خوبی دریافت نموده است. این رستوران لاکچری سرعین در تمامی روز های هفته به صورت شبانه روزی مشغول به کار بوده ولی در ایام کرونا و ماه رمضان بهتر است قبل از مراجعه از طریق شماره تماس زیر از تایم کاری آن اطمینان حاصل کنید. هم چنین برای پارک کردن خودرو نیز جای نگرانی نیست و از این بابت می توانید با خیال راحت به این رستوران بروید.
آدرس :سرعین، خیابان چالدران، مجتمع هتل آپارتمان و آب درمانی اترک

رستوران اترک سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

بهترین زمان سفر به سرعین

سرعین یک شهر کوهستانی است. این شهر در دامنه‌های سبلان قرار دارد. به همین خاطر سرعین زمستان‌های سختی را تجربه می‌کند. پس اگر قصد دارید تا در آب‌وهوای خوش از این شهر دیدن کنید، باید ۶ ماه اول سال را برای سفر خود انتخاب نمایید.در فصل بهار میزان آب چشمه‌های آب‌گرم سرعین به حداکثر میزان خود می‌رسد. تمام مراتع اطراف سرسبز می‌شود. لاله‌های سرخ و شقایق‌های زیبا سر از خاک بیرون می‌آورند. دشت‌ها پر از گل و گیاه می‌شوند. حتی بسیاری از گیاهان دارویی نیز گل می‌دهند. در این فصل جشنواره‌های متعدد گل نیز داخل سرعین برگزار می‌شود. بسیاری از گردشگران بر این باور هستند بهترین زمان سفر به سرعین فصل بهار است.

سرعین 1 800x444 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی
با این حال سفر به سرعین می‌تواند گزینه مناسبی در تعطیلات تابستان نیز باشد. در طول تابستان بسیاری از ساکنین پایتخت و شهرهای گرمسیر دیگر، برای فرار از گرما سفر به سرعین را انتخاب می‌کنند. می‌توان گفت فصل تابستان و تعطیلات نوروز، شلوغ‌ترین زمان برای سفر به سرعین محسوب می‌شود. تابستان نیز می‌توانید شاهد جشنواره‌های متعدد در سرعین باشید. در این فصل به یمن حضور گردشگران، بازارچه‌های سنتی مختلف و مراسم سنتی متعدد در سرعین برگزار می‌شود.
جالب است بدانید حتی در فصل زمستان نیز سفر به سرعین می‌تواند جذاب باشد. اگر به برف‌بازی یا ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستید، باید زمستان سرعین را نیز تجربه کنید. به یاد داشته باشید هزینه سفر به سرعین در زمستان به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند.

سرعین 800x518 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

روش های سفر به سرعین

سفر به سرعین با خودروی شخصی

برای سفر به سرعین ابتدا باید خودتان را به اردبیل برسانید. تهران تا اردبیل حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله است. پس از آنکه خودتان را به اردبیل رساندید، باید به‌سمت غرب حرکت کنید. پس از حدود ۲۸ کیلومتر به سرعین خواهید رسید. به یاد داشته باشید از زنجان به بعد، مسیر جاده کوهستانی خواهد بود. در ۶ ماه دوم سال، اماکن یخبندان در جاده وجود دارد. پس احتیاط کنید و تجهیزات لازم را همراه ببرید. همچنین اگر تجربه رانندگی در جاده‌های کوهستانی را ندارید، بهتر است روش دیگری را برای سفر خود انتخاب کنید. مسیر از اردبیل تا سرعین کیفیت مطلوبی ندارد و باید احتیاط کنید.

سرعین 2 800x433 سیری در سرعین ، سرزمین چشمه های بهشتی

سفر به سرعین با هواپیما

سرعین شهر نسبتاً کوچکی است. به همین خاطر فرودگاه مستقل ندارد. پس برای سفر با هواپیما باید به اردبیل بروید. فاصله اردبیل تا سرعین را نیز با روش‌های مختلف می‌توانید پشت سر بگذارید. فرودگاه اردبیل در فاصله ۴۷ کیلومتری از سرعین قرار دارد.
شما می‌توانید از همان فرودگاه یک تاکسی دربست بگیرید و به سرعین بروید. همچنین می‌توانید از فرودگاه با اتوبوس به مرکز شهر رفته و از آنجا با تاکسی‌های متعدد یا مینی‌بوس‌های مختلف به سرعین سفر کنید.

سفربه سرعین با اتوبوس

اتوبوس مستقیم به سرعین فقط در مبداء شهرهای تهران، مشهد و اصفهان وجود دارد. اگر از شهرهای دیگر قصد سفر به سرعین با اتوبوس را دارید، باید ابتدا خودتان را به اردبیل برسانید. از اردبیل نیز با اتوبوس یا تاکسی به سرعین سفر کنید. شهرهای تهران، مشهد و اصفهان نیز همه روزه اتوبوس‌های متعددی به سرعین حرکت می‌کنند. از تهران تا سرعین با اتوبوس حدود ۱۰ ساعت راه است. پس بهتر است حتماً از اتوبوس‌های VIP با امکانات کامل استفاده کنید.

بهترین زمان رفتن به سرعین چه موقع است ؟

از فروردین و یا اردیبهشت تا مهرماه بهترین زمان سفر به سرعین است.

بهترین جاهای دیدنی سرعین کجا هستند ؟

مجتمع های آبگرم و آبدرمانی ، میدان گاومیش گلی، ویلادره

پیست اسکی آلوارس کجاست ؟

پیست اسکی آلوارس در جنوب قله سبلان در نزدیکی سرعین قرار دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن نظافت تکله

    باسلام از دره علی درویش روستای اسب مرز هم دیدن کنید عالی هستش

    ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • میلاد عبیدی

    به عنوان یه مازندرانی میتونم بگم سرعین یکی از بهترین و زیباترین شهرهای ایران و جهان مردم خونگرم مهمان نواز و دوست داشتنی داره همیشه از مسافرت به این شهر لذت بردم

    ۱۹ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سجاد ناموران

    باسلام خدمت شما عزیزان
    شما چرا شهر زیبای ایردموسی رو
    در ۷میلومتری شهرسرعین هستش معرفی نکردید
    ممنون از شما

    ۱۸ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد