جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی ایلام در پاییز

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آبان ۱۴۰۲

در این مطلب می خواهیم جاهای دیدنی ایلام در پاییز  را به شما معرفی کنیم. همانطور که می دانید ایلام ,یکی از استان های پر جاذبه ی ایران که هم از نظر جاذبه های طبیعی و هم از نظر جاذبه های تاریخی بسیار غنی است، می باشد . این استان که در ۷۱۰ کیلومتری تهران واقع شده است. به تازگی به عنوان یکی از قطب های دیدنی و پر جاذبه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. چرا که در این استان، گردشگران می توانند هم به کوه و هم به طبیعت بروند و در کنار بازدید از جاذبه های طبیعی همچون دریاچه ی دوقلو، از جاذبه های تاریخی استان نیز بازدید کنند، در واقع با یک تیر دو نشان زده اند!

 تنگه رازیانه ایلام

یکی از جاهای دیدنی ایلام در پاییز ، تنگه رازیانه است که در دامنه ی ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته است. این تنگه ی زیبا از کنار جاده ایلام – دره شهر امتداد پیدا کرده و محلی برای تفریح و بازدید گردشگران نیز می باشد. این تنگه در طی سالهای گذشته در فهرست آثار طبیعی ملی کشور نیز ثبت شده است. تنگه ی رازیانه علاوه بر این که برای گردشگران بسیار جذاب است، دارای شرایط تحقیق برای علومی همچون : مطالعه ی پژوهشگران علوم زمینی، محیط زیست، هیدرولوژی می باشد.

تنگه رازیانه جاهای دیدنی ایلام در پاییز

برای آشنایی بیشتر با شهر ایلام پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در ایلام را نیز مطالعه بفرمایید.

گل گل (سنگ نوشته ی آشوری)

از آثار قدیمی و تاریخی ایلام، گل گل است که در کنار روستایی به همین نام در ۲۵ کیلومتری ایلام قرار گرفته است. سنگ نوشته ی گل گل ملک شاهی در دیواره ی کوه جای گرفته است و متعلق به دوران آشوریان است، که ۳ هزار سال قدمت دارد. بر روی این سنگ نبشته، نقشی از ‌ پیکره ی‌ یک‌ سرباز آشوری با کلاه‌ خود و ماه‌ وستاره‌ در بالای سر آن‌ در حالی که‌ تیری در دستش قرار‌ دارد، وجود دارد. در قسمت‌ پایینی این‌ سنگ‌ نبشته چندین جمله‌ با خطط‌ میخی نوشته شده است.

گل گل جاهای دیدنی ایلام در پاییز

گورستان چنار

گورستان باستانی چنار یکی دیگر از جاهای دیدنی ایلام در پاییز می باشد که  در ناحیه ی چنار باش ایلام قرار گرفته است. قدمتش به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. چندین گور در این ناحیه مورد بررسی قرار گرفته اند که با توجه به نتایج حاصل از بررسی آن ها کشف شده است که بنا بر رسم آن دوران، مردگان را داخل خمره های کوچک و بزرگ دفن می کرده اند. داخل خمره ها، اشیا و لوازم فرد فوت شده را در کنار او قرار می داده اند.

چنار جاهای دیدنی ایلام در پاییز

رودخانه ی سیمره

از تلاقی رودخانه های قره سو و گاماسیاب در مرز ایلام و لرستان ،رودخانه ی سیمره به وجود آمده است. این رود تا انتهای کرخه امتداد می یابد و ۶۵۰ کیلومتر طول دارد. از مشهورترین مکان هایی که در استان ایلام وجود دارد. رودخانه ی تاریخی سیمره است زیرا نیمی از تاریخ ایلام با نام سیمره گره خورده است. در این مکان، سد سیمره نیز وجود دارد که حدود چند ماهی است که آب گیری خودار آغاز کرده است.

رود سیمره1 جاهای دیدنی ایلام در پاییز

تالاب سیاب درپوش

تالاب سیاب درپوش در قسمت جنوب غربی در بخش ملکشاهی قرار گرفته است و مساحتی بالغ بر ۴ هکتار وارتفاعی برابر با ۲۷۴۰ متر از سطح دریا های آزاد را دارا می باشد. این تالاب دارای حداقل درجه حرارتی مشتمل بر ۱۴ درجه سانتی گراد است. همچنین متوسط میزان بارندگی سالیانه این تالاب چیزی بیش از ۶۰۰ میلی‌متر در سال است. تالاب سیاب درپوش، دارای موهبت آب همیشگی در طول سال می باشد. شکل این تالاب دایره ای است. این تالاب جز مناطق ییلاقی ایلام محسوب می شود.

تالاب سیاب درپوش1 1 جاهای دیدنی ایلام در پاییز

غار خفاش ایلام از جاهای دیدنی ایلام در پاییز

جالب است بدانید که غار خفاش که در دهلران واقع شده است، به عنوان تنها غار خفاش موجود در کشور شناخته می شود. این غار به عنوان یکی از پدیده های کمیاب طبیعی در ایران، تاکنون برای علاقمندان طبیعت گردی و جاذبه های استان ایلام زیاد شناخته شده نیست. غار خفاش ۱ کیلومتر از چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد. در این غار ۲۵۶ متری گونه های بسیاری از خفاش های بال پهن را در خود جای داده است.

غار خفاش جاهای دیدنی ایلام در پاییز

دریاچه ی دوقلو

دریاچه ی دو قلو از دو دریاچه ی سیاه گاو و آبدانان در نزدیکی شهرستان آبدانان واقع شده است. هر کدام از این دو دریاچه به دریاچه ی بالا و پایین دست تقسیم شده اند. عمق هر کدام به بیش از ۲۰ متر می رسد. این دو دریاچه توسط یک کانال ۱۰ متری به هم متصل شده اند.

دریاچه دو قلو جاهای دیدنی ایلام در پاییز

دژ میر غلام هاشمی

قلعه میر غلام هاشمی متعلق به اوایل دوره ی پهلوی ها بوده است. در شهرستان دره شهر روستای هاشم آباد قرار گرفته است. در ایلام از این دست قلعه ها فراوان است.

قلعه میرغلام هاشمی جاهای دیدنی ایلام در پاییز

پایتخت ایلامیان

دَرّه‌ شهر یا پایتخت ایلامیان در طول تاریخ بارها به علت های مختلف ویران شده و بعد مجددا بازسازی و آباد شده است. از آن جایی که این منطقه بسیار اهمیت داشته است، از جمله عواملی که این اهمیت را می رساند، ویرانیش در زمان های مختلف می توان بر اثر لشکرکشی و جنگ افروزی سپاهیان آشور و اعراب بوده است. یرخی فرضیه ها بیان می کنند که دره ‌شهری که در حال حاضر می شناسیم، در واقع محل شهر باستانی ماداکتو، پایتخت ایلامیان در دوران باستان بوده‌ است.

کبیر کوه

یکی از شاخصه هایی که سرآمد جاذبه های طبیعی استان ایلام می باشد کبیر کوه است. در این کوه گونه های مختلف جانوری و گیاهی وجود دارد که بر اهمیت این کوه بیش از پیش می افزاید. این رشته کوه معروف دارای طولی ۱۶۰ کیلومتری از شمال غربی تا جنوب شرقی ایلام است. بلند ترین ارتفاعی که در این رشته کوه قرار دارد، ورزین با ارتفاع ۳هزار و ۶۲ متر از سطح دریا است. منطقه ی کبیر کوه دارای ۲۰ هزار هکتار منطقه ی حفاظت شده ی جنگلی است.

کبیرکوه جاهای دیدنی ایلام در پاییز

طاق شیرین و فرهاد از جاهای دیدنی ایلام در پاییز

این طاق عاشقانه و ادبی که به طاق شیرین و فرهاد معروف است، مربوط به دوره ی ساسانیان است. این طاق در ایلام، شهرستان ایوان، بخش زرنه، روستای چهل زرعی و تنگ کوشک قرار گرفته است. پیکره ی این بنا را طاقی از جنس سنگ و به شکل مربع ساخته شده است. یک اتاقک کوچک زیرزمینی به طول ۳۲۰ سانتی متر و عرض ۲۹۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۲۰ سانتی متری می باشد.

طاق شیرین و فرهاد جاهای دیدنی ایلام در پاییز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    دشت ادغوان ، تخت خان ، کیلس ، بان چرمگ و نماد ایلام که غلاغیران از جاهایی ه که توصیه میکنم اگر به ایلام رفتید حتما ببینید
    برجی برساغ رو به یه میان وعده حتما امطحان کنید

    ۱۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    غار خفاش در شهرستان دهلران واقع شده و طی سفر که بهش داشتم در حین ترسناک بودن یک حس عالی به همراع داشت این همه خفاش در یک جا عالی بود.

    ۲۲ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد