رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ فروردین ۱۴۰۳

جاهای دیدنی ایلام ۱۴۰۳ ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

لینک این مطلب کپی شد!

جاهای دیدنی ایلام را در این مطلب آورده ایم و امیدواریم در سفری که به این شهر زیبا و تاریخی دارید از آنها بازدید کرده و لذت ببرید .ایلام‌ در فاصله‌ ۷۱۰ کیلومتری تهران واقع‌ شده‌ است‌. شهر ایلام‌ در میان‌ حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات ‌جنگلی استقرار یافته‌ و آب‌ و هوای معتدل‌ کوهستانی دارد. بهار آن‌ نیز جلوه‌ای زیبا و دلپذیر دارد.شهر ایلام به دیلی قرارگرفتن در منطقه کوهستانی و جنگلی طبیعتی بی نظیر و حیرت آوری دارد . ارتفاعات آن همواره سرسبز است و آب و هوای آن معتدل و بهاری است . ایلام مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد.

-جنگلی-چغاسبز-ایلام-2 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
پارک جنگلی چغاسبز ایلام ، یکی از فضاهای زیبا و دلنشین ایلام می‌باشد. شرایط طبیعی مناسبی را جهت گذران اوقات ...
-سرطاف4 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
آبشار سرطاف ایلام ، یکی از جلوه‌های زیبای طبیعت در شهرستان ایلام است .که در شرق روستای شهید کشوری و ...
 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
تالاب چکر ایلام ،درغرب شهرستان ایلام ودر منطقه بولی و در ناحیه چکر واقع شده است  مساحت آن در حدود ...
-اما5 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
آبشار اما ایلام، در نزدیکی روستای اَما در 25 کیلومتری جنوب ایلام و پشت سد ایلام واقع شده است. برای ...
-چم-آو جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
آبشار چم آو ایلام ، در دامنه کوه برآسمان و در امتداد رود چم آو در فاصله 18 کیلومتری مسیر ...
85 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
دره قلاجه در بین استان های ایلام و کرمانشاه واقع شده است. وجود جنگلهای وسیع و با ارزش بلوط ایرانی ...
13-1 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
آبشار بانویزه ایلام در تنگ بانویزه  واقع است. تنگ بانویزه در فاصله ۱۰۰ متری جنوب روستای بانویزه قرار گرفته است ...
700 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
قلعه قیران ایلام  یکی از قلعه‌های تاریخی در کشور ایران است. که در شهر ایلام بالای کوه قیران که مشرف ...
1364 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
قلعه اسماعیل خان ایلام و استحکامات آن بر فراز ارتفاعات انبار آب و مشرف به شهر ایلام ساخته شده است ...
1273 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
غار کناتاریکه ایلام ، در ارتفاعات «سیوان کوه» در فاصله ۳۵ کیلومتری مسیر ایلام - دره شهر و در نزدیکی ...
1979 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
روستای سرابکلان و سیمره ایلام روستایی کوهستانی می باشد. که به دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای جذاب و متنوع طبیعی مانند ...
-قلاقیران-ایلام-1 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
کوه قلاقیران ایلام  در 5 کیلومتری غرب شهر ایلام قرار گرفته و به لحاظ جلوۀ طبیعی در زمرۀ یکی از ...
-فلاحتی-ایلام2 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
کاخ فلاحتی ایلام به دستور غلامرضا خان ابوقداره در سال 1326 هجری قمری احداث شد . با توجه به این ...
-چگاء3 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
در 30 کیلومتری غرب شهر ایلام در بخش چوار در دامنه کوه گنو در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا ...
-چنان جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو
روستای چنان، روستایی است از توابع بخش چوار شهرستان ایلام . این روستا در دهستان ارکوازی قرار داشته و براساس ...

جالب است بدانید که ایلام بر روی بقایای تمدن ساسانی بنا نهاده شده و مردمان آن به زبان کردی صحبت می‌کنند.حسین‌ قلی خان‌ که‌ ظاهرا قدرتمندترین‌ والی پشتکوه‌ بود، در محل‌ فعلی شهر ایلام‌، خانه‌های اعیانی، اردوگاه‌ و عمارت‌ را بنا کرد که‌ عملا به‌ مرکز تابستانی والیان‌ پشتکوه‌ تبدیل‌ گردید. سال‌ها این‌ محل‌ به‌نام‌ حسین‌ آباد والی معروف‌ بود تا در زمان‌ پهلوی اول‌ در خرداد ماه‌ ۱۳۲۵ شمسی و با توجه‌ به‌ سابقه‌ تاریخی و تصویب‌ فرهنگستان‌ ایران‌ «ایلام‌« نامیده‌ شد. درست است که در یک مطلب نمی توان به تمام جاهای دیدنی ایلام اشاره کرد سعی ما این است که ۳۰ جاذبه گردشگری که از همه معروف تر هستند را معرفی کنیم . با سیری در ایران در این سفر همراه باشید .

کوه قلاقیران

مهم‌ترین و بهترین کوه ایلام را می‌توان کوه قلاقیران معرفی کرد که طبیعت زیبای آن واقعا غیرقابل وصف است. این کوه در ۳ کیلومتری شمال شهر ایلام قرار گرفته و ارتفاع آن به ۲۱۵۲ متر می‌رسد. منظره چشم‌نواز کوه قلاقیران بر هیچ کس پوشیده نیست و طبیعت بکر آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.قلاقیران لقب استواری و نماد شهر ایلام را به خود اختصاص داده و یکی از بهترین نقاط کوهستانی این شهر به شمار می‌رود. جالب است بدانید که بر اساس گفته‌ها، طرح زیبای میدان آزادی تهران از شکل ظاهری این کوه نشات گرفته است.

 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

آسیاب‌های آبی قدیمی‌

در محدوده‌ استان‌ ایلام‌، بقایای ده ها آسیاب‌ قدیمی مشهود است‌ که‌ تعدادی از آنها در حال‌حاضر نیز مورد بهره‌ برداری قرار می گیرند. اهم‌ این‌ آسیاب‌های قدیمی و تاریخی عبارتند از: آسیاب‌های قبا، کاظم‌ بگه‌ تنوره‌ خان‌، کلای، چگاوزنه‌، یوسف‌، قبادبگ‌، باوی گمار، گریان‌، خندان‌ و آسیاب‌ نادریژ در مناطق‌ ایلام‌ و بانقلان‌، آسیاب‌های موسی، حلاج‌ آباد، چم‌آب‌ در منطقه‌ چم‌ آب‌ و آسیاب‌های دیزله‌، چم‌سارد، رحمان‌، چم‌بور، ملکشاهی، میراختیار، بولی ها، کوله‌، سرنی، میمه‌، گلان‌، شیخ‌ مکان‌ و سراب‌ کلان‌ در مناطق‌ چوار و صالح‌آباد، دره‌ شهر، شیروان‌ و چرداول‌.

-‌های-آبی-قدیمی‌-ایلام جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

تنگ کافرین

یکی از مناطق مهم گردشگری و جاذبه‌های تفریحی استان ایلام که در شهرستان بدره واقع شده است، تنگ کافرین نام دارد. طبیعت بکر این تنگ بسیار حیرت‌انگیز بوده و تماشای آن واقعا لذت‌بخش است. تنگ کافرین از چندین چشمه و کوه‌های مرتفع کبیرکوه تشکیل شده و آب‌های جاری که از آن نشات می‌گیرند، وارد رودخانه سمیره می‌شوند.طول تنگ کافرین ۲ کیلومتر بوده و با سطح دریا تقریبا ۷۰۰ متر فاصله دارد. زیبایی تنگ کافرین به اندازه‌ای زیاد و دیدنی است که اگر تصویر آن را مشاهده کنید، تصور خواهید کرد که یک نقاشی بوده یا به یکی از کشورهای مدرن اروپایی مربوط است، اما این تنگ تماشایی در استان کوهستانی ایلام قرار گرفته است.از نقاط گردشگری که در اطراف این تنگ قرار دارند، می‌توان به برکه آب زمزم و زیارتگاه جابر اشاره کرد.

-کافرین جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

منطقه جنگلی ششدار

منطقه جنگلی ششدار را می‌توان یکی دیگر از مناطق گردشگری و جاهای دیدنی ایلام به حساب آورد که در ۵ کیلومتری شهر ایلام و نزدیکی کوه قلاقیران (در مسیر جاده ایلام به کرمانشاه) قرار گرفته است. منطقه جنگلی ششدار که با نام «پارک جنگلی ششدار» هم شناخته می‌شود، دارای یک طبیعت کاملا دست‌نخورده و طبیعی بوده و از منظره دیدنی و بکر برخوردار است.جالب است بدانید که نام اصلی این منطقه در حقیقت شیش دار به معنای جنگل انبوه بوده که در گذر زمان به ششدار تغییر یافته است. این پارک جنگلی یک مکان دنج و باصفا برای استراحت بوده و یکی از تفرجگاه‌های محبوب ایلام به شمار می‌رود.زیبایی ششدار در فصل بهار دوچندان شده و سرسبزی طبیعت در کنار عطر شکوفه درختان این ناحیه بسیار لذت‌بخش است، البته فصل پاییز هم به دلیل تنوع زیاد رنگ، جلوه خاصی به این منطقه جنگلی بخشیده است.

 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

تالاب زمزم

تالاب زمزم در ۷۴ کیلومتری شرق شهر ایلام واقع گردیده است. مساحت آن در حدود یک هکتار و ارتفاع آن ازسطح دریاهای آزاد ۶۷۵ متر است. آب آن به صورت چشمه و دارای آب دایمی است. پوشش گیاهی اطراف آن چشم انداز زیبایی را بوجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم نموده است.
-زمزم جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

دره ارغوان

تماشایی‌ترین و چشم‌نوازترین جاذبه گردشگری ایلام را می‌توان دره ارغوان آن به حساب آورد که در فاصله ۳ کیلومتری شمال شرق شهر ایلام قرار گرفته است. چشم برداشتن از طبیعت بکر دره ارغوان با وجود درختچه‌های خوش‌رنگ و بوی ارغوان واقعا غیرممکن است.دره ارغوان در فصل بهار به ویژه ماه اردیبهشت کاملا به رنگ صورتی درآمده و حس زیبایی را در اختیار شما قرار خواهد داد. شاید کمتر کسی باشد که ایلام را جزء الویت‌های سفر خود قرار دهد و این مسئله به عدم اطلاع ازجاهای دیدنی ایلام مربوط می‌شود، زیرا اگر افراد مطلع باشند که این استان کوهستانی از چه مناطق دیدنی و جاذبه‌های گردشگری برخوردار است، قطعا با دید وسیع‌تری به آن نگاه خواهند کرد.

-ارغوان جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

دریاچه دوقلوی سیاه گاو

تنها دریاچه دوقلوی کشور را تنها در شهرستان آبدانان استان ایلام مشاهده می‌کنید که به یک جاذبه گردشگری منحصر‌به‌فرد در سطح جهان تبدیل شده است. عبور رودخانه سیاه گاو از میان صخره و دره‌ها به دو دریاچه تبدیل شده که اولی با اختلاف اندکی در قسمت بالایی دریاچه دوم قرار گرفته است.این دو دریاچه توسط یک کانال ۱۰ متری به هم متصل شده و چیزی در حدود ۳ متر عمق دارند. عرض توسعه این دو دریاچه تقریبا ۸ متر بوده و طول آن ۷۰ متر است. قدمت این پدیده طبیعی نادر، هزاران سال بوده و تماشای آن واقعا چشم‌نواز است.دریاچه دوقلو سیاه گاو از آب زلالی برخوردار بوده و جلوه خاصی به استان ایلام بخشیده است.

-گاو جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

کبیرکوه

کبیرکوه به مجموعه کوه های بلندی است که خود قسمتی از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته می شود. این رشته از دیوارهای جنوبی دره رودخانه آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانه کرخه در دهستان الوار گرمسیری از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه می یابد. دامنه های شمال و شمال شرقی آن به دره های رودخانه سیمره، کرخه و دامنه های جنوب و جنوب غربی آن به مرز ایران و عراق منتهی می شود.

دره کنجان چم تا دره رودخانه کرخه ۱۷۵ کیلومتر و عرض آن در حد فاصل رودخانه سیمره یا کرخه تا مرز ایران و عراق بین ۴۵ تا ۸۰ کیلومتر است. این کوهستان پهنه ای به وسعت ۹۵۰۰ کیلومتر مربع را زیر پوشش قرارداده است.

این رشته کوه از شاخه های بسیاری تشکیل یافته که به سمت غرب و جنوب غربی از ارتفاع آن ها کاسته می شود و بلند ترین آنها که خط الرأس رشته مزبور را تشکیل می دهند در بخش شرقی آن واقع شده اند. بلندترین این کوه ها، قله ای به نام کبیرکوه است که ۲۷۹۰ متر ارتفاع دارد و در ۱۸ کیلومتری شرق روستای ارکواز واقع شده است. از این رشته که کوهستان وسیعی را تشکیل داده است رودخانه های فراوانی سرچشمه می گیرند. و اکثرا به خاک عراق وارد می شود و تعداد دیگری ازرودخانه ها نیز به رودخانه سیمره و کرخه می پیوندند.
برای صعود به بلندترین قله این کوه می توان از راه اتومبیل رو ایلام به دره شهر و از طریق روستای بهرام خانی و راه کولم به روستای گوران و پس از طی گردنه پینه به خط الرأس رشته مزبور دست یافت به طول ۱۲.۵ کیلومتر طی کرد تا به قله رسید.

 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

اهوران

کوه اهوران در ۸۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده است . ارتفاع این کوه ۲۱۲۰ متراست. این کوه از دره جزمان رود در غرب شروع شده و به طول ۲۴ کیلومتر رو به سوی جنوب شرقی کشیده می شود و در آن جا به کوه های کولیته و کازه تر می پیوندد.کسانی که به مناطق کوهستانی و کوه علاقه دارند و از وقت گذراندن در این نواحی لذت می‌برند، حتما از کوه اهوران که یکی از شناخته‌شده‌ترین کوه‌های ایلام محسوب می‌شود، دیدن کنید.

 جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

چمن‌گیر

کوه چمن‌گیر درناحیه شیروان و در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده است. ارتفاع کوه چمن گیر ۲۵۷۸ متراست. این کوه سرچشمه رودخانه های گراب و چرداول می باشد. این کوه از جنوب شرقی به کوه سیوان و از شمال غربی به کوه قلارنگ متصل می شود و جزو رشته کبیرکوه از کوهستان زاگرس بشمار می آید.

-گیر جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

پشت قلعه آبدانان

در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان آبدانان و در میان روستا پشت قلعه، بر بلندی تپه ای منفرد که رودخانه جاری آبدانان از پای آن می گذرد، آثار بنای قلعه ای به چشم می خورد. مصالح به کار رفته در قلعه قلوه سنگ،گچ و ساروج می باشد. قلعه مذکور دارای بخش های متعددی از جمله باروی قلعه، برجک های دیده بانی و نگهبانی، ورودی قلعه اماکن مسکونی و شاهنشین، تونل و پلکان متعلقه بوده است. با عنایت به شیوه معماری، ساختار، نحوه استفاده از مصالح، اجرای طاقها، مطالعه و بررسی سفالهای سطحی منطقه و مقایسه بادگیر اماکن تاریخی حفاری شده، این اثر فرهنگی-تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است. بنای قلعه روستا پشت قلعه تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است که در سال ۱۳۸۰ به جهت اهمیت آن و انجام مطالعات باستان‌شناسی و حفاظت و مرمت آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

-قلعه-آبدانان جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

آتشکده سیاهگل ایوان

بنای آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای سرتنگ و در مسیر رودخانه خروشان کنگیر ایوان قرار دارد.این بنا یکی از سالم ترین آتشکده های دوران قبل از اسلام در استان می باشد.این بنا روی چهار پایه ساخته شده و دارای گنبدی یک جداره می باشد.

-سیاهکل جاهای دیدنی ایلام 1403 ⛺️ از تنگ کافرین تا آبشار چم آو

 

شیرینی های محلی ایلام چیست ؟

از میان شیرینی های خوشمزه ایلام می توان به بژی برساق ،حلوای بگل ، کله کنجی ،نان ساجی ، نان پپگ ، بنه ، شله کینه و… اشاره کرد.

صنایع دستی ایلام چیست ؟

از میان صنایع دستی ایلام می توان گلیم برجسته ، چیغ بافی ، گیوه ایلام و… اشاره کرد.

معروف ترین رستورانهای ایلام کدامند؟

رستورانهای اسپایسی ، پدیده ، قبایل ،گیلانه ، برکه ، پدر خوب ،تخت جمشید ، بلوط و…

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    بهار ايلام بهار بهشت
    بهترين فصل بازديد و سياحت ايلام در فصل بهار است
    دشتهاي سبز و پرگل با درختان تازه سبز شده بلوط و ونشك دركنار آسمان آبي و نسيمي خنك كه صورت را مينوازد تمام كرختي زمستان را از وجود ميزدايد
    خنده سرتاسر شكوفه هاي بهاري را گلباران ميكند
    امسال ايلام چشمبراه شماست

    ۱۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    متاسفانه خیلی از مواردی که اسم بردید در تخریب بالای ۷۰ درصد هستن یا در حال از بین رفتن . اما این فصل ایلام برای کوهنوردی عالیه

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *