رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ شهریور ۱۴۰۱

روستاهای عجب‌شیر ( معرفی ۴۱ روستای عجب‌شیر )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای عجب‌شیر را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان عجب‌شیر آشنا و سپس به معرفی ۴۱ روستای عجب‌شیر می پردازیم .شهرستان عجب‌شیر در ۸۵ کیلومتری مرکز استان آذربایجان شرقی (تبریز) و در کنار دریاچه ارومیه قرار دارد. مرکز این شهرستان، شهر عجب‌شیر می‌باشد. جمعیت این شهرستان بر اساس آمار جمعیت که در ۱۳۹۰ جمع‌آوری شده، ۶۶٫۷۴۶ نفر می‌باشد.زبان مردمان این شهر ترکی آذربایجانی است و اقلیت (اغلب در بخش شیشوان) و ترکهای علوی (اغلب در روستای گل تپه) نیز در این شهرستان زندگی می‌کنند.

-عجب‌شیر2-800x389 روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )
شهرستان عجب شیر در جنوب غربی استان قرار گرفته وبا توجه به داده‌های باستان‌شناسی و با در نظرگرفتن این نکته که اکثر تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در کنار رودخانه‌ها وآب بوجود آمده‌اند این شهرستان هم از این قاعده استثنا نیست و رودخانه قلعه چای هم در واقع شاهرگ حیاتی این شهرستان از هزاره‌های قبل از میلاد تا حال بوده‌است و وجود غارها و پناهگاه‌های صخره ای دال بر زندگی انسان غارزی در این منطقه می‌باشد که تعدادی از آنها شناسایی و به ثبت ملی رسیده‌است و بسیاری شناسایی شده وغیر ثبتی هستند.علاوه بر آن وجود تپه‌ها و محوطه‌های باستانی که بر اساس داده‌های باستان‌شناسی قدمت آنها به دوره کالکولتیک (مس وسنگ) می‌رسد تپه‌های گل تپه، سیچان تپه، تیکان تپه، و….

آنچه ما به صورت کتبی از تاریخچه شهرستان می‌توانیم به آن اشاره نماییم کتیبه اورارتویی جوان قلعه در ۸ کیلومتری مرکز شهرستان در شهر جدید جوان قلعه که فتح نامه ای مربوط به آرگیشتی اول از پادشاهان اورارتو می‌باشد که در آن کتیبه به سرزمین آرسیتا اشاره شده‌است (۷۵۳–۷۸۵)ق. م. این کتیبه هم از نظر تاریخی وهم از نظر اهمیت منطقه خبر می‌دهد و همچنین به گور دخمه قبرلی کوهل ینگجه میتوان اشاره کرد.

-عجب‌شیر7 روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )

در دوره‌های بعدی، دورهٔ تاریخی می‌توان به وجود پنج قلعه تاریخی با قدمت‌های اشکانی وساسانی تا دوره اسلامی اشاره نمود. از دوره اسلامی میتوان به وجود مساجد چوبی زیبا مثل شیرلوی عجب شیر قاضی شیشوان و حنفیه گوروان (قدیمی‌ترین مسجد چوبی جنوب استان باقدمت ایلخانی) و دیزج شیشوان (غیرثبتی) و امامزاده قاسم با قدمت سلجوقی-ایلخانی در کنار قبرستانهای دوره صفوی شیراز، زاویه، قوزلجه ودیزج حسن بیگ اشاره نمود.

اینها همه و همه گوشهای مختصر از تاریخ این شهرستان می‌باشد. عجبشیر همزمان با شهرستانهای زنجان و کرج به بخش تبدیل شده‌است و تا سال ۱۳۷۹ یکی از بخش‌های شهرستان مراغه محسوب می‌شد. از آن سال به بعد به شهرستان ارتقا یافته‌است.

-عجب‌شیر6-800x533 روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )

تقسیمات کشوری

در تقسیمات کشوری جدید ایران که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی شکل گرفت، عجب‌شیر از دهستان‌های مراغه بود. به تصویب هیئت وزیران در ۲۰ آبان ۱۳۲۶، عجب‌شیر به بخش تبدیل و دهستان دیزج‌رود تابع آن شد. در تازه‌ترین تقسیمات کشوری شهرستان عجب‌شیر دارای دو بخش به نام‌های مرکزی (شامل دهستان‌های دیزجرود غربی و خضرلو) و قلعه‌چای (شامل دهستان‌های دیزجرود شرقی و کوهستان)، دو نقطه شهری به نام‌های عجب‌شیر و جوان‌قلعه و ۴۹ آبادی می‌باشد.

بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر
دهستان خضرلو
دهستان دیزج‌رود غربی
شهر: عجب‌شیر

بخش قلعه‌چای
دهستان دیزج‌رود شرقی
دهستان کوهستان
شهر: جوان‌قلعه

موقعیت جغرافیایی

شهرستان عجب‌شیر با وسعت ۷۳۸ کیلومتر مربع (۱٫۶ درصد مساحت استان) در ۱۰۰ کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان اسکو و شهرستان آذرشهر، از سمت شرق با شهرستان مراغه، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان بناب هم‌مرز است.

-عجب‌شیر4-e1662974334482-800x468 روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )

جاهای دیدنی

بندر رحمانلو در حدود پنج کیلومتری غرب شهر عجب‌شیر یکی از مناظر زیبای این شهرستان بندر رحمانلو می‌باشد که زیبایی خاصی به این شهرستان بخشیده‌است. مسجد جامع شیرلو مربوط به دوران صفویه از دیگر آثار تاریخی این شهرستان می‌باشد. قلعه ضحاک بین دو روستای بارازلو و ینگجه از مکان‌های دیدنی شهرستان عجب‌شیر است. مسجد حنیفه گوراوان معروف به مسجد محمد حنفیه در روستای گوراوان، مسجد قاضی شیشوان، خانه ارغندی واقع در شیشوان، قلعه ضحاک یا داش‌قلعه در ۲۸ کیلومتری شرق عجب‌شیر مربوط به دوره ساسانی، امامزاده سیدابوالقاسم در فاصلة ۲ کیلومتری شمال عجب‌شیر مربوط به دوره ایلخانی از نقاط تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود و نیز روستای سرسبز و ییلاقی هرگلان واقع در دامنه کوه سهند که هم اماکن تاریخی همچون قیزقالاسی، غارهای خمره ای و قبرستان قدیمی مین آی دوزی؛ و هم از اماکن طبیعی همچون، آبشار مرتفع و همیشه جاری شوی شوی نام برد.

-عجب‌شیر5-800x447 روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )

وضعیت اقتصادی

شهرستان عجب‌شیر دارای زمین‌های حاصلخیز، پرمحصول و مستعد کشاورزی است. وجود تولیدات متنوع زراعی و باغی به ویژه سیب‌زمینی، پیاز، خربزه، سیب، گردو و بادام، وجود جمعیت دامی با ظرفیت بالا به ویژه در زمینه پرورش گاوهای دورگه، اراضی، باغات و دشت‌های وسیع باقابلیت حاصلخیزی بالا، محوریت سرمایه‌گذاری از اولویت‌های این شهرستان در بخش‌های کشاورزی، معدن و گردشگری است. این شهرستان دارای هفت معدن فعال و استخراج سه نوع ماده معدنی نمک آبی، سیلیس و گرانیت سبز می‌باشد.

آب و هوای روستاهای عجب‌شیر

این شهرستان در منطقه کوهستانی واقع شده و دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد و برفی می‌باشد. ارتفاع این شهرستان از سطح آزاد دریا ۱۴۷٫۸ متر بوده و دارای زمین‌های حاصلخیز و پرمحصول و مستعد کشاورزی می‌باشد و قسمتی از اراضی در نواحی دریاچه ارومیه در منطقه شوره‌زار و پست واقع شده‌است.

-عجب‌شیر3 روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )

روستاهای عجب‌شیر

روستای آغاجری

روستای آغاجری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۰۷ نفر بوده است.

روستای آقچه‌اوبه

روستای آقچه‌اوبه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۲۱ نفر بوده‌است.

روستای آلمالو

روستای آلمالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کوهستان بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱٬۳۸۶ نفر بوده‌است.

روستای الینجق

روستای الینجق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، برابر با ۴۲۵ نفر بوده‌است.

روستای ایستگاه پرویزبهمن

روستای ایستگاه‌پرویزبهمن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان دیزجرود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای بارازلو

روستای باراز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کوهستان بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. از بناهای تاریخی ان می‌توان به قلعه ی ضحاک اشاره کرد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۶۰ نفر بوده است.

روستای بوکت

روستای بوکت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۹۹ نفر بوده‌است.این روستا یکی از روستاهای بسیار قدیمی و تاریخی شهرستان عجبشیر محسوب می‌شود و جغرافیای این روستا نشان دهنده موقعیت حساس آن در زمان‌های قدیم می‌باشد بطوری‌که این روستا در وسط دره‌ای واقع شده که دور تا دور آن را کوهای بلند احاطه کرده‌اند و تنها راه ورودی این روستا از ورودی اولیه روستا بوده که محل الحاق یا نزدیک شدن دو کوه بوده‌است که هرگونه تردد به داخل روستا قابل کنترل بوده‌است این روستا دارای آب و هوای بسیار دلنشین و خنکی میاشد و از مناطق گردشگری شهرستان عحبشیر محسوب میگردد و از نقاط باستانی آن می‌شود به چشمه‌ای با عنوان محلی علی بلاغی یاد کرد که هرسال پذیرای مهمانان زیادی می‌باشد که با توجه به مذهبی بودن این چشمه نذری در آن پخش می‌شود.

-بوکت روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )

روستای بولالو

روستای بولالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۲۹۸ نفر بوده‌است.

روستای پسیان

روستای پسیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خضرلو بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۵۶ نفر بوده‌است.از جمله افراد مشهور این خطه می توان به کلنل محمد تقی خان پسیان به عنوان اولین خلبان ایران اشاره کرد از دیگر برجسته گیهای روستای پسیان می توان به سطح بالای علمی جوانان ای روستا اشاره کرد به طوری که نسبت به جمعیت فعلی آن هم اکنون۶ نفر دارای مدرک دکترا از دانشگاههای معتبر کشور و همچنین دانشگاههای خارجی می باشد که در این زمینه رتبه اول شهرستان عجب شیر را دارا می باشد هم چنین بر اساس آمار منتشر شده نرخ بیکاری جوانان این روستا صفر درصد بوده که ازاین لحاظ نیز رتبه اول شهرستان را به خود اختصاص داده است .

روستای تپیک‌دره

روستای تپیک‌دره یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، برابر با ۲۴۸ نفر بوده است.

روستای تجرق

روستای تجرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۲۳ نفر بوده‌ است. مردان این روستا به کارهای کشاورزی و دامی و زنان آن به فرش بافی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی و دامی مشغولند. محصولات تجرق عبارت است از: گردو، بادام، فندق، زردآلو، انگور، سیب، سیب زمینی و عسل.
گردشگری
قلعهٔ زهاک، کوه کاکوتی، درهٔ آدام اولن و روی هم رفته طبیعت سرسبز روستا در هنگام نوروز سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند. از دیگر بناهای تاریخی این منطقه می‌توان به قلعهٔ کهن دژد تجرق در همسایگی قلعه زهاک در قسمت غربی روستای ینگجه اشاره کرد. همچنین مزرعه‌های گندم در دل کوه از دیگر زیبایی‌های گردشگری این منطقه است.

روستای چنار

روستای چنار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱٬۱۷۳ نفر بوده‌است.
حادثه سیل ۱۳۹۶
پرتلفات‌ترین حادثه سیل ۱۳۹۶ شمال غرب ایران در روستای چنار اتفاق افتاد که در طی آن ۲۱ نفر از مردم روستا در غافلگیری کامل قربانی سیل شدند. جسد ۱۷ نفر از قربانیان در روزهای بعد پیدا شد. مردم و مسولان این روستا بر خلاف ادعای مسولان استان آذربایجان شرقی مبنی بر خبر رسانی برای تخلیه از بی اطلاعای خود از وقوع سیل خبر داده‌اند.

روستای چوپانکره

روستای چوپانکره یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، برابر با ۱۹۲ نفر بوده‌است.

روستای چهاربرود

روستای چهاربرود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کوهستان بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۴۳ نفر بوده‌است. این روستا درست پشت کوه های روستای تاریخی مجارشین قرار گرفته واگرچه این روستا از توابع شهرستان عجب شیر می باشد اما دادوستد اهالی این روستا بیشتر با شهر آذرشهر می باشد. این روستا در یک منطقه کوهستانی با ارتفاع زیاد قرار گرفته است . ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۲۵۰ متر می باشد.همین عوامل باعث شده هوای روستا در تابستانها بسیار معتدل و دارای زمستانی طولانی با بارش برف فراوان همراه باشد. این روستا راه روستایی بسیار خطرناک و پرپیچ خمی با شهرهای عجب شیر و آذرشهر دارا می باشد. البته فاصله ی روستا از اذرشهر ۲۵ کیلومتر و از عجبشیر ۶۰ کیلومتر میباشد.

روستای چهارطاق

روستای چهارطاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کوهستان بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای حوری

روستای حوری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱٬۰۴۱ نفر بوده‌است.

روستای خانیان

روستای خانیان (عجب‌شیر)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر در استان آذربایجان شرقی واقع شده است .این روستا در دهستان دیزجرود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۱۱۸ نفر (۲۷۲خانوار) بوده‌است.

روستای خضرلو

روستای خضرلو (عجب‌شیر)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا در دهستان خضرلو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰۵ نفر بوده‌است.

روستای دانالو

روستای دانالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت روستای دانالو بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۵۵۱ نفر بوده‌است.

روستای دیزج حسن‌بیگ

روستای دیزج حسن‌بیگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۱۵ نفر بوده‌است.

روستای رازیان

روستای رازیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خضرلو بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌ است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۹۰ نفر بوده‌است.

روستای رحمانلو

روستای رحمانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، برابر با ۳۴۵ نفر بوده‌است.

روستای زاویه

روستای زاویه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۹۹ نفر بوده است.

روستای شیراز

روستای شیز یکی از روستاهای زیبای استان آذربایجان شرقی با طبیعت زیبای است که جمعیت آن سال ۱۳۹۵ در خورشیدی، برابر با ۲٫۳۴۴ نفر بوده‌است.

روستای شیشوان

روستای شیشوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ خورشیدی، برابر با ۵۰۵۰ نفر بوده‌است. اکثر مردم روستا از راه کشاورزی و باغداری معیشت می‌کنند که انواع میوه‌‌ها و صیفی‌جات از محصولات این منطقه‌ است. یکی از مراسم ویژه این روستا گردانیدن تل‌هایی از آتش در شب عاشورا می‌باشد که محلیان آن را پولکه می‌نامند و از دیگر مراسم منحصربفرد شیشوان میتوان به پیلته آخیتماق در چهارشنبه آخر سال اشاره کرد که مشابه جشنواره فانوسهای شناور هاوایی است.
روستای شیشوان در دورهٔ قاجاریه به یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام ملک قاسم میرزا واگذار شد. اولین دوربین عکاسی توسط ملک قاسم میرزا وارد ایران شد.همچنین صفرخان قهرمانیان شیشوان بعنوان طویل الحبس ترین زندانی سیاسی ایران و نیز سیدقنبر حیدری شیشوان بعنوان پیرترین دانشجوی ایران از مشاهیر شیشوان هستند.

-800x475 روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )

روستای صومعه

روستای صومعه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۷۴ نفر بوده است.

روستای قبادلو

روستای قبادلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۳۰ نفر بوده‌است.

روستای قوزلوجه

روستای قوزلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کوهستان بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱٬۳۲۰ نفر بوده است.

روستای گل‌تپه

روستای گل‌تپه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱٬۵۴۹ نفر بوده‌است. این روستا به کشت و تولید توت فرنگی ( چیلک) در منطقه شهرت دارد.تپه ای زیبا در روستا وجود دارد که اطراف انرا منطقه مسکونی بنا شده که نام روستا از آن گرفته شده است.

روستای گنبد

روستای گنبد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۰۱ نفر بوده است.

روستای گوراوان

روستای گوراوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱٬۲۸۸ نفر بوده‌است.

روستای محمودآباد

روستای محمودآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۱۱ نفر بوده است.

روستای مهرآباد

روستای مهرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۴۲ نفر بوده‌است

روستای مهماندار

روستای مهماندار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱٬۰۹۰ نفر بوده‌است.

روستای نانسا

روستای نانسا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. زبان مردم نانسا ترکی آذربایجانی است. عمده اهالی این روستا به کشاورزی و دامپروری مشغول اند. از مهمترین محصولات کشاورزی این روستا میتوان به گندم، پیاز و سیب زمینی اشاره کرد. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۷۹۰ نفر بوده‌است

روستای نبرین

روستای نبرین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، برابر با ۸۱۱ نفر بوده‌ است. این روستا محل اتراق صفرخان قهرمانیان بوده است.

روستای ولینجق

روستای ولینجق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود شرقی بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.و این روستا در هفت کیلومتری شهرستان عجب‌شیر واقع‌ شده است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵خورشیدی، برابر با ۳۸۴ نفر بوده‌است. ولینجق برخی از آثار باستانی نظیر تپهٔ ولینجق، پل طلایی(گیزیل‌کیپی)، کتیبهٔ اورارتویی و روستای مدفون چوچری را در خود جای داده‌است.
ولینجق در اصل والین جاک در زبان پهلوی بوده است یعنی جایگاه بالینی و پهلویی. لابد آن در پهلوی تپه یا کوه یا دره قرار دارد. روستای ولینجق در مکانی واقع گشته که دارای یک تاریخ کهن میباشد و دارای چندین تپه باستانی از جمله ساخسی تپه-داش بره-تپه های دادالی بوده و باوجود قراین و شواهد بسیاری مبنی براینکه خاستگاه قوم ماد می‌باشد و سرزمین ایراناویجه می‌باشد که شواهد و قراین برای اثبات این امر نیز موجوداست و حتی در کتابهای تاریخی و بالاخص در کتاب جناب استاد بابک نیز به آن اشاره شده است و با دلایل بسیاری خاستگاه قوم ماد همان دشت ولیجق میباشد که دارای آتشکده‌ها و حتی یک مرزی که جداکننده این سرزمین می‌باشد که در زبان محلی به مادتوپراغی (سرزمین ماد)مشهور است اما این سرزمدن که روزگاری قوم باشکوه ماد را در خود جای داده بود اکنون توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت معروف گسترش فولاد سهند تخریب می‌گردد.

روستای هرگلان

روستای هرگلان یکی از روستا های استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کوهستان بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است.جمعیت این شهر بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۳۳۷۱ نفر بوده‌است.

 روستاهای عجب‌شیر ( معرفی 41 روستای عجب‌شیر )

روستای هروان

روستای هروان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۳۲۲ نفر بوده‌است.

روستای یایچی

روستای یایچی، روستایی از توابع دهستان کوهستان بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۱۱۴ نفر (۲۶۴خانوار) بوده‌است.

روستای ینگجه

روستای ینگجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کوهستان بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۵۸ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *