رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ شهریور ۱۴۰۱

روستاهای جلفا ( معرفی ۵۱ روستای جلفا )

اشتراک گذاری

روستاهای جلفا را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. ابتدا با شهرستان جلفا آشنا و سپس به معرفی ۵۱ روستای جلفا می پردازیم .شهرستان جلفا یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیهٔ شمال غربی این استان واقع شده‌است. مرکز این شهرستان شهر هادیشهر است. شهرستان جلفا پیشتر یکی از بخش‌های شهرستان مرند محسوب می‌شد که به دلیل گسترده شدن شهر در سال ۱۳۷۴ به شهرستانی مستقل تبدیل شد.

روستاهای جلفا

موقعیت جغرافیایی

شهرستان جلفا در شمال کوه کیامکی و در حاشیهٔ جنوبی رود ارس واقع است. این شهرستان از جنوب به شهرستان مرند و شهرستان ورزقان، از خاور به شهرستان کلیبر، از باختر به استان آذربایجان غربی و از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان محدود است. این شهرستان در گذشته تابع شهرستان مرند بود که بعداً با الحاق برخی روستاهای دیزمار ارسباران به مرکزیت خاروانا تحت عنوان بخش سیه رود یا دیزمار غربی به شهرستان تبدیل شد. بیشتر مکان‌های تاریخی و اماکن مذهبی و جنگلی-توریستی این شهرستان در دیزمار غربی و در روستاهای کردشت، اشتبین، نوجمهر، دوزال و … قرار دارند.قرار گرفتن شهرستان جلفا در حاشیهٔ رود ارس، قرار گرفتن این شهرستان در مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و قرار گرفتن در منطقهٔ تجاری ارس این شهرستان را به یکی از شهرستان ها با ظرفیت اقتصادی بالا تبدیل کرده است.

روستاهای جلفا

جمعیت

جمعیت شهرستان جلفا طبق آخرین آمار که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ منتشر شده‌است، ۶۱٬۳۵۸ نفر می‌باشد که از این تعداد ۵۳٬۳۵۲ نفر در بخش مرکزی و ۸٬۰۰۶ نفر در بخش سیه رود ساکن اند. هم چنین جمعیت شهر جلفا ۸٬۸۱۰ نفر، شهر هادی شهر ۳۴٬۳۴۶ نفر و شهر سیه رود ۱٬۵۴۸ نفر است. زبان بیشتر اهالی ترکی آذربایجانی بوده و با لهجهٔ محلی خود سخن می‌گویند. بیشتر مردم پیرو شیعه ۱۲ امامی هستند.شغل بیشتر ساکنین این شهر کشاورزی و دامداری است. البته به‌دلیل مرکزیت و اداری بودن جلفا و وجود ادارات مختلف دولتی و خصوصی در آن، عده‌ای نیز به‌کار در این‌گونه مراکز مشغول شده‌اند و عده‌ای از مردم این شهر نیز به کار تجارت با کشور‌های همسایه مشغول هستند.

روستاهای جلفا

آثار تاریخی و دیدنی

شهرستان جلفا به دلیل داشتن آثار تاریخی و دیدنی فراوان یکی از شهرستان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی، برج دوزال، حمام کردشت، کلیسای سنت استفانوس، کلیسای ننه مریم، کاروانسرای خواجه نظر، کلیسای چوپان، آسیاب خرابه، روستای اشتبین، کلیسای مریم مقدس، امامزاده سید محمد جلفا، زیارتگاه بابا یعقوب، قلعه علی بیگ، حمام تاریخی جلفا، امامزاده سید ابراهیم و قلعه کردشت، پارک کوهستان هستند.

روستاهای جلفا

تقسیمات کشوری

بخش جلفا که از توابع شهرستان مرند بود در سی‌ام شهریور ۱۳۲۷ به تصویب هیئت وزیران با به هم پیوستن جلفا با دهستان علمدارگرگر تشکیل شد. بعد ها در سال ۱۳۷۴ از بخش به شهرستان تبدیل شد و از سیستم اداری شهرستان مرند استقلال یافت
تقسیمات کنونی شهرستان جلفا از این قرار است:
بخش مرکزی شهرستان جلفا
دهستان شجاع
دهستان ارسی
دهستان داران
شهرها: جلفا و هادی‌شهر (جلفا)

بخش سیه‌رود
دهستان دیزمار غربی
دهستان نوجه‌مهر
شهرها: سیه‌رود

روستاهای جلفا

روستاهای جلفا

روستای آغبلاغ

روستای آغبلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد

روستای احمدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان داران بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای ارسی

روستای ارسی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارسی بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷۳ نفر بوده‌است.

روستای اروج

روستای اروج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای اشتبین

روستای اشتبین مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان جلفا، کناررود خانه ارس، روستای اشبتین واقع شده‌است. روستای پلکانی اشتبین، از توابع بخش سیه‌رود و دهستان نوجه‌مهر شهرستان جلفا است و از مجموعه سه آبادی به نام‌های هراس، سیاوشان و جعفرآباد تشکیل شده‌است که پس از گذر از جلفا، روستای سیه رود، نوردوز، کردشت از سه راهی هراس به روستای اشتبین وارد می‌شوند و فاصله روستا از جاده اصلی و مرزی سیه رود-خداآفرین حدود ۷ کیلومتر می‌باشد و راه ارتباطی روستای اشتبین با اطراف، از طریق جاده ایست که از سمت مرز نوردوز و کردشت به طرف روستا می‌آید.
وجه تسمیه
برخی از کارشناسان دربارهٔ علت نام‌گذاری این روستا به اشتبین می‌گویند، این روستا از ترکیب سه روستای همجوار به نام‌های «هراس»، «جعفرآباد» و «سیاوشان» تشکیل شده و از این رو «اوشتبین» مرکب از دو کلمه «اوش» به معنی عدد سه و «تبین» به معنی طایفه در زبان تاتی تشکیل گردیده‌است و همچنین اکثریت مردم این روستا علت نامگذاری روستا را قرارگیری آن در میان سه کوه بلند می‌دانند، نام روستا از ترکیب دو کلمه «اوش» به معنی عدد سه و «بیین» به معنی میان گرفته شده‌است.
معماری روستا
روستای اشتبین که همچون نگینی سرسبز و زیبا می‌باشد، به دلیل شیب تند کوه، دارای خانه‌هایی با معماری پلکانی است به طوری که حیاط یک خانه سقف خانه‌ای دیگر می‌باشد و خانه‌های قدیمی این روستا به شیوه معماری دوره صفویه و قاجاریه ایجاد گشته‌است. نرده‌ها، سرستونهای منقش، ارسی‌ها و پنجره‌ها همه آثاری هنری هستند و تزئینات در شکل‌گیری معماری زیبای این روستا نقش بسیار مهمی دارد.
خانه سلمانزاده
خانه سلمانزاده از خانه‌های قدیمی داخل روستا می‌باشد که با توجه به کتیبه موجود در سردر بنا، قدمت این خانه به دوره صفوی و سال ۹۷۷ هجری قمری می‌رسد که به نام آخرین مالک آن سلمانزاده نامیده می‌شود و دارای ۳۰۵ مترمربع مساحت می‌باشد که چندین کتیبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی، گورستان قدیمی، کتیبه‌های مرمرین مربوط به قرن‌های نهم و دهم هجری و مقبره حکیم ابولقاسم نباتی حکایت از پیشینه تاریخی و فرهنگی این روستای تاریخی دارد.این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۶۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روستاهای جلفا

روستای اعقان

روستای اعقان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای افشار

روستای افشار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان داران بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است. روستای افشار در شهرستان جلفا با مردمانی خونگرم و آرام معروف است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر بوده‌است.

روستای الف آباد

روستای الف‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای الوان

روستای احمدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان داران بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای انیق

روستای انیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌است.

روستای ایری سفلی

روستای ایری سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار غربی بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۱۶ نفر بوده‌است.

روستای ایل‌سون

روستای ایل‌سون یکی از ایلات عمده کشور ایران استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای پهناور

روستای پهناور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر، بخش سیه‌رود، شهرستان جلفا واقع شده‌است.روستای پهناور با ۴۵ خانوار و ۲۵۰ نفر جمعیت با روستاهای نوجه مهر، نظرکندی، الف آباد، تلکری همسایه بوده و از طرف غرب مشرف به کوه استوار کامتال می‌باشد و همچنین عبور رودخانه گوی چای از قسمت شرقی روستا طبیعت سبزی به آن بخشیده‌است.از محصولات باغی روستا می‌توان به انجیر و انار و زردآلو و پسته و خرمالو اشاره نمود و همچنین از محصولات کشاورزی روستا می‌توان به برنج، لوبیا، کنجد و… اشاره کرد.
از مشکلات روستا می‌توان به نبود خانه بهداشت، نبود امکانات ورزشی مشخصاً سالن یا محل مناسب برای ورزش و سرگرمی جوانان و کودکان، مشکل در دریافت سیگنال مسابقات پخش زنده فوتبال خارجی، نبود پل ارتباطی با طرف دیگر رودخانه، مشکل اینترنت همراه و … اشاره نمود. شغل غالب اهالی این روستا دامداری و کشاورزی می‌باشد.

روستای پیربلاغ

روستای پیربلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. نام پیربلاغ از دو واژه پیر و بلاغ تشکیل شده که در زبان ترکی آذربایجانی پیر به معنای چشمه مقدس (نام چشمه‌ای همیشه جوشان در پیربلاغ) و بلاغ به معنای چشمه است. ساکنان اولیه پیربلاغ را خانواده‌های ملک‌زاده پیربلاغی، پورمحمد و… تشکیل میدهند.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌کند

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.

روستای تلکری

روستای تلکری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده‌است.

روستای حیدرآباد

روستای حیدرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌است.

روستای داران

روستای داران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان داران بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.فاصله این روستا تا بخش مرکزی شهرستان جلفا ۳۲ کیلومتر می‌باشد.این روستا از شمال به رود ارس و روستاهای افشار، مرازاد، منجن‌آباد و از سمت جنوب به اویندین، یکانات هلق، و از شرق به روستاهای الوان، کوه کمر، و از سوی غرب به دهستان ارسی در روستاهای‌ارسی، نوشیروان و قشلاق محدود می‌گردد.این روستا از سال ۱۳۵۸ دارای برق شده است و روستای کوه پایه ای هست کوه این روستا کیامکی هست.در حال حاضر مکان های دیدنی داران » توت دیبی،اولار،کیامکی و….. هست.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰۰ نفر بوده‌است.

روستای دوزال

روستای دوزال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. این روستا در کنارهٔ رود ارس و در مرز کشور ارمنستان قرار گرفته‌است. سابقاً روستای دوزال تابع دیزمار ارسباران یا خاروانا بود. این روستا اقامتگاه زمستانی بایندر بیگ حاکم دیزمار و شهر خاروانا اقامتگاه تابستانی وی به شمار می‌آید. بنای اولیه مسجد تاریخی خاروانا توسط دختران بایندر بیگ ساخته شده است. روستای دوزال امامزاده‌های متعددی مربوط به دورهٔ سلجوقیان را در خود جای داده‌است که از این میان «امامزاده شعیب» که در زیر برج دوزال قرار گرفته‌است، مهم‌ترین اثر تاریخی این روستا به‌شمار می‌رود.

روستاهای جلفا

جمعیت روستای دوزال برپایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۴۹۶ نفر بوده‌است که از این جهت یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای شهرستان جلفا محسوب می‌گردد. بر همین اساس شمار خانوارهای ساکن این روستا در این سال بالغ بر ۱۱۱ خانوار بوده‌است. همچنین شمار افراد باسواد دوزال بالغ بر ۳۲۴ نفر و شمار افراد بی‌سواد بالغ بر ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستاهای جلفا

 

روستای دوست‌آشنا

روستای دوست‌آشنا(نام قدیم : دوستاشا/Dostaša) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.

روستای زاویه

روستای زاویه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارسی بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۰نفر بوده‌است.

روستای سرکش

روستای سرکش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سیلگرد

روستای سیلگرد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر بوده‌است.

روستای سیه‌سران

روستای سیه سران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارسی بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.روستای سیه سران از شمال با روستای لیوارحان و از جنوب با روستای قشلاق همسایه می‌باشد.

روستای شاهمار

روستای شاهمار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان جلفا در محدودهٔ منطقه آزاد ارس واقع شده‌ است. این روستا در سال ۱۳۹۳ با عنوان کوی شاهمار به جلفا ملحق شد.جمعیت آن ۱۲۰۰ نفر و ۳۰۰ خانوار می باشد و هر ساله میزبان توریست‌های فراوان نیز می‌باشد.

روستای شجاع

روستای شجاع یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۳۸ نفر بوده‌است.

روستای طالب‌گلی

روستای طالب‌گلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای قره‌بلاغ

روستای قره‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.

روستای قره‌چی معدن

روستای قره‌چی معدن ( یا قره چیلر ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.در این روستا از دیرباز استخراج مس و طلا رواج داشته و چندین تونل استخراجی مس و طلا از گذشته های دور در آن وجود دارد.در فرهنگ لغت دهخدا نیز از این روستا و معادن مس آن نامبرده شده است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای قره‌درق

روستای قره‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق

روستای قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارسی بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷۴ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق ارامنه

روستای قشلاق ارامنه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق نواکی

روستای قشلاق نواکی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.

روستای قولان

روستای قولان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. روستای قولان روزگاری شهری بود که جمعیت آن بالغ بر ۱۰۰۰۰نفر می‌شد و به عنوان پایگاه نظامی و سیاسی آن زمان مطرح بوده است. اما جمعیت کنونی آن بر اساس بانک اطلاعات جامع روستایی ایران، نزدیک ۵۰۰ نفر می‌باشد. قولان در ترکی به معنی کره اسب(ماده)است ازعمده محصولات روستا میتوان به انار درجه یک انجیر توت گردو اشاره کرد

روستای کردشت

روستای کردشت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.روستای کردشت در منطقه دیزمار در منتهاعلیه شمالی ارسباران (خاروانا) در کرانه جنوبی رود ارس در همسایگی ارمنستان واقع شده‌است. به‌ تازگی، این روستا تابع شهرستان جلفا شده‌است. این روستا در تاریخ جنگ‌های ایران و روس، مرکز ستاد عباس میرزا، نائب السلطنه وقت ایران، معرفی شده‌است. در آن زمان عبور و مرور از رودخانه ارس از نزدیکی روستا انجام می‌شد و وجود حصار و برجک‌های دیده‌بانی از یک وضع فوق‌العاده و استراتژیک آن زمان حکایت می‌کند.این روستا با فاصله‌ای حدود ۳ کیلومتری از شهر مکری و در نزدیکی و گذرگاه مرزی نوردوز با کشور ارمنستان است.
موقعیت روستای کردشت
روستای کردشت جزو شهرستان جلفا و بخش سيه رودواقع شده‌است. فاصله کردشت تا ورزقان ۶۶ کیلومتر و تا اهر ۱۲۶ کیلومتر و تا جلفا ۷۰ کیلومتر است. این روستا در شرق جلفا بنا شده‌است. کردشت در درّه بسیار حاصلخیز و زیبایی در ساحل جنوبی ارس واقع است و رودخانه مرزی ارس در درّه بسیار عمیق شمال با شدت تمام از غرب به شرق منطقه جریان دارد. کوه‌های بسیار بلند و صخره‌ای سرتاسرشمال و جنوب کردشت را فرا گرفته‌است. ، تنها معبر توجه کنار ارس از این روستا می‌گذرد و استقرار این روستا به تبعیت از وضع پستی و بلندی در جهت شرقی- غربی عملی شده‌است. کوه‌های بلند صخره‌ای ساحل شمالی ارس درخاک جمهوری آذربایجان واقع است و در سمت جنوب آن در بلندی‌های کوه‌های مشرف به روستا یکی از قلعه‌های تاریخی و نظامی دوره قاجار بنا شده‌است، بعلاوه غیر از قلعه تاریخی کردشت حمام تاریخی باارزشی هم بنا شده‌است.
آثار تاریخی
قلعه کردشت
حمام کردشت

روستای کلیدداغی

روستای کلیدداغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.

روستای کمار سفلی

روستای کمار سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار غربی بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.این روستادارای مناطق گردشگری خدادادی(آبشار قاخ دیبی) و باغات بسیاری می‌باشد. این روستا از شرق با روستای کمارعلیا و از غرب با روستای ویدیق از جنوب با ارتفاعات روستای کوهکمر از شمال نیز با روستای ایری سفلی همسایه می‌باشد که روستاهای همجوار مذکور از توابع مرند و جلفامحسوب می‌شوند روستای کمار سفلی علیرغم داشتن مشکلات و محرومیت های زیاد، اعم از رفاهی و آموزشی، توانسته از اواسط دهه هشتاد جمعیت خود را حفظ نماید و امروزه حتی شاهد افزایش جمعیت و همچنین مهاجرت معکوس هستیم که بندرت شاهد چنین امری در سال های اخیر بودیم.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کمار علیا

روستای کمار علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار غربی بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.این روستا بخش عمده ای از مراتع اطراف را به خود اختصاص داده است که بخشی از این کوه ها تا شهرستان جلفا و مرند کشیده شده است،روستا به علت کم توجهی هایی که در سال های ۸۳.۸۴.۸۵ از طرف دولت شد باعث شد که بیشتر سکنه این روستا به شهر های اطراف کوچ کنند. حال در روستا حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر ساکن هستند که این تعداد در ایام محرم و عید نوروز به ۲ هزار نفر هم میرسد.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۱ نفر بوده‌است.

روستای گل‌فرج

روستای گل‌فرج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شجاع بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای لیوارجان

روستای لیوارجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارسی بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.جمعیت روستای لیوارجان طبق سرشماری ۱۳۹۵، برابر با ۱۹۰۰ نفر بوده که به عنوان پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان جلفا شناخته می‌شود.

روستای مرازاد

روستای مرازاد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان داران بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۳ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه منجان‌آباد

روستای مزرعه منجان‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان داران بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای جلفا آشنا شوید.

روستای مسن

روستای مسن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۵نفر بوده‌است.

روستای میانه کرداحمد

روستای میانه کرداحمد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای نظرکندی

روستای نظرکندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. تعداد خانوار این روستا همیشه بین عدد ۳۰ تا ۴۰ در نوسان می‌باشد و اهالی این روستا از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می‌نمایند.

روستای نمنق

روستای نمنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.پس از گذر از منطقه آزاد ارس (جلفا)، روستای سیه رود، نوردوز، کردشت و اوشتبین باید در حدود ۱۳ کیلومتری جاده خاکی از گردنه کوه‌های بلند را دنبال کنید تا به این روستای سرسبز برسید. «نمنق»، آخرین روستای حوزه استحفاظی شهرستان جلفا در امتداد رودخانه مرزی ارس است و دستیابی به محل روستا برای گردشگران و علاقه مندان به دیدار از آن، به شکلی ناخواسته با تماشای زیبایی‌های سحرآمیز ‘ارس’ که به مانند ماری در میان کوه‌های برافراشته دو سوی رودخانه می‌خزد، همراه است. بعد از طی ۱۱۰ کیلومتر از شهرستان جلفا راه پرپیچ و خم و عبور از فراز و فرود جاده حاشیه‌ای رودخانه ارس به روستایی می‌رسد که انگار همه زیبایی‌های طبیعت را یکجا در خود گردآورده است تا ‘هر که را یک بار گذر در آن افتد دیگر دل از آن کشیدن نتواند’.

روستاهای جلفا
روستای جنگلی-کوهستانی ‘نمنق’ از جلفا، جاذبه‌ها و چشم‌اندازهای فراوان دیگری نیز دارد؛ رانندگی در حاشیه رودخانه ارس و در پای رشته‌های کوه‌هایی که بعد از گذشت حدود دو سده هنوز نیز دیوارهای خرابه استحکامات نظامی عباس میرزای قاجار را دل خود به امانت نگه داشته است، نوستالژی اراده و همت ایرانی – اسلامی برای حفظ استقلال وطن در برابر ارتش تا بن دندان مسلح امپراطوری تزار در اوایل قرن نوزدهم را در ذهن عابران و گردشگران تداعی می‌کند.
این روستا در نزدیکی روستای گردشگری اشتبین واقع شده است و دارای پتانسیل‌های بالایی برای تبدیل شدن به روستای گردشگری می‌باشد.
وجه تسمیه
وجه تسمیه نام این روستای زیبای آرمیده در میان تپه‌های سرسبز و آکنده از درخت، با رطوبت بالای آن ارتباط دارد و در واقع معادل فارسی اسم روستا را می‌توان ‘مرطوب’ و ‘نمناک’ گذاشت که ریشه در هوای مه آلود و بارانی جنگل‌های ارسباران دارد. شاید به دلیل وجود جنگل‌های سرسبز زیاد این روستا و تأثیرپذیری هوای آن از این جنگل‌ها باشد که در تابستان وقتی در این روستا قدم برمی‌دارید حس رطوبت شگفت‌انگیزی از طبیعت شما را به وجد خواهد آورد.

روستاهای جلفا
معماری روستا
روستای نمنق که همچون نگینی سرسبز و زیبا و ناشناخته در دل کوه‌ها قرار گرفته است به دلیل شیب تند کوه، دارای خانه‌هایی با معماری پلکانی است به طوری که حیاط یک خانه سقف خانه‌ای دیگر می‌باشد و خانه‌های قدیمی این روستا به شیوه معماری دوره صفویه و قاجاریه ایجاد گشته است. نرده‌های زیبا، سرستونهای منقش، ارسی‌ها و پنجره‌ها همه از هنر و تمدن والای اهالی این روستا حکایت می‌کنند و تزئینات در شکل گیری معماری زیبای این روستا نقش بسیار مهمی دارد.
طبق آخرین آمار منتشر شده از سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵ (بدون احتساب خانوارهای موسسه‌ای و غیرساکن) ۳۱ خانوار در روستا ساکن و جمعیت روستا ۱۰۲ نفر گزارش شده است.یکی از افراد مشهور این روستا محمد امانی شاعرو غزل سرای ترکی می باشد.

روستاهای جلفا

روستاهای جلفا

روستاهای جلفا

روستاهای جلفا

روستاهای جلفا

روستای نوجه‌مهر

روستای نوجه‌مهر(ميجمير) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۸۵ روستای نوجه مهر دارای ۴۳۶ نفر جمعیت و۱۰۲ خانوار بوده‌است.مختصات جغرافیایی ۴۶ درجه و ۱۳ دقیقه طول شرقی و ۳۸ درجه و ۵۰ دقیقه عرض شمالی، در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر سیه‌رود واقع شده‌است.این روستا از شرق به کوه اوتای و از غرب به کوه کانتال محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا در حدود ۸۰۰ متر است و اقلیمی معتدل و خشک دارد.
روستای ميجمير یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی استان آذربایجان شرقی به‌شمار می‌آید. وجود امام‌زاده‌ای به نام امام‌زاده سید محمد آقا و یک مسجد قدیمی در روستا نشانگر قدمت و پیشینة تاریخی این روستا می‌باشد.قلمرو و حیات وحش روستا زیستگاه جانورانی همچون شغال، گرگ، روباه، خرگوش، بزکوهی، گراز و کبک می‌باشد.
موسیقی
موسیقی در این روستا جایگاه ویژه‌ای دارد. مهم‌ترین موسیقی رایج در این روستا همچون سایر روستاهای آذربایجان موسیقی عاشیقی است. عاشیقها با ساز دل‌انگیز خود انواع ترانه‌های زیبای محلی را به زبان ترکی اجرا می‌کنند که بسیار زیبا و شورانگیز است .براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۵ نفر بوده‌است.

روستای نوردوز

روستای نوردوز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که از حوالی روستای دوزال بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. این روستا در کنار رودخانه ارس در مرز ارمنستان واقع شده‌است و دارای یک بازارچه پایانه مرزی بزرگ و دارای مساحت ۸ هکتار است.پوشش گیاهی منطقه نوردوز بیشتر درختچه‌های گز همراه با سنجد رامنوس است. دیگر درختچه‌های عمده منطقه افرا و زرشک و تک‌درخت‌های داغداغان و بنه است.
پل مرزی نوردوز از شاهراه‌های اصلی واردات به ارمنستان است و بازارچه مرزی نوردوز نیز میان ایران و ارمنستان شهریور ماه سال ۱۳۷۴ گشایش یافت. سالانه حدود دو میلیون نفر از طریق این نقطه مرزی به کشور ارمنستان سفر می‌کنند. به دلیل آب و هوای بی نظیر این منطقه و نیز نزدیکی به زیارتگاه «سید محمد آقا» هر هفته روزهای پنجشنبه و جمعه، این منطقه پذیرای انبوهی از مردم این استان و استان‌های همجوار می‌باشد. از محصولات مهم این روستا می‌توان به انواع انار ترش و شیرین و انار قزوینی اشاره نمود.صادرات گاز ایران به ارمنستان از این نقطه مرزی انجام می‌گیرد.مردم نوردوز به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای نوشیروان

روستای نوشیروان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارسی بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای ودیق

روستای ودیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار غربی بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای هلق

روستای هلق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار غربی بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۳ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *