جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای سراب ( معرفی ۱۶۶ روستای سراب )

تاریخ بروزرسانی :
۲ مهر ۱۴۰۱

روستاهای سراب را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . در ابتدا با شهرستان سراب آشنا وسپس به معرفی ۱۶۶ روستای سراب می پردازیم .شهرستان سراب دومین شهرستان بزرگ استان آذربایجان شرقی است که در شرق استان قرار دارد و با شهرستان های نیر و مشگین شهر استان اردبیل همجوار است . شهر سراب مرکز این شهرستان است.مساحت شهرستان سراب ۳٬۴۵۲ کیلومتر مربع است .

روستاهای سراب 1 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

تقسیمات کشوری

در تقسیمات جدید کشوری ایران که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی شکل گرفت، سراب به عنوان بخش تعیین شد. به تصویب هیئت وزیران در سیزدهم امرداد ۱۳۲۷ بخش سراب به شهرستان تبدیل شد.در هرحال شهر سراب بزرگترین نقطه شهری شهرستان سراب می باشد.

بخش مرکزی شهرستان سراب
شهرک اسبفروشان
دهستان ابرغان
دهستان حومه
دهستان رازلیق
دهستان صائین
دهستان ملایعقوب (اردها)
شهرها : سراب

بخش مهربان
دهستان اردلان
دهستان آلان برآغوش
دهستان شربیان
دهستان عسگرآباد
شهرها: مهربان، شربیان، دوزدوزان

روستاهای سراب 4 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

جاهای دیدنی سراب

کتیبه رازلیق شهرستان سراب
مسجد جامع سراب
موزه مردم‌شناسی عشایر سراب
تیمچه حاج ملک
راسته بازار سراب
پارک و شهربازی شهید بهشتی
منطقه نمونه گردشگری ابگرم اسبفروشان

روستاهای سراب 2 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )
سنگ نبشته میخی اوراتویی رازلیق
کتیبه سنگ نبشته میخی اوراتوئی نشتبان
تپه باستانی قلعه جوق
تپه پوللو موللی
امامزاده بزرگ (سراب)
کاروانسرای سنگی شاه عباس

روستاهای سراب 3 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

موقعیت جغرافیایی

شهرستان سراب با مساحت ۳۵۶۰ کیلومترمربع سومین شهرستان بزرگ و پر وسعت استان آذربایجان شرقی پس از تبریز و میانه است.در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی واقع گردیده‌است. این شهرستان از شمال به شهرستان‌های مشکین شهر و هریس – از شرق به استان اردبیل – از جنوب به شهرستان میانه و از غرب به شهرستان بستان‌آباد محدوداست. ارتفاع این شهرستان از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می‌باشد. مساحت شهرستان سراب ۶٫۷ درصد کل مساحت استان را تشکیل می‌دهدکه از این لحاظ در ردۀ ششم قرار دارد. براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای دوبخش (مرکزی و مهربان) ۹ دهستان و ۴ نقطۀ شهری به نام‌های سراب، مهربان، شربیان و دوزدوزان می‌باشد. تعداد آبادی‌های دارای سکنۀ شهرستان ۱۲۸ می‌باشد. در حال حاضر مسافت شهر سراب تا شهر میانه، از راه جادۀ بستان آباد ۱۸۰ کیلومتر می‌باشد که در صورت احداث یا مرمت جادۀ سراب به میانه این فاصله به ۶۵ کیلومتر کاهش می‌یابد و نقش به سزایی در خارج کردن منطقۀ ارسباران از بن‌بست دارد.

کشاورزی

این شهرستان با دارا بودن زمین هموار و حاصلخیز از نظر کشاورزی مستعد است. کشت محصولات کشاورزی زیر از عمومیت بیشتری برخوردار است. گندم، سیب زمینی، سبزیجات، خیار، گوجه فرنگی و حبوبات این شهر دارای شهرت بسیاری است. همچنین باغ‌های سیب، گلابی، گردو و زردآلو شهرستان سراب از محبوبیت خاصی در استان آذربایجان شرقی و ایران برخوردار می‌باشد.

آب و هوا

شهرستان سراب به واسطهٔ قرار گرفتن مابین دو رشته کوه بزقوش در جنوب و ارتفاعات سبلان در شمال دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است که در تابستان معتدل و در زمستان‌ها دارای آب و هوای سرد است. سراب یکی از نقاط سردسیر کشور به‌شمار می‌رود. تعداد روزهای یخبندان در سراب به‌طور متوسط ۱۴۸ تا ۱۵۰ روز در سال است. مقدار بارندگی سالانه از ۲۵۰ میلی‌متر در نقاط پست تا ۴۸۰ میلی‌متر در ارتفاعات متغیر است. محدودهٔ شهرستان سراب به جز در قسمتی کوچک از منتهی‌الیه شرق خود که آبخیز اصلی رودخانهٔ آجی‌چای است، نزولات جوی جاری شده در سطح این شهرستان از طریق ۱۰ شاخهٔ اصلی به سمت آجی‌چای سرازیر و توسط آن از منطقه خارج می‌شود. مهم‌ترین رودخانه‌های جاری در منطقه عبارتند از سوین، آغمیون، پسلر، و تاجیار که از دامنه‌های سبلان نشأت گرفته و از شمال شهر به سمت جنوب جریان می‌یابند و رودخانۀ وانق‌چای که از کوه‌های بزقوش سرچشمه می‌یابد و در جنوب سراب با پیوستن به سایر رودخانه‌ها، آجی‌چای را تشکیل می‌دهد و در منطقهٔ مهربان، رودخانهٔ ارزنق به آن‌ها ملحق می‌شود. شهرستان سراب یکی از مناطق پرآب استان آذربایجان شرقی به‌شمار می‌رود و علاوه بر آب‌های سطح‌الارضی تعداد ۱۳۵ حلقه چشمه و قنات نیز در منطقه وجود دارد. به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر، تعدادی از این چشمه‌ها و قنات‌ها خشک شده‌اند. بالغ بر ۱۸۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق نیز در سطح شهرستان وجود دارد که در فصل برداشت آب (فصل زراعی) در مجموع ۱۶۸ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی در این شهرستان برای مصرف در امر کشاورزی برداشت می‌شود. به لحاظ وقوع خشکسالی در برخی نقاط، ارتفاع آب‌های زیرزمینی حتی تا ۲۰ متر کاهش یافته‌است.

روستاهای سراب روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

روستاهای سراب

روستای آبرس

روستای آبرس (آوارس) نام یکی از چشمه‌های استان آذربایجان شرقی است. همچنین نام روستایی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب و در ۱۱ کیلومتری شهر سراب واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۳۱۸ نفر ( ۷۰ خانوار) بوده‌است.

روستای آغچه‌کند

روستای آغچه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای آغمیون

روستای آغمیون یکی از روستاهای شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است. این روستا در ۱۳ کیلومتری خاور شهر سراب جای گرفته‌است. آغمیون مرکز دهستان آغمیون در بخش مرکزی شهرستان سراب است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۱٬۴۹۳ نفر (۳۹۵ خانوار) بوده‌است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱٬۸۰۰ متر است.آغمیون در دامنه جنوبی سبلان واقع شده‌است. یک رودخانه به نام سلی چای از کنار روستا میگذرد این روستا تقریباً به شکل نیم‌دایره‌ای گسترش یافته و خط قطر آن را جویباری تشکیل داده است.

 

روستای آقبلاغ بهمن

روستای آقبلاغ بهمن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای آلان

روستای آلان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۵ خورشیدی بالغ بر ۲٬۳۷۳ نفر و ۵۳۳ خانوار بوده‌است. آلان در ۱۲ کیلومتری شرق مهربان واقع شده‌است.روستای آلان مرکز دهستان آلان برآغوش است و در منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار گرفته که پیش‌تر ییلاق‌نشین پادشاهان بوده‌است. حمدالله مستوفی در کتاب نزهةالقلوب در مورد این روستا گفته‌است: «روستایی است خوش آب و هوا با مردمی سفیدچهره و اکول و دارای باغات میوهٔ فراوان است و کشت غلات نیز در آن رایج است». در طول تاریخ جمعیت مازاد آلان به شهرها و روستاهای دیگر کوچیده‌اند. واژهٔ «آلان» برگرفته از کلمهٔ ترکی «آران» به معنای منطقهٔ خوش آب و هوا است که در گذرزمان حرف «ر» به «ل» تبدیل شده‌است.

روستای آناقیز

روستای آناقیز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. موقعیت جغرافیایی ویژه این روستا، قدمت دو هزار ساله، مناظر بکر و بسیار سرسبز، مردمان با فرهنگ از جمله ویژگی‌های این روستا می‌باشد. باغات پر بار این منطقه به لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. با مهاجرت اهالی این روستا به شهرهای بزرگ در اوایل دهه پنجاه جمعیت آن رو به کاهش گذاشت اما در سال‌های اخیر با مهاجرت معکوس اهالی قدیمی روستا از جمله خانواده های کاهش سکونت به سرعت جبران شد و هم‌اکنون از این روستا می‌توان به عنوان مدرن‌ترین روستای شهر سراب نام برد. اهالی اصیل این روستا شامل چند طایفه ایرسالی، مرسالی، متقی، امیدواری، آخوندی، جوادی و غیره می‌باشند. همه اهالی اصیل دارای پسوند آناقیزی در نام خانوادگیشان می‌باشند. قدمت این روستا بر طبق آزمایش‌ها انجام شده بر استخوان‌های مکشوفه در دانشگاه تبریز به هزاره اول قبل از میلاد دلالت دارد. از جمله مناطق باستانی این روستا می‌توان به تپه گور قلعه اشاره نمود که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی به شماره ثبت ۲۳۹۳۷ درج شده‌است.اناقیز در سی کیلومتری جنوب غربی سراب واقع است که از شمال به دهستان ابرغان، از جنوب به روستاهای قوشچی و قارقا، از شرق دامنجان و احمداباد و از غرب به مرد آباد منتهی می‌شود.اناقیز در دامنه رشته کوه‌های بزقوش قرار دارد ویک منطقه کوهستانی که اب هوای ان در زمستان سرد و در تابستان معتدل می‌باشد

روستای ابرغان

روستای ابرغان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۰۱ نفر، در ۳۱۵ خانوار بوده‌است.

روستای اتمیان سفلی

روستای اتمیان سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. قلهٔ اکوز داغی یکی از مناطق دیدنی و زیبای این منطقه می‌باشد که بخاطر داشتن چشمهٔ معدنی برای علاقه‌مندان به گردشگری در این منطقه معرفی می‌گردد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای اتمیان وسطی

روستای اتمیان وسطی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای اجیرآباد

روستای اجیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد سفلی

روستای احمدآباد سفلی یکی از روستاهای تاريخى استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. بيشتر تفنگ چى ها و سرداران مشروطه خواه و همراهان ستارخان و باقر خان را اهالى روستاى احمدآباد سفلى بودند و از اين رو اين روستا محل اتراق و اردوى لشكر ستارخان در ماجراى لشكر كشى به اردبيل بوده است. از جمله سران مشروطه ساكن اين روستا گُلى بَى و فرزند اش ملك بَى كه از ملاكان اراضى اطراف اين قريه تاريخى بودند. اين روستا داراى چند رشته قنات قديمى بوده كه امروزه فقط يك رشته از اين قنات باقى مانده و به آن كهريز مى گويند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۶ نفر بوده‌است.

روستای اردلان

روستای اردلان در استان آذربایجان شرقی شهرستان سراب بخش مهربان بین روستاهای ارزنق و قیصرق واقع شده‌است. این روستا در یک منطقه نیمه کوهستانی بین رشته کوه‌های بزقوش در جنوب و قله سبلان در شمال روستا واقع شده‌است. آب هوای این روستا در زمستان سرد و در تابستان آب و هوای خنکی را دارا می‌باشد. (در تابستان به شبهای خنک این منطقه می‌توان اشاره کرد).این روستا دارای مردمانی بسیار مهربان و میهمان نواز می‌باشد. شغل مردم روستا اکثراً کشاورزی و دامپروری می‌باشد.این روستا شامل ۲۰۰خانوار می باشدوحدود۸۰۰نفر جمعیت را داراست.از مراکز دیدنی این روستا می‌توان به سد خاکی اردلان اشاره کرد که در سالهای اول انقلاب توسط جهاد سازندگی احداث گردیده‌است. آب این سد باعث رونق کشاورزی در روستاهای مجاور و باعث به وجود آمدن مناظر زیبا و سر سبز شده‌است.

روستای اردها

روستای اردها یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۷۷ نفر بوده‌است.

روستای ارزنق

روستای ارزنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.ارزنق بیش از ۴۷۰ خانواده حدود ۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

روستای اسبفروشان

روستای اسبفروشان یکی از روستاهای شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است که در حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.دین مردم این روستا مسلمان و مذهب شیعه دارند.مردم اسبفروشان به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند.اهالی این روستا بیشتر به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و با مکانیزه شدن کارها کشاورزان و دامپروران به راحتی شغل خود را مدیریت نموده و توسعه می‌دهند؛ همچنین بخاطر پتانسیل بالای این روستا از نظر زیستی و حمل و نقلی در این منطقه اقدام به تأسیس مرغداری، گاوداری، زنبورداری، پرورش ماهی، پرورش شترمرغ کرده اند، شایان ذکر است که محصولات این شهرک در منطقه بی نظیر می‌باشد.
جاذبه‌های گردشگری
این روستا با آب و هوای خنک و دلنشین در فصول بهار و تابستان دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیاریست.
منطقه نمونه گردشگری آبگرم اسبفروشان
یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی های این دهستان آبگرم درمانی است که با نام آبگرم اسبفروشان یا منطقه نمونه گردشگری آبگرم اسبفروشان شناخته می‌شود که سالانه گردشگران زیادی را به مکان سرسبز و خوش آب و هوای اسبفروشان می‌کشاند، این آبگرم در دامنهٔ رشته کوه بزقوش قرار دارد که مکان ایده‌آلی را برای سایت‌های پرواز ایجاد کرده‌است. در منطقه نمونه گردشگری آبگرم اسبفروشان امکاناتی چون مهمانپذیر، غذاخوری، آلاچیق و دو استخر مجزا آبگرم درمانی وجود دارد.
آبشار اسبفروشان
آبشار زیبایی در این روستا وجود دارد که از جاهای دیدنی این روستا به‌شمار می‌آید.این روستا مناظر بی بدیلی دارد و برای عکس برداری وطبیعت گردی بسیار مناسب است. برکه‌های دیدنی در دامنه‌های کوه بزقوش هم از شگفتی‌های این روستای با صفا محسوب می‌شود.
کول تپه (تپه خاکستری)
یکی از مناطق گردشگری و تاریخی اسبفروشان میباشد که به کول تپه معروف است. طبقه گفته های مردم این روستا زمانی کول تپه آتشکده ای زرتشتی بوده که بعد ها در اثر زمین لرزه تماما از بین رفته و در نهایت به تپه ای خاکی تبدیل شده است. تکه های شکسته از ظروف قدیمی سفالی و گنجینه های پنهان شده در دل خاک و همچنین اسکلت های پوسیده انسان این گفته ها را تایید میکند.

روستای اسبقران

روستای اسبقران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا از جنوب به روستاهای آبرس و شیرجین و از شمال به روستاهای میرکوه حاجی و سلطان مطوف است این روستا در بین روستاهای سراب به سرسبزی معروف بوده و باغ‌های گردوی این روستا در شهرستان سراب از شهرت خوبی برخوردار است.
این روستا قریب به ۷۰ خانوار را در خود جای داده است. وجمعیت آن به ۲۰۰ نفر می‌رسد. این روستا دارای چندین طایفه می‌باشد (بخشعلی، اسلامیها، زینیها، صمدیها، جفرقلی‌ها) و مهمترین طایفه آن طایفه جعفر قلیها است بخش بزرگ جمعیتی این روستا را تشکیل می‌دهند این روستا دارای دو غار قدیمی است که در زبان محلی به آن‌ها «فرهاد کوئولی» گفته می‌شود. همچنین این روستا دارای ۳ رود می‌باشد که به نام‌های درمان ارخی، خیردا ارخ، و رود تاجیار که از این روستا می‌گذرد. آسفالت، امکانات آب، برق و گاز نیز در این روستا وجود دارد.

روستای اسبگران

روستای اسبگران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا از شرق با سنزیق از سمت غرب تکلدان از شمال روستای فرکوش و طاران از جنوب با روستای هروان و جنوب شرقی روستای حسنجان از جنوب غربی روستای گنبدان مرز مشترک دارد.رودخانه آجی‌چای (تلخه رود) از جوار شمالی روستا می‌گذرد و رودخانه شیرین‌چای با فاصله چند کیلومتری از شمال روستا جریان دارد که با توجه به سدسازیهای لجام گسیخته در بالادست رودخانه و عدم تأمین حق آبه قانونی پایین دست عملاً فصلی شده‌اند و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق بیش از حد شرایط آب زراعی نا مناسبی نسبت به بقیه روستاهای اطراف دارد.
بیشتر محصول این روستا غلات (گندم و جو) و شبدر و یونجه می‌باشد. در جنوب این روستا منطقه وسیعی شوره‌زار (چول زمی) هست و در قسمت جنوب شرقی در مرز سنزیق و حسنجان چمنزار وسیعی بین تپه «دیک آرقاش» و «بابابوزی» به نام شور چمن وجود دارد که محل چرای دامهای اهالی می‌باشد؛ و کار اصلی ساکنان روستا کشاورزی و دامداری است که جزو خرده کشاورزان و دامداران محسوب می‌شوند.
اهالی این روستا دارای مذهب شیعه هستند. این روستا جزو روستاهای به شدت مهاجر فرست می‌باشد. از طریق یک جاده آسفالت به جاده اردبیل سراب وصل می‌شود که اصلی‌ترین مسیر تردد به خارج از روستا است ولی جاده‌های خاکی مستقلی به روستاهای تکلدان و جاده دهستان ملایعقوب دارد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۹ نفر بوده‌است.

روستای اسطلو

روستای اسطلو (اسطلو لجبین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان رازلیق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر (۶۲خانوار) بوده‌است.

روستای اسفستان

روستای اسفستان (سراب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.از شمال غرب به چقوش و سندان از شمالشرق به سبلان از جنوب غرب به زیرآصف و تکلدان و از جنوب شرق به سینزیق از جنوب به کوه‌های بزقوش از شمال به شهرک صنعتی از غرب به سراب و از شرق به تاران مشرف است. مردم این روستا به ترکی صحبت می‌کنند و شیعه مذهب هستند.اسفستان روستایی با قدمت زیاد (نزدیک به دوهزار سال) است. از آثار باستانی این روستا می‌توان به مقبره مغولی (قره داش) و مسجد باستانی اسفستان اشاره کرد، گفتنی است که بسیاری از مکانهای تاریخی این روستا و روستاهای اطراف به دلیل بی‌توجهی از بین رفته (برجلار، تونلهای زیر زمینی، تپه واقع در شمالشرق روستا و …). براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴۶ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

روستای اسلام آباد / گرده مهین/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان آغمیون قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۵۶ نفر بوده‌است.
موقعیت جغرافیایی
روستای کرده مهین (اسلام‌آباد) در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان سراب و در دامنة جنوبی قلة سبلان در کنار شهرک صنعتی سراب بعد از روستای سیندان واقع شده‌است. این روستا به دلیل قرارگرفتن در دامنه سبلان یک رودخانه (نهر کرده میهن) که از چشمه‌های دامنه سبلان سرچشمه می‌گیرد بهره‌مند می‌شود. وجود ۳ چشمهٔ همیشه‌جوشان در داخل روستا خود منبع آبی برای کشاورزی است.

روستای اسماعیل‌آباد

روستای اسماعیل‌آباد(یودچی/یوغورچی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شربیان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است که دارای آب وهوای بسیارمعتدل است.

روستای اسنق

روستای اسنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.اثر باستانی این روستا مسجد سنگی اسنق می باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.

روستای اشتجران

روستای اشتجران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۲ نفر بوده‌است.

روستای اله‌حق

روستای اله‌حق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.در این روستا یک استخر آبگرم رو باز وجود دارد که از خواص درمانی بسیاری برخوردار است.همچنین طبیعت اله حق بسیار زیبا و گوش نواز است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای امام‌چای

روستای امام‌چای یکی از روستاهای شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی است.روستای امام چای در ۲۸کیلومتری شرق شهر سراب و ۲۰کیلومتری غرب شهر نیر و در کنار جاده مواصلاتی اردبیل _سراب قرار دارد.روستای امام چای یکی از مناطق مه گیر منطقه صائین و آذربایجان تلقی میشود ،به همین دلیل این منطقه تابستانی بسیار مطبوع و خنکی را داراست ،به همین دلیل باب میل همه مسافران این روستا و مسافران عبوری میباشد.
مهاجرت از روستای امام چای به تهران از زمان حکومت پهلوی تا به امروز ادامه داشته است که عمده دلیل آن را میتوان درآمد کم اهالی دانست .با توجه اینکه روستای امام چای خاک بسیار مساعدی هم برای کشاورزی و هم دامداری را داراست ،اما به علت کم لطفی و بی توجهی هم مسئولین روستایی(شورای روستایی و دهیاری ) و هم مسئولین شهری ( استانداری و فرمانداری ونمایندگان شهرستان) هیچ طرحی برای بهره برداری از آب های موجود سطحی که در نیمه دوم سال روان هستند اتخاذ نگردیده است.هم چنین از وجود چاه عمیق و نیمه عمیق بی بهره مانده است.
علاوه بر موارد ذکر شده سد خاکی امام چای که طرح مطالعاتی و عملیاتی آن از دهه شصت و هفتاد شروع شده با چندین مرحله واگذاری به پیمانکاران متعدد در سایه کارشکنی ها و تنگ نظری ها راه به جایی نبرده است و عملا هیچ سود و بهره ای برای مردمان این منطقه نداشته است.
مناطق گردشگری روستای امام چای
روستای امام چای به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی طبیعتی بسیار زیبا و دل انگیز در فصل بهار و تابستان را داراست چشم انداز شمال روستا مشرف به کوه سبلان می‌باشد تصویری بسیار زیبا و خاطره انگیز را بر یاد و نگاه هر بیننده ای به جای می‌گذارد .منطقه پر آب و پر چشمه در جنوب غرب روستا نیز زیبایی های مخصوص خود را داراست ،اب گوارای چشمه های موجود و طبیعت بکر این منطقه نیز میتواند روح و چشم هر بیننده ای را نوازش دهد
محصولات تولیدی روستای امام چای
روستای امام چای به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی صائین و داشتن مراتع و زمین های کشاورزی مساعد همواره جز روستاهای پیشرو در زمینه تولید فرآورده های دامی از جمله شیر و گوشت بوده است،محصولات کشاورزی هم شامل گندم و جو ،نخود و عدس می‌باشد ،که عدس کشت شده این روستا همیشه مرغوبیت و کیفیت بالایی را برخوردار بود و زبان زد منطقه و شهرستان سراب میباشد.

امام چای 800x534 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

روستای اندراب

روستای اندراب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۰۴ نفر بوده‌است.

روستای انگیز

روستای انگیز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای اورتاکند

روستای اورتاکند (سراب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان صائین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر (۱۹ خانوار) بوده است.

روستای اوغان

روستای اوغان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۰۰ نفر بوده‌است.

روستای ایدرشان

روستای ایدرشان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای ایده‌لو

روستای ایده‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای ایرج

روستای ایرج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای ایوق

روستای ایوق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شربیان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای سراب آشنا شوید.میرزا ابراهیموف یکی از نویسندگان و سیاست مداران جمهوری آذربایجان در این روستا به دنیا آمده است
زمین لرزهٔ ایوق
زمین لرزهٔ ایوق، زمین لرزه ای به شدت ۴٫۹ ریشتری که در ساعت ۳:۴۴ بامداد ۶ شهریور ۱۳۹۶ و در عمق ۵ کیلومتری، روستای ایوق و شهر شربیان و روستاهای اطراف را لرزاند. در این زمین لرزه ۹۰٪ منازل به‌طور کامل ویران شد ولی هیچ تلفات جانی نداشت. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۴۸ نفر بوده‌است.

روستای باشکند

روستای باشکند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا آخرین روستای استان آذربایجان شرقی در مرز استان اردبیل میباشد. تعداد خانوار آن تقریباً ۳۰ خانوار بوده و به علت فاصله ۱۵ کیلومتری از راه شوسه دارای هوای بسیار تمیز و طبیعت بکر میباشد که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است مانند کوه باید گولی.

روستای بافتان

روستای بافتان این روستا شامل حدود ۲۰۰ خانوار با جمعیتی معادل ۱۲۰۰ نفر می باشد.روستائی خوش آب و هوا که اکثریت جمعیت آن به کشاورزی اشتغال دارند.در سال ۱۳۶۵ سدی به گنجایش حدود ۶ میلیون مترمکعب در این روستا احداث گردید که نقش مهمی در رونق کشاورزی در این روستا داشته است.از میان این روستا یک مسیل می گذرد که در فصل بهار در آن آب جاری شده و جلوه ویژه ای به این روستا می دهد.این مسیل توسط یک کانال انحرافی بخض اصلی آی سد بافتان را تامین میکند و پس از عبور از میان روستا به رودخانه آجی چای می ریزد .همچنین چشمه های فراوانی در اطراف روستا وجود داردکه در ماههای اردیبهشت و خرداد جلوه ای بهشت گونه به این روستا می دهد.

روستای بالستان

روستای بالستان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

بالستان 800x600 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

بالستان 1 800x600 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

روستای برآغوش

روستای برآغوش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. جمعیت این روستا حدود ۱۱۰۰ نفر است.روستای براغوش از طرف شمال به کوهستان براغوش که ادامه رشته کوه‌های قوشاداغ می‌باشد مشرف است. از طرف شرق به روستای آلان و از طرف جنوب به روستاهای قیصرق و اسنق و شاهباغی یا ائل باغی و از طرف غرب به شهر مهربان مرتبط است.وسعت روستای براغوش بر۸۰۰۰ هکتار است بجز مناطق سنگلاخی و کوهستانی ،حدود ۳۸۰۰ هکتار مساحت زیر کشت و هموار را شامل می‌شود.روستای براغوش در اوایل انقلاب جمعیتی بالغ بر ۳۲۰۰ نفر داشت. مهاجرت جمعیت جوان روستا به شهرهای بزرگ به ویژه تهران، تبریز و کرج جمعیت روستا را به حدود ۱۱۰۰ نفر کاهش داده است.
پیش از اسلام
برآغوش پیش از ورود اسلام در دامنه کوهی در نزدیکی اتمیان سفلی قرار داشت و با نام «بایرام کندی» شناخته می‌شد. زلزله شدیدی در دوران پیش از اسلام باعث از میان رفتن بخش بزرگی از جمعیت روستا شد.
دوران اسلامی
در دوران اسلامی روستا مجدداً در مکانی به فاصله ۲ کیلومتر از روستای قبلی رونق یافت. گفته می‌شود قسمتی از سپاه امام حسن (ع) در جنگی در تپه موسوم به حاج علمدار کشته شدند و یکی از سرداران سپاه در قلهٔ آن تپه و دیگری در گورستان ورودی روستا بنام گورستان [شهیدلر]به خاک سپرده شدند. این سردار علمدار یا پرچمدار سپاه بود و علم سپاه در بالین وی به خاک سپرده شد. به همین علت نام روستا ابتدا به «علم بر آغوش» و بعدها با گسترش روستا به سمت شرق به «آلان براغوش» تغییر پیدا کرد.
آثار تاریخی
آثار تاریخی این روستا شامل حاج علمدار مابین مهربان و روستای براغوش مسجد شیخ کریم مسجد هفت دختران می باشد. از آثار طبیعی و گردشگری می توان به وجود کوهستان که برکت روستا می‌باشد وجود محلهای دیدنی ئوکوز داغی، دین گئجه، دربند حسنک ، یوموری تپه و برجی درقسمت جنوب شرقی که قبلاً منطقه قلعه را احاطه کرده بود و … نامبرد.

روستای برنج‌آباد

روستای برنج‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهر شربیان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۴ نفر بوده‌است.

روستای بلاسجین

روستای بلاسجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده‌است.

روستای بهرمان

روستای بهرمان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.محصولات کشاورزی بهرمان سیب زمینی،گندم،جووغیره… کاشت می‌شود.بازار هفتگی بهرمان یکی از بازارهایی است که در پنجشنبهٔ هر هفته در بیست کیلومتری سراب ، روستای بهرمان برگزار می‌شود . اغلب فروشندگان بازار هفتگی را فروشندگانی از شهرهای آذربایجان شرقی و فروشندگانی از استان‌های همجوار همچون آذربایجان غربی ، کردستان ، اردبیل و … تشکیل می دهند. در بازار هفتگی بهرمان خرید و فروش همه نوع حیوانات اهلی ،پوشاک،خشکبار،تره بار وغیره…خرید و فروش می‌شود. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۳۸ نفر بوده‌است.

روستای بیجند

روستای بیجند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا در فاصلهٔ ۱۵ کیلومتری جنوب شهر سراب قرار دارد.بی شک طبیعت بیجند چشم نواز و روح نوازاست. دامنه‌های سرسبز بزقوش آبشار زیبای بزقوش و باغات پرمحصول بیجند هر رهگذری را به خود جذب می‌کند.روستای بیجند در حدود ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارد که عده قابل توجهی هم به پایتخت و سایر شهرها از جمله تهران کرج قم و گنبد مهاجرت کرده‌اند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۷۴ نفر بوده‌است.

روستای پرکاب

روستای پرکاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای پیرکمان

روستای پیرکمان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای تازه‌کند

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.طول جاده ی سراب-تازه کند ۱۵ کیلومتر است برای رفت ۲۱ دقیقه طول می کشد این روستا در ۱۲کیلومتری سراب است

روستای تازه‌کند (صایین)

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. معنای نام این روستا “دهات تازه” است.

روستای تکلدان

روستای تکلدان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. همه ی سکنه این روستا به زبان ترکی تلفظ میکنند. رودخانه تلخه رود که به دریاچه ارومیه میریزد از این روستا عبور میکند
البته غیر از ۶۰۳ سکنه این روستا افراد زیادی به شهر ها مهاجرت کرده اند. این روستا توسط دهیاری اداره میشود. ‌‌‌روستای تکلدان از شرق با روستای اسبگران و از غرب با روستای گنبدان همسایه است.

روستای تیرشاب

روستای تیرشاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای جلده‌باخان

روستای جلده‌باخان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. جمعیت این روستا در سال ۲۰۰۶ حدود ۷۵۰ نفر جمعیت در ۱۶۱ خانواده تعیین شد.دربارهٔ پیشینه نام «جلده باخان» اطلاعات دقیقی در دست نیست. و هرکسی بنابه برداشت خود تعبیر و تفسیر در مورد واژه جلده باخان ارائه میدهد. اما بنا به اظهار نظر یکی از قدیمی های روستا چنین بر می آید که سال ها پیش در منطقه جنگی درگرفته که خان های منطقه درمحلی که نام کنونی آن اردها است،گرد هم آمده و اردوگاهی را تشکیل داده اند،وبه واسطه آن ،نام این منطقه در گذر زمان از اردوگاه به اردها تغییر یافته است. بعد از جنگ هر کدام از خان های منطقه،قسمتی از نواحی نزدیک به اردوگاه (اردهای کنونی) را برای سکونت انتخاب کرده و آنجا را به نام خود نامیدند. روستای ما به واسطه نام خان خود بنام “جَلدَب آقا خان” نامیده شد. و این نام در گذر زمان به “جلده باخان” معروف گردید. البته،لازم به ذکر است که روستای جلده باخان از اول در جای کنونی نبوده و چندین جا را از قبیل منطقه ییلاقی “قاشقا بلاخ” ، “اورتا یورد” و “…….” در طی سالیان دور به مکان کنونی نقل مکان کرده است که علت این جابجایی بدی آب و هوا و سختی رفت و آمد به کوه و شهر بوده است. بی شک طبیعت جلده باخان چشم نواز و روح نوازاست.آب آشامیدنی معدنی و آبگرم بکر در کنار رود خانه ییرتار سویی دامنه‌های سرسبز بزقوش آبشار زیبای ییلاق سویی و باغات پرمحصول جلده باخان هر رهگذری را به خود جذب می‌کند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۳ نفر بوده‌است.

جلده باخان روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

روستای جمال‌آباد

روستای جمال‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۱ نفر بوده‌است.

روستای جهیزدان

روستای روستای جهیزدان در هفده کیلومتری جنوب سراب قرار دارد و حدود دویست خانوار جمعیت دارد.این روستا در حدود چهار کیلومتری کوه بزگوش قرار دارد. آب‌های جاری از این کوه بخشی از آب کشاورزی ده را تأمین می‌کند بقیه آب مورد نیاز کشاوزی از کاریزهای قدیمی و چاه‌های عمیق تأمین می‌شود.راه ارتباطی ده تا سراب اسفالت شده‌است.از حدود پنجاه سال پیش بیشتر اهالی به دلایل مختلف مهاجرت کرده‌اند. مثلاً تعداد خانوارهای مهاجرت کرده به تهران بیشتر از جمعیت خود روستا می‌باشد. ترکیب جمعیتی‌اش شامل [اولاد ولی](فضلی…) و [اولاد ابول] که یکی از اولاد ولی می‌باشد و چند خانوار کرد(جاندوست، الیاسی و…) و چند خانوار [دلاکلو] وچند خانوار [گلمحمدلو] و [سیدها]( حسینی، موسویان، سیدی) و چند خانوار (وجدانی)، (قلیزاده)،(رحمانی) (رضایی) و (نباتعلیزاده) می‌باشند. شغل اکثریت ساکنین کشاورزی و دامداری و باغداری و زنبورداری می‌باشد. مردم این روستا دارای فرهنگی بالا، مهمان نواز و در عین دارای شجاعتی عجیب هستند و در برابر عوامل مخل اسایش آن‌ها برخوردی قاطع دارند. به عبارتی آگاهی زیادی دارند و استفاده‌های زیادی از تکنولوژی روز اعم از دنیای دیجیتال یا ماشین آلات کشاورزی دارند. این روستا افراد متخصص و متعهد بسیاری انواع رشته‌های انسانی و پزشکی و مهندسی در خود پرورش داده که نمونه ای از آن‌ها قدرت الله وجدانی فخر می‌باشد .دانش آموزان پسر تا مقطع تحصیلی راهنمایی ودختران طی سال‌های اخیر تامقطع پیش دانشگاهی در خود روستا تحصیل می‌کنند.اخیراً (از سال ۸۴ ) مردمان شهر نشینش با مراجعه مجدد به روستا اقدام به ساخت ویلای قشلاقی برای خود کرده اند.
آثار تاریخی
زمان شروع سکونت در دقیقاً معلوم نیست ولی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از زمان نسبتاً قدیم سکونت به اشکال مختلف وجود داشته‌است.قالاداشی (سنگ قلعه) از آثار قدیمی موجود در این ده بود که دو سنگ به شکل مکعب مستطیل بودند و سر یک کوچه نصب شده بودند و سنگ نوشته زیبایی داشتند.امامزاده ای هم به نقل مردم روستا در این روستا وجود دارد.

روستای جهیزدان

روستای جهیزدان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای چرلو

روستای چرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای چله‌خانه

روستای چله‌خانه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای چوللو

روستای چوللو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای چهرق

روستای چهرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای چه‌گوش

روستای چقوش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که نزدیک به دهستان رازلیق در شهرستان سراب واقع شده‌است روستای چقوش در سال ۱۳۸۵، ۱۵۰۰ نفر جمعیت داشت. این روستا با شهرستان سراب تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد و یکی از نزدیک‌ترین روستاهای شهرستان سراب می‌باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۴۳ نفر بوده‌است.

روستای چیچکلو

روستای چیچکلو (سراب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا در دهستان ابرغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده‌است.

روستای حسنجان

روستای حسنجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۹ نفر بوده‌است.

روستای حسنجان کوه

روستای حسنجان کوه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌است.

روستای حصار

روستای حصار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر بوده‌است.

روستای حیدرآباد

روستای حیدرآبادیا دارچای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا با مشکل اصلی مسیر راه که در زمستان راه این روستا بسته میشود. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای خاتون‌آباد

روستای خاتون‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای خاکی

روستای خاکی یکی از روستاهای شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی ایران معروف به Eldrado است.خاکی در سمت غرب دشت وسیع سراب واقع شده است که به خاکی دوزی یا همان دشت خاکی معروف است. خاکی یکی از بهترین ومعروفترین روستای شهرستان سراب میباشد وزبان زد خاص وعام است مردم خاکی امروزه بیشتر به کشاورزی.دامپروری وکامیونداری روی اورده است. خاکی زادگاه شاعر سلیمان امینی است. عالم نامی چون ملاجواد امین العلماسرابی . ودیگرمشاهیرومفاخر وعلم پژوه ودکترا ومهندسین واساتید دانشگاهای معتبر . که در عرصه های علمی.فرهنگی.نظامی.سیاسی.آموزشی.پزشکی.اقتصادی به کشور خدمت میکنند .همچنین خاکی شهیدان زیادی راتقدیم کشورکرده است. خاکی قطب تولید محصولات کشاورزی به روز مدرن ومکانیزه وابیاری قطره ای .بارانی وکلاسیک است از جمله محصولات میتوان به گندم جوکلزا یونجه سیب زمینی کدو …اشاره کرد.زمینهای آبی روستای خاکی بالغ بر(۱۰۰۰)هزارهکتار و همچنین زمینهای دیم روستای خاکی حدودابیش از(۳۰۰۰سه هزارهکتار)است درکل بیش از ۴۰۰۰چهار هزار هکتار اراضی این روستا میباشد (.آب هوای اینجا سرد ومعتدل کوهستانی است و در فصل بهار بدلیل رویش یونجه زار و مرتع های گندم وکُلزا و جو بسیار بسیار دیدنی است . این روستا جمعیتی نزدیک به پانصد خانوار وبیش از هزارو پانصد نفر جمعیت دارد فاصله تا سراب ۴۵کیلومتروباتبریز ۹۰کیلومتر میباشد همسایه دیوار به دیوار از سمت شرق بادوزدوزان وارزنق ازسمت غرب باکردکندی و اشتلق از شمال بامهربان و رجل اباد از جنوب هم با سرچشمه وشربیان همسایه وهمکوشن است خاکی از نظر آبادانی وتوسعه.بیشتربه یک شهر شبیه است تا یک روستا ………………………تاریخ قبل از اسلام این روستا …………..‌..خاکی قبل اسلام بنام (شیور)shivar‌‌‌‌‌‌‌شناخته میشد شیور شهری آباد وخیلی بزرگ بود که به شکل شهری طولی که منطقه شرقی ان به دوزدوزان کنونی میرسید ومرکز ان خاکی کنونی وسمت غرب شهر به اشتلق کنونی میرسید به واسطه زلزله مهیب این شهر خراب شدو مردم آن اکثرا”جانشان راازدست دادند وما بقی اندک مردم نیز در مکان فعلی روستا اسکان پیدا نمودند ونام آن محل(خاکی) khakiنام گرفت . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۶۵ نفر بوده‌است.

روستای خضرآباد

روستای خضرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای داراب

روستای داراب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.این روستا قدمتی تاریخی داشته و قدمت آن به دوره‌ی هخامنشیان و قبل تر برمی‌گردد . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵۱ نفر بوده‌است.

روستای دامباران

روستای دانباران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. واژه دانباران از ریشه واژه دانابُران که به کسانی اطلاق می‌شده که گاوهای نر را برای پروار کردن و گوشت آوری زیاد اخته می‌کردند. دانا در زبان ترکی آذربایجانی به معنی گاوِ نرِ جوان هست. وبُران با تلفظ ترکی بوران به معنی پیچاننده است؛ و در معنای کلی یعنی پیچانیدن بیضه‌های گاو نر بعد از وازکتومی از روی پوست کیسه بیضه با وسیله ای شبیه انبردست که با لبه‌های پهن لوله‌های انتقال اسپرم را تحت فشار از روی پوست کیسه بیضه قطع می‌نموده سپس بیضه‌ها را با مهارت خاصی با پیچانیدن به داخل شکم حیوان هدایت می‌کردند بدین ترتیب گاو نر از جفت‌گیری بازمانده و شروع به چاق شدن می‌نموده‌است. گویند در قدیم اهالی آبادی‌های اطراف این روستا برای اخته کردن گاوهای نر به این مکان مراجعه می‌نمودند؛ و با پرداخت اجرت گاوهای نر را اخته می‌کردند. واژ ه دانباران طی سال‌های متمادی تغییر یافته از واژه دانا بوران بوده که با واژه‌های دمبران و دامبَران و دامباران و دَنبَران و دَنباران و دانباران که شکل امروزی آن است درآمده است.
شناخت و بررسی علل پیدایش روستا
در مورد پیدایش روستای دانباران اطلاعات قابل اطمینانی در دست نیست ولی علل پیدایش بیشتر روستاها مخصوصاً روستای دانباران در سه مورد خلاصه می‌شود:
الف)دلایل طبیعی و توپوگرافی(کوه ها-رودها و اراضی زراعی)
ب)اهداف و خواسته‌های انسانی برای مصون ماندن از حملات دشمن
ج)ملاحضات کشاورزی و اقتصادی که این مورد به تبعیت از مورد اول امکان‌پذیر خواهد بود.
از نظر تقسیمات سیاسی روستای دانباران جز دهستان ابرغان است، مرکز دهستان روستای ابر غان بوده و تعداد روستاهای این دهستان ۲۵ روستا می‌باشد .
محدوده جغرافیایی تمامی روستاها یا در موقعیت جلگه ای هستند یا کوهستانی و یا هم کوهستانی و هم جلگه ای با فاصله ای اندک از همدیگر یک واحد جغرافیایی همگون در کنار هم و با یکدیگر ارتباط دارند.
وضعیت خدماتی
از نظر خدماتی روستاهای موجود در دهستان به گونه ای هستند که نیازهای خدماتی خود را از مرکز شهرستان برآورده می سازند و تنها روستاهایی از روستای دانباران خدمات می‌گیرند که در حوزه نفوذ بلا فا صله و مستقیم این مرکز قرار دارند و عناصر خدماتی که ارتباط بین روستای دانباران با روستا ی پیرامون را بر قرار می‌کنند عبارت اند از: وجود مدارس راهنمایی (دخترانه و پسرانه)- خانه بهداشت-فروشگاه فراور ده‌های نفتی و در مقیاس بسیار کوچک تهیه مل زومات اولیه زندگی. روستاهایی که از این خدمات بهره میبرند عبارتند از:گل آباد-عباس آباد-قزلجه اکراد به‌طور کلی می‌توان گفت که این مرکز دارای حوزه نفوذ و کشش صرفا خد ماتی بوده که در زمینه‌های آموزشی –بهداشتی و تجاری به روستاهای یادشده که درحوزه نفوذ مستقیم قرار دارند سرویس ارائه می‌دهد ولی بقیه روستاها از نظر خدماتی وابسته به مرکز شهرستان می‌باشند.
راه های ارتباطی و دسترسی
وجود جاده آسفالته بهرمان-دانباران و همچنین راه‌های فرعی که روستای دانباران را با سایر روستاهای اطراف متصل می‌سازد و به علت وجود این راه‌ها می‌توان مر کزیت خاصی برای این روستا به سایر روستاهای دهستان قائل شد چون با وجود این راه‌ها میزان دسترسی به خدمات افزایش یافته و این امکان را فرا هم می آورد که روستایی که از نظر ارتباط در سطح خوبی قرار داشته باشد، بتواند مر کزیت یک منطقه را نیز بر عهده بگیرند.
دهستان ابرغان که مرکز آن روستای ابرغان می‌باشد مشتمل بر۲۵ روستای ابرغان،احمد آباد سفلی ،احمد آباد علیا، آغچه کند،اناقیز، بافتان، بالستان، بهرمان، جهیزدان ، چرلو چیچکلو، خاتون آباد، داراب، دانباران، دامنجان، دولت آباد، قارخون، قارقا، قزل گجی، قزلجه اکراد، قوشچی ، قوشه گنبد، گل آباد/منکر آباد، محسن آباد/گاودوش آباد، مرد اباد/قریقبر اساس آخرین سر شماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۷۵)،۱۸۴۸۲نفر جمعیت را در خود جای داده است که روستای ابرغان با۲۰۵۷نفر پرجمعیت‌ترین و روستای مرد آباد با۶۶نفر کم جمعیت‌ترین روستای دهستان ابرغان می‌باشند. نرخ رشد جمعیت دهستان در فاصله سال‌های ۵۵-۴۵ معادل ۱/۳در صد بین سال‌های ۶۵-۵۵دارای ۱/۱۸درصد نرخ رشد و در بین دو سر شماری ۷۵-۶۵از نرخ رشد ۰/۰۲۵ درصد بر خوردار بوده‌است.
مهاجرت و روند آن در گذشته
بررسی تحولات جمعیت دانباران نشان می‌دهد که ای روستا همواره مهاجر فرست بوده‌است. با توجه به آمار استخراج شده از خانه بهداشت روستای دانباران تعداد وارد شدگان (مهاجر پذیری) به روستای دانباران از سال ( ۱۳۷۴تا سال ۱۳۸۱) ۱۰۰نفر بوده و تعداد خارج شدگان(مهجر دهی)در این مدت ۲۹۶نفر بوده‌است که گویای تراز نامه منفی مهاجرت به میزان ۱۹۶نفر در این مدت می‌باشد و میزان مهاجرت برابر ۲۶/۶۱- در هزار می‌باشد .
شایان ذکر است که انگیزه اغلب مهاجرت‌ها شغلی بوده‌است برای اینکه زمینه شغلی جدید در این منطقه برای جوانان مهیا نیست و نکته دوم این که محصولات کشاورزی و دامداری دارای بازار متعادل نیست و جوانان نمی‌توانند تضمین شغلی در این بخش داشته باشند و ناچار دست به مهاجرت می زنند.

دانباران 800x600 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

روستای دامنجان

روستای دامنجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۳۲ نفر بوده‌است.

روستای دراب

روستای دراب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای دکانلو

روستای دکانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای دمیرچی

روستای دمیرچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.لبنیات ، عسل ، گردو ، بادام و خشکبار ، سیب و برخی از میوه های سردرختی از جمله زردآلو ، گیلاس و آلبالو و همینطور محصولاتی مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی از جمله محصولات روستای دمیرچی میباشد.زبان مردم روستای دمیرچی ترکی آذربایجانی بوده و دینشان اسلام و شیعه میباشد.این روستا ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و محاجرت در این روستا بسیار کم دیده میشود.شغل اکثر آقایان این روستا دامپروری ، کشاورزی و پرورش زنبور عسل بوده و شغل بانوان این روستا شامل قالی بافی ، بافت جاجیم،جوراب و … ، بسته بندی محصولات کشاورزی ، دوشیدن شیر گاو و گوسفند ، نگه داری از طیور و درست کردن پنیر ، کره و ماست میباشد.این روستا گردشگری است و پذیرای شما گردشگران میباشد.بوغدا(گندم) ، آرپا(جو) ، مرجی(عدس) ، نخود(نخود) و قیزیل گول(گل محمدی) از دیگر محصولات دمیرچی است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۹ نفر بوده‌است.

روستای دولت‌آباد

روستای دولت‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.بالغ بر ۸۰ خانوار در آن ساکن بوده و مردم روستا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. دولت آباد با روستاهای ارزنق، بهرمان، بالستان، دوزدوزان و اردلان دارای مرز مشترکی است.اکثر جوانان دولت آباد به شغل گچ بری و گچ کاری مشغولند و در گذشته به علت کمبود کار، جوانان مجبور بودند جهت کسب در آمد، به شهرهای دور و نزدیک مسافرت کنند. از جمله این شهرها می‌توان به تبریز، تهران، متل قو، کلاردشت، یاسوج، شیراز و … اشاره نمود. ولی امروزه به خاطر ساخت و سازهای صورت گرفته در منطقه، جوانان زیادی مشغول به کار شده و این یکی از عوامل رونق اقتصادی روستا شده‌است.

روستای دونیق

روستای دونیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای دهدولان

روستای دهدولان یکی از روستاهای شهرستان سراب حومه شربیان واقع در۱۰ کیلومتری شربیان .

روستای دیبکلو

روستای دیبکلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای دی‌جان

روستای دی‌جان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده‌است.

روستای دیزج سفید

روستای دیزج سفید یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای دیزج شور

روستای دیزج شور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای دیزج عظیم

روستای دیزج عظیم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای دیزج میرهمای

روستای دیزج میرهمای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای دیلم‌شاه

روستای دیلم‌شاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای رازلیق

روستای رازلیق(در گویش محلی رازلِخ) و در اصل نام این روستا (یاز‌یلیق) میباشد که در زبان ترکی به معنای (نوشته) است و دلیل نام گذاری وجود سنگ نوشته ی اورارتویی در این روستا میباشد. یکی از روستاهای شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است. این روستا مرکز دهستان رازلیق در بخش مرکزی شهرستان سراب است.
در پنج کیلومتری شمال راه سراب به تبریز قرار گرفته دارد. ناحیه‌ای است جلگه‌ای با آب و هوای معتدل و نفوس آن ۳۰۰۳ نفر می‌باشد زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است.این روستا دارای چهار محله اصلی به نام های (میسگر،آرا،چای و کیبریت‌لی)است آب آن از چشمه تأمین می‌شود و محصول آن غلاتی مانند گندم است. پیشه ی ساکنان آنجا زراعت و دامداری است و راه این روستا به صورت آسفالت است.
بر پیشانی کوه بلندی از سلسله کوه‌های شمال سراب کتیبه‌ای اورارتویی نقر گردیده و به کتیبه رازلیق مشهور است. این کتیبه به خط میخی اورارتویی است و در زیر آن سکویی ایجاد کرده‌اند و برای رسیدن به کتیبه باید از آن بالا رفت. ابعاد کتیبه ۸۰ در ۱۲۰ سانتیمتر است. در کنار کتیبه آثار قلعه‌ای مخروبه به چشم می‌خورد و در گذشته در این محل دژ دفاعی اورارتویی قرار داشته‌است. این کتیبه یادگار آرگیشتی یکم شاه اورارتویی است و متن آن به این قرار است:

بیاری خدای خالدی، آرگیشتی روزاهینلی گوید: من به سرزمین آریو لشکر کشیدم. من سرزمین اوئوشو را تسخیر کردم. من تا کنار رود مونا رسیدم و از آنجا بازگشتم. من سرزمین گیردو؟، گتوها؟ و توایشیدو را تسخیر کردم. شهر روتومنی؟ را من گرفتم. سرزمینهایی را که من تسخیر کردم تحت سلطه و باج خود قرار دادم. این قلعه را به زور گرفتم و دوباره آن را ساختم. من آن را به آرگیشتی ایردو نامگذاری کردم. تا بخاطر یاری بیا اونی=اورارتو. برای مطیع ساختن سرزمینهای دشمن. به یاری و عظمت خدای خالدی و آرگیشتی بزرگ. شاه جهان، شاه شاهان، شاه شهر توشپا آرگیشتی گوید: هر کس نام مرا محو کند، یا به این نوشته خسارتی رساند. امیدوارم خدای خالدی (ته‌ای شیا) و (شیوانی) او را از این گردون براندازد.
قلعه رازلیق
قلعه رازلیق در شمال، ۱۱ کیلومتری شهر سراب و یک کیلومتری غرب روستای دیزج سفید کنار رودخانه رازلیق چای قرار دارد. سنگ نبشته در روی صخره‌ای از سنگ خارا در دره رودخانه پسلر روبه جنوب واقع است. کتیبه اورارتویی رازلیق بر یک صخره نقر شده و تا کنون کاوش‌های علمی باستان‌شناسی در این قلعه به صورت کامل انجام نشده‌است.
قلعه رازلیق به موقعیت جغرافیایی شهرستان سراب ـ دهستان رازلیق پنج کیلومتری شمال این روستا و به شماره ۲۲۵۴۲ سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید این قلعه که قدمت آن‌ها مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و قرون میانه اسلامی می‌رسد مربوط به استقرار دوره اورارتو می‌باشد. برای دستیابی به این کتیبه تاریخی باید از روستای رازلیق عبورکرده و به روستای دیزج سفید رسید. درگذشته پلکانی در پای آن تعبیه گردیده بود که به مرور زمان از بین رفته وفقط چند پله ویران باقی‌مانده‌است. پس از آن صفحه‌ای طبیعی به چشم می‌خورد که در ارتفاع ۳ متری آن کتیبه رازلیق به ابعاد ۸۲*۱۱۰ سانتیمتر در شانزده سطر حاوی فرمان ارگیشتی دوم فرزند (روسا) پادشاه اورارتور قرار گرفته‌است.

روستای رجل‌آباد

روستای رجل‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای رزگاه

روستای رزگاه (سراب)، روستایی از توابع بخش مهربان شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است با معدن نفلین سینت که یکی از بزرگ‌ترین معادن نفلین سینت در ایران است .این روستا در دهستان آلان برآغوش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ بوده‌است.

روستای زنجیل‌آباد

روستای زنجیل‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲نفر بوده‌است.

روستای زیراسف

روستای زیراسف یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.امروزه بیشتر این روستا خالی از سکنه است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌است.

روستای زیری

روستای زیری (سراب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان صائین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای ساری‌قیه

روستای ساری‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. به دلیل اینکه اطراف این روستا را صخره های زرد رنگ احاطه کرده است ، اسم این روستا را ساری قیه گذاشته اند . این روستا در منطقه ای کاملا بکر در ۳۵ کیلومتری جاده سراب به اردبیل واقع شده است ، طبیعت بی نظیر ، چشمه های گوارا، آب گرم، آبشار، شالیزار، معادن سنگ، منطقه آزاد روباه ها و آب و هوا و کوه های سرسبز از دیگر جذابیت های این منطقه می باشد . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.

روستای سرانسر

روستای سرانسر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای سرچشمه

روستای سرچشمه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شربیان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.سرچشمه از توابع سراب – مهربان – شربیان است.از نظر تاریخی این روستا دارای تاریخی نزدیک به ۱۷۰۰ سال می‌باشد که قبرستان روستا بیانگر این امر می‌باشد. متاسفانه این روستا و روستای دیگری به نام دوق (که ساکنین آن بنا به نوع دفن مردگان زرتشتی بوده‌اند) مورد هجوم غارتگران اشیای تاریخی قرار گرفته‌اند.سرچشمه هم اکنون جز مناطق شکار ممنوع است.

روستای سرخه‌ریز

روستای سرخه‌ریز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای سردها

روستای سردها یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.اهالی این روستا مسلمان و دارای مذهب شیعه میباشند. این روستا زادگاه علامه امینی نویسنده دايره المعارف الغدیر است.

روستای سقزچی

روستای سقزچی (سراب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان صائین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای سلطان‌آباد

روستای سلطان‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای سندان

روستای سندان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. جمعیت این روستا در سال ۲۰۰۶ حدود ۳۸۹ نفر شامل ۱۰۱ خانواده بود.محوطه روستای سندان مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان سراب، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای سندان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۹۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای سنزیق

روستای سنزیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای سوین

روستای سوین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۹ نفر بوده‌است.

روستای سهزاب

روستای سهزاب یکی از روستاهای شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است. این روستا در خاور شهر سراب در دامنه های کوه سبلان قرار گرفته‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۶۸۳ نفر (۲۰۱ خانوار) بوده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸۳ نفر بوده‌است.

روستای سیه‌دولان

روستای سیه‌دولان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۹نفر بوده‌است.

روستای شادباغی

روستای شاهباغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۹ نفر بوده‌است.

روستای شالقون

روستای شالقون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای شالقون با بیش از ۲۷۰ خانوار، جمعیتی در حدود ۹۰۰ نفر جمعیت مقیم و جمعیت شناور ۱۵۰۰ نفر، در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان سراب واقع گردیده. دارای تابستانی بی‌نهایت مطبوع و زمستانی سرد است. این روستای بهشتی محل ییلاق بسیاری از روستاییان مهاجرت کرده به شهرهای اطراف یا مرکز می‌باشد. اقتصاد آن بر پایه کشاروزی و دامپروری است. از گونه‌های نادر این ناحیه می‌توان به شاهین اشاره کرد که در کنار سایر دام‌ها قابل مشاهده است. این روستا جزو یکی از چهار روستای هدف گردشگری شهرستان سراب میباشد.
طبیعت شالقون
در سالهای اخیر طبیعت بکر آن بسیاری را جذب خود کرده‌است. آبگرم معدنی شالقون یکی از قدیمی‌ترین آبگرم‌های منطقه و دارای خواص درمانی است که طی سال‌های اخیر علی‌رغم توسعه اقتصادی و انسانی به همان شکل سنتی و روباز باقی مانده‌است.
از قدیم‌الایام باغات میوه شالقون در منطقه معروف بوده‌است. کاشت درختان میوه در سال‌های اخیر با کاشت باغ‌های جدید میوه با محوریت کشت سیب و گردو رونق بیشتری به خود گرفته‌است.
به دلیل شکل استقرار جغرافیایی روستا در دامنه کوهستان بزقوش و رودخانه، روستا از دو قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده‌است. با پیشرفت‌های حاصل شده و ورود امکاناتی از قبیل برق، آب، گاز، راه آسفالت، پست و مخابرات، پست بانک، مدارس ابتدایی – راهنمایی و خانه بهداشت … انتظار می‌رفت روند مهاجرت کند یا متوقف گردد. لیکن عدم تمکین روستاییان به اصول اولیه کشاورزی نوین از قبیل یکپارچه سازی اراضی، استفاده از روش‌های جدید آبیاری، تکنولوژی نوین دامپروری و احداث گلخانه باعث عقب‌تر ماندن این روستا نسبت به روستاهای اطراف گردیده‌است.
فرصت‌های اقتصادی در روستا
از فرصت‌های فراوان اقتصادی موجود در روستای زیبای شالقون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: استعداد ویژه در دامپروری به علت وجود مراتع وسیع و کوهستانی آن، وجود رودخانه‌هایی با کیفیت آب بسیار عالی و خاک حاصلخیز، توان بالای تولید و پرورش گیاهان داروئی، فرصت احداث کارخانجات فرآوری محصولات دامی و کشاورزی. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۰۹ نفر بوده‌است.

روستای شاللو

روستای شاللو (انگلیسی: Shallo) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی میان دو کوه واقع شده‌است، از اشخاص قدیمی آن می‌توان به جهانگیر بی (بَی در زبان ترکی به معنای ارباب می‌باشد) اشاره کرد که از نسل او برادر زاده اش طایفه صمدی باقی مانده‌است. زبان مورد استفاده تا الآن در این روستا ترکی بوده که از الفاظ نسبتاً اصیلی برخوردار است. در مورد فعالیت‌های روستاییان می‌توان به دامداری و کشاورزی دیم اشاره کرد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵نفر بوده‌است.

شاللو 800x600 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

شاللو1 800x450 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

روستای شکردرق

روستای شکردرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای شوره‌دل

روستای شوره‌دل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.روستای شوره دل (قره خان سابق) دارای یک سد طبیعی زیبا است که علاوه برتامین اب کشاورزی و پرورش ماهی چشم‌انداز زیبایی دارد.

شوره دل 1 800x600 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )
جاذبه ها
این بخش به هیچ منبع و مرجعی استناد نمی‌کند. لطفاً با افزودن یادکرد به منابع قابل اعتماد برطبق اصول تأییدپذیری و شیوه‌نامهٔ ارجاع به منابع، به بهبود این بخش کمک کنید. مطالب بدون منبع ممکن است به چالش کشیده شوند و حذف شوند.
از دیگر منابع طبیعی روستای شوره دل، وجود رودخانه‌ای با آب زلال و شیرین و دارای ماهی‌های قزل آلا می‌باشد که در حاشیه این روستا جاری است و این موضوع جذابیت‌های منطقه را دو چندان نموده‌است. روستای شوره دل به واسطهٔ موقعیت جغرافیایی شهرستان سراب (قرار گرفتن مابین دو رشته کوه بزقوش در جنوب و ارتفاعات سبلان در شمال)، دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است که در تابستان معتدل و در زمستان‌ها بسیار سرد است؛ و یکی از نقاط سردسیر کشور به‌شمار می‌رود. زبان امروزی ساکنان این روستا، ترکی آذربایجانی می‌باشد. زبان ترکی آذربایجانی از شاخهٔ اغوز زبان‌های ترک‌تبار از گروه زبان‌های آلتاییاست. خاستگاه زبان‌های ترکی، استپ‌های جنوب سیبری بوده‌است و گویندگان اصلی آن را ترک تباران تشکیل می‌دهند اراضی روستا دارای خاکی بسیارمرغوب و حاصلخیز با قابلیت کشت انواع محصولات کشاورزی بوده و به همین سبب شغل اغلب اهالی شوره دل کشاورزی ودامداری می‌باشد و بیشتر اراضی این روستا زیر کشت محصولات کشاورزی آبی واقع گردیده است که منبع تأمین آب آن چاه‌های عمیق حفر شده و نیز سد طبیعی می‌باشد. عمده محصولات کشاورزی این روستا :گندم، جو، لوبیا، سیب زمینی و انواع گیاهان علوفه‌ای است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۸ نفر بوده‌است.

شوره دل 2 800x600 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

شوره دل 800x600 روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

روستای شیخ‌سرجین

روستای شیخ‌سرجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. جمعیت تقریبی این روستا حدود۳۱۸نفر می‌باشد. روستای شیخ سرجین متشکل از دوبخش خیردا(کوچک) وبیوک(بزرگ) می‌باشد .روستای شیخ سرجین دارای مناظری زیبا وبکری است که بسیار بی نظیروچشم نواز است. در بالادست روستای شیخ سرجین روستای اغبلاغ باچشم اندازی بسیار زیباتر وجوددارد به علت ارتفاع بلندتر نسبت به روستاهای پایین دست دارای ویو بسیار زیبا ودل نشین میباشد که گویی تمامی شهرستان زیر پای بینده قرار دارد.

روستای شیرمردان

روستای شیرمردان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای شیره‌جین

روستای شیره‌جین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای شیره جین با بیش از ۴۵۰ خانوار، جمعیتی در حدود ۲۱۰۰ نفر جمعیت مقیم و جمعیت شناور ۳۲۰۰ نفر، در ۴.۵ کیلومتری شمال شهرستان سراب واقع گردیده. دارای تابستانی بی‌نهایت مطبوع و زمستانی سرد است. این روستای بهشتی محل ییلاق بسیاری از روستاییان مهاجرت کرده به شهرهای دیگر می‌باشد. اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامپروری است .این روستا جزو یکی از روستای هدف گردشگری شهرستان سراب میباشد.
نام محلی آن «شیروانجیق» می‌باشد که مرکب از دو واژ «شیروان» و «جیق» می‌باشد که در زبان ترکی پسوند جیق، پسوند صغارت بوده و شیروان در این زبان به‌معنی زمین‌های حاصل‌خیز و سرسبز می‌باشد.وان در ترکی قدیم پسوند مکان و شیر به معنای ترکی یعنی آبی که از پایین می آید در نتیجه مانند شیروان آذربایجان یعنی روستایی که چشمه های زیادی دارد که حیغ اشاره به کوچکی آن دارد. بنابراین مترادف فارسی آن شیروان کوچک یا سبزه‌زارهای کوچک می‌باشد. این روستا محل پرورش خالص‌ترین نژاد سگ ایرانی (سگ سرابی) می‌باشد. این نژاد از قویترین نژادهای شناخته شده در جهان بوده و برای نگهبانی و حفاظت از گله استفاده می‌شود.اهالی این روستا صد درصد شیعه دوازده امامی هستند و از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت هستند واحترام خاصی به شهدا قائل هستند.
زبان اهالی این روستا ترکی آذربایجانی با لهجه خاص مربوط به شهر شیروان در جمهوری آذربایجان میباشد که نسل به نسل انتقال داده شده است. اکثر اهالی این روستا از مهاجران شهر شیروان جمهوری آذربایجان در اواخر جنگ جهانی دوم هستند که اسم این روستارا (شیروانجیق) به معنی شیروان کوچک نهاده اند .پدر گوگوش یا فائقه آتشین (صابر آتشین) از اهالی این روستا میباشد.
صمد اسودی شیره جینی دارنده نشان فتح شکارچی هلیکوپتر و هواپیما با RPG در جنگ ایران و عراق از اهالی این روستا است که در شهرستان گنبدکاووس نام خیابانی به نام این فرد موجود است. این روستا اولین کشتگاه‌ سیب‌زمینی در سطح شهرستان می‌باشد به دلیل اینکه بزرگ خاندان عقلمندی میرزا جان عقلمندی شیره جین از کارکنان و دفتردار راه آهن شوروی از اهالی این روستا بوده و اولین بار وی بذر سیب زمینی را به منطقه سراب در حدود سال ۱۲۹۰شمسی آورده است.

روستای صندوقلو

روستای صندوقلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای صومعه حق

روستای صومعه حق / صومعه ملکشاه/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر (۲۷خانوار) بوده‌است.

روستای صومعه زرین

روستای صومعه زرین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش،بخش مهربان،شهرستان سراب واقع شده‌است.روستای صومعه زرین دارای دو بخش آشاقاباش (قسمت پایین)و یوخاری باش (قسمت بالا)میباشد که دره ای کوچک دو بخش را از هم جدا کرده است این روستا در منطقه کوهستانی واقع شده و دارای زمین های زراعی و باغات بسیاری است. محصولات کشاورزی شامل گندم، جو و انواع میوه می‌باشد.از مهربان تا روستای صومعه زرین ۱۷ کیلومتر مسافت وجود دارد.

روستا دارای باغات سرسبز و آب و هوایی مطبوع بوده که همین امر دلیل ورود گردشگران از روستاهای اطراف و هم چنین شهرستان های دیگر همانند تبریز و غیره می‌باشد. باغات این روستا دارای انواع میوه از قبیل سیب، گلابی، آلو و زردآلو می‌باشند.معروفترین میوه این روستا گلابی های آبدار و شیرینش است.مردم این روستا مسلمان شیعه هستند.مردم روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند که اندکی با صحبت کردن سایر شهرستان‌ها همانند تبریز تفاوت دارد.
بیشتر اهالی این روستا به استان‌های تهران و البرز مهاجرت کرده‌اند، اما همچنان عده‌ای در این روستا سکونت دارند. کار مردم این روستا غالبا دام‌پروری و کشاورزی است. همچنین در این روستا بافندگی فرش هم رواج دارد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای صومعه زرین (مهربان)

روستای صومعه زرین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش، بخش مهربان، شهرستان سراب واقع شده‌است.روستای صومعه زرین دارای دو بخش آشاقاباش (قسمت پایین) و یوخاری باش (قسمت بالا) می‌باشد که دره ای کوچک دو بخش را از هم جدا کرده‌است این روستا در منطقه کوهستانی واقع شده و از آب و هوایی بسیار مطبوع برخوردار است و دارای زمین‌های زراعی و باغات بسیاری است. محصولات کشاورزی شامل گندم، جو و انواع میوه می‌باشد. از مهربان تا روستای صومعه زرین ۱۷ کیلومتر مسافت وجود دارد.
جاذبه گردشگری
روستا دارای باغات سرسبز و آب و هوایی مطبوع بوده که همین امر دلیل ورود گردشگران از روستاهای اطراف و هم چنین شهرستان‌های دیگر همانند تبریز و غیره می‌باشد باغات این روستا دارای انواع میوه می‌باشد از قبیل سیب، گلابی، آلو، زردآلو،گردو،
معروفترین میوه این روستا گلابی‌های آبدار و شیرینش می‌ باشد،که طرف داران بسیاری دارد.
منبع درآمد روستائیان
مردمان این روستا غالباً از طریق دام پروری و کشاورزی ارتزاق می‌کنند هم چنین در این روستا بافندگی فرش هم رواج نسبی دارد.
اماکن مذهبی
مسجد جامع روستای صومعه زرین از توابع بخش مهربان با صرف هزینه ای بالغ بر ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال توسط خیر نیک‌اندیش و مسجد ساز استان، حاج شیرمحمد عسگری بازسازی و به بهره‌برداری رسید.این روستا دارای یک مدرسه ابتدایی می‌باشد که البته در سال ۱۳۹۸به طور کامل بازسازی شده است در این روستا برای مقاطع بالاتر مدرسه ای وجود ندارد به همین دلیل محصلان برای ادامه تحصیل الزاماً به خارج از روستا رفته و در مهربان ادامه تحصیل می‌دهند و در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند.
مردم‌شناسی
مردمان این روستا مسلمان و از اهل تشیع می‌باشند که ارادت غیرقابل وصفی به ائمه و همچنین ساقی دشت کربلا ابالفضل العباس علیه السلام دارند. مردم روستا به زبان آذری روان صحبت می‌کنند که البته اندک تفاوتی در صحبت کردن با سایر شهرستانها همانند تبریز مشاهده می‌شود. مردمان این روستا غالباً به قسمت‌هایی از استانهای تهران و البرز مهاجرت کرده‌اند اما این روستا هم چنان از جمعیت خوبی برخوردار بوده و زندگی جریان دارد.

روستای طاران

روستای طاران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.قنات آبی در این روستا وجود دارد که آب بسیار گوارایی از آن جاری است. این قنات اغلب به اشتباه چشمه خوانده می‌شود. قبل از حفر چاه عمیق و نصب منبع و لوله کشی آب روستایی، این قنات تنها تأمین کننده نیاز آب ساکنان روستا بوده‌است و هنوز هم مسافران و اهالی روستا از آب خنک و گوارای آن بهره‌مند می‌شوند.
شهرت
این روستا در مسیر سراب به سمت نیر به مرکزیت دهستان آغمیون قرار گرفته است و به واسطه طبخ غذاهای خوشمزه همچون تاواکبابی و استفاده از مواد اولیه طبیعی از معروفیت بالایی بهره مند است.آوازه روستای طاران بخاطر غذاخوری های موجود روستا که از ابتدا تا انتهای روستا کشیده شده و توانسته اند با ارائه غذاهای لذیذ مسافرین و گردشگران زیادی را جذب خود کنند، که تاوا کبابی طاران در کنار آبگوشت سنتی و شیر طبیعی لیست محبوب ترین غذاهای مسافران و اهالی منطقه است.آوازه تاوا کبابی طاران به حدی زیاد پیچیده است که شاهد حضور مسافرین از اقصی نقاط کشور در شهرستان سراب روستای طاران برای صرف تاوا کبابی هستیم.
اما یکی دیگر از دلایل مشهوریت روستای طاران قرار گرفتن آن در مجاورت قطب های گرشگری شهرستان سراب است که به واسطه ان اکنون خود نیز یکی از قطب های گردشگر پذیر شهرستان سراب است.در مجاورت روستای طاران چندین قطب گردشگری شهرستان سراب قرار دارد. روستاهای سهزاب، آغمیون و اردها سه قطب گردشگری سراب در کنار روستای طاران چهار ضلعی گردشگری شهرستان سراب را تشکیل می دهند، براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۹ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

روستای عباس‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شربیان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای عبدالله‌آباد

روستای عبدالله‌آباد (سراب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است .این روستا در دهستان ملایعقوب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸ نفر (۱۶خانوار) بوده‌است.

روستای عسگرآباد

روستای عسگرآباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان صائین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۲ بوده‌است.

روستای فرگوش

روستای فرکوش یا پرکوش روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی است. این روستا در فاصله ۵ کیلومتری جاده سراب – اردبیل قرار دارد که از شمال با آغمیون و سهزاب، از جنوب با تکلدان و از شرق با طاران و پادگان و از غرب با اسفستان و شهرک صنعتی سراب همسایه است. فرکوش در ۱۳۹ کیلومتری شرق تبریز، ۹۱ کیلومتری غرب اردبیل واقع شده‌است.آب و هوای فرگوش به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های سبلان در زمستان سرد و پر برف و در تابستان معتدل می‌باشد.
بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی، از مجموع ۹۳۸ نفر جمعیت این روستا ،۴۴۷ نفر مرد و ۴۶۱ نفر زن تخمین زده شد که ۶۷۱ نفر با سواد و ۱۹۱ نفر بی سواد بوده‌اند. شمار خانواده‌های روستا نیز ۲۴۷ خانوار بوده‌است.مردم این روستا به ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و معتقد به مذهب شیعه هستند.
کشاورزی، دامداری و مرغداری
روستای فرگوش به دلیل داشتن خاک حاصلخیز و استاندارد و چاه‌های عمیق فراوان و داشتن سهم قابل توجهی از آب‌هایی که کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد بسیار مناسب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است. عمده محصولات زراعی آن لوبیا، سیب زمینی، گندم و جو می‌باشد. علاوه بر کشاورزی، اکثر جمعیت روستا به کارهای دامداری و دامپروری (گاو، گاو میش و گوسفند) ومرغداری نیز مشغول هستند. در چند سال اخیر پرورش ماهی، گاوداری و مرغداری‌های زیادی به روش صنعتی احداث شده‌است.
اماکن تاریخی و مذهبی
این روستا دارای دو مسجد به نام‌های مسجد جامع و مسجد حضرت ابوالفضل می‌باشد؛ مسجد جامع جزو قدیمی‌ترین بناهای روستا محسوب می‌شود. از تپه‌های باستانی روستا می‌توان به تپه‌ای در یک کیلومتری ضلع شمالی روستا به نام امامزاده و تپهٔ بش اتاقلار در ۳ کیلومتری شمال شرقی روستا اشاره کرد.

روستای قارخون

روستای قارخون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. قارخون یکی از روستاهای زیبای سراب می‌باشد که در۲۰ کیلومتری اتوبان سراب تبریز در کنار تلخ رود قرار دارد، قارخون یک روستا بافرهنگ شهرنشینی هست اگر وارد روستا شوید.برای بررسی وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی روستا ی قارخون تعداد تراکتورهای زراعی و باغی و تعداد کمباینها و تعداد ادوات کشاورزی مورد نیاز می باشد و اگر این آمار و سطح زیر کشت باغها و سطح اراضی کشاورزی مشخص گردد میتوان شاخص درجه سطح مکانیزاسیون را اعلام نمود.

روستای قارقا

روستای قارقا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای قرخ‌بلاغ

روستای قرخ‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا با توجه به اینکه در دامنه کوه سبلان قرار گرفته متأثر از آن دارای آب و هوای سرد وکوهستانی میباشد و حدود ۸۰ خانوار ساکن این روستا هستند و بسیاری از جمعیت آن در طول سه دهه اخیر به استانهای دیگر به ویژه تهران مهاجرت نموده و در ایام تعطیلات تابستانی و … به جمعیت این روستا افزوده می‌شود و بیشتر افراد در این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. با توجه به قرار گرفتن در دامنه‌های زیبای سبلان دارای چشمه‌های آب زلال است که مصرف شرب روستائیان از همین آب است. طبیعت سرسبز و دست نخورده ای از این روستا را با سفر به آنجا می توانید تجربه نمائید.

روستای قره‌بلاغ

روستای قره‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.اکثریت مردم ساکن در این روستا از سادات موسوی می باشند.

روستای قره‌قیه

روستای قره‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای قره قیه از توابع شهرستان مشگین‌شهر است. (روستای دیگری به اسم قره قیه از توابع مشگین شهر ) قره قیه روستایی واقع در ۲۷ کیلومتری شهرستان مشگین شهر از استان اردبیل می‌باشد. این روستا از دیرباز با نام‌های مختلف از جمله قره قایا (کوه سیاه) نامیده می‌شده‌است؛ که علت نامگذاری این روستا به قره قیه به احتمال زیاد به خاطر وجود کوه سنگی چسبیده به روستا که به رنگ سیاه هست می‌باشد. امروزه در اطراف و بالای این کوه سنگی نیز خانه‌هایی ساخته شده‌اند حتی برخی از این خانه‌ها که مربوط به سال‌های خیلی دور می‌باشند به صورت حفاری داخل همین کوه سنگی ایجاد شده‌است.
این روستا در نزدیکی رودخانه قره سو قرار گرفته و شغل اکثر مردم، کشاورزی و دامداری می‌باشد. محصولات این روستا به خصوص سیب، پیاز، گوجه فرنگی و … حتی یونجه از محصولات خوب و مرغوب منطقه به حساب می‌آید.فضولات حیوانی خوبی هم دارد.
قره=بزرگ
قیه=صخره

روستای قره‌کانلو

روستای قره‌کانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای قره‌مسجد

روستای قره‌مسجد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.این روستا بسیار زیبای هست و مردمانی بسیار مهربان دارد بزرگان این روستا صادقی ها هستند.

روستای قزلجه اکراد

روستای قزلجه اکراد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای قزلجه سادات

روستای قزلجه سادات یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش آلان براغوش شهرستان سراب واقع شده‌است. قزلجه سادات. [ ق ِ زِ ج َ ] ( اِخ ) دهی جزء دهستان آلان براغوش شهرستان سراب واقع در ۱۸ هزارگزی شمال خاوری مهربان و ۱۶ هزارگزی شوسه سراب. موقع جغرافیایی آن کوهستانی و معتدل است. سکنه آن ۵۵۹ تن. آب آن از رودخانه چاکی چای و محصول آن غلات. شغل اهالی زراعت و گله داری و کارگری و صنایع دستی زنان فرش بافی است. راه مالرو دارد.

روستای قزلقیه

روستای قزلقیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا به مساحت ۹۶ شعیر دارای آب و هوای کوهستانی است. زمستان‌های سخت و تابستان معتدل باعث شده‌است تا گردشگران در فصول گرم سال به این منطقه خوش آب و هوا هجوم آورند. در گذشته مراتع و دشت‌های اطراف این روستا محلی برای ییلاق عشایر آذربایجان بوده‌است. به لحاظ باستانی در این منطقه کاوش‌های گوناگونی به صورت غیررسمی انجام شده‌است و آثاری متعلق به حداقل ۳۰۰۰ سال قبل از مکان‌هایی چون تپه شاهمیرزا به سرقت رفته‌است. طبیعت بکر این منطقه در اردیبهشت ماه بسیار دیدنی است.

روستای قزل‌گچی

روستای قزل‌گچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۲ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق

روستای قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌جوق

روستای قلعه‌جوق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای قلعه جوق در حومه سراب و در حدود سه کیلومتری شهر قرار دارد و در کنار یک تپه باستانی بنا گردیده که متأسفانه در سال‌های اخیر قسمتی از آن بعلت خاکبرداری و ساخت مدرسه (که هم‌اکنون به عنوان دانشگاه پیام نور مورد استفاده قرار می‌گیرد) تخریب گردیده و دیوارهای قلعه که در بالای تپه آثار آن هنوز قابل رویت است بکلی در سال‌های اخیر تخریب شده‌است. روستای قلعه جوق بین شهر سراب و دهستان رازلیق واقع گردیده و حدود ۵ هزار نفر جمعیت دارد.اطراف این روستا را باغهای گلابی و زردآلو احاطه کرده و اطراف باغها نیز توسط مزارع کشاورزی احاطه شده‌است. این روستا محل پرورش خالص‌ترین نژاد سگ ایرانی (سگ سرابی) می‌باشد. این نژاد از قویترین نژادهای شناخته شده در جهان بوده و برای نگهبانی و حفاظت از گله استفاده می‌شود.
یک کارگاه پنیر سازی جدیدا در مرکز (دوت یول) این روستا فعال شده است.جمعیت روستا ۲۵۰۰ نفر است. این روستا در شمال سراب واقع است و راه روستاهای رازلیق شیره جین ابرس میراکوه و چند روستای دیگر از ان می‌گذرد.

روستای قورخود

روستای قورخود یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است.این روستا در دهستان رازلیق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴ نفر (۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای قوشچی

روستای قوشچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای قوشچی در دهستان ابرغان، ۴۶کیلومتری شهر سراب، استان آذربایجان شرقی و در ارتفاع ۳۵۰۰ متری از سطح دریا و در رشته کوه بزگوش واقع شده‌است. راه مواصلاتی ماشین رو روستا به سراب آسفالت شده و دارای بخش‌های کوهستانی است. وسعت روستای قوشچی در حدود ۱۰۰کیلومتر مربع می‌باشد جمعیت روستای قوشچی در حدود ۱۰۰۰نفرو۲۰۰خانوار است. زبان مردم روستای قوشچی ترکی آذربایجانی است. بافت روستا نیز ترکیبی از سازه‌های قدیمی و جدید است، البته سازه‌های نو بافت غالب را تشکیل می‌دهند و ویلاهای نوساز در ورودی روستا قبل از هر چیزی خود نمایی می‌کنند. زیر ساخت‌های این روستا دارای مشکل است و دسترسی به اینترنت مقدور نیست و ارتباط تلفنی گهگاهی قطع و وصل می‌شود. کارهای عمرانی روستا توسط دهیاری تا حدودی در دست اجراست که در برخی مواقع نیاز به کمک و همکاری مسئولین شهر سراب دارد. خانه بهداشت توسط یک بهیار بومی اداره می‌شود که اهالی روستا از ایشان رضایت دارند . روستای قوشچی بازمانده روستاهای قدیمی آی بلاغی (چشمه‌ی ماه) و دره بوغازی (گردن دره) می‌باشد. تأسیس روستای جدید قوشچی از بازمانده روستای قبلی سابقه ای نزدیک به ۲۰۰سال دارد. به تعابیری از گذشته درباره‌ی روستای قوشچی مسلمانان و ارامنه همزیستی مسالمت آمیزی داشته‌اند وحتی اسامی بازمانده گواه بر این سند می‌باشد مانند ارمنی بلاغی (چشمه‌ی ارمنی) و ارمنی دوش (دشت ارمنی) که پس از مدت‌ها با فروش املاک خود راهی سایر مناطق شدند امروزه هیچ فرد ارمنی دین در این روستا زندگی نمی‌کند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۱ نفر بوده‌است.

روستای قوشه‌گنبد

روستای قوشه‌گنبد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای قیصرق

روستای قیصرق یکی از روستاهای شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی ایران است. این روستا در بخش مهربان قرار دارد. رود چکی چای که شاخه ای از رود آجی چای می‌باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۲٬۲۷۳ نفر (۵۳۹ خانوار) بوده‌است.
موقعیت جفرافیایی
قیصریه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در ۳۷۲۵٫۸۱۸ مدار شمالی و ۱۲۲۰۵٫۳۶ مدارغربی جای دارد. فاصله از شهر مهربان ۴ کیلومتر و مساحت روستا ۷۷۷٫۸ متر مربع است.
آب و هوا
روستا از نظر آب و هوایی در گروه اقلیم سرد قرار دارد که در تابستان دارای بارندگی کم است، بیشتر بارندگی‌ها از اواسط پاییز تا اواسط بهار اتفاق می‌افتد، میانگین سالیانه بارندگی در کل محدوده دهستان حدوداً ۳۶۰ میلی‌متر و از این نظر ماه‌های اردیبهشت با بارندگی ۱۰۳ میلی‌متر و مرداد با ۱/۰ میلی‌متر به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در ریزشهای منطقه به خود اختصاص می‌دهد روزهای یخبندان به‌طور متوسط در جریان سال، ۱۵۲ روز می‌باشد که ماه‌های بهمن با ۳۰ روز یخبندان و اردیبهشت با ۳ روز یخبندان بیشترین وکمترین روزهای یخبندان را به خود اختصاص می‌دهند. بیشترین دما ۳۶+ و کم‌ترین دما -۳۳ درجه زیر صفر در زمستان می‌باشد.
سد مخزنی
سد مخزنی قیصرق از نوع خاکی، با هسته رسی و با طول تاج ۹۸۸ متر، ۲ و ۶ دهم‌میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که. ۳۲۵ هکتار از اراضی پایاب سد تأمین می‌شود. برای ساخت آن حدود ۲۴ میلیارد ریال هزینه شده‌است.
محصولات
محصولات کشاورزی این روستا شامل گندم، جو. هویج، سیب زمینی، پیاز. گوجه فرنگی تره‌بار، سیب انواع علوفه جات دامی و تولیدات صنایع دستی شامل فرش و گلیم دست‌باف وسایر منسوجات سنتی است.
آثار باستانی
تپه باستانی دیک
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۵۵ نفر بوده‌است.

روستای کادیجان

روستای کادیجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.این روستا تقریباً رو در روی ورودی اصلی پادگان تیپ ۴۰ مستقل پیاده قرار دارد . شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامپروری میباشد . این روستا از شمال به پادگان جعفر طیار (تیپ ۴۰)و آغمیون از شرق به اراضی روستاهای سوین و شوره دیل از جنوب به روستای سنزیق و از غرب به روستای طاران محدود می گردد .

روستای کلانتر سفلی

روستای کلانترسفلی / کلانتربابالو/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است .این روستا در دهستان صائین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر (۱۹خانوار) بوده‌است.

روستای کلانتر علیا

روستای کلانترعلیا / کلانترغلام/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا در دهستان صائین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر (۲۳خانوار) بوده‌است.

روستای کلیان

روستای کلیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.این روستا حدود ۳۰۰ نفر جمعیت دارد و اهالی این روستا بیشتر مشغول به شغل دامپروری و کشاورزی هستند. این روستا در ۲۰ کیلومتری سراب در جاده اردبیل – سراب در دهستان صائین واقع شده. آب و هوای این منطقه در ۷ ماه از سال سرد، و در بقیه ماه ها نسبتا سرد است. رود بزرگ یا (بیوک چای) یکی از رود های دائمی زیبایی است که از این روستا میگذرد. و این روستا همیشه سرسبز است و دارایه یه باغ بزرگ هست که بیوک باغ به زبان محلی گفته میشود .البته یکی دیگه از جاذبه روستای کلیان غار فرهاد(فرهادکولی)هست که متاسفانه توسط بعضی افراد مورد حفاری قرار گرفته هست. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۱ نفر بوده‌است.

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای کوشنق

روستای کوشنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای کهدلان

روستای کهدلان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شربیان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۷ نفر بوده‌است.

روستای کیوج

روستای کیوج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان قرار دارد.این روستا در کنار شهرستان مهربان قرار دارد جمعیت بومی که به‌طور دائم ساکن آن باشند از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود. دو رودخانه کوچک در حاشیه این روستا به نام‌های چکی و آجی وجود دارد که یکی قابل شرب و دیگری غیرقابل شرب است. این روستا دارای امکاناتی چون برق، گاز، تلفن، لوله‌کشی آب و پست بانک می‌باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۶ نفر بوده‌است.

روستای گل‌آباد

روستای گل‌آباد یا منکرآباد روستایی در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی واقع شده است . بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۳۹ نفر (۸۹خانوار) بوده‌است.

روستای گلوجه

روستای گلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلان برآغوش بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای گلی

روستای گلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای گنبدان

روستای گنبدان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای گواشین

روستای گواشین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای لنجوان

روستای لنجوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شربیان بخش مهربان شهرستان سراب واقع شده‌است.به گفته ی پیشینیان و افراد کهنسال و همچنین وجود تاریخچه ی بسیار ،قدمت این روستا نزدیک به هزار سال قبل می رسد .وجود قبرستان های موجود از گذشته و همچنین گورستان های از بین رفته و تحقیقات علمی صورت گرفته در کنار داستان های موجود و نقلِ قول از افراد و سکنه ی حاضر خود گواهِ این مساله است . این روستا زمستان‌های به شدت سردی دارد و تنها اواخر بهار تا اوایل پاییز می‌توان به این روستا رفت. از جمله زیبایی های این روستا طبیعت بکر و دست نخورده و درختان و باغات بسیار دیدنی و همچنین آب و هوای بسیار سالم می باشد . زمستان‌های این روستا آنقدر سرد است که دمای آن گاهی به ۱۵- درجه سلسیوس می‌رسد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای محسن‌آباد

روستای محسن‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.این روستا در دهستان ابرغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۸ نفر (۶۵خانوار) بوده‌است.

روستای محمدکندی

روستای محمدکندی (سراب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است .این روستا در دهستان صائین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای مردآباد

روستای مردآباد یا قریق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای مشهدی‌کندی

روستای مشهدی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای ملایعقوب

روستای ملایعقوب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای منقوطای

روستای مَنقوطای[۱] یک روستا در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب در مسیر جاده سراب به اردییل واقع شده است . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر بوده‌است.

روستای مهین

روستای مهین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۳ نفر بوده‌است.

روستای میدانجیق

روستای میدانجیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان صائین بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۶ نفر بوده‌است.

روستای میرکوه سفلی

روستای میرکوه سفلی / میرکوه حاجی/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان رازلیق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر (۳۴خانوار) بوده‌است.روستای میرکی در فاصله۱۰km شهر سراب واقع و دارای قدمتی تاریخی می باشد.جمعیت آن بالغ بر ۱۰۰ نفر (۳۴خانوار)بوده که اصالتا ترک، و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند.اهالی روستا بسیار مهمان نواز، و جوانان آن بسیار با استعداد هستند، علاقه زیادی به ورزش فوتبال داشته و باشگاه فوتبال تراکتور تیم محبوب آنها می باشد. میرکی در مجاور رود تاجیار واقع وتاجیار با عبور از آن میرکی را به دو بخش تقسیم می کند، میرکی با قرار گرفتن در دامنه کوه ساوالان ،دارای آب و هوای سرد و کوهستانی بوده و طبیعت آن فوق العاده بکر،و دربند و آبشار آن بسیار زیبا،و کوه(گردسر-داغی) آن باصلابت و باوقار است.میرکی زیستگاه گونه های مختلف حیوانی از قبیل خرس،گرگ، گراز، روباه،قارتال(عقاب)و غیره می باشد .همچنین گاو نژاد سرابی نیز در آن پرورش داده می شود .لبنیات، عسل، گردو، ماهی وسایر محصولات تولید شده در این روستا کاملا طبیعی و از کیفیت عالی و شهرت بالایی برخوردار است. دیواره های سنگی تاریخی، معروف به کتکرت (kətkərt) نیز در میرکی واقع واز دیگر جاذبه های گردشگری آن بشمار می رود. به همین جهات است که میرکی سالیانه میزبان هزاران نفر از گردشگران و دوستداران طبیعت می باشد.

روستای میرکوه علیا

روستای میرکوه علیا / میرکوه سلطان/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان رازلیق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۸ نفر (۳۷خانوار) بوده‌است.

روستای میرکوه وسطی

روستای میرکوه وسطی / میرکوه علی میرزا/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان رازلیق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر (۲۶خانوار) بوده‌است.

روستای ناراب

روستای ناراب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای نرمیق

روستای نرمیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.این روستا در دهستان ملایعقوب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۴ نفر (۸۲ خانوار) بوده‌است.

روستای نرمیق

روستای نرمیق یک روستا در ایران است که در بخش مهربان شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است.این روستا در دهستان آلان برآغوش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۹ نفر (۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای وانق سفلی

روستای وانق سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.به زبان ترکی اشاقا وینی یا وینی نامیده می‌شود که بین راه سراب به اردبیل واقع شده و در منطقه‌ای کوهستانی و دارای مناظر طبیعی بسیار زیبا و قابل توجه است . هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن مناظر طبیعی این روستا به آنجا سفر می‌کنند. این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان سراب است.

روستای وانق علیا

روستای وانق علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای هریس

روستای هریس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۸۳ نفر بوده‌است.

روستای هولیق

روستای هولیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی می‌باشد .

هولیق روستاهای سراب ( معرفی 166 روستای سراب )

روستای هیروان

روستای هیروان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱۷ نفر بوده‌است.

روستای ینگجه

روستای ینگجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا در ابتدا «اردیبهشت» نام داشت که با حضور خاندان مختارخان از نوادگان عدنان خان در اردیبهشت ماه به این سرزمین به این نام شناخته می شد. حضور مختارخان و برادرانش ،هاشم سلطان، ابراهیم خان و حمزه سلطان از این خاندان با داشتن درجات عالی نظامی از حکومت وقت برای برقراری نظم و عدالت و تأمین امنیت به این منطقه وارد شدند و تمامی روستاهای اطراف را نیز امنیت بخشیدند. این روستا مکانی خوش آب و هوا و سرشار از زمین‌های پربار برای کشاورزی است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۸ نفر بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رشید وفائی ازروستای آسلام آباد(كردمهین )

    باسلام :آمار روستاها خیلی قدیمی است درضمن روستاها ازلحاض آبادانی خیلی پیشرف كردن ممنون میشویم به روز رسانی شود .

    ۱۰ مهر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد