رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ خرداد ۱۴۰۰

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

لینک این مطلب کپی شد!

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه نام گرفته است .این خیابان بلندترین خیابان درختکاری شده با درازای ۱۸ کیلومتر می باشد که از میدان راه آهن در میانه جنوبی تهران آغاز شده و تا میدان تجریش در منطقه شمیران در شمال تهران ادامه دارد . در طول این مسیر از تقاطع‌ها، میدان‌ها و خیابان‌های مهمی در تهران عبور می‌کند. خیابان ولیعصر در قسمت‌هایی از امتدادش با اتوبان مدرس، خیابان وزرا، خیابان فلسطین و خیابان شریعتی موازی است و از مهم‌ترین تقاطع‌های این خیابان می‌توان به تلاقی آن با اتوبان مدرس، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، بلوار میرداماد، بزرگراه حقانی و خیابان ملاصدرا در میدان ونک، بزرگراه همت، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید مطهری، خیابان دکتر فاطمی، بلوار کشاورز، خیابان انقلاب در چهارراه ولیعصر، خیابان جمهوری، خیابان امام خمینی و خیابان مولوی اشاره کرد.

-3-800x530 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

به دلیل طویل بودن خیابان ولیعصر و تقاطع‌های متعدد آن با دیگر شاهراه‌های ارتباطی پایتخت، دسترسی به آن از نقاط مختلف شهر میسر است. همچنین، در سراسر خیابان ولیعصر اتوبوس‌های بی آر تی در دو جهت تردد می‌کنند و به‌سادگی می‌توانید به ایستگاه یا منطقه مورد نظر خود برسید.

بخش زیادی از خط سه مترو تهران نیز از خیابان ولیعصر می‌گذرد. ایستگاه‌های راه‌آهن، مهدیه، میدان منیریه، تئاتر شهر و میدان ولیعصر، به‌ترتیب از جنوب تا شمال خیابان ولیعصر قرار گرفته‌اند. در سراسر خیابان ولیعصر، تاکسی‌های داخل شهری نیز تردد می‌کنند.

در سال ۱۳۱۸ (خورشیدی) سرتاسر خیابان از دو سوی آن با ۶۰هزار درخت چنار پوشیده شده‌بود، اما اکنون تنها بیش از ۸هزار چنار در سرتاسر خیابان باقی‌مانده‌است.

 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

تاریخچه

احداث جاده مخصوص پهلوی یا همان خیابان پهلوی از سال ۱۳۰۰ شمسی آغاز شد. در آن زمان رضاشاه که وزیر جنگ بود تصمیم به احداث این جاده گرفت. همچنین درخت‌کاری اطراف این خیابان و کشیدن نهر برای آبیاری درختان آن نیز از سال ۱۳۰۰ آغاز شد.در سال ۱۳۰۷ خیابان پهلویِ بالا به‌دست «بلدیه تهران» سنگفرش شد و سپس با راهیابی آسفالت به پهنهٔ خیابان سازی شهرها، در سال ۱۳۰۹ (خورشیدی) مجلس شورای ملی قانونی را برای ساخت و گسترش خیابان‌های تهران تصویب کرد و پس از آن گام‌های ساخت «جادهٔ مخصوص پهلوی» آغاز و برای نخستین بار این خیابان قیرریزی شد. در سال ۱۳۱۰ خورشیدی پیش از آمدن ملک فیصل، پادشاه عربستان به تهران، خیابان الماسیه (باب همایون) و میدان توپخانه و آغاز خیابان لاله‌زار برای نخستین بار آسفالت شد و یک سال پس از آن در سال ۱۳۱۱ (خورشیدی) خورشیدی، خیابان پهلوی نیز آسفالت شد.

از آنجائی‌که چنار با آب و هوای تهران بسیار سازگار است، در ابتدا دو طرف خیابان پهلوی را چنار کاشتند. همان زمان برای آبیاری آن‌ها در سه راه زعفرانیه دو حلقه چاه حفر کردند. عبدالله مستوفی انگیزهٔ ساخت این خیابان را تصمیم رضاشاه برای پیوند دادن کاخ سعدآباد به کاخ مرمر می‌داند. بر اساس کتاب «شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه» نوشته عبدالله مستوفی، در زمان رضاشاه در خیابان پهلوی به فاصلهٔ هر دو متر، یک چنار و بین هر دو چنار یک بوته گل سرخ کاشتند؛ بنابراین در دو سوی مسیر ۱۸ کیلومتری خیابان مجموعاً ۱۸ هزار چنار کاشته شد. البته برخی این تعداد را تا ۲۴ هزار اصله نیز برآورد کرده‌اند. در زمستان ۱۳۱۹ برای نگهداری از درختان پای چنارها را به عمق یک متر و نیم گودبرداری کردند و به جایش کود ریختند. همچنین یک استخر بزرگ هم بین محمودیه و تجریش پی‌کنی کرده بودند که ذخیره آب برای چنارها فراهم باشد، اما قضایای شهریور ۱۳۲۰ این اقدام را ناتمام گذاشت.

-7 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

جاده مخصوص یا جاده پهلوی تا سال ۱۳۲۰ اختصاصی بود و مردم از جاده قدیم شمیران به تجریش می‌رفتند. خاصان، درباریان، وزیران، سفرا و نظامیان که دستور شرفیابی به آنان ابلاغ می‌شد از جاده مخصوص تردد می‌کردند.[نیازمند منبع] پس از شهریور ۱۳۲۰، این سد شکست و این جاده عمومی شد. خودروهای متفقین و سپس مردم از این جاده عبور کردند اما سال‌ها گذشت تا جاده پهلوی به صورت خیابان پهلوی درآمد.

چون در آن دوره منطقهٔ شمیرانات بیش‌تر چهره‌ای ییلاقی داشت این گذرگاه نیز به گونهٔ جاده‌ای بود که از میان تپه‌ها می‌گذشت و چندان همسانی با خیابان‌هایی چون سپه (امام خمینی) و شاه‌رضا (انقلاب) که در پیرامون آن‌ها ساختمان‌های نوین ساخته شده بود، نداشت. این جاده با ردیف‌های چنار منظم در دو سوی آن شناخته می‌شد. وجود چنارهای خیابان ولیعصر چنان زیبایی دلپذیری به این خیابان داده، که آن را جزو زیباترین خیابان‌های جهان درآورده است. پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیایی سدهٔ ۱۷، نوشته‌است: «اگر استانبول شهر سروهاست، تهران را باید شهر چنارها خواند.»

در سمت راست این خیابان کمی بالاتر از چهارراه انقلاب امروز، بوت کلاب یا باشگاه قایقرانی در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ راه‌اندازی شد که تفرجگاه کودکان و مورد توجه آنان بود. در سمت چپ این خیابان جایی که امروز بلوار کشاورز قرار دارد، آب‌نمای کرج قرار داشت که سالها دانش آموزان و دانشجویان در سایه درختان پر شاخ و برگ آن کتابهای درسی خود را برای امتحانات خردادماه مرور می‌کردند.

این خیابان در طول سالهای ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۵ شکل امروز را یافت و از حالت بیابانی خارج شد و به طولانی‌ترین خیابان پایتخت بدل گردید. چهارراه ونک که زمانی دزدگاه بود به صورت میدان ونک امروز درآمد. در سمت چپ خیابان تأسیسات رادیو تلویزیون ملی ایران سر به آسمان کشید، چندین هزار فروشگاه و ده‌ها رستوران و کافه رستوران پدید آمد. مردم در کوچه‌ها و خیابانهای اطراف برای خود ویلا و خانه ساختند. بزرگترین کافه‌های تهران که اساس فرنگی داشتند چون چاتانوگا، کازبا، ریوریسرا، باربکیو در سمت راست خیابان تأسیس شدند. سینماهای مدرن تهران مانند امپایر و آتلانتیک و… در ضلع غربی بین میدان ولیعهد آن زمان و میدان ونک دایر شدند.

پس از انقلاب اسلامی، در آغاز، خیابان پهلوی، خیابان مصدق نامگذاری شد؛ ولی پس از وقایع خرداد ۱۳۶۰ که به حذف همه مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی انجامید، نام آن به خیابان ولیعصر تغییر یافت.

-1-800x447 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

طول خیابان ولیعصر

همان طور که شاید تابه‌حال به گوشتان رسیده باشد، خیابان ولیعصر، بلندترین خیابان در خاورمیانه است. طول خیابان ولیعصر ۱۷٫۹ کیلومتر است. این خیابان دسترسی شمالی‌ترین نقطه از شهر تهران را به یکی از جنوبی‌ترین میدان‌های پایتخت میسر می‌کند. اگر از میدان تجریش در ابتدای شمال خیابان ولیعصر شروع به حرکت کنید، از محله‌های معروف شهر تهران گذر خواهید کرد. در ابتدای مسیرتان می‌توانید از باغ فردوس دیدن کنید. پس از آن به پل پارک وی خواهید رسید و با عبور از این پل، در ادامه مسیر به پارک ملت می‌رسید که یکی از معروف‌ترین پارک‌های تهران است و در ادامه به یکی از پرترددترین میدان‌های شهر تهران، یعنی میدان ونک خواهید رسید.

خیابان ولیعصر تهران با طول ۱۷٫۹ کیلومتر، طولانی‌ترین خیابان در خاورمیانه است
در میدان ونک می‌توانید به مراکز خرید متنوع سری بزنید و از مغازه‌ها خرید کنید. در ادامه مسیر به پارک ساعی خواهید رسید و اگر سرپایینی این خیابان را هم‌چنان ادامه دهید، پس از گذشتن از خیابان‌های عباس آباد (شهید بهشتی)، تخت طاووس (شهید مطهری) و فاطمی، به هیاهوی میدان ولیعصر می‌رسید.

فاصله میدان ولیعصر تا چهارراه ولیعصر زیاد نیست و این مسیر برای دانشجوهای تهران بسیار خاطره‌انگیز است. پس از چهارراه ولیعصر، نوبت به خیابان جمهوری می‌رسد و سپس با گذشتن از خیابان‌های امام خمینی و مولوی و خیابان‌های شلوغ و قدیمی این منطقه که بافت سنتی خود را در بسیاری نقاط حفظ کرده‌اند، به میدان راه‌آهن تهران خواهید رسید.

-8 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

خیابان ولیعصر تهران منطقه چند است؟

به‌دلیل قرارگرفتن خیابان ولیعصر در محدوده وسیع شمالی-جنوبی از شهر تهران، این خیابان بخش‌هایی از چهار منطقه شهرداری در تهران را در بر می‌گیرد. شمالی‌ترین نقطه از بلوار ولیعصر در محل میدان تجریش تا تقاطع پارک وی در محدوده منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد.

از چهارراه پارک وی تا بزرگراه همت در محدوده منطقه سه شهرداری است. پس از بزرگراه همت تا خیابان انقلاب، بخش‌هایی از منطقه ۶ شهرداری را تشکیل می‌دهد. این مسیر از تجاری‌ترین بخش‌های مرکز شهر به شمار می‌رود و بخش قابل توجهی از مراکز اداری، مراکز تجاری و ساختمان‌های فرهنگی شهر تهران در آن قرار گرفته‌اند. ادامه مسیر خیابان ولیعصر از خیابان انقلاب تا میدان راه‌آهن، در محدوده منطقه ۱۱ شهرداری تهران قرار دارد.

-6 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

خیابان ولیعصر؛ شاه‌راه حیاتی تهران

با اینکه خیابان ولیعصر چند سالی است که به دلیل حجم بالای ترافیک منطقه یک‌طرفه شده است، هنوز هم شاهراه حیاتی تهران برای عبور و مرور به‌حساب ‌می‌آید. برای حمل و نقل سریع و ارزان مسافران، BRTها در خط ویژه‌ای که از وسط خیابان کشیده شده به راحتی در دسترس‌اند. ضمنا بخش بزرگی از خط سه متروی تهران نیز از زیر این خیابان می‌گذرد. در خیابان ولیعصر، هیچ‌کس گم نمی‌شود. دو نهر آب که در هر دو طرف خیابان وجود دارد، ولی عصر را از خیابان‌های دیگر تهران متمایز کرده و برای گشت و گذار در آن تنها کافی‌ست به دنبال این کانال‌های آب روانه شوید.

پیاده‌روی در خیابان ولیعصر

از شمالی‌ترین نقطه خیابان ولیعصر که میدان تجریش باشد تا میدان راه آهن در جنوبی‌ترین نقطه، جاذبه‌های فراوان و متنوعی وجود دارد که می‌توانید با پیاده‌روی در طول خیابان آن‌ها را رؤیت کنید. بوستان بزرگ ملت در کنار سازمان صدا و سیما، پارک‌های ساعی و دانشجو، موزه سینما که در محوطه زیبای باغ فردوس قرار گرفته، و از همه شاخص‌تر، بنای زیبای تئاتر شهر؛ که هم می‌توانید در محوطه وسیع آن نشسته و نفسی تازه کنید، یا اگر علاقه‌مندید به تماشای تازه‌ترین تئاتره پایتخت بروید! هرزمان هم که در طی پیاده‌روی‌ طولانی‌تان احساس گرسنگی کردید، فست‌فودها، کافه‌ها و رستوران‌های موجود در دو طرف خیابان آماده پذیرایی از شما خواهند بود.

خیابان ولیعصر با وجود تضادهای عجیب و غریب و با تمام زیبایی‌ها و خاطراتی که در قلبش جای داده، آینه تمام‌نمایی از زندگی اجتماعی مردم تهران است؛ مجموعه‌ای از فرهنگ سنتی و مدرن ایرانی، تاریخ معاصر و خاطرات دور و نزدیک. و چه چیز لذت‌بخش‌تر از حضور همه این‌ها درکنار هم؛ آن هم در حالی که زیر چنارهایِ طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه قدم می‌زنیم.

-5 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

آیا خیابان ولیعصر تهران طرح ترافیک است؟

برای ساکنان پایتخت، اطلاع از محدوده طرح ترافیک، بسیار حائز اهمیت است. برای بازدید از جاذبه‌های شهر و مکان های دیدنی استان تهران و تردد به نقاط مختلف پایتخت با وسیله نقلیه شخصی، باید از محدوده طرح ترافیک مطلع باشید. در شهر تهران دو محدوده مکانی مختلف برای طرح‌های ترافیک تعیین کرده‌اند؛ که یک بخش طرح ترافیک دائمی دارد و بخش دیگر محدوده «طرح آلودگی هوا» است.

بخش زیادی از خیابان ولیعصر در محدوده مرکزی شهر تهران قرار دارد و به‌دلیل شلوغی و آلودگی، این قسمت از شهر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. از میدان راه‌آهن تا ورودی خیابان مطهری در خیابان ولیعصر، در محدوده طرح ترافیک دائمی قرار گرفته است. این مناطق بخش‌هایی از مناطق ۱۱ و ۶ شهر تهران هستند. از خیابان مطهری تا بزرگراه همت نیز در محدوده طرح ترافیک زوج و فرد قرار دارد؛ که بخشی از منطقه ۶ است.

-2-800x533 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

میدان ولیعصر تهران

میدان ولیعصر تهران از مهم‌ترین میدان‌های شهر تهران است که سه تا از معروف ‌ترین خیابان های پایتخت در این میدان با هم تلاقی می‌کنند. خیابان ولیعصر در امتداد شمال و جنوب این میدان قرار دارد. در ضلع شرقی میدان ولیعصر بلوار کریمخان و در ضلع غربی آن، بلوار کشاورز امتداد می‌یابد.

در میدان ولیعصر مراکز تجاری و بازرگانی مختلفی وجود دارند. به‌جز پاساژها و مراکز تجاری مختلف، در حاشیه میدان نیز مغازه‌های فراوانی وجود دارند، که بخش عمده اجناسشان را پوشاک تشکیل می‌دهد. در ضلع جنوب شرقی میدان نیز یک پاساژ و چند فروشگاه لوازم رایانه‌ای و موبایل‌فروشی قرار گرفته‌اند. در اطراف میدان ولیعصر سه سالن سینما فعالیت می‌کنند. سینما قدس در ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر و سینماهای استقلال و آفریقا در ضلع شمالی این میدان و کمی بالاتر، در خیابان ولیعصر قرار گرفته‌اند.

از دیگر جذابیت‌های میدان ولیعصر می‌توان به اغذیه فروشی‌ها و ساندویچی‌های دور میدان اشاره کرد. این غذاخوری‌ها اغلب پاتوق دانشجویان اطراف میدان ولیعصر و مشتریان مراکز تجاری میدان هستند. میدان ولیعصر فاصله نزدیکی تا مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها نیز دارد.

دورتادور میدان ولیعصر، ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس دیده می‌شوند و تردد به تمام نقاط تهران از این میدان صورت می‌گیرد. میدان ولیعصر ایستگاه مترو هم دارد؛ اما به‌دلیل قرار داشتن این میدان در محدوده طرح ترافیک دائم، تردد به میدان ولیعصر با وسیله نقلیه شخصی، در صورت نداشتن مجوز تردد در منطقه طرح ترافیک ممنوع است.

-ولیعصر خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

مکان های دیدنی خیابان ولیعصر تهران

از شمالی ترین نقطه خیابان ولیعصر که میدان تجریش باشد تا میدان راه آهن در جنوبی‌ترین نقطه، جاذبه‌های گردشگری متنوعی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها وقت بگذرانید. بوستان بزرگ ملت در کنار سازمان صدا وسیما، پارک‌های ساعی و دانشجو، موزه سینما که در محوطه زیبای باغ فردوس قرار گرفته، و از همه شاخص‌تر، بنای زیبای تئاتر شهر. که هم می‌توانید در محوطه وسیع آن نشسته و نفسی تازه کنید، یا اگر علاقه‌مندید به تماشای تازه‌ترین تئاتره پایتخت بروید! هر زمان هم که در طی پیاده‌روی‌ طولانی‌تان احساس گرسنگی کردید، فست‌فودها، کافه‌ها و رستوران‌های موجود در دو طرف خیابان آماده پذیرایی از شما خواهند بود.

-4 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

برخی از مکان‌های مهم در این خیابان از شمال به جنوب عبارتند از:

صدا و سیما
پارک ملت
بازار صفویه
بیمارستان خاتم‌الانبیا
بیمارستان ولیعصر
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
برج اسکان
بیمارستان دی
بیمارستان مهرگان
پارک ساعی
سینما آفریقا
سینما استقلال
سینما قدس
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه هنر
پارک دانشجو
تئاتر شهر
کاخ مرمر
مهدیه تهران
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی تهران
سینما رادیو سینمارادیو سیتی (مصادره و بلاتکلیف)

مراکز خرید و پاساژ‌های معروف در خیابان ولیعصر

پاساژ پردیس

اگر روزی گذرتان به حوالی میدان ولیعصر افتاد، کمی بالاتر از آن به سراغ پاساژ پردیس بروید. طرفداران پوشاک و زیورآلات هنری با گردش در پاساژ پردیس محصولات مورد علاقه‌شان را پیدا کرده و به وجد می‌آیند. ساختمان این پاساژ در رنگ‌های قرمز و نوک‌مدادی در دو طبقه طراحی شده است. ساختار پاساژ پردیس شکلی L مانند دارد که در بخش‌هایی چند شاخه نیز به آن اضافه می‌شود.در طبقات پردیس، مکعب مستطیل‌های شیشه‌ای در قسمت‌های مختلف راهرو به‌چشم می‌خورد که هریک محصولاتی را از فروشگاه‌های پاساژ در خود جای داده‌اند. فروشگاه‌های پاساژ پردیس رقابتی تنگاتنگ در ایجاد دکوراسیون ناب ویترین و فروشگاه با هم دارند.

آدرس پاساژ پردیس : خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، کوچه ارژنگ، پلاک ١١

 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

مرکز خرید دی

این مرکز، از دیگر پاساژ‌های حوالی میدان ولیعصر است که در آن می‌توان اجناس گوناگونی را از پوشاک گرفته تا اکسسوری و تجهیزات پیدا کرد.

آدرس مرکز خرید دی : خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر، جنب اداره پست، واحد ۱۳، مرکز خرید دی

-خرید-دی خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

پاساژ بهرام

در حد فاصل میان میدان ولیعصر و میدان جهاد، مرکز خرید دیگری به نام بهرام قرار دارد. پاساژ بهرام مکانی مناسب برای خرید چیز‌هایی است که نیاز دارید.

آدرس پاساژ بهرام : خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان زرتشت، کوچه نوربخش، پاساژ بهرام

 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

مرکز خرید نگین ولیعصر

یک مرکز خرید قدیمی و باز هم در حوالی میدان ولیعصر. این پاساژ مکان مناسبی برای خرید‌های روزمره به خصوص لوازم آرایشی ـ بهداشتی است.

آدرس مرکز خرید نگین ولیعصر : خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر، پلاک ۱۰، مرکز خرید نگین ولیعصر

مرکز خرید گاندی

مرکز خرید گاندی از مراکز قدیمی تهران است که به خاطر کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های متنوعش معروف شده است. قرار گرفتن یک فضای سبز زیبا در حیاط طبقه همکف، نمای دل‌نشین و لذت‌بخشی را به وجود آورده است. اینجا می‌توانید انواع پوشاک زنانه و مردانه، کادویی و لوازم تزئینی را خریداری کنید.

آدرس مرکز خرید گاندی : خیابان ولیعصر، خیابان گاندی، پایینتر از پل همت، مرکز خرید گاندی

-خرید-گاندی خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

سام سنتر

سام سنتر یکی از لوکس‌ ترین مراکز خرید تهران است؛ آن قدر لوکس که برخی آن را جزیره‌ای جدا از ایران توصیف می کنند و لقب‌های عجیبی همچون جزیره لاکچری برندها به آن می‌دهند. این مجتمع در اواخر سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و دارای ۲۴۰ پارکینگ است. در سام سنتر به برندهای لوکس و جهانی دسترسی دارید؛ برندهای معتبر بین المللی کیف، پوشاک، کفش، لوازم مد، طلا، جواهرات، ساعت، لوازم آرایشی و ادکلن و کالاهای دیگر. علاوه بر فروشگاه‌هایی با برندهای لوکس، چهار رستوران مجلل در طبقه فوقانی خود دارد.

آدرس سام سنتر تهران : خیابان الهیه، خیابان فرشته، مرکز خرید سام سنتر

-سنتر خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

مرکز خرید ونک

مرکز خرید ونک از مشهورترین مراکز خرید در تهران است. نمای این مرکز خرید مخصوصا شب‌ها دارای زیبایی منحصربه‌فردی است. اگر به سراغ دسته‌بندی کالایی و کالاهای موجود در مرکز خرید ونک برویم، باید بگوییم که این بازار بیش از همه افراد، برای خانم‌ها مناسب است؛ زیرا عمده کالاهای موجود در مرکز خرید ونک شامل جواهرات و زیور‌آلات، پوشاک زنانه شامل مانتو، لباس زیر، لباس ورزشی، لباس مجلسی، کیف و کفش، لوازم آرایشی می‌شود. البته بعضی از واحدهای تجاری هم به فروش لباس، کیف و کفش مردانه اختصاص دارند.

آدرس: خیابان ولیعصر، میدان ونک، خیابان ونک، تقاطع خیابان کار و تجارت

-خرید-ونک خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

پالادیوم

مجموعه‌ای بزرگ که نه تنها برای خرید، بلکه برای تفریح و گذراندن یک بعد از ظهر خوب هم می‌توان رویش حساب کرد. فروشگاه‌های پالادیوم شیک و لوکس هستند و عموما از برندهای معتبر و معروف رونمایی می‌کنند. پوشاک مد روز و کیف و کفش، لوازم آرایشی، جواهرات و زیورآلات، لوازم دکوراسیون و صنایع هنری و… در پالادیوم یافت می‌شود. البته خود ساختمان پالادیوم هم بسیار دیدنی است.

طراحی زیبا و بازی با نورهای طبیعی و فضاها از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است. علاوه بر خرید، خدمات دیگری هم در مجموعه پالادیوم مثل سالن بدن‌سازی، استخر و سونا و ماساژ، سالن زیبایی، کلینیک پوست و زیبایی، شهربازی، سوپرمارکت، داروخانه، آژانس هوایی، گل فروشی، خشکشویی و کارواش هم ارائه می‌شود. به علاوه رستوران‌ها و کافه‌ها و فودکورت پالادیوم هم برای امتحان مزه‌های جدید انتخاب خوبی است.

آدرس: خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف، مرکز خرید پالادیوم

 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

پارک‌های خیابان ولیعصر تهران

پارک ملت

بوستان ملت یکی از دیدنی ترین و زیباترین بوستان‌های تهران است و با ۳۴ هکتار وسعت، یکی از بزرگترین آن‌ها به شمار می‌رود. بوستان ملت از قسمت‌های مختلف تشکیل شده و با ورودی بسیار زیبا، پردیس گالری ملت، دریاچه مصنوعی، مجسمه های مفاخر ایران زمین، باغ وحشی کوچک، فضای سبز گل کاری شده و درختانی قدیمی و سر به فلک کشیده، در میان دیگر پارک‌های تهران دلبری می‌کند. پارک ملت با مساحت ۳۴ هکتار یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران محسوب می شود که طراحی آن به صورت نامنظم و به سبک پارک‌های انگلیسی است. در این پارک حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه وجود دارد.

آدرس: خیابان ولیعصر، جنب بزرگراه نیایش، پارک ملت

-ملت خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

پارک دانشجو

پارک دانشجو یکی از پارک‌های قدیمی و خاطره‌انگیز تهران است. این پارک به دلیل وجود تئاتر شهر و کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی در آن و همچنین مجاورت با تالار وحدت در خیابان استاد شهریار و پژوهشکده فرهنگ و هنر در خیابان انقلاب اسلامی، یکی از پاتوق‌های اهالی هنر بوده و هست. هر روز افراد زیادی به ویژه دانشجویان و جوانان هنرمند و دوست‌داران هنر در پارک دانشجو حضور می‌یابند.معماری ساختمان تئاتر شهر با نشانه‌هایی از معماری اصیل و سنتی ایرانی و نیز طراحی کاملا مدرنش، مورد تحسین مهندسان معماری قرار گرفته است. با قدم زدن در پارک دانشجو می‌توانید از تماشای زیبایی‌های معماری این بنا لذت ببرید و از تماشای یک نمایش در سالن‌های این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.

آدرس: خیابان ولیعصر، ضلع جنوب شرقی چهارراه ولیعصر، پارک دانشجو

-دانشجو خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

پارک ساعی

پارک ساعی یکی از بوستان های نوستالژیک تهران در خیابان ولیعصر است. این پارک ۱۲ هکتاری ابتدا به صورت یک بوستان جنگلی بود؛ اما در سال ۱۳۴۲ دوباره طراحی شد و به فرم کنونی شکل گرفت. یکی از دیدنی‌های این پارک، برکه زیبای آن است که پرندگانی در کنار آن زندگی می‌کنند و منظره‌ای جالب را به وجود آورده‌اند. پیست اسکیت و زمین بازی این پارک هم پاسخگوی نیازهای کودکان شما خواهد بود. فرهنگ‌سرای بانو نیز در این پارک قرار دارد و دارای بخش‌های واحد آموزش با کارگاه‌های مختلف طراحی، نقاشی، موسیقی و…، کتابخانه، نگار‌خانه و سینما است. وجود مجسمه های حیوانات مختلف و معرفی آنها نیز کار جالبی در این پارک به شمار می رود که فرصت آشنایی بیشتر با حیات وحش را به افراد می‌دهد.

آدرس: خیابان ولیعصر، پایین تر از توانیر، پارک ساعی

-ساعی خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

باغ فردوس و موزه سینما

باغ فردوس و موزه سینما در محوطه باغ فردوس، از زیباترین نقاط دیدنی در خیابان ولیعصر هستند و فاصله کوتاهی تا میدان تجریش دارند. در میان باغ فردوس عمارتی باشکوه قرار دارد که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. در گذشته این مکان محل برپایی جشن‌های ملی و هنری بوده است. در سال ۱۳۸۱ در محل باغ فردوس موزه ملی سینما تاسیس شد؛ البته زمان راه‌اندازی این موزه در سال ۱۳۷۷ در ساختمانی در لاله زار بود، که چهار سال بعد به باغ فردوس منتقل شد. هدف از بازگشایی این موزه، حفظ و حراست از گنجینه‌های ارزشمند در سینمای ایران بوده است. بازدید از این مجموعه برای علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ لذت بسیار دارد.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، بعد از عارف نسب، مجموعه باغ فردوس

-فردوس-800x533 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

سینما آفریقا

سینما آفریقا از معروف‌ترین سینماهای پایتخت است و در سال ۱۳۴۳ تاسیس شد. سینما آفریقا درمجموع ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ نفر را دارد و با وجود افتتاح سالن‌های جدید در پردیس‌های سینمایی در سال‌های اخیر، سینما آفریقا هم‌چنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. در سال‌های پیش از انقلاب این سینما را با نام سینما آتلانتیک می‌شناختند که پس از انقلاب به آفریقا تغییر نام داد.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، روبه‌روی بانک سپه

-آفریقا خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

سینما استقلال

سینما استقلال با نام قدیمی سینما امپایر در سال ۱۳۳۹ در خیابان ولیعصر افتتاح شد. این سینما نیز در شمال میدان ولیعصر و کمی پایین‌تر از سینما آفریقا قرار دارد.سینما استقلال با ظرفیت ۷۰۰ نفر یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های سینما در شهر تهران است و به‌دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر، از گذشته تا به امروز هواداران زیادی داشته است.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر

-استقلال خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

سینما قدس

سینما قدس تهران در میدان ولیعصر قرار گرفته است. این سینما نیز پس از انقلاب اسلامی تغییر نام داد. پیش از آن، سینما قدس را با نام سینما پولیدور می‌شناختند.سینما قدس در سال ۱۳۴۶ راه‌اندازی و در طول سال‌های بعد به یکی از اصلی‌ترین مراکز نمایش فیلم در ایران تبدیل شد. این سالن نزدیک به ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد و با وجود تعطیلی موقت در طول سال‌های قبل، امروزه هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آدرس: تهران، ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر

-قدس خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

کاخ مرمر

کاخ مرمر از ساختمان‌های تاریخی شهر تهران در خیابان ولیعصر و در نزدیکی تقاطع آن با خیابان امام خمینی است. نام این کاخ که قدمتش به دوران پهلوی می‌رسد، در تاریخ ۳۰ خرداد سال ۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.در سال‌های آخر پادشاهی خاندان پهلوی، کاربری کاخ مرمر به موزه تغییر پیدا کرده بود؛ اما پس از انقلاب، این ساختمان در اختیار نهادهای حکومتی قرار گرفت و بازدید از آن برای عموم مردم امکان‌پذیر نبود. از سال ۱۳۹۸، این ساختمان دوباره به‌صورت موزه به روی عموم مردم باز شد؛ اما هم‌چنان در بازه‌های زیادی از سال، امکان بازدید از این مجموعه وجود ندارد.

آدرس: تهران،‌ خیابان ولیعصر، نرسیده به خیابان امام خمینی

-مرمر-800x486 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

به‌جز مراکز تفریحی و تاریخی در خیابان ولیعصر، ساختمان‌ها و مراکز اداری مهم دیگری نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند. ساختمان‌های صدا و سیما از مهم‌ترین ساختمان‌هایی هستند که در خیابان ولیعصر و در میان محوطه‌ بزرگ و سرسبز جام‌جم قرار گرفته‌اند. سازمان صدا و سیما در خیابان ولیعصر، بالاتر از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) قرار دارد.

-و-سیما خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

هتل بزرگ تهران از دیگر ساختمان‌های معروف در خیابان ولیعصر به شمار می‌رود که در ابتدای خیابان مطهری واقع شده است. از برجسته‌ترین ساختمان‌های آموزشی در طول خیابان ولیعصر نیز می‌توان به دانشگاه‌های خواجه نصیر الدین طوسی، امیر کبیر و ساختمان دانشکده هنر، اشاره کرد. مراکز درمانی مجهز و بیمارستان‌های خاتم الانبیا، ولیعصر و دی نیز در محدوده شمالی خیابان ولیعصر قرار گرفته‌اند.

-بزرگ-تهران خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

-9 خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *