رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ تیر ۱۳۹۹

محله تهرانپارس تهران

لینک این مطلب کپی شد!

محله تهرانپارس ، از محله های معروف و قدیمی تهران است که در شمال شرقی پایتخت ایران واقع شده است .نکته جالب این محله آنست که از سال ۱۳۸۷ به دلیل توسعه و مساحت زیاد این محله به دو قسمت تهرانپارس شرقی و تهرانپارس غربی تقسیم شده است که این تقسیم توسط بزرگراه باقری صورت پذیرفته است .از سمت غرب با بزرگراه شهید باقری و از جنوب با خیابان رسالت و خیابان دماوند و سرخه حصار همسایه است. در رابطه با قدمت تهرانپارس باید بگوییم که در سال ۱۳۱۰، یکی از سرمایه‌داران زرتشتی به نام آرش هرمز، زمین‌های این منطقه را که چیزی حدود ۳۶ میلیون متر مربع وسعت داشتند را خرید و محله تهرانپارس را ساخت.

-5 محله تهرانپارس تهران

دو آب انبار قدیمی در این محله‌، یافت شده‌اند که یکی از آن‌ها در فلکه چهارم تهرانپارس و دیگری در پارک بهارک قرار دارند. سازمان میراث فرهنگی به زودی قرار است که این آب انبارها را شناسنامه‌دار نماید.از مناطق تفریحی و گردشگری تهرانپارس باید از باغ پرندگان تهران، پارک جنگلی یاس لویزان، بوستان پردیس، پارک جنگلی لویزان، پارک جنگلی سرخه حصار و پارک پلیس نام ببریم. از امکانات و امتیازهای تهرانپارس وجود پایانه شرق در این محله و دسترسی آسان و راحت آن به مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی است. با حضور و گشت و گذار در این منطقه از شرق تهران، قدمت و تاریخ گذشتگان را به خوبی مشاهده می‌کنید. بادیدن خانه‌هایی که در خیابان رشید قرار دارند، به یاد خانه‌های دوران پهلوی می‌افتید.

تهرانپارس محله‌ی محبوبی که طرفداران بسیاری دارد. این محله چهار میدان اصلی دارد که در امتداد خیابان تیرانداز قرار گرفته‌اند و یکی از نشانه‌های ویژه تهرانپارس محسوب می‌شوند.

-2 محله تهرانپارس تهران

تهرانپارس در منطقه ۴ و ۸ شهرداری تهران و شمال شرقی شهر تهران واقع شده است و از شمال به بزرگراه زین‌الدین(امتداد شرقی همت) و از جنوب به خیابان دماوند منتهی می‌شوند. از شرق به خیابان سلطانی و محله‌ی اتحاد و از غرب به بزرگراه باقری منتهی است. همچنین این محله از سمت شرق با بزرگراه رسالت همسایه است.

تهرانپارس یکی از محلات وسیع و بزرگ در تهران است که با توجه به دسترسی خوب آن به نقاط مختلف تهران و همچنین نزدیکیش به یکی از خروجی‌های پرطرفدار‌ تهران، متقاضیان بسیاری پیدا کرده است. همانطور که در ادامه این یادداشت خواهید خواند، تهرانپارس خیابان کشی مدرنی دارد که از زمان زرتشیان مقیم آن به جا مانده است. در مورد روند ساخت و ساز در تهرانپارس مانند هر محله ای در تهران روند بسیار رو به رشدی طی شده است و بخش عمده‌ای از ملک‌ها نوساز هستند. البته همچنان خانه‌های ویلایی در این منطقه به چشم می‌آیند.

-قدیم-1 محله تهرانپارس تهران

آن‌طور که در منابع مختلف آمده است پیش از تقسیم اراضی و خیابان‌کشی‌های مدرن، چند روستا و آبادی در منطقه فعلی تهرانپارس قرار داشته‌اند. مهدی‌آباد و مجید‌آباد از جمله این روستاها هستند. اگر نقشه را بررسی کنید متوجه می‌شوید که امروزه هیچ نشانی از مهدی‌آباد در آن وجود ندارد زیرا سالها قبل از عملیات شهرسازی در دهه ۳۰ خورشیدی، از بین رفته بوده است و تاریخ‌شناسان دلیل اصلی آن را خریداری قنات توسط سفارت آمریکا عنوان کرده‌اند. مجیدآباد هم یکی از روستاهای قدیمی و خوش آب و هوای شرق تهران بوده است، در حال حاضر پارک پلیس یا همان باغ اناری سابق در این محله است و اگر ببینده سریال قدیمی باغ گیلاس بوده باشید باید به اطلاعتان برسانیم لوکیشن فیلم‌برداری در این باغ و امارات قدیمی بوده است.

-قدیم محله تهرانپارس تهران

اما برگردیم سراغ داستان شکل‌گیری محله تهران پارس ، در دهه ۱۳۱۰ یکی از سرمایه‌گذاران زرتشتی به نام ارباب هرمز شروع به ساخت شهرکی در شمال شرق تهران کرد و نام تهرانپارس را برای آن انتخاب نمود. بعد از این اتفاق عده زیادی از زرتشتی‌ها تصمیم به سکونت در آن منطقه گرفتند.در مرحله بعدی ارباب هرمز با همکاری تعدادی از مهندسین شناخته‌شده کار جدول کشی و خیابان بندی مدرن را آغاز کرد، این همکاری بسیار موفق به صورتی جلو رفت که در حال حاضر ساختار شهرسازی این محله جز یکی از اصولی‌ترین طرح‌های شهری به شمار می‌رود. با این اوصاف در گذشته قسمت زیادی از زمین‌های تهرانپارس متعلق به زرتشتی‌ها بوده است .

تهرانپارس دارای ۶۰ کوچه بلند و افقی می‌باشد که از شماره ۱۰۲ در بالای خیابان دماوند تا ۲۵۰ در بالای بزرگراه زین الدین خیابان استخر به صورت شماره‌های زوج طبقه‌بندی شده‌است. همچنین تهرانپارس دارای ۱۱ خیابان عمودی بوده که به صورت فرد از خیابان ۱۰۳ تا ۱۳۹ نامگذاری شده‌اند. فرعی‌های کادوس، عادل، زرین، رشید، رستم، گیو و پارسیان، بخشی از این خیابان‌های عمودی هستند که هم‌چنان با نام قدیم خود شناخته می‌شوند.

بلوار اصلی تهرانپارس، یک خیابان شمالی-جنوبی است که از فلکه چهارم در زیر بزرگراه زین الدین در شمال آغاز شده و تا سه راه تهرانپارس در تقاطع خیابان دماوند منتهی می‌شود و به نام تیرانداز آرش (پدر هرمز آرش) نامیده می‌شود. پس از تغییر نام‌های پی در پی، این خیابان از تیرانداز به حجر بن عدی و در حال حاضر به نام آیت الله خوشوقت نامیده می‌شود؛ هر چند که در مکالمات روزمره، هم‌چنان با نام قدیم خود شناخته می‌شود. خیابان تیرانداز دارای حاشیه تجاری بوده و به نوعی مرکز خرید ساکنین این منطقه است.

-9 محله تهرانپارس تهران

این محله دارای ۴ فلکه بود که در امتداد خیابان تیرانداز قرار داشتند. اخیراً فلکهٔ اول تهرانپارس (فلکه تهمتن) به فلکه قمر بنی هاشم تغییر نام یافت.هم‌چنین با اصلاح هندسی و حذف میدان، فلکه دوم تهران‌پارس (فلکه روئین تن) در حال حاضر چهارراه اشراق نامیده می‌شود. فلکه سوم تهران‌پارس (فلکه گشتاسپ) نیز با مصوبه شورای شهر تهران، فلکه سجادیه نامیده می‌شود. فلکه چهارم تهران‌پارس (فلکه وفادار) نیز پس از احداث بزرگ‌راه شهید زین‌الدین، حذف شده‌است. هم‌چنین بزرگراه رسالت در میان فلکه اول و دوم از خیابان تیرانداز عبور می‌کند که این تقاطع را چهارراه تیرانداز می‌نامند.

 محله تهرانپارس تهران

خیابان مهم و اصلی دیگر، بلوار پروین (همسر ارباب هرمز آرش) (شاهد) است که از بزرگ‌راه زین‌الدین در شمال آغاز شده و پس از رسیدن به میدان پروین (تقاطع بلوار پروین و خیابان ۱۹۶ شرقی)، چهارراه سید الشهدا (تقاطع بلوار پروین و خیابان جشنواره) و داشتن تقاطع با بزرگ‌راه رسالت، به انتهای جاده آبعلی و در ادامه به سه راه تهران‌پارس ختم می‌شود.

-7 محله تهرانپارس تهران

از جهت آب‌و‌هوایی هم تهرانپارس با توجه موقعیتی که داشته است، یعنی قرار گرفتن در کوهپایه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز و همسایگی با پارک‌های جنگلی لویزان و سرخه حصار؛ جز مناطق پرتقاضا بوده است. همچنین بهتر است بدانید دو میراث گرانقدر و ارزشمندی که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند در تهرانپارس قرار گرفته‌اند، اولی عمارت ارباب هرمز در باغ انگوری که در خیابان استخر قرار گرفته است و دیگری رستم باغ است که در فلکه دوم تهرانپارس واقع شده است. رستم باغ یادگاری از ارباب رستم گیو است و نمونه ای از باغ های زیبا است که زرتشتیان در کشورهای چند و هند ساخته‌اند.

محله تهرانپارس از محلات پرجمعیت شهر تهران به حساب می‌آید و دارای جمعیتی بیش از صد هزار نفراست. بودجه لازم جهت خرید ملک در تهرانپارس از متری ۷ میلیون تومان تا متری ۱۵ میلیون تومان متغیر است که باتوجه به سن بنا، کیفیت مصالح مورداستفاده در ساخت، موقعیت ساختمان و نوع ملک (ویلایی یا غیرویلایی) و … متفاوت می‌باشد.

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، این محله کاملا محصور در میان بزرگراه‌ها است و به همین دلیل دسترسی به آن با اتومبیل شخصی بسیار راحت است. در مورد وضعیت وسایل نقلیه عمومی بهتر است بدانید که تهرانپارس یکی از مناطق مجهز تهران به حساب می‌آید. مجهز از این جهت که شما هم می‌توانید از مترو استفاده کنید، هم BRT، هم اتوبوس‌های شرکت واحد و هم تاکسی‌ها.

-4 محله تهرانپارس تهران

در مورد ایستگاه‌های مترو باید به ایستگاه مترو شهید باقری، تهرانپارس و فرهنگسرا اشاره کنیم که در خط ۲ مترو (فرهنگسرا- صادقیه) قرار دارند. در مورد خطوط اتوبوس تندرو هم خط تندرو از چهارراه تهرانپارس به پایانه آزادی فعالیت می‌کند. ضمنا بیش از خط اتوبوس از نقاط مختلف تهران به سمت تهرانپارس وجو دارند و دسترسی این منطقه بسیار راحت می‌کنند.

مراکز آموزشی و فرهنگی محله تهرانپارس

در تهرانپارس مدارس و مراکز آموزشی بسیاری وجود دارد که برطرف‌کننده‌ی نیازهای آموزشی ساکنین منطقه می‌باشد. در ادامه نام تعدادی از آنها آورده شده است:

دبستان غیردولتی پسرانه حکیم واقع در فلکه چهارم تهرانپارس
دبستان غیردولتی دخترانه شایستگان بین فلکه دوم و سوم
متوسطه دوره اول شاهد دخترانه آسیا در فلکه چهارم تهرانپارس
متوسطه دوره اول دولتی پسرانه کمیل واقع در فلکه چهارم تهرانپارس
متوسطه دوره اول دولتی دخترانه امام رضا در خیابان استخر
در این محله آموزشگاه‌های زبان خارجی مانند ایرانمهر، سفیران، سفیر گفتمان، آفاق و… وجود دارد . و اگر کسی درصدد استفاده از سایر کلاس‌های ورزش و فرهنگی و … باشد. آموزشگاه‌های زیادی وجود دارند.

فرهنگسرای اشراق یکی از فرهنگسراهای تهران است.این فرهنگسرا که در یک باغ بزرگ قدیمی به مساحت ۸ هکتار متعلق به میرزا زین‌العابدین تهرانی در خیابان جشنواره در شمال شرقی تهران قرار دارد در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده‌است. سالن‌های سینمای این مجموعه پس از بازسازی در ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ بازگشایی شده‌اند.محوطه باغ این فرهنگسرا دارای ۱۵۰ گونه گیاهی همچون توت آمریکایی، توسکا، درختچه‌های گل یخ، گل شرابی، کاج، انجیر، بلوط و درخت انار است.

-3 محله تهرانپارس تهران

مراکز خرید اصلی محله تهرانپارس

در تهرانپارس مراکز خرید متعددی وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به مجتمع تجاری سپید واقع در شمال شرقی فلکه اول تهرانپارس، مجتمع تجاری و اداری پارسیان در ضلع شرقی پارک نبوت، مجتمع چندمنظوره یاس شرق، مجتمع تجاری شاپرک و مجتمع تجاری نارسیس بالاتر از فلکه سوم تهرانپارس اشاره کرد.

-2 محله تهرانپارس تهران

معرفی تکایا، مساجد و حسینیه های شاخص محله

تعداد زیادی مسجد در تهرانپارس وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مسجد امیرالمومنین (ع) در ۴۵ متری تهرانپارس، مسجد الاحرار واقع در میدان شاهد (پروین)، مسجد ابا‌عبداالله‌الحسین در فلکه دوم تهرانپارس، مسجد بهشتی بعد از فلکه دوم تهرانپارس، مسجد محمدابن‌عبداالله (ص) واقع درخیابان وفادار شرقی، مسجد‌الاقصی بالاتر از فلکه دوم تهرانپارس و مسجد فاطمه‌الزهرا (س) واقع در فلکه سوم تهرانپارس اشاره کرد. در مورد حسینیه‌های این محله می‌توان به بیت‌الزهرا (س) واقع در خیابان حجربن عدی، حسینیه شهید جعفری قاجار بالاتر از فلکه سوم اشاره کرد. همچنین محله تهرانپارس داری چند دارالقرآن است که به ترتیب عبارتند از دارالقرآن شهید جعفری بالاتر از فلکه سوم تهرانپارس و دارالقرآن ائمه هدی در بزرگراه رسالت که بین رشید و باقری قرار گرفته است. مورد بعدی دارالقرآن بیت‌الزهرا در خیابان حجربن عدی است.

مرکز درمانی معتبر تهرانپارس

تهرانپارس دارای دو بیمارستان است، بیمارستان تهرانپارس که در ضلع جنوبی فلکه سوم تهرانپارس قرار گرفته و بیمارستان آرش در خیابان رشید . تعداد درمانگاه‌های این محله به اندازه کافی است و پاسخگوی نیازهای درمانی ساکنین می‌باشد.نام تعدادی از درمانگاه‌ها را برایتان در ادامه آورده‌ایم درمانگاه خیریه اباعبدالله (ع) در فلکه دوم تهرانپارس، درمانگاه ایران در ضلع جنوب غربی فلکه چهارم تهرانپارس، درمانگاه خصوصی موسوی درفلکه سوم تهرانپارس. ضمنا تعداد داروخانه‌های این محله بسیار زیاد است و تهرانپارسی‌ها به مشکلی از این جهت بر نخواهند خورد. برای مثال داروخانه جاسمین در خیابان ۱۹۶ شرقی، داروخانه وفا، داروخانه مینا در خیابان حجربن‌عدی، نرسیده به فلکه سوم تهرانپارس.

-11 محله تهرانپارس تهران

-10 محله تهرانپارس تهران

مراکز مهم دولتی محله تهرانپارس

در مورد مراکز دولتی می‌توان به شرکت برق منطقه تهرانپارس واقع درخیابان فرجام نرسیده به فلکه دوم تهرانپارس، شرکت آب و فاضلاب منطقه ۲ تهران در چهارراه رشید، شهرداری ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۴ واقع در فلکه چهارم، شورای حل اختلاف واقع در فلکه سوم تهرانپارس و همچنین کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس واقع در بزرگراه رسالت، خیابان رشید شمالی اشاره کرد. یکی دیگر از مراکز شاخص تهران ، پایانه مسافربری شرق است که در خیابان دماوند نرسیده به چهارراه تهرانپارس قرار گرفته است.

اماکن تفریحی و ورزشی محله تهرانپارس

آنچه که در تهرانپارس زیاد به چشم می خورد، بوستان‌ و پارک است. نام تعدادی از آنها را در این یادداشت آورده‌ایم؛ بوستان نخل (سمرقندی) ،بوستان اطلس، بوستان گلبرگ در فلکه دوم تهرانپارس ، بوستان ۱۶۰ ، بوستان گلواژه ، بوستان عادل، بوستان رز و … همچنین مجتمع دینی، فرهنگی، ورزشی مارکاردر فلکه دوم تهرانپارس یکی از مراکزی است که افراد می‌توانند جهت گذران اوقات فراغتشان به آن مراجعه کنند.
پارک پلیس تهرانپارس، یکی دیگر از مکان‌های تفریحی و دیدنی این محله است که با وجود درختان بزرگ و بلند و باغی که از دوران قاجار بر جای مانده، خاطره خوشی را برای گردشگران برجای می‌گذارد.

-6 محله تهرانپارس تهران

ضمنا از دیگر مراکز دیدنی می‌توان به آتشکده باغ رستم در فلکه دوم تهرانپارس اشاره نمود. نگارخانه آفتاب بالاتر از فلکه سوم تهرانپارس در خیابان حجربن عدی از مراکز فرهنگی تهرانپارس است.

-1 محله تهرانپارس تهران

-8 محله تهرانپارس تهران

           
 

نظر کاربران :

  • رضا

    com
    متاسفانه چون پیاده رو پهن داره پر دست فروش شده که نزدیک ایام عید مشکلات بسیاری ایجاد می کند میدانهای بزرگ باعث،شده شبها از ۱۲ شب تا صبح خیلی ها بساط کرده و موجب سلب اسایش دیگران شوند گذر ۳۵ متری بیشتر مورد مصرف جوانانی است که در ان دور دور میکنند اگر من ۷۰ سال پیش بودم به ارباب هرمز می گفتم این نوع شهرسازی شما بیشتر مشکل برای ساکنین ایجاد میکند لطفا مثل بقیه جاهای تهران پیاده رو باریک معمولی بجای میدان چهارراه معمولی و بجای گذر ۳۵ متری ۲۰ متری کافیه دقیقا مشابه خیابان رشید یا نیاوران یا خود جردن یا سعادت اباد این نوع شهرسازی بیشتر مشکل درست کرده تا فایده و خیلی ها فروختن و از محل رفتن تجربه غلط شهرسازی کاش همان شهر سازی قدیم تهران را اجرا میکردن شما خوت بیا برخیابان اصلی دور میدان فرار میکنی در میری یه هفته دوام نمی اوری همه انجا عصبی شدن میخاهند بفروشن خیلی شلوغه این شهرسازی نیست (شر)سازیه شردرست کردن سینما نداره دانشگاه نداره ورزشگاه نداره تمام امکانات فرهنگی علمی وغیره اکثرا غرب تهرانه مادر مقابل غرب تهرانه یک دهم منطقه ۲۲ پروژه اینجا اجرانشده کاش یه مقدار بجای غرب به شرق هم توجه میشد

    ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *