رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مهر ۱۳۹۸

فرهنگسرای اشراق تهران

اشتراک گذاری

فرهنگسرای اشراق یکی از مکان‌های فرهنگی شرق تهران است که در طول سال جشنواره‌های مختلفی مثل «جشنواره اقوام» و «جشنواره صد دانه یاقوت» در آن برگزار می‌شود. این فرهنگسرا یکی از فعال‌ترین فرهنگسراهای تهران است. در ادامه می‌توانید تاریخچه این فرهنگسرا را بخوانید.ساختمان اصلی فرهنگسرای اشراق تهران حدود ۱۰۰ سال و باغ بزرگ آن بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. نقل است که ساختمان قدیمی توسط یکی از دامادهای ناصرالدین شاه بنا شده است که بادگیر آن یکی از بزرگترین و زیباترین بادگیرهای ایران محسوب می‌شود. قسمت اعظم باغ، محوطه فرهنگسرا و ساختمان قدیمی به همان زمان قاجار برمی‌گردد. بعد از سقوط قاجاریه یکی از خوانین همین منطقه به نام «مهدی ارباب یزدی» – معروف به ارباب مهدی – که از وکلای مجلس آن زمان بوده این باغ را از امام جمعه داماد ناصرالدین شاه خریداری می‌کند.

مهدی ارباب در دوره پهلوی و بر اساس معماری آن دوره بناهای موجود را تغییر داد و بناهای دیگری هم به باغ اضافه کرده، مثل استخر مرکزی و مجسمه «اسب و تمساح»شاید مشهورترین قسمت باغ همان حوض‌های هفتگانه باشد که به صورت پله مانند با هم ارتباط دارند؛ برای همین به باغ «هفت حوض» هم گفته‌اند.

فرهنگسرای اشراق تهران

در گذشته، باغ دو دهنه قنات هم داشته که از «سرخه حصار» و «تلو» سرچشمه می‌گرفتند. متأسفانه اولی به علت عدم لایروبی خشکیده ، ولی هنوز سرسبزی و صفای این باغ زیبا از آب جاری تلو است.
در سال ۱۳۴۸ پس از مرگ مهدی ارباب مجموعه باغ و ساختمانهای آن به دربار پهلوی دوم واگذار شد. در همان زمان این باغ ملی اعلام شده و به دو قسمت پارک جوادیه و باشگاه شهرداری تقسیم می‌شود. پس از پیروزی انقلاب این باغ به شهرداری منطقه تبدیل شد. در سال ۱۳۷۴ با تاسیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تحت پوشش سازمان در می‌آید و با عنوان فرهنگسرای اشراق به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وقتی وارد این مجموعه فرهنگی می‌شوید، قبل از اینکه بخواهید از خدمات متنوع آن استفاده کنید، در مسیر رسیدن به مراکز مختلف، دیدنی‌هایی خواهید یافت؛ چیزهایی که اینجا را به یکی از منحصربه‌فردترین مراکز فرهنگی تهران تبدیل می‌کند.

دسترسی
بهترین راه برای رسیدن به فرهنگسرای اشراق تهران استفاده از مترو است. کافی است به خط ۲ مترو بروید و در آخرین ایستگاه شرقی، یعنی ایستگاه فرهنگسرا از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه و عبور از پل هوایی روی خیابان جشنواره به فرهنگسرای اشراق برسید. همچنین می‌توانید با بی‌آرتی‌های مسیر آزادی – تهرانپارس به تهرانپارس رفته و از آن‌جا با تاکسی به خیابان جشنواره رفته و به فرهنگسرای اشراق تهران برسید. بزرگراه‌های یاسینی و رسالت هم مسیرهایی هستند که می‌توانید در صورت استفاده از خودروی شخصی به فرهنگسرای اشراق برسید.

آدرس :فرهنگسرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره قرار دارد.

فرهنگسرای اشراق تهران فرهنگسرای اشراق تهران
فرهنگسرای اشراق تهران فرهنگسرای اشراق تهران

           
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلی

    جای خوبيه ، اما چون در داخل وخارج اون فضاى خالي زيادي وجود دارد ميشه ، استفاده خیلی بهترو بيشتري رو داشت

    ۱۱ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *