رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ آبان ۱۳۹۸

مفهوم طراحی در گردشگری متکی به طبیعت

اشتراک گذاری

واژه طرح که در علم معماری آرشیت خوانده می شود فرایندی از شناخت محیط تا تهیه نقشه را شامل می شود . هدف از طراحی در نظر گرفتن شرایط محیطی منطقه و برنامه ریزی برای عناصر مورد نیاز آن منطقه و سپس یافتن بهترین روش ها برای طراحی محل در محدوده استاندارهای موجود است . ترکیب مصنوعی عوامل زنده و غیر زنده موجود در طبیعت همراه با دخالت دادن احساس و عواطف فردی به نحوی که اثر جلب کننده ای را پدید آورد از اصول اساسی توسعه مطلوب گردشگاه طبیعی محسوب می شوند .بنابراین ضروری است در کنار معیارها و ضوابط محیط زیستی , فنی و مدیریتی معیارهای اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد .

در طراحی گردشگاهها لازم است اصول مهم زیر مورد توجه واقع شود :

– طراحی گردشگاه باید ارتباطات ممکن را مدنظر قرار دهد .
– دراین ارتباط باید به ارتباط گردشگاه با محیط اطراف ع ارتباط اراضی بکار رفته یا مورد نظر با سایر اراضی و ارتباط ساختارهای خردو کلان توجه شود .
– طراحی باید برای مردم باشد , در این ارتباط لازم است تعادل بین نیازهای شخصی و عمومی و خواست و نظر مردم مورد توجه قرار گیرد .
– در طراحی باید به عملکرد و زیبایی شناسی توامان توجه شود .
– تناسب در اجزا مورد توجه قرار گیرد , مناسب بودن برای ویژگی و خصوصیات مکانی مناسب بودن برای شخصیت استفاده کنندگان ؛ مناسب بودن برای نوع عملکردو تناسب از نظر مقیاس از ویژگی های مورد نظر است .
– نیازهای تکنیکی را برآورده سازد , اندازه , کمیت ها , جهت یابی بر اساس نیروهای طبیعی و برآورده ساختن نیازها از جمله موضوعات مورد نظر است .
– هزینه سنگین نداشته باشد ؛ در این ارتباط لازم است تعادل بین نیازها و بودجه , استفاده از منابع موجود تدارک مواد ساختمانی مناسب ؛ تدارک مواد گیاهی مناسب و توجه به جزئیات طرح رعایت شود .
– مدیریت و نظارت آن ساده باشد .

برخی از صاحب نظران طراحی محیط عواملی را که در ترکیب طرح و سراحی حائز اهمیت است به شرح زیر برشمرده اند :

الف ) پیکر بندی طبیعی منطقه
خصوصیات و موقعیت رستنی های طبیعی , آبراهه ها و سیمای فیزیکی محل از جمله موضوعات مورد توجه در این بخش است . هماهنگی با طبیعت از جمله نکات مهمی است که در طرح ریزی فعالیت های تفرجی در طبیعت باید مورد توجه قرار گیرد . طراح مجازنیست در شکل عناصر و عوامل طبیعی بدون توجه به هماهنگی و حفظ یکپارچگی طبیعت تغییراتی وارد سازد . زیرا هرگونه دخل و تصرف در ترکیب طبیعی با آشفتگی در سیستم های اکولوژیک مهم همراه است . طراح لازم است به روشنی رابطه اجزا طبیعی با یکدیگر و با ترکیب محیط را درک و آن را حفظ نماید .

ب) ذوق و توانایی طراح
سلیقه , هوش , احساس , ابتکار و دانش حرفه ای طراح از جمله موضوعاتی است که در این بخش نقش ایفا می نماید . در طرح ریزی گردشگاههای طبیعی , طراح باید از ذوق و سلیقه خود در جهت حفظ یکپارچگی ترکیب عناصر طبیعی و پذیرش اجتماعی استفاده نماید . در مواردی خلاف این موضوع در پارک ها و تفرجگاهها ی غیر طبیعی دیده می شود و دخل و تصرف های طراح منحصرا بر اساس سلیقه فردی و بدون توجه به پذیرا بودن آن ها صورت کی گیرد , گاه به رفتارهای هنرمندانه تعبیر می شود . این چنین حرکت های نامانوس در طراحی گاه سال ها بدون مفهوم و رسالت مشخص در زمان خود بی اثر باقی می ماند .

ج) مردم شناسی
خصوصیات جامعه میزبان و آشنایی با رفتار و علایق گردشگران توجه به آداب و سنن , عادات , و کنش های اجتماعی و فرهنگی نیز از دیگر موضوعاتی است که بدون توجه به آن امکان طرح ریزی مطلوب یک گردشگاه طبیعی وجود ندارد . آنجه طراح باید در این ارتباط مورد توجه قراردهد تلفیق احساسات پذیرای اجتماعی در رابطه با محیط است . طراح باید روابط اکولوژیک را به معنای واقعی درک و هماهنگی در میان آنها پدید آورد . در ضمن آثار متقابل میان آنها را بشناسد .

طراحی گردشگری  مفهوم طراحی در گردشگری متکی به طبیعت

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *