رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ آبان ۱۳۹۹

بسیاری از افراد سفر با خودروی شخصی را به سفرهای زمینی و هوایی با سایر وسایل نقلیه ترجیح می دهند . طرفداران سفر با خودروی شخصی در تابستان بسیار است ولی در زمستان به دلیل جاده های یخی و خطرناک تعداد کمتری تمایل به سفر دارند . در صورتیکه چشم اندازهای زیبا و برفی و همچنین خلوتی جاده ها و آرامش در جاده ها در زمستان جذاب تر و بیشتر می باشد .حال صرف نظر از اینکه شما فقط در تابستان رانندگی می کنید، راندن در جاده های یخ زده در فصل زمستان چیزی است که هر راننده ای باید در آن مهارت داشته باشد، مخصوصا اگر در پایان پاییز و اوایل زمستان رانندگی می کنید.نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان را برای شما جمع آوری کردیم تا با در نظر گرفتن آنها سفری آرامبخش و زیبایی داشته باشید .

-با-خودروی-شخصی-در-زمستان9 نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان

البته باید بگوییم که در مواردی که پلیس راهور کشور نسبت به خطرات جاده‌ها هشدار می‌دهد قصه تفاوت می‌کند و بایستی بسیاری از سفرهای حتی ضروری را انجام ندهید و از مسافرت بپرهیزید ولی در صورتی که چاره‌ای جز سفر در جاده‌های پرخطر ندارید باید یک سری از نکات را رعایت کنید که البته در موارد غیر خطرناک و در جاده‌های ایمن نیز همین ماجرا برقرار بوده است .

آهسته و پیوسته برانید

در هنگام رانندگی در جاده های یخی، سرعت، دوست شما نیست. هرچه سرعت بیشتری داشته باشید، علی الخصوص هنگام رانندگی در جاده های یخ زده، کنترل کمتری دارید. رانندگی در جاده های یخی باید همیشه با یک سرعت ثابت باشد. سرعت گرفتن چرخ هایتان باعث می شود کنترل چرخ ها از دست رفته سر بخورند و دچار حادثه شوید. بنابراین به یاد داشته باشید، هنگامی که در جاده ی یخ زده رانندگی می کنید، همیشه بهتر است که روند سرعتتان را حفظ کنید.

اگر هنوز نمی توانید توزیع وزن / چرخش اتومبیلتان را در نواحی یخ زده کنترل کنید، باید آماده ی یک سواری وحشیانه باشید. توصیه می کنیم که صاحب تریلر ها تسمه کنترل و توزیع وزن/ چرخش قابل حمل را تهیه کنند مخصوصا اگر قصد دارید با یک تریلر در شرایط یخبندان رانندگی کنید.
بسیار زیاد احتمال دارد که وسایل نقلیه و تریلرهایی که نامتعادل هستند که در طول جاده یخ زده سر بخورند و دچار چرخش شوند و اگر یک تریلر در یک جاده یخ زده شروع به چرخش کند کنترل آن بسیار دشوار است.همه ی وسائل نقلیه می توانند با نصب دستگاه توزیع وزن با کیفیت یا کنترل کننده ی چرخش، کنترل شوند. دستگاه توزیع وزن به تمام چهار تایر اجازه می دهد تا در جاده ها ثابت تر و سخت تر شوند، در حالی که یک دستگاه کنترل کننده ی چرخش می تواند کمک کند تا از سر خوردن تریلر جلوگیری شود.

-با-خودروی-شخصی-در-زمستان2 نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان

لاستیک و زنجیر چرخ

اگر خودتان را در شرایط برفی یا یخی یافتید، بهترین کار این است که لاستیک هایتان را به طور کامل ارتقاء دهید و یا زنجیر چرخ بخرید. اکثر زنجیر چرخ ها به اکثر تایر ها متصل می شوند، که این کار به اتومبیلتان قدرت زیادی می دهد. اگر دوست ندارید از زنجیر چرخ استفاده کنید، باید مبلغی هزینه ی مجموعه ی کامل تایر های ضد برف کنید. تایرهای ضد برف وزنجیر چرخ ها یا ترکیبی از هر دو می تواند به رانندگی هر چه بهتر شما کمک کند که به سطح عالی ای از جلوگیری از لغزش در جاده های یخ زده برسید.

-با-خودروی-شخصی-در-زمستان نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان

خود را تحت فشار نگذارید

اگر جاده ها یخ زده یا برفی باشند و تنها یک راه مطمئن برای جلوگیری از به خطر افتادن شما و دیگران در جاده وجود داشته باشد، به آن دسترسی نداشته باشید. یکی از دلایل لذت بردن از رانندگی این است که مجبور نیستید در زمان خاص در جایی حاضر باشید یا به رزرو بلیط بپردازید، بنابراین سعی نکنید خود یا رانندگیتان را در شرایط خطرناک قرار دهید. اگر با استرس فرمان خود را می چرخانید شما در شرایط مناسبی نیستید. در صورت لزوم نزدیک ترین جای پارک کنار جاده و یا کنار جاده ای با شانه ی عریض را پیدا کنید، ترمز دستی را بکشید، یک فنجان قهوه و یا شکلات داغ نوش جان کنید، صبر کنید تا طوفان تمام شود. همیشه بهتر است ایمن باشید تا متاسف. به خصوص در مورد رانندگی که بسیار سنگین است.

باتری ماشین را چک کنید

به طور معمول باید هر ۵ سال باتری خودروی خود را تعویض نمایید. اگر خودرو مشکل استارت زدن داشته باشد باید آن را به تعمیرگاه برده و پیش از عازم شدن به سفر ، باتری آن را تعویض کنید. البته پیش از هزینه می توانید با محلول آب گرم و شوینده ، سیم های منتقل کننده را به خوبی پاک نموده و اقدام به استارت زدن و حرکت کنید.

چراغ ها را چک کنید

اگر چراغ های خودروی شما کم نور شده و یا کار نمی کنند بهتر است پیش از رفتن به تعمیرگاه آن ها را به شخصه چک کرده و از ناسالم و یا سالم بودن آن ها مطمئن شوید. بسیاری از خودروهای مدرن با حالت “روز” چراغ ها را روشن نموده و از این رو ممکن است فکر کنید چراغ های اطراف و سقف خودرو روشن است ، اما اینطور نیست ، پس بهتر است پیش از حرکت ، حالت Night Mode را روشن کنید.

برف پاک کن ها را چک کنید

آن ها را با دقت چک نموده و در صورت دیده شدن ترک های کوچک آن ها را عوض کنید. اگر آن ها یخ زده اند ، به آرامی اطرافشان را پاک نموده و آن ها را نکشید زیرا ممکن است بشکنند. اگر آن ها یخ زده باشند و از آنها استفاده کنید به فیوز اتومبیل خود آسیب وارد می نمایید.

-با-خودروی-شخصی-در-زمستان5 نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان

لوازم شخصی که برای رانندگی در زمستان لازم دارید

فقط ماشین شما نیست که باید برای آن لوازم ضروری به همراه داشته باشید، بلکه برای خود و سرنشینان نیز بهتر است که برای مواقع بحرانی وسایلی بردارید. در فصول سرد، زمانی که ماشین برای مدت طولانی خاموش باشد، سرما از راه بدنه و منفذهای ریز، وارد خودرو شده و اوضاع ناراحت کننده ای را برای شما به وجود می آورد.
گاهی نیز، ماشین در برف و بارش دچار نقص فنی می شود که این وضعیت موجب آزار سرنشینان می شود. در نتیجه این موارد، همواره با خود لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید. کلاه و دستکش های گرم را نیز فراموش نکنید. کفش های زمستانی راحت بپوشید. کفش هایی که رانندگی با آن ها راحت باشد و در صورت پیاده راه رفتن در برف، باعث ناراحتی و آزار شما نشود. لباس و تجهیزات گرم برای دیگر سرنشینان نیز بسیار اهمیت دارد. برای هر فرد یک پتوی مسافرتی بسیار کارساز خواهد بود.

با این حال، یادتان باشد اگر در مناطق پر بارش و برف مجبور به توقف شدید، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. خوردن تنقلات و غذای گرم همانند مغزیجات گردو و پسته یا یک نوشیدنی گرم به شما کمک بزرگی خواهد نمود.سعی کنید تا جای امکان در سرما، حتی درون ماشین نخوابید.

-با-خودروی-شخصی-در-زمستان7 نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان

رانندگی در زمان شروع باران

حتما شما هم شنیده اید که در زمان بارندگی تند رانندگی نکنید و مواظب لغزندگی جاده ها باشید. بله، این موضوع بسیار حیاتی است، چرا که از پیش آمدن اتفاقات ناگوار جلوگیری می کند. در هنگام شروع بارش برف یا باران، زمین بسیار لغزنده می شود، در نتیجه کنترل خودرو سخت تر شده و در سرعت های بالا حتی رانندگان حرفه ای نیز قادر به کنترل خودرو نخواهند بود. در این مواقع سعی کنید که با احتیاط رانندگی کنید، فاصله مناسب ماشین خود را تا ماشین جلویی حفظ کنید.

با سرعت مجاز برای مواقع بارندگی رانندگی کنید. رانندگی در برف و یخ نیاز به تمرکز و دقت بالای شما به جاده و دیگر ماشین ها دارد. سعی کنید با سرعتی یکسان رانندگی کنید. در پیچ ها از سرعت خود بکاهید و هنگامی که سرعت خودرو بالاست، از تغییر دنده سبک به سنگین خودداری نمایید.

به گونه ای رانندگی کنید که نیاز به ترمز ناگهانی نداشته باشید. در صورت ترمز نیز پا را از روی پدال گاز یا فشار دادن ترمز به طور ناگهانی بپرهیزید. باید در دو مرحله عمل ترمز را انجام دهید. در هنگام آموزش رانندگی، یادگیری این موارد بسیار اهمیت دارد.

یکی از صحنه های رویایی در هنگام سفر، رانندگی در جاده های یک دست سفید و زیبای برفی است. برای لذت بردن از چنین مناظری و رانندگی در طبیعت باید زنجیر چرخ یا لاستیک یخ شکن داشته باشید. بهتر است قبل از اینکه با چنین شرایطی روبرو شوید، بستن زنجیر چرخ را یاد بگیرید.

با دنده سنگین حرکت کنید. به خاطر بسپارید که اگر لاستیک های معمولی داشته باشید و ناچار به رانندگی در برف و یخ شدید، به آهستگی و با دنده سنگین، با دقت بسیار می توانید از این شرایط دور شوید. حتی می توانید باد لاستیک ها را کمی کم کنید تا میزان سنگینی و اصطحکاک لاستیک را با جاده بیشتر نمایید.

اگر ماشین در برف حرکت نمی کرد، با دست برف جمع شده در جلو لاستیک را جدا کنید. همچنین ریختن نمک یا شن بر روی زمین یخ زده و برفی بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر این موارد نیز جواب نداد، در جلوی لاستیک های ماشین، زیرپایی یا گونی پهن کنید تا ماشین از چاله برفی بیرون بیاید. ماشین را به آرامی و با دنده دو بر روی گونی ها به حرکت در آورید. در نتیجه به همراه داشتن وسایلی همچون گونی، نمک یا شن، زنجیر چرخ، پتوی اضافه و لباس گرم و لوازم یدکی خودرو در صندوق عقب خودرو الزامی است.

باید با نوع ماشین خود هم آگاه باشید. این موضوع که ماشین شما، جزو اتومبیل های دیفرانسیل عقب و موتور جلو است یا اینکه دیفرانسیل جلو و موتور جلو دارد، در هنگام رانندگی در برف و یخ بسیار مهم است. کنترل فرمان در ماشین های دیفرانسیل جلو و موتور جلو بسیار راحت تر از دیگر اتومبیل هاست.

-با-خودروی-شخصی-در-زمستان-10 نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان

در برف و یخ چگونه برانیم

به چراغ های ماشین دقت داشته باشید. با نور پایین و با احتیاط در هوای مه آلود رانندگی کنید. اگر مه شکن ندارید یا هوا به اندازه ای مه آلود است که به هیچ عنوان تا چند متر جلوتر از ماشین را نمی توانید ببینید، سعی کنید ماشین را با چراغ های روشن، جایی دورتر از خط جاده پارک کنید و تا زمان از بین رفتن مه صبر کنید. برای چنین شرایطی همیشه چراغ های جلو، راهنماها و چراغ های عقب را بررسی کنید. شیشه های بغل، برف پاک کن ها و بخاری را نیز بررسی کنید تا ایرادی نداشته باشند.
– در هنگام رانندگی در برف و یخ از نور پایین برای نتیجه بهتر در دید استفاده کنید.
– به مسیر دقت کنید و تا حد امکان از خطوط وسط و کناره جاده استفاده کرده و ماشین را در مسیر درست قرار دهید.
– با سرعت ثابت رانندگی و کمتر از جاده های خشک رانندگی کنید.
– در پیچ ها به آرامی و با دقت بیشتر رانندگی کنید و فرمان ماشین را به سرعت نچرخانید.
– از ترمز ناگهانی یا گردش ناگهانی بپرهیزید.
– پای خود را بسیار بر روی پدال گاز فشار ندهید یا به سرعت تغییر سرعت ندهید
-در هنگام رانندگی در برف و یخ جاده ها را بشناسید. اگر جاده دست انداز بسیار دارد، اگر باریک است، اگر در یک سمت شما دره، پرتگاه یا هر تغییر ارتفاعی وجود دارد، حواس خود را بیشتر جمع نموده، با دنده سنگین برانید و از لبه ها فاصله بگیرید.
-در هنگام گردش به هیچ عنوان از ترمز استفاده نکنید. اگر نیاز به ترمز و کاهش سرعت دارید، آن را زمانی که در مسیر مستقیم هستید انجام دهید و فاصله ترمز را بر روی برف و یخ بیشتر از حد معمول در نظر بگیرید. به آرامی و به گونه ای ترمز کنید که چرخ ها قفل نشوند. برای ترمز در هنگام رانندگی در برف و یخ ۳ الی ۴ برابر فاصله عادی را در نظر بگیرید. در صورت سر خوردن ماشین، تنها پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر چرخش نگاه دارید تا به چرخ های جلوی ماشین فرصت قرار گیری بر روی جاده را بدهید. مراقب دیگر رانندگان نیز باشید. در این مواقع اصلا ترمز نکنید.
-برای هر سفر برنامه ریزی نموده و میزانی سوخت اضافی را همراه خود داشته باشید.
-اگر چرخ ها در حال چرخش بوده و در یخ گیر کرده اید باید دنده را بر روی دنده ی ۲ قرار داده و به آرامی گاز دهید. سعی کنید با سرعت کم حرکت نموده و از ترمزهای ناگهانی پرهیز کنید.
-دنده ها را زودتر از زمان عوض نموده و سعی کنید از معکوس استفاده نکنید.
-از جاده های اصلی حرکت کنید.
-ممکن است زمان ایستادن نسبت به حالت معمول تا ۱۰ برابر دیرتر باشد ، از این رو باید فاصله را به خوبی دیده و با سرعت پایین حرکت نمایید.
-در سربالایی ها سرعت خود را حفظ نموده و مواظب باشید سریعتر از حد ممکن حرکت نکنید زیرا امکان دارد ترمزها بدرستی عمل نکنند.
-سعی کنید بر روی برفهای له شده توسط دیگر خودروها حرکت نکنید زیرا بسیار لیز بوده و در صورت داشتن سرعت بالا موجب سر خوردن خودروی شما خواهد شد.
-در سربالایی ها فاصله ی خود را با خودروی جلویی حفظ نمایید.

 

-با-خودروی-شخصی-در-زمستان1 نکاتی برای کنترل کردن اتومبیل در هنگام رانندگی در زمستان

 

 

 

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *