رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ مهر ۱۴۰۱

با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

لینک این مطلب کپی شد!

با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شویدتا زمانیکه برایتان سفری پیش آمد راحتتر بدانید که در کجا اقامت کنید. خوشبختانه صنعت گردشگری متنوع است و می‌تواند گزینه‌های مختلفی در این زمینه ارائه کند که با موضوعاتی همچون قیمت، راحتی و پیک گردشگری مرتبط است.

اقامتگاه یکی از اجزای اصلی گردشگری است؛ فرقی نمی‌کند برای یک خانواده، یک کوله‌گرد یا گروهی از دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنید، موضوع مهم برای همه، اقامت است. نقش یک ارائه‌دهنده اقامتگاه، فراهم کردن مکانی امن و مطمئن برای اقامت گردشگر است. استانداردها بین ارائه‌دهندگان مختلف و با توجه به بودجه‌ها متفاوت است و این اقامتگاه‌ها می‌تواند به صورت هتل، آپارتمان، مسافرخانه، اتاق، خانه‌های متحرک، ماشین‌های قابل اسکان و موارد دیگری باشند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و جذابیت‌های خاص خودش است که برای گردشگران می‌تواند جذاب باشد.کشورهای در حال توسعه می‌توانند گردشگری را برای تقویت رشد اقتصادی به عنوان هدف قرار دهند همچنین می‌توانند از پتانسیل گردشگری برای ادغام در اقتصاد بین‌المللی به جای دنبال‌کردن مسیر سنتی صنعتی‌شدن استفاده کنند.

اقامتگاه با غذا

انواع اقامتگاه‌ها را می‌توان به دو دسته پذیرایی و غیر پذیرایی تقسیم کرد. اقامتگاه‌هایی که غذا را برای گردشگران فراهم می‌کنند معمولا هزینه بیشتری برای گردشگر خواهند داشت. پذیرایی در اشکال مختلف، در اندازه‌ها و در مقادیر مختلف عرضه می‌شود. برخی از اقامتگاه‌ها فقط اتاق در اختیار گردشگر قرار می‌دهند اما این فرصت را برای گردشگران فراهم می‌کنند تا با هزینه اضافی غذا خریداری کنند.

هتل‌ها

هتل hotel از واژه فرانسوی hôtel گرفته شده، که به ساختمانی می گویند که بازدید کننده زیادی داشته باشد. این واژه خود برگرفته از hôte به معنای مهمان است. اما با ورود این واژه به زبان انگلیسی و گستردگی آن در دیگر زبان ها، معنای کاربردی هتل دگرگون شده است.هتل‌ها سنتی‌ترین و رایج‌ترین نوع اقامتگاه هستند؛ هتل‌ها می‌توانند بزرگ یا کوچک همچنین می‌توانند مستقل یا بخشی از یک هتل زنجیره‌ای باشند. آنها ممکن است بخشی از یک استراحتگاه تعطیلات باشند. هتل‌ها با استفاده از سیستم ستاره رتبه‌بندی می‌شوند این درجه‌بندی بین یک تا ۵ ستاره است؛ این ستاره‌ها به گردشگر می‌گویند که چه سطحی از خدمات را باید از هتل انتظار داشته باشد.
در مجموع، اگر ترجیح می‌دهید در مکانی با سرویس دهی منظم و خدمات مشخص اقامت کنید و سلیقه‌تان با سفر لوکس و مدرن همخوانی دارد، هتل اقامتگاه مناسبی برایتان است. اگر از آن دسته افرادی هستید که فقط هتل‌ها را به عنوان اقامتگاه قبول دارید و فقط هزینه‌های گران آن مانع سفرتان می‌شود، لازم است بدانید در بعضی اوقات سال که مسافر کمتر است، هتل‌ها تخفیف می‌گذارند و آن زمان می‌توانید با قیمت کمتری از هتل‌ها استفاده کنید.

 با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید
هتل‌های آپارتمانی

هتل آپارتمان همانطور که از نامش مشخص است ترکیبی از هتل و آپارتمان است؛ به این معنی که فضایی شبیه آپارتمان که شامل تمام بخش‌ها می‌شود است امّا مثل هتل خدمات رستوران و نظافت و سایر خدمات اختصاصی هتل را ممکن است نداشته باشد. به همین دلیل هم هتل آپارتمان‌ها هزینه کمتری نسبت به هتل دارند. اینکه این هتل‌آپارتمان‌ها برای چه سبک اقامتی مناسبند باید گفت معمولا اقامت‌های طولانی در این مکان‌ها به صرفه‌تر از هتل است ضمن اینکه خودتان می‌توانید آشپزی کنید و هزینه‌های خورد و خوراک سفرتان هم کاهش دهید.هتل آپارتمان ها دارای واحد و سوئیت مجزا و مستقل هستند که همانند سوئیت و اتاق های یک هتل به مسافران اجاره داده می شوند. حال این سوئیت ها بصورت مبله و دارای امکانات استاندارد لازم برای خواب، نظافت، سرگرمی و آشپزی هستند.

-آپارتمان-1 با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

هتل فرودگاهی

هتل فرودگاهی نوعی دیگر از هتل هستند که عموما در کنار فرودگاه واقع شده اند و هتل فرودگاهی گفته می شوند و بیشتر مورد استفاده مسافران ترانزیتی هستند. که این نوع مسافران زمان زیادی را برای اقامت در هتل های داخل شهر را ندارند. جالب است بدانید که این هتل ها بصورت ساعتی اجاره داده می شوند. در ایران نیز دو هتل فرودگاهی به نام هتل ایبیس و هتل نووتل در فرودگاه امام خمینی وجود دارد.

-فرودگاهی با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

هتل سنتی و بوتیک هتل

بوتیک هتل واژه ایی فرانسوی می باشد که به دلیل خاص بودن سبک هنری و معماری خود معروف می باشد، مفهوم بوتیک هتل ابتدا در دهه ی ۱۹۸۰ و به معنای امروزی در سال ۲۰۱۲ در لندن معرفی شده است و پس از آن در بریتانیا و آمریکای شمالی رایج شده است.تعداد اتاق های بوتیک هتل ها حدود ۲۰۰ اتاق می باشد که نمادی از یک محیطی خودمانی، اختصاصی، شهری و مدرن است، این هتل ها کوچیکتر از گراند هتل ها هستند و لوکس و باشکوه بودن هدف اصلی آن ها نیست بلکه هدف اصلی آنها بازدید بیشتر از هتل می باشد.

بوتیک هتل ها معمولا در محیط های پر رفت و آمد شهری یا حتی در ساختمان های قدیمی تازه بازسازی شده ساخته می شود، هدف اصلی این بوتیک هتل ها جذب بازدیدکننده و مهمان بصورت همزمان می باشد.این هتل ها به هرکدام از مهمانان خود سرویس های مخصوص و جداگانه ای ارائه می دهند، برخی از این هتل ها به مهمانان خود اجازه ی آوردن حیوانات خانگی را به محیط هتل نیز می دهند و این بستگی به قوانین هتل ها دارد.

تا به حال شده به خانه‌های اربابی قدیمی با همان معماری اصیلشان فکر کنید و دلتان بخواهد در آنها زندگی کنید؟ بوتیک‌هتل‌ها با مرمت این خانه‌های قدیمی و بازسازی بخشی از آنها، امکاناتی شبیه به هتل‌ها هم در آن ایجاد کرده‌اند و در اختیار مسافران می‌گذارند. بسیاری از توریست‌هایی که به ایران می‌آیند به جای اقامت در هتل‌های لوکس ۵ ستاره ترجیح می‌دهند در این بوتیک هتل‌های ایرانی اقامت کنند که حضور ژرفتری در ایران را درک کنند.این بوتیک هتل‌ها از نظر وسعت کوچک‌تر از هتل‌ها هستند و تعداد اتاق‌های محدودتری دارند. همچنین گاهی ممکن است در این بوتیک هتل‌ها غذاهای سنتی هم سرو شود.

-هتل با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

هتل پانسیون

هتل پانسیون ها بیشتر در محیط شهری واقع شده اند و تعدادی اتاق و سالن غذا خوری، کتابخانه، سالن مطالعه، اتاق تلویزیون و … دارند. که اتاق های آن بصورت ماهانه یا سالانه اجاره داده می شوند. جالب است بدانید که در این اقامتگاه ها مشتریان دیگری که خارج از پانسیون باشند امکان صرف غذا به این مکان را ندارند. بهتر است بگویم در هتل پانسیون ها مقرارت خاص وجود دارد که ساکنین باید آنها را رعایت کنند، از جمله این مقرارت را می توان به ساعات مشخص صرف صبحانه، نهار و شام همچنین ساعات ورود و خروج نیز برای ساکنین آن طبق برنامه مشخص است اشاره کرد.

-پانسیون با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

 

اقامنتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی به اقامتگاه های برای پذیرایی از بوم گردان و سایر مسافرانی که علاقه مند به حفظ ویژگی های محیط ساخته می شوند. در این اقامتگاه ها سعی می شود تا کمترین آسیب به محیط وارد شود و مهمان نیز تا حدودی با فرهنگ جامعه میزبان آشنا شوند. در ایران امروزه اقامتگاه بوم گردی و سنتی مورد توجه مسافران قرار گرفته است و روز به روز به تعداد آن اضافه می شود.

این اقامتگاه های بوم گردی معمولا توسط افراد محلی اداره می شوند. تزیینات و ساختار اقامتگاه های بوم گردی نیز تداعی کننده ویژگی های همان منطقه هستند و حتا غذاهای سرو شده در آن نیز از میان خوراک های محلی انتخاب می شوند.

-بومگردی-800x516 با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید
تخت و صبحانه

تختخواب و صبحانه درست همان‌طور که از اسم آن به نظر می‌رسد، نوعی اقامتگاه است که یک تخت و صبحانه ارائه می‌دهد. خوابگاه‌های صبحانه در انگلستان نوعی مهمانخانه سنتی هستند. مالکان معمولا در اقامتگاه زندگی و فضای زندگی شخصی خود را از فضای مهمان جدا می‌کنند. صبحانه سرو شده به‌طور سنتی یک صبحانه پخته به سبک انگلیسی است. امروزه، این مدل سنتی از اقامتگاه‌های تخت و صبحانه هنوز وجود دارد.

مهمانسرا

مهمانسرا در اصل خانه‌ای است که پذیرای مهمانان است. مرز باریکی بین مهمانخانه و تختخواب و صبحانه وجود دارد. در حالی که هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد، مهمانسراها بزرگ‌تر از اقامتگاه‌های تخت و صبحانه هستند.

کلبه

کلبه‌ها معمولا در مناطق روستایی یافت می‌شوند که اغلب آنها با سرآشپز در دسترس هستند. اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید، کلبه‌ها عالی هستند. کلبه‌ها در اندازه‌های مختلف هستند و می‌توانند برای افراد مختلف مناسب باشند. همچنین اگر اندازه گروه شما کوچک است، می‌توانید یک کلبه مشترک را انتخاب کنید.کلبه معمولاً یک خانه کوچک و دنج است که به عنوان قدیمی یا سنتی طبقه‌بندی می‌شود. کلبه‌ها به دلیل شخصیت، فرهنگ و میراث منحصر به فرد خود، خانه‌های تعطیلات محبوبی هستند. آنها این فرصت را برای گردشگران فراهم می‌کنند تا تجربه‌ای از خانه داشته باشند. مهمانان معمولاً می‌توانند مانند خانه خود آشپزی کنند، لباس بشویند و تلویزیون تماشا کنند.

هاستل یا خوابگاه‌

سبک دیگری از اقامتگاه که بیشتر طرفدارانش جوان هستند، هاستل‌ها هستند که جدیدا در گوشه و کنار شهرها می‌توانید آنها را بیابید. هاستل‌ها لزوما سنتی نیستند و طراحی مخصوص خودشان را دارند. هاستل‌ها هم مثل اقامتگاه‌های سنتی خدماتشان مانند هتل تمام و کمال نیست. بخش‌هایی از هاستل فضاهای اشتراکی است و گاهی اتاق‌ها هم چند نفره است. هاستل‌ها هم در رده اقامتگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرند و به دلیل خدمات کمتری که ارائه می‌دهند ارزان‌تر هستند.

در نتیجه اگر ارتباط و تعامل با دیگران را دوست دارید و گرفتن خدمات کمتر برایتان مسئله‌ای نیست، از طرفی ترجیح می‌دهید هزینه کمتر بپردازید، هاستل‌ها مکان‌های مناسبی برای شما هستند.خوابگاه نوعی اقامتگاه است که متناسب با نیازهای افراد با بودجه های مختلف طراحی شده است. در حالی که هر کسی می‌تواند در خوابگاه اقامت کند، هدف آنها عمدتاً جوانان است. این نوع خوابگاه‌های اغلب خوابگاه‌هایی با اتاق‌های مشترک و تخت‌های دوطبقه ارائه می‌کنند و برای تورهای گروهی و سفرهای آموزشی مناسب است.

-800x386 با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

مسافرخانه

مسافرخانه ها به اقامتگاه های ارزان و کوچک و دارای حداقل امکانات گفته می شوند. این اقامتگاه دارای سرویس بهداشتی و آشپزخانه مشترک هستند. در واقع مسافرخانه ها شکل ابتدایی هتل های مدرن هستند.مسافرخانه‌ها از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین محل اقامت هستند. مهمان یک حمام و توالت مشترک دارد و حوله یا لوازم بهداشتی یا وای‌فای ندارد.

-800x575 با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

ریوکان

ریوکان یا مسافرخانهٔ ژاپنی، نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای است که ساختار ژاپنی دارد و معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود. ریوکان‌ها عموماً در مناطق سیاحتی یا اطراف چشمه‌های آبگرم ساخته می‌شوند اما ریوکان‌هایی نیز در اطراف ایستگاه‌های قطار شهرهای بزرگ، برای مسافران کاری یا تحصیلی وجود دارد.

-800x520 با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

قایق‌ها

برخی از مردم در طول تعطیلات خود در قایق اقامت می‌کنند که تجربه جالبی است. البته این نوع گردشگری، به عنوان گردشگری کروز نیست و اقامت در قایق شخصی است. شما می‌توانید در انواع مختلفی از قایق‌ها مانند قایق‌های تفریحی اقامت داشته باشید.

شاله

شاله (Chalet) به خانه های ییلاقی گفته می شود که در نواحی کوهستانی با مصالحی مانند چوب ساخته می شوند. شاله ها می توانند ابعاد متفاوت داشته باشند.خانه‌های چوبی با موادی که با چوب ساخته می‌شوند تعریف می‌شوند. آنها می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند و دارای امکانات مختلفی در داخل باشند.

-800x505 با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

متل‌ها

متل به اقامتگاهی گفته می شود که در جاده‌های کرانه‌ای و کوهستانی و جنگلی و بیابانی باشند که توقفگاه آن غالباً در دیدرس مسافران است. این نوع اقامتگاه بیشتر برای مسافرین استفاده می شود که با ماشین شخصی قصد سفر دارند.ساختمان متل ها بیشتر یک طبقه و ویلایی هستند که در اتاق ها ، حمام و آشپزخانه وجود دارد.

در تعریف متل می‌ توان گفت که «هتلی است که در آن مسافران می‌توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو خورد را مقابل درب اتاق خود پارک کنند»یکی از مشخصه‌های اصلی متل‌ها عدم وجود لابی در آنها است.

-800x541 با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

خانه‌های متحرک

خانه‌های متحرک را می‌توان از مکانی به مکان دیگر حمل کرد یا می‌توان آنها را در یک مکان قرار داد. در انگلستان پارک‌های کاروان بسیار محبوب هستند. اکثر آنها نزدیک به ساحل واقع شده‌اند.

-های-متحرک با انواع اقامتگاه ها در ایران و جهان آشنا شوید

خانه‌های موتوری

خانه‌های موتوری همان‌طور که به نظر می‌رسد، خانه‌ای است که موتور دارد. خانه‌های موتوری وسیله نقلیه‌ای است که شما را قادر می‌سازد روز با آن تردد کنید و شب در آن بخوابید. برخی از خانه‌های موتوری به اندازه وانت‌های کوچک با امکانات و عملکرد محدود و برخی بزرگ هستند که می‌توانند آشپزخانه و حمام داشته باشند. این اقامتگاه‌ها در ایالات‌متحده آمریکا و استرالیا بسیار محبوب هستند زیرا سفرهای جاده‌ای رایج است.

اردو زدن با چادر

این نوع اقامت، اغلب یکی از ارزان‌ترین نوع اقامتگاه است، به خصوص اگر چادر مسافرتی داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هزینه مکان خود را بپردازید یا مکانی را پیدا کنید که در آن مجاز به کمپ رایگان هستید و همه چیز آماده است. بسیاری از مکان‌های کمپ نیز امکانات اضافی مانند تخت، کمد، لامپ و غیره ارائه می‌دهند. چادرهای عشایری نوعی از چادرهایی است که می‌تواند گزینه جذابی برای اسکان مسافر باشد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *