جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آلودگی دریایی تهدیدی بزرگ برای مقاصد گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ آبان ۱۳۹۹

امروزه که مصرف پلاستیک بیش از اندازه است و به عنوان بزرگ ترین مشکل سیاره ی زمین می باشد . انسان تنها توانسته یک سوم پلاستیک تولیدی را بازیافت کند و بیش از نیمی از ضایعات پلاستیکی در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، به گورستان های دفع زباله فرستاده می شوند. گردشگران سراسر جهان، نقش مهمی در ایجاد و پخش این آلودگی دارند. در جهان کنونی، تقریبا تمام مقصد های گردشگری در دسترس مردم قرار دارد و یافتن راه حل برای این مشکل و بکار بردن آن توسط گردشگران و مسئولین، تنها روشی است که می توانیم از طبیعت و زیبایی های این سیاره در آینده نیز لذت ببریم. مواد تشکیل دهنده اصلی مواد اولیه پلاستیک ترکیبات کربن می باشد. بخش زیادی از پلاستیک ها با استفاده از نفت و دیگر سوخت های فسیلی ساخته می شوند. در صورتی که به نحوه ی ساخت و تولید محصولات پلاستیکی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که زباله‌ های پلاستیکی تجزیه ناپذیر بوده و تنها برخی از پلاستیک ها قابل بازیافت می باشند. می توان گفت که در ساخت یک بطری آب پلاستیکی تقریبا به ۸ لیتر آب نیاز داریم.

آلودگی دریا 3 آلودگی دریایی تهدیدی بزرگ برای مقاصد گردشگری

پلاستیک به دلیل ماندگاری و ارزان بودن یکی از مواد پر کاربرد در سراسر جهان می باشد. اگرچه همین ویژگی ماندگاری بالا، موجب شده که این ماده یک منبع بسیار خطرناک نیز به شمار رود. اطلاعات موجود درباره مشکلات بازیافت پلاستیک زنگ خطر را به صدا درآورده است. طبق آمار سازمان ها می توان گفت که دریا ها در خطر آلودگی قرار دارند، و تخمین زده شده است که تقریبا هر ساله ۱۰۰ هزار تن پلاستیک از کشور های ساحلی اتحادیه اروپا روانه دریا می شوند. امروزه دریای مدیترانه در میان دیگر دریا های جهان، بیشترین سهم آلودگی پلاستیک در جهان را دارد.
گفتنی است که نتیجه ی اصلی افزایش این آمار منجر به آلودگی بیشتر دریا ها و اقیانوس ها خواهد شد که مقاصد گردشگری را نیز در بر دارد. طبق برآورد ها می توان گفت که هم اکنون حدود ۱۵۰ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس ها رها شده اند و در صورتی که جلوی این روند گرفته نشود، این آمار هر ساله رو به افزایش خواهد بود. محققین پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۵۰ پلاستیک های موجود در اقیانوس ها از تعداد ماهی ها بیشتر می شود.
آلودگی پلاستیکی تنها به زیبایی های طبیعت و عکس های یادگاری و اینستاگرامی افراد آسیب نمی زند، بلکه تاثیرات عمیق تری بر زندگی انسان ها دارد. گفتنی است که تنها در دریای مدیترانه حداقل ۱۳۵ نوع گونه حیوانی زندگی می کنند که از پلاستیک های در دریا رها شده مصرف می کنند. قربانیان اصلی این آلودگی حیوانات می باشند، تقریبا پرندگان ۳۵ درصد، ماهی ها ۲۷ درصد، بی مهرگان ۲۰ درصد، پستانداران دریایی ۱۳ درصد و همچنین لاک پشت های دریایی در معرض این آلودگی قرار دارند. تقریبا ۷۰۰ گونه ی دریایی در سرتاسر جهان به دلیل آلودگی پلاستیکی، در خطر می باشند. انواع پلاستیک های موجود در آب ها رها شده اند و قطعه های بزرگ تر ممکن است موجب زخمی شدن حیوانات گردد، و یا با گیر افتادن درون آنها خفه شده و بمیرند، اخیرا بسیاری از این موارد گزارش شده است.

آلودگی دریا 2 آلودگی دریایی تهدیدی بزرگ برای مقاصد گردشگری
آسیب های این آلودگی تنها به طبیعت و زندگی حیوانات ختم نمی شود و همچنان در سطح های دیگر زندگی بشر ادامه دارد. می توان گفت که در شهر های ساحلی آلودگی دریایی از لحاظ اقتصادی نیز مشکلاتی به وجود می آورد و در دو بخش اصلی ماهیگیری و گردشگری تاثیر بسیار زیادی دارد. طبق اطلاعات و آمار های موجود، و نگرانی جوامع از کیفیت غذا های دریایی موجب شده است که تقاضای خرید محصولات دریایی کاهش بیابد و همچنین به علت کاهش رشد تعداد ماهی ها، حدود ۶۱.۷ میلیون یورو ضرر به صنعت ماهیگیری وارد می شود.
کشور های ساحلی اتحادیه اروپا بنا به دلایلی مانند حجم بالای توریست و مصرف بی رویه مواد پلاستیکی، مهم ترین عامل آلوده کننده دریایی می باشند و در طول فصل های گرم و توریستی و مسافرت میلیون ها گردشگر به این نواحی، این آلودگی شدت بیشتری می یابد. ایتالیایی ها هر ساله حدود ۲.۱ میلیون تن پلاستیک را مصرف می کنند، ۴۱ درصد از این مقدار مورد بازیافت قرار می گیرد و باقی آن در گورستان های زباله و یا دریا ها رها می شوند. تقریبا ۳۲ میلیون بطری پلاستیکی روزانه در ایتالیا مصرف می شود و می توان گفت که ایتالیا تنها کشور در جهان است که بیشترین میزان استفاده از بطری های آب را به خود اختصاص داده است.

اسپانیا تقریبا دو برابر ایتالیا از مواد پلاستیکی استفاده می کند و سالانه ۳.۸۴ میلیون تن پلاستیک در این کشور مصرف می شود، تنها ۳۸ درصد از این میزان مورد بازیافت قرار می گیرد. جمعیت اسپانیا تقریبا ۱۰ درصد از کل پلاستیک تولید شده در جهان را مصرف می کنند. بیشترین موارد آلوده کننده محیط زیست توسط اسپانیایی ها، بطری های پلاستیکی و ته مانده ی سیگار می باشد.
کشور فرانسه نیز سهم کمی در افزایش این آلودگی ندارد. مردم فرانسه سالانه ۲ تا ۴ میلیون تن پلاستیک استفاده می کنند در حالی که تنها ۲۲ درصد از این میزان مورد بازیافت قرار می گیرد و می توان گفت درصد پایین بازیافت پلاستیک فرانسه، نسبت به کشور های دیگر اروپایی فاجعه بار است. جمعیت این سه کشور بیشترین تعداد بطری های آب را در سرتاسر جهان، مصرف می کنند و همچنین در کنار این بطری ها این سه کشور دومین جایگاه را در مصرف پلاستيك های سلولزي كتان دارند. دیگر کشور هایی که نقش مهمی در آلودگی دریای مدیترانه دارند، عبارتند از ترکیه، کرواسی و یونان.

آلودگی دریا 1 آلودگی دریایی تهدیدی بزرگ برای مقاصد گردشگری
راه های بسیار زیادی برای پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی وجود دارد و در این میان موسسات دولتی و همچنین شرکت های گردشگری در تلاش اند تا با استفاده از روش های مختلف در کاهش آلودگی کمک کنند. گردشگران و مردم نواحی کمک بسیار زیادی در بهبود شرایط و آینده ی مدیترانه می توانند ایفا کنند. راه حل های بسیار زیادی را می توان مورد بحث و استفاده قرار داد و اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که در آینده همچنان ادامه خواهد داشت. بهتر است برای داشتن محیطی سالم تر و طبیعت پاک تلاش کنید و با کاهش میزان مصرف مواد پلاستیکی هوشمندانه سفر کنید.

 

آلودگی دریا آلودگی دریایی تهدیدی بزرگ برای مقاصد گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *