جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله سلسبیل تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ تیر ۱۳۹۹

محله سلسبیل تهران که یکی از قدیمی ترین محله ها و بورس البسه شناخته شده است، در مرکز تهران واقع شده است .سلسبيل نام چشمه ای است در بهشت و به علت وجود رودخانه ای كه در اين محله جاری بوده است به اين نام معروف گرديده است و به عنوان یکی از محبوب ترین سکونت گاه های مرکز تهران به شمار می رود.

امروزه محله سلسبیل با نام رودکی هم شناخته می شود که در منطقه ی ۱۰ شهر تهران قرار داد، از محلاتی است که از تهران قدیم به یادگار مانده است و بافت سنتی و اصیلی که هنوز می توان در آن پیدا کرد، از مناظری در تهران است که باید دید. با وجود این، محله سلسبیل یا رودکی امروزی، تاریخچه ی نسبتا قدیمی ای دارد و خانه هایی که هنوز به چنگال ساخت و ساز نیفتاده اند، با وسعت زمین و تراکمشان نشان می دهد که چطور افراد در قدیم به دور یک منبع آب جمع می شدند و سکونت می گزیدند.

محله سلسبیل1 1 محله سلسبیل تهران

در طی زمان و با توسعه ی شهر تهران، در بسیاری از محله های مرکز شهر زیرساخت هایی برای رشد و پیشرفت آنها ایجاد شد که محله سلسبیل نیز از آن بی بهره نمانده است و به همین دلیل بخش زیادی از بافت سنتی این محله، به بافت مدرن و برج سازی های زیاد، تغییر یافته است.

از شاخص های مورد توجه دیگر در محله ی سلسبیل یا رودکی می توان به تبدیل شدن آن به یکی از مراکز فروش پوشاک و البسه اشاره کرد که یکی از دلایل ازدحام در این خیابان است.

این محله در منطقه ۱۰ و جنوب غرب تهران واقع شده است و در حال حاضر از شمال به خیابان هاشمی، از جنوب به خیابان کمیل، از شرق به بزرگراه نواب و از غرب به خیابان قصرالدشت منتهی می شود. این محله از شمال با محله سلسبیل شمالی، از جنوب با محله بریانک، از شرق با محله اسکندری و از غرب با محله کارون جنوبی همسایه است.

%name محله سلسبیل تهران

بافت محله سلسبیل

اگر گذرتان به این محله قدیمی تهران افتاده باشد، قطعاً متوجه بافت قدیمی و با اصالت این محله خواهید شد. به طور کلی بافت این محله غالبا قدیمی ساز و فشرده و قطعات زمین ها کوچک است. اکثرا کوچه ها کم عرض هستند و کوچه های بزرگتر به هم راه دارند، اما با گذر زمان برج‌های سر به فلک کشیده و مجتمع‌ های تجاری جای خود را به خانه ی قدیمی این محله داده است و غالب کاربری این محله تبدیل به کاربری تجاری شده است.

علت نام گذاری محله سلسبیل

در گذشته این خیابان به علت داشتن باغ های بسیار زیبا و جاری شدن آب زلال از چشمه فرمان فرمایان به سمت این خیابان سرسبز ناخودآگاه مردم را به یاد بهشت و چشمه سلسبیل معروف آن می‎انداخته است و علت نامگذاری این خیابان به نام سرسبیل یا سلسبیل تنها این بر اساس است.

محله سلسبیل4 محله سلسبیل تهران

دسترسی محله سلسبیل

مهمترین دسترسی این محله بزرگراه نواب است و اصلی ترین خیابان های این محله شامل خیابان امام خمینی، خیابان هاشمی، خیابان کمیل، خیابان مرتضوی، خیابان خوش و خیابان قصرالدشت می باشد. وجود ایستگاه های BRT و ایستگاه مترو رودکی در این محل سبب رفت و آمد راحت و دسترسی عالی به سایر نقاط تهران شده است و همین امر باعث شده است که بر طرفداران این منطقه برای سکونت روز به روز بیشتر افزوده شود.

محلات مرکزی شهر تهران از جهت دسترسی به سایر نقاط شهر و رفت و آمد، بسیار راحت و مناسب است. مانند محله رودکی که با وجود مراکز خریدی که داراست و تراکم جمعیتی که در آن وجود دارد، همچنان دسترسی خوب خود را حفظ نموده است. این محله با ایستگاه مترویی که دارد، ایستگاه های اتوبوس و همچنین تاکسی های شهری دسترسی بسیار مناسبی برای تردد به دیگر خیابان ها داراست. اگر هم با خودروی شخصی تردد دارید، باید بدانید خوشبختانه این محله در محدوده ی ترافیکی قرار ندارد.

مراکز آموزشی و فرهنگی محله سلسبیل

محله سلسبیل دارای فرهنگسرای (انقلاب) ،‌ سرای محله ،‌ انواع مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی برای سنین مختلف است. از اینرو با توجه به تراکم جمعیت بالا هیچ گونه مشکل در مورد کمبود مراکز آموزشی برای خانواده ها وجود ندارد و اگر شما دارای فرزند محصل هستید و قصد سکونت در این محله خوشنام را دارید می توانید با خیال راحت به انتخاب منزل مورد نظر خود بپردازید.

مراکز خرید محله سلسبیل

همان طور که گفته شد ،‌خیابان رودکی یا همان سلسبیل یکی از مهمترین مراکز خرید پایتخت به شمار می آید و روز به روز بر تعداد مغازه ها و واحدهای تجاری این خیابان افزوده می شود. پاساژ رودکی، نگین و الماس از جمله مرکز خرید سلسبیل معروف در این منطقه است، همچنین این محله شامل بازار روز و تره بار محلی به همراه سوپرمارکت های مختلف برای عرضه ی مایحتاج روزانه نیز می باشد.

محله سلسبیل5 محله سلسبیل تهران

مراکز مهم دولتی

محله سلسبیل دارای مراکز مهم دولتی از جمله بانک، مخابرات و ادارات مهم دولتی است که سکنه این محله برای انجام امور مربوطه به محله های اطراف خود وابسطه نیستند و به سادگی امور روزانه خود را انجام می دهند.

مساجد و حسینیه های محله سلسبیل

مسجد باب الحوائج، مسجد خجسته، مسجد امام حسن مجتبی، مسجد حجتیه، مسجد صاحب الزمان، مسجد محمدی از جمله مسجد های معروف محله است که تمامی امور مذهبی از قبیل برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری، برپایی نمازهای یومیه در این مساجد انجام می‌شود.

مراکز درمانی محله سلسبیل

نیاز به مراکز درمانی نزدیک یکی از اولویت خانواده ها برای انتخاب محل زندگی است که در این محل چندین درمانگاه وجود دارد. درمانگاه رودکی، درمانگاه خیریه غدیر خم، درمانگاه فروردین، درمانگاه سجادیه نور از جمله درمانگاه های محله است و نزدیکترین بیمارستان ها به این محل بیمارستان اقبال، بیمارستان بابک، بیمارستان لولاگر و بیمارستان شهریار است که می توان گفت این محله از حیث دسترسی به مناطق درمانی بسیار مطرح است.

محله سلسبیل3 محله سلسبیل تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله سلسبیل

محله سلسبیل تهران از مراکز تفریحی نیز بی نصیب نمانده است و مراکزی چون بوستان رضوان، مجتمع تفریحی ورزشی یاد یاران و مجتمع تفریحی ورزشی چون باشگاه البرز، باشگاه آرمان، باغ گلستان از جمله مراکز تفریحی و ورزشی پرطرفدار این منطقه به شمار می روند.

 

محله سلسبیل2 1 محله سلسبیل تهران

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *