جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله جمهوری تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ شهریور ۱۳۹۹

محله جمهوری تهران یکی از قدیمی ترین محله های پایتخت است که به دلیل دسترسی مناسب ، قرار گرفتن در مرکز تهران همچنین داشتن مراکز خرید زیادی روزانه مورد توجه بسیاری قرار گرفته و تبدیل به یکی از پر رفت و آمد ترین محله های تهران شده است .محله جمهوری در ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۱ تهران واقع شده است. این محله در مرکز تهران قرار گرفته و از شمال با خیابان آزادی، از غرب با بزرگراه شهید نواب صفوی، از شرق با خیابان زارع و خیابان گلشن و همچنین با خیابان آذربایجان از جنوب همسایه است.

محله جمهوری تهران 1 محله جمهوری تهران

بخشی از خیابان جمهوری اسلامی تا بهارستان در سال ۱۳۰۹ خورشیدی نامی نداشته است، اما برای ۴۰ سال به خیابان نادری معروف بود، که پس از انقلاب نام جمهوری اسلامی را بر خود گرفت. این بخش از خیابان جمهوری اسلامی، مرکزی برای لوازم صوتی و تصویری و ارتباطی است که نمایندگی‌های بزرگی چون سامسونگ، ال‌جی، سونی و پاناسونیک در آن دیده می‌شوند. بورس لوازم ارتباطی چون تلفن، موبایل و همچنین وسایل آشپزخانه‌های صنعتی و کارگاهی، چون سماورها، یخچال‌ها و چرخ‌گوشت‌های صنعتی در این منطقه به چشم می‌آیند.
کافه نادری، همان کافه‌ی معروف تهران که منبع الهام بسیاری از شاعران پیش از انقلاب بوده است، در این خیابان قرارگرفته و همچنان مشتریان بسیار زیادی دارد. بزرگ‌ترین پاساژ موبایل ایران به نام پاساژ علاءالدین نیز در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ قرار دارد که بر ارزش تجاری این محله افزوده است.

محله جمهوری تهران 2 محله جمهوری تهران

بافت محله جمهوری

بافت خیابان جمهوری را می‌توان ترکیبی از یک بافت مسکونی- تجاری نامید. در این محله علاوه بر آپارتمان‌های نسبتا نوساز، خانه‌های قدیمی نیز فراوان است و می‌توان گفت که بافت غالب این محله قدیمی ساز است.

محله جمهوری تهران محله جمهوری تهران

علت نام گذاری محله جمهوری

پس از پیروزی انقلاب اسلامی اسامی بسیاری از خیابان‌های ایران تغییرنام پیدا کرد. در واقع خیابان‌ها و میادینی که به نام یکی از شاهزادگان یا وابستگان دربار نامگذاری شده بودند، از این جمله بودند و با توجه به تغییر نظام حکومتی دیگر امکان استفاده از این اسامی وجود نداشت. خیابان جمهوری تهران یکی از این خیابان‌ها بود که قبل از انقلاب به نام‌های خیابان شاه ، خیابان شاه‌آباد ، یا خیابان استانبول (اسلامبول) شناخته می‌شد. پذیرش تغببر نام این خیابان تا مد‌ت‌ها برای مردم سخت بود و هنوز هم عده‌ای هستند که این محله را با نام‌های قدیمش می‌شناسند.

محله جمهوری تهران 5 محله جمهوری تهران

دسترسی ها و خيابان های مهم محله جمهوری

 

محله جمهوری به بزرگراه‌ شهید نواب صفوی و بزرگراه چمران دسترسی مستقیم دارد، از سوی دیگر این محله با خیابان‌های مهمی مانند خیابان آزادی و خیابان جمهوری اسلامی نیز همسایه است. در کل باید بدانید محله جمهوری از محله‌های خوش‌مسیر تهران است، بی ار تی (پایانه جنوب- پایانه شهید افشار) این محله را به پارک وی یا پایانه جنوب و بی ارتی (پایانه آزادی- چهارراه تهرانپارس) این محله را به پایانه شرق یا پایانه آزادی می‌رساند. همچنین اتوبوس‌های میدان جمهوری به بهارستان از خطوط اتویوسرانی در این محله به حساب می‌آید. ضمن اینکه این محله به دو ایستگاه متروی تهران که در دو خط مختلف هستند دسترسی دارد، ایستگاه متروی شهید نواب صفوی و ایستگاه متروی توحید. در مورد استفاده از تاکسی‌ها هم باید بدانید که این محله به ونک،پارک وی، میدان آزادی، میدان بهارستان، خانی‌آباد نو و … ایستگاه دارد.

مراكز آموزشی و فرهنگی محله جمهوری

در این محله چندین مدرسه برای رفع نیازهای آموزشی ساکنین محله وجود دارد که در زیر نام تعدادی از آن‌ها آورده شده است:

ابتدایی پسرانه دولتی مدرس
ابتدایی دخترانه دولتی صدر
ابتدایی دخترانه دولتی حضرت فاطمه (س)
راهنمایی پسرانه دولتی ابوذر
راهنمايي شاهد پسرانه كميل
دبیرستان پسرانه دولتی اسدآبادی
دبیرستان پسرانه دولتی شهرام امامی
هنرستان پسرانه دولتی ولیعصر
آموزشگاه زبان سخن برتر، آموزشگاه زبان شکوفه جویا، آموزشگاه زبان شکوه و … در این محله شعبه دارند و آموزشگاه‌هایی در سایر حوزه‌ها ( هنری، ورزشی، فرهنگی و …) نیز در این محله فعالیت می‌کنند.

فرهنگسرای فناوری اطلاعات محله جمهوری تهران

مراکز خرید اصلی محله جمهوری

خیابان جمهوری مرکز خریدهای بسیاری را در خود جای داده است، از فروشگاه‌های پوشاک گرفته تا قهوه‌فروشی‌های معروف و فروشگاه‌های فروش لوازم برقی و دیجیتالی. این محله به مرکز خرید علاالدین و چارسو بسیار نزدیک است که بزرگترین مرکز خرید و فروش موبایل کشور به حساب می‌آیند، همچنین دسترسی خوبی به شانزه لیزه دارد که بورس خرید لباس زنانه و مجلسی است.
در این محله فروشگاه‌هایی مانند رفاه و پاتن جامه حضور دارند. ناگفته نماند فروشگاه‌های این محله (پوشاک، لوازم خانگی و …) به دلیل قیمت مناسبی که دارند معمولا پذیرای خریداران بسیاری از نقاط دیگر شهر هستند.

مساجد و حسینیه های شاخص محله جمهوری

مسجد میثم در خیابان باستان از مساجد محله جمهوری است. این محله دارای چند حسینیه هم هست؛ حسينيه زينبيه در خيابان جمهوری، حسينيه شانجان در خيابان آذربايجان، حسينيه حضرت رقيه در خيابان جمهوری و تكيه نوباوگان حسينی در خيابان آذربايجان.

محله جمهوری تهران 3 1 محله جمهوری تهران

مراکز درمانی محله جمهوری

مرکز تخصصی بیماریهای پستان، کلینیک و درمانگاه شهید حیدری، کلینیک و درمانگاه بزرگمهر، کلینیک و درمانگاه شهید شوریده، درمانگاه فرمانفرمایان، درمانگاه چشمی آر پی و … اشاره کرد. همچنین داروخانه‌هایی مانند داروخانه دکتر همتیان، داروخانه دکتر گلشن دوست، داروخانه شبانه‌روزی جمهوری، داروخانه بیژن و داروخانه دکتر الله وردی در این محله حضور دارند.

مراکز مهم دولتی محله جمهوری

بانک‌های زیادی در این محله حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به بانک شهر ، بانک مسکن ، بانک صادرات ، بانک قوامین ، بانک حکمت ایرانیان و موسسه اعتباری نور اشاره کرد. دفترخانه ازدواج ۳۴۸ هم در این محله قرار دارد. محله جمهوری با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز شهر در نزدیکی تعداد زیادی از مراکز و اداره های دولتی قرار دارد. برای مثال محله جمهوری با محله آزادی همسایه است و به ساختمان شهرداری منطقه ۱۰ ، بیمه تامین اجتماعی ، اداره پست منطقه ۱۰ ، اداره وزارت کار و تامین اجتماعی ، سازمان فنی و حرفه ای کشور و سازمان حج و زیارت که در محله آزادی قرار دارند ، نزدیک است.

محله جمهوری تهران 4 محله جمهوری تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله جمهوری

یکی از نقاط ضعف منطقه ۱۰ و ۱۱ کمبود فضاهای سبز است و بوستان اوستا تنها پارک موجود در این محله است. ساکنان محله جمهوری می‌توانند از امکانات مجتمع چارسو استفاده کنند. این مجتمع که در نزدیکی محله جمهوری قرار دارد یکی از مجهزترین سینماهای ایران را دارد و از مهم‌ترین مراکز تفریحی، فرهنگی به حساب می‌آید. جمهوری دارای چند کافه هم هست که پاتوق بسیاری از جوانان است. خوب است بدانید محله جمهوری دارای دو سالن ورزشی هم هست: سالن ورزشی نگین شهر و سالن ورزشی شاهین.

بوستان اوستا محله جمهوری تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد