رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۳۹۹

خانه موزه خیمه شب بازی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه موزه خیمه شب بازی تهران یکی از جاهای دیدنی شیرین تهران می باشد . در این مطلب به معرفی مجموعه ای پرداخته ایم که دارای قسمت های متعددی می باشد؛ از موزه خیمه شب بازی تا کافه مانا و برگزاری انواع دوره های کتابخوانی، نمایشنامه خوانی و …در واقع کسی نمی‌داند که عروسک‌ها از چه زمانی و از کجا و چگونه به‌وجود آمدند اما نمایش عروسکی، شب‌بازی یا خیمه‌شب بازی در ایران در زمان «بهرام گور» همزمان با کوچ بازیگران کولی هندی، متداول شد. در زمان قدیم این نمایش اعتبار ویژه‌ای داشت، در اصل نمایشی کمدی و انتقادآمیز بوده است و در مناسبت‌های شاد و در جشن‌ها برپا می‌شده است .

خانه موزه خیمه شب بازی تهران خانه موزه خیمه شب بازی تهران

حالا اولین خانه‌موزه‌ی خیمه‌شب‌بازی در تهران در اسفند ماه ۹۷ به مدیریت «ستاره اسکندری» تاسیس شد تا تاریخ و ارزش این هنر را نشان دهد. این موزه سعی دارد تا در راه حفظ و معرفی بیشتر این هنر قدیمی از طریق گردآوری اسناد و آثار مربوطه، مستندنگاری و نگهداری آثار، کمک به پژوهشگران و آموزش خیمه‌شب‌بازی، برای تداوم این هنر گامی بردارد.

خانه موزه خیمه شب بازی تهران خانه موزه خیمه شب بازی تهران
خانه فرهنگ‌وهنر مانا بنایی آجری و حدودا ۶۰ ساله محسوب می‌شود که با حفظ طراحی خودش، آن را مرمت و بازسازی کرده‌اند.معماری این ساختمان بعد از بازسازی، طراحی خودش را حفظ کرده است و تا حد امکان دست‌نخورده باقی مانده. عکس‌های قدیمی و بازمونده از صاحبان قبلی این ملک در قسمت ورودی به دیواره‌ها نصب شده و حس‌و‌حال عجیبی را منتقل می‌کند.

شما روی دیوارهای موزه خیمه بازی عکس‌های قدیمی و معرفی هنرمندان این ‌نمایش را می‌بینید. در رو‌زهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۰۰ می‌توانید اجرای نمایش خیمه‌ شب‌ بازی توسط سیاوش ستاری و گروه عروسکی ساینا را رایگان تماشا کنید. این موزه برای علاقه‌مندان به این ‌شاخه از هنرهای نمایش ‌عروسکی کلاس‌های آموزشی نیز برگزار‌ می‌کند، پس اگر عده‌ای را با صدای صفیر درحال گرداندن عروسک وسط موزه دیدید تعجب نکنید.

خانه موزه خیمه شب بازی تهران خانه موزه خیمه شب بازی تهران

بعد از بازدید از موزه، خوب است که به کافه مانا هم سری بزنید و گلویی تازه کنید.این روزها به گوشه‌های مختلف شهر خصوصا مرکز شهر که سرک بکشید، حتما با یکی از خانه‌های قدیمی که تبدیل به کافه یا مرکز فرهنگی شده‌اند، روبه‌رو خواهید شد. خانه‌هایی که هر کدام داستان و تاریخچه‌ای را در دل خود جای داده‌اند.منوی کافه مانا شامل انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، دسر، سالادها و انواع غذاهای ایرانی و فرنگی می‌باشد. موارد موجود در منو عمدتا ایرانی هستن و رویکرد ویژه‌ی کافه، استفاده از محصولات ایرانی در تهیه و آماده‌سازی خوردنی‌ها است. در این کافه غذاهای روز و خانگی نیز سرو می‌شود که به صورت روزانه تغییر می‌کنند و اسمشان در پیج اینستاگرام کافه از قبل اعلام می‌شود.

خانه موزه خیمه شب بازی تهران خانه موزه خیمه شب بازی تهران
از در ساختمان که وارد می‌شوید پله‌ها با موزاییک‌های طرح‌دار پوشیده‌ شده اند و دیواره‌های آجری بنا از همان ابتدای ورود، گرما و حس‌و‌حال نوستالژیکی را منتقل می‌کنند. کافه مانا شامل دو فضای داخلی و بیرونی می‌ باشد. فضای داخلی با میز و صندلی‌های آنتیک و چوبی پر شده و طراحی اون به‌ سبک‌و‌سیاق ایرانی و سنتی است. در سمتی بار چوبی قرار گرفته و پنجره‌‌ای بزرگ و چوبی به حیاط جذاب کافه دید دارد و نور روز را به داخل می آورد. همین‌طور در قسمت‌های مختلف گیاهان سبز به کار رفته اند و ترکیب و تناسبشان با دیوار‌های آجری و میزهای چوبی زیبا و جذاب می باشد.

خانه موزه خیمه شب بازی تهران خانه موزه خیمه شب بازی تهران

کافه مانا حیاط نسبتا بزرگی دارد، حوض مربع‌شکل در وسط حیاط و سبزی باغچه و گل و گیاه‌های دورتادور حس تازگی را به وجود می آورند. در حیاط کافه میز و صندلی‌های فلزی چیده شده است. میزها رنگارنگ هستند و با رنگ‌هاشان نام‌گذاری شده اند. از ویژگی‌های جالب این بنا وجود آب‌انبار و وجود محفظه‌ای در قسمت ورودی بناست که در گذشته جای شیر بوده و شیشه‌های خالی شده‌ی شیر رو داخلش قرار می‌دادند. به طور کلی در طراحی داخلی کافه سعی شده که اتمسفر خانگی و قدیمی حفظ شود و از تزیینات و وسایل دکوری متناسب با فضا استفاده بشود.

نحوه دسترسی به خانه موزه خیمه شب بازی تهران

آدرس:بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه شاهد، پلاک ۶

خانه موزه خیمه شب بازی تهران خانه موزه خیمه شب بازی تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *