رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۳۹۹

موزه ملی ورزش پایتخت ، مکانی برای دوستداران ورزش

لینک این مطلب کپی شد!

موزه ملی ورزش پایتخت ، مکانی برای دوستداران ورزش می باشد .موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل کمیته ملی المپیک سابق افتتاح گردید تا قهرمانان و ملی پوشان سرافراز کشورمان بتوانند با قرار دادن جام‌ها، مدال‌ها، اسناد و هر گونه عکس، فیلم، لوازم شخصی و هدایای ورزشی خود به صورت دائم یا امانت به دبیرخانه موزه واقع در کمیته ملی المپیک، در این طرح بزرگ شرکت نمایند.

موزه ملی ورزش پایتخت ، مکانی برای دوستداران ورزش موزه ملی ورزش پایتخت ، مکانی برای دوستداران ورزش

موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در سه طبقه با مساحت ۲۵۰۰ متر مربعی در تهران ساخته شده است که شامل فضای ورودی در طبقه همکف و دو طبقه برای نمایش اشیاء و معرفی ادوار المپیک و پارالمپیک تابستانی و زمستانی، معرف تاریخ ورزش ایران و افتخارات آن است. شما با گشت‌و‌گذاری که در طبقات و قسمت‌های مختلف این موزه دارید، می‌توانید از خاطرات افتخار آفرینی ورزشکارانی که در ادوار مختلف توانسته‌اند پرچم پرافتخار کشورمان را به اهتزاز درآورند، دیدن‌کنید، چرا که تمامی این افتخارات برای ما و همچنین برای نسل های آینده کشورمان بسیار ارزشمند خواهد بود.

در بدو ورود به موزه‌ی ملی ورزش و در طبقه‌ی همکف، پرچم‌های رنگی آویزان شده از سقف، نظر شما را جلب خواهد کرد که نماد مهم‌ترین رقابت ورزشی دنیا، یعنی المپیک هستند. در واقع، تمامی ورزشکاران جهان آرزوی حضور در این رقابت، کسب مدال و افتخارآفرینی برای خود و کشورشان را دارند.طبقه همکف موزه‌، برای برپایی گالری‌ها و نمایشگاه‌های موقت با موضوع‌های مرتبط ورزشی، در نظر گرفته شده است. در راهروی طبقه‌ها نیز می‌توانید تصاویری از ورزشکاران، قهرمانان و مدال‌آوران ادوار مختلف کشور را در رشته‌های گوناگون ورزشی ببینید.

موزه ملی ورزش پایتخت، مکانی برای دوستداران ورزش موزه ملی ورزش پایتخت ، مکانی برای دوستداران ورزش

طبقه‌ی اول موزه‌ی ورزش، به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک اختصاص دارد. تالارهای مختلف این بخش، اطلاعات خوبی در ارتباط با این رقابت مهم ورزشی را در اختیارتان قرار می‌دهند و شما را با تاریخچه‌ و قهرمانان این میدان بزرگ ورزشی آشنا می‌کنند.تفاوت المپیک باستان و المپیک نوین، فلسفه المپیک نوین، معرفی تاریخ المپیک و پارالمپیک ایران و جهان، اولین حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک سال ۱۹۴۸ میلادی، معرفی اهداف، آرمان‌ها، نمادهای المپیک و گاه‌شماری بازی‌های المپیک، پارالمپیک، آسیایی و جوانان، معرفی ورزش‌های المپیک و پارالمپیک تابستانی و زمستانی، از موضوع‌هایی هستند که در تالارهای این طبقه به ‌آن پرداخته شده است.

موزه ملی ورزش پایتخت، مکانی برای دوستداران ورزش موزه ملی ورزش پایتخت ، مکانی برای دوستداران ورزش

طبقه‌‌ی دوم موزه، به ورزش ایران اختصاص دارد. در این بخش، بازدیدکنندگان می‌توانند با پیشینه‌ی ورزش ایران، تاریخچه‌ی نهادینه‌شدن تربیت‌بدنی و ورزش، سابقه پهلوانی، جوانمردی و فتوت، ورزش‌های ملی مانند زورخانه، چوگان، کشتی و پاتوق پیش‌کسوتان و قهرمانان آشنا شوند. علاوه بر این، تاریخ شفاهی ورزش ایران و رسانه در ورزش، مدال‌ها، کاپ و افتخارهای قهرمانی ورزشکاران نیز در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

تندیس‌هایی از قهرمانان نامی و معروف ایران در میدان‌های بزرگ ورزشی؛ از جمله رسول خادم، مرحوم قایق‌ران، بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، محمد نصیری و مرحوم مهر آیین، ۳۰ ویترین شامل نشان‌ها، جام‌ها، آثار و یادبودها و موفقیت‌های زنان ورزشکار، به‌ویژه در بازی‌های اسلامی زنان، در این طبقه قرار دارند.در قسمت راهرو و مرکز سالن شما پرچم‌های المپیک را مشاهده می‌کنید که از پنچ حلقه به رنگ‌های‌ آبی، زرد، مشکی، سبز و قرمز که روی زمینه‌ای سفید نقش بسته‌اند، تشکیل شده‌ است. رنگ آبی در سطح بالاتر و در طرف چپ، نزدیک به میله پرچم قرار می‌گیرد.

موزه ملی ورزش پایتخت، مکانی برای دوستداران ورزش موزه ملی ورزش پایتخت ، مکانی برای دوستداران ورزش

این پرچم در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک وارد استادیوم می‌شود و با نواختن سرود المپیک به‌اهتراز درمی‌آید. سپس مدت ۱۵ روز و طی برگزاری بازی‌ها در استادیوم قرار می‌گیرد تا در مراسم اختتامیه پایین‌ کشیده شود. این پرچم طی مراسم ویژه‌ای به برگزارکنندگان دوره بعدی بازی‌های المپیک تحویل داده می‌شود. پرچم المپیک نخستین بار در بازی‌های المپیک ۱۹۲۰ آنتورپ بلژیک به‌اهتراز درآمد. پرچم و نماد المپیک مظهر اتحاد و تجمع قهرمانان سراسر جهان در بازی‌های المپیک است.

نحوه دسترسی به موزه ملی ورزش پایتخت

آدرس:خیابان سئول، بالاتر از بزر‌گراه نیایش و بالاتر از درب غربی مجموعه ورزشی انقلاب (روبروی دوربرگردان) واقع شده که کمتیه ملی المپیک نام دارد.

موزه ملی ورزش پایتخت، مکانی برای دوستداران ورزش موزه ملی ورزش پایتخت ، مکانی برای دوستداران ورزش

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *