رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ مهر ۱۳۹۸

موزه نقشه تهران

اشتراک گذاری

موزه نقشه تهران در ابتدای اقدسیه، روبه‌روی مسجد امام صادق (ع) قرار دارد. در موزه نقشه تهران مجموعه ای از نقشه های قدیمی و اصیل شهر تهران نگهداری می شود. همچنین در موزه نقشه تهران مستندات قدیمی و کتب مرتبط با نقشه برداری و نقشه خوانی موجود است و ادوات قدیمی و جدید مرتبط با کار نقشه خوانی برای عموم به نمایش گذاشته شده است. قدمت نقشه های موزه نقشه تهران به حدود ۱۰۰ سال قبل بازمی گردد.اگر به تاریخ و نقشه و جغرافیا علاقه مندید، اینجا بهترین جا برای شما است. این نمایشگاه دائمی بیش از سه هزار نقشه قدیمی به ویژه نقشه های تهران رو از نقاط مختلف خریداری کرده و بانک اطلاعات خوبی از حال و گذشته این شهر و مرز و بوم رو در اختیارتون قرار می دهد.

موزه و نمایشگاه دائمی نقشه در زمینی با مساحت ۴۰۰ مترمربع به همت شهرداری تهران راه اندازی شده است. این موزه با خرید نقشه‌ های قدیمی، به ویژه نقشه‌ های مربوط به تهران و حوزه آن و تهیه مستندات تاریخی مربوط به این نقشه‌ ها، ضمن تبادل اطلاعات و تجارب علمی و فنی با مراکز فرهنگی داخلی و خارجی‌، سعی در تهیه و نگه‌ داری نقشه‌ ها با اصول علمی و فنی دارد.
در این موزه ضمن تهیه‌، نگه‌ داری و نمایش کتاب‌ های قدیمی که حاوی نقشه‌ ها و تصاویر قدیمی‌اند، تابلوهای نقاشی مربوط به تهران قدیم نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. در این موزه نقشه ایران ترسیم شده در دوره صفویه‌، گزارش‌های کنت دمونت فرت (رییس پلیس دوره ناصری‌) از اتفاقات روزانه دارالخلافه بر روی نقشه سال‌های ۱۳۲۰ و تصاویر جغرافیایی کره‌زمین در قرن ششم هجری موجود است‌.

مستندسازی نقشه ها عمدتاً به سال ۷۹ باز می گردد. در این سال تیمی از اساتید صاحب نام و محققان گرد هم آمدند و سالها با روش های علمی نقشه های قابل استناد را تفکیک کردند.بعد از گذشت سالیان دراز، شیوه نگهداری اسناد و محل آن با نگرانی های محققان همراه شد. این شیوه ها از سال ۹۰ به صورت جدی در دست بررسی قرار گرفت. طی دو سال مرحوم پرفسور گنجی و همکارانشان کار تخصصی روی مستندات انجام داده و سره را از ناسره تفکیک کردند. هم اکنون سه هزار نقشه در این موزه مورد استناد است و اصالتشان مورد قرار گرفته است. همچنین مخزن استاندارد و ساختمان مناسبی برای این موزه ایجاد شده است.
موزه نقشه شهرداری تهران چند سالی است به عنوان مهم‌ترین مرکز حفظ تاریخچة شهر شامل قدیمی‌ترین نقشه‌های موجود از تهران، شهرستان‌ها و ایران شناخته شده است. در این موزه علاوه بر نقشه‌ها، تعدادی کتاب، نشریه، ابزار و ادوات قدیمی تهیه نقشه نیز نگهداری می‌شود و وجود نقشه‌های منحصر به فرد، این مجموعه را در نوع خود بی‌نظیر کرده است.

فعالیت‌ های این موزه به شرح زیر است:
نمایش نقشه و مستندات از طریق نمایشگاه‌ های موقت و دائم در محل موزه‌.
برپایی نمایشگاه‌ های موضوعی و فصلی در خارج از محل موزه.
استفاده از مجموعه‌ های خصوصی یا سایر موزه‌ ها در نمایشگاه‌ های فصلی‌.
تشکیل بانک اطلاعاتی مربوط به نقشه.

روزهای بازدید : همه روزه به جز ایام سوگواری
تلفن تماس : ۱- ۸۷۸۸۶۸۰
ساعت کاری : ۹:۳۰-۱۳ ، ۱۴-۲۱:۳۰
آدرس :تهران، خیابان اقدسیه‌، تقاطع بدیعی‌, پلاک ۴۰، موزه و نمایشگاه نقشه

موزه نقشه تهران
موزه نقشه تهران موزه نقشه تهران
موزه نقشه تهران موزه نقشه تهران
موزه نقشه تهران موزه نقشه تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *