جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه شهیدی قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۷ آذر ۱۳۹۸

خانه شهیدی قزوین از عمارتهای تاریخی قزوین که نشانگر سبک معماری قزوین است ، قسمت اندرونی آن از بین رفته و تنها قسمت بیرونی‌اش در دو طبقه باقی مانده است.اتاق‌های کوچک کم ارتفاع و در دو طبقه در دو سوی تالار مرکزی با مهمانخانه که سقفی بلند دارد قرار گرفته‌اند. مهمانخانه با خنچه پوش، قاب‌های چوبی، گچ‌بری و نقاشی روی چوب و دیوار تزئین شده است.
این بنای تاریخی ، خانه قاجاری متعلق به خاندان نامدار برغانی‌ها است که بسیاری از علما و امامان جمعه‌ قزوین از این خاندان بوده‌اند.اولین نماینده مجلس قزوین در مجلس شورای ملی نیز از اهالی همین خاندان بوده‌ است.ملامحمد تقی برغاتی معروف به شهید ثالث از مجتهدین این خاندان بود که پس از شهادت او این خاندان به شهیدی شهرت یافت.در دانشنامه نماز جمعه نسب این خاندان را به آل بویه نسبت داده‌اند.

خانه شهیدی 1 خانه شهیدی قزوین

خانه شهیدی یا خانه امام جمعه شهیدی در محله آخوند قزوین قرار دارد. این محله از مناطق تاریخی قزوین به حساب می‌آید که قدمت شکل گیری آن را دوره صفویه می‌دانند.خانه شهیدی در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.براساس برخی از اعتقادات خاص مردم قزوین، این خانه از جمله خانه های متبرکی است که مردم شهر هر سال در روز تاسوعای حسینی برای نوشیدن قطره ای از آب متبرک شمشیر، به این منزل آمده و شفای خود را با خوردن از این آب می گیرند.

خانه شهیدی خانه شهیدی قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *