جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه سید احمد بهشتی

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ خرداد ۱۳۹۹

خانه سید احمد بهشتی شیرازی مربوط به دوره قاجار است و در قزوین، خیابان مولوی، کوچه شهیدی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۶۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.این خانه قدیمی از بنا‌های احداث شده در دوره قاجار است که متعلق به یکی از تجار برجسته به نام سید احمد بهشتی-فرزند سید ابوالقاسم بهشتی- بوده و طبق گفته‌های ساکنین قدیمی تا اواخر دوره پهلوی اول رونق و آبادانی خاص یک خانه اعیانی را دارا بوده است که پس از آن چند دهه‌ای به علت کوچ ساکنین آن به حالت متروکه در آمده و دچار فرسودگی شده است.

بهشتی خانه سید احمد بهشتی

سیدابوالقاسم بهشتی از تجار بنام شیراز در دوره‌ی صفوی بوده است. زمانی که قزوین در زمان شاه طهماسب پایتخت می‌شود او نیز به همراه خانواده خود به قصد تجارت در پایتخت عازم قزوین می‌شود و از آن دوره به بعد خاندان بهشتی در قزوین ساکن و جزء خانواده‌های سرشناس قزوین می‌شوند.در تقاطع خیابان های شهرداری و فردوسی شهر قزوین، خانه سید حسین بهشتی قرار دارد. ضلع شمالی نمای خارجی این بنای قاجاری، دیواری است که فضای این خانه را از خیابان جدا می سازد و در دیوار ضلع غربی آن، دو ورودی هم عرض به صورت شمالی- جنوبی تعبیه شده است.

این خانه با سردری مشخص از دوره قاجاریه و هفتصد متر مربع عرصه و ۹۵۰ متر مربع اعیانی، در خیابان مولوی محله ” دیمج” – از قدیمی ترین محلا ت شهر قزوین – قرار دارد. خانه به شیوه سنتی قزوین، در سه طبقه بنا شده و دارای دو قسمت مجزای اندرونی و بیرونی است. دالانی با هشتی رسمی بندی شده، دو حیاط با تناسبات کشکولی و حیاطی که هم اکنون متروک است، مجموعه فضاهای باز این خانه را تشکیل می دهند.

طرح کلی بنا، مربع شکل با پوشش شیروانی است و درضلع غربی، نورگیرهایی در ابعاد مختلف دیده می شود. ضلع جنوبی خانه که مشرف به فضای سبز محوطه داخلی بنا است، تزیینات چشمگیرتری دارد.سایر فضاهای تشکیل‌دهنده ساختمان عبارتند از: ورودی، هشتی، دالان، اتاق‌ها، راهروها، تالار، تختگاه، مطبخ، مهتابی، بالاخانه، زیرزمین.

به افرادی که معماری یا مرمت بناهای تاریخی رشته تحصیلی آن هاست، هنگام سفر به قزوین توصیه می کنیم که از این خانه دیدن نمایند. خانه سید محمود بهشتی از خانه های سه طبقه دوران قاجار است. خانه ای بزرگ و دارای اندرونی و بیرونی، هشتی دارای رسمی بندی، دالانی زیبا منتهی به همین هشتی و دو حیاط دارد. این خانه در یکی از محله های قدیمی قزوین به نام دیمج واقع شده و به راحتی از سمت خیابان مولوی می توانید آن را بیابید. این خانه امروز با شماره ثبت ۱۲۶۰۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

این خانه متعلق به یکی از تجار معروف قند در قزوین به نام سید احمد بهشتی بوده است. این شخص یکی از مهم ترین متولیان در قزوین بوده که مقبره شهید ثالث را نیز ساخته است. نام خانه از روی یکی از پسران بانی آن برداشته شده و هم اکنون متعلق به میراث فرهنگی است.

نحوه دسترسی به خانه سید احمد بهشتی

آدرس:قزوین ، خیابان مولوی، کوچه شهیدی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد