جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تاریخی دکتر اسدی قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ خرداد ۱۳۹۹

خانه تاریخی دکتر اسدی قزوین یکی از ۱۰۰ خانه تاریخی که هرکدام معماری خاص خود را دارند .خانه تاریخی اسدی یکی از بناهای واجد ارزش تاریخی و منحصر به فرد با سبک معماری خاص معرف معماری مسکونی شهر قزوین در دوره قاجار است.خانه اسدی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه صد ساله متعلق به شخصی به نام «حاج علی اصغر اسدی» و در نزدیکی خانه سید محمود بهشتی است. حاج علی اصغر اسدی یکی از تجار بزرگ این شهر بود که خانه شخصی خود را در محله دیمج ساخت. نام دیگر این خانه، زینعلی است. مساحت این خانه ۵۰۲ متر مربع عرصه و ۶۵۰ متر مربع اعیان و مملو از تزئینات زیبای معماری خانه های قزوینی است. این خانه از دو حیاط مجزا با تناسبات مستطیل و نگینی تشکیل شده و فضای داخلی آن دارای تناسب کامل معماری قزوینی است. هشتی ورودی خانه تزئینات رسمی بندی دارد و با دالانی به حیاط منتهی می شود. آجرکاری سردر ورودی، گچبری های رنگی دور قاب آیینه ها، ارسی های چوبی با شیشه های رنگی و آجرکاری حیاط نمونه هایی از تزئینات درون خانه اسدی هستند.

خانه تاریخی دکتر اسدی1 خانه تاریخی دکتر اسدی قزوین

معماری خانه اسدی

سردر ورودی خانه اسدی دارای نمای آجری و تزئینات آجرکاری است که آنرا از خانه های مجاور متمایز می سازد. قوس های هلالی در میان نیم ستون های مدور- طرح مرسوم سردر خانه های قاجار- پیش از هر چیز یادآور این نکته است که با بنایی متعلق به عصر قاجار روبرو هستیم.سه ردیف قوس هلالی در بالا و پائین نما دیده می شود که ورودی اصلی در میان قوس مرکزی واقع است و در دو سوی ورودی پیر نشین ها قرار دارند. در قاب های قوسی شکل ردیف بالای نما ، کتبه ای آجری با نوشتار :”بسم ا…الرحمن الرحیم” در میانه ی به چشم میخورد و در میانه ی دو قاب مجاور آن قاب های دایره ای شکل مرسوم قاجار(پنجره های کور) قرار گرفته است. صاحب آن مرحوم حاج علی‌اصغر اسدی قریب به ۱۰۰سال پیش با درآمد حاصل از تجارت، داخل خانه را با ارسی‌های چوبی و گچبری‌های ظریف آراسته بود.

از در اصلی که وارد می شویم به یک هشتی می رسیم که سمت چپ آن ، دری است فلزّی که به خانه ی اسدی ، گشوده می شود . نخستین قسمت ، اتاق زیبا و پر از تزیینات شاه نشین است ؛ اتاقی که متعلّق به بزرگ خاندان بوده و با آیینه کاری و سنگ چینی های چشمنواز ، آراسته گشته است . سقف اتاق نیز زیبا و مزیّن است . درِ پشتی این اتاق به اتاقی دیگر ، باز می شود که یک هیمه سوز آراسته با نقّاشی های کهن و آیینه کاری های زیبا در آن ، خودنمایی می کند . هنر در این خانه ، آن قدر به وفور ، دیده می شود که حتّی پایه ی طاقچه ها با تزیینات ، زیبنده گشته است .

این اتاق دلنشین با پنجره و درهای ارسی خوش رنگ به حیاط ، باز می شود . این درهای ارسی با شیشه های رنگارنگ ، تزیین شده و با فراتاباندن نور خورشید در قالب رنگ های مختلف ، زیبایی خاصّی به اتاق شاه نشین می دهند . سپس به زیرزمین می رویم . سقف گنبدی و هلالی شکل زیرزمین ، وجود یک آب انبار کوچک ، آویزهایی جهت آویزان کردن انگور و گوشت که به سقف زیرزمین ، قفل شده اند از دیدنی های این قسمت از خانه هستند . خانه ی اسدی ، هم چنین دارای یک چاه آب نیز بوده است که امروزه ، جز راه دسترسی به آن ، باقی نمانده است . در حیاط خانه نیز درخت خشک گردویی ، به گذر آرام آرام ولی سریع زندگانی ما ، نظاره می کند .

نحوه دسترسی به خانه اسدی

آدرس: خیابان مولوی، کوچه خطیبی، پلاک ۲۵

خانه تاریخی دکتر اسدی2 خانه تاریخی دکتر اسدی قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *