رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ بهمن ۱۳۹۲

حکایت تعطیلی موزه تاریخ طبیعی و تاریخی زنجان پایان می‌یابد؟!

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ – دنیای اقتصاد- زنجان- اسدالله قربان‌زاده: درحالی که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بر فقدان مجوز فعالیت موزه تاریخ طبیعی و تاریخی زنجان تاکید دارد، موزه‌دار موزه تاریخ طبیعی و تاریخی با ارائه اسناد و مدارک فعالیت این موزه را در هفت سال گذشته بر مبنای مجوزهای اخذ شده از مسوولان استانی و کشوری می‌داند. این در شرایطی است که به‌دلیل پاره‌ای اختلافات پیش آمده بین موزه‌دار و میراث فرهنگی این استان این موزه مستقر در رختشویخانه زنجان پلمب شده است.

با این شرایط به نظر می‌رسد انتقال اشیا و اسناد تاریخی موجود در این مکان به استان دیگر یا مکان دیگر در سایه حمایت مسوولان استانی می‌تواند راه چاره برون رفت این داستان دنباله‌دار باشد. هفته گذشته «دنیای اقتصاد» در خبری کوتاه پیگیر این موضوع بود تا دلایل بسته شدن موزه را روشن کند، اما در مقابل مدیرکل میراث فرهنگی در اظهار‌نظری به خبرگزاری «فارس» گفت: این موزه هیچ‌گونه مجوزی در حوزه آثار تاریخی ندارد و مجموعه وی نیز فاقد مجوز است. یحیی رحمتی، تصریح کرد: موزه‌دار در سال ۸۷ تفاهم‌نامه‌ای به مدت هشت ماه منعقد کرد و از مدیر کل وقت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان درخواست کرد اشیایی را که در اختیار دارد به مدت هشت ماه در موزه رختشویخانه به نمایش بگذارد. به گفته وی، پس از اتمام هشت ماه مدیر کل جدید، از این مجموعه‌دار می‌خواهد تفاهم‌نامه را تمدید کرده یا مجوزهای لازم را دریافت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، با بیان اینکه میراث فرهنگی استان کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد، گفت: موزه دار اجازه مطالعه روی اشیاء موجود را نیز نمی‌دهد و حتی یک مجوز از مراجع ذی‌صلاح قانونی در حوزه آثار تاریخی ندارد. این مسوول با اشاره به اینکه این فرد نمی‌تواند اشیا را از استان زنجان خارج کند و مجوز حمل قانونی ندارد، افزود: او با خبرها و مصاحبه‌هایی که داشته شانتاژ می‌کند و قبل از هر اقدامی این بحث را رسانه‌ای کرده است؛ درحالی که موضوع اصلی این است که قرار گرفتن یک تاکسی‌درمی سخیف که اداره کل محیط زیست هنوز نمی‌تواند آن را تایید کند، در کنار یک سکه تاریخی توهین به شعور مخاطب است.

رد ادعاها

این صحبت‌ها در حالی بیان شد که مرتضی صمیمی‌فرد موزه‌دار تاریخ طبیعی و تاریخی زنجان با حضور در دفتر سرپرستی روزنامه «دنیای اقتصاد» استان زنجان با ارائه اسناد و مدارک با رد ادعاهای مدیر کل میراث فرهنگی این استان درباره نبود مجوز فعالیت این موزه گفت: بنده در سفر رئیس جمهور وقت به زنجان درخواست مجوز کردم که بعد از طی مراحل اخذ مجوز از استانداری و مدیر کل میراث فرهنگی وقت، این مجوز صادر شد. به گفته وی، مجوز ابتدایی هشت ماهه صادر شد که بعد از آن طی درخواستی این مجوزها به مدت یکسال دیگر تمدید شد. صمیمی فرد به «دنیای اقتصاد» گفت: در سفر و بازدیدی که رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور از موزه داشت خواستار تمدید مجوزها بودیم که مورد موافقت قرار گرفت.

این موزه‌دار، با اعلام اینکه مجوزهای این موزه از سوی میراث فرهنگی استان، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، پلیس پیشگیری تهران اخذ شده است، ادامه داد: برای انتقال این اشیا موانعی سد راه وجود ندارد، چرا که به لحاظ حقوقی بنده مجموعه‌دار هستم.صمیمی فرد، با اعلام اینکه تاکنون کارشناسان و باستان شناسان میراث فرهنگی استان بیش از سه هزار عکس از این مجموعه تهیه کرده‌اند، عنوان کرد: تصمیم به بستن درهای خزانه اشیا ندارم.

وی با انتقاد از اینکه بعد از گذشت هفت سال از فعالیت این موزه این روزها بحث غیرقانونی بودن فعالیت آن ورد زبان‌ها شده‌است، گفت: چرا مدیر کل کنونی میراث فرهنگی استان زمانی که مدیر کل امور موزه‌های میراث فرهنگی کشور بود و چند مورد از این موزه بازدید داشت، نسبت به غیرقانونی بودن آن اقدامی انجام نداد؟ با این شرایط تنها موزه‌دار بخش خصوصی استان زنجان انتظار دارد ادامه فعالیت این موزه تعیین تکلیف شود. وی در این رابطه تصریح کرد: باید در شرایط کنونی ادامه کار موزه یا حکم تخلیه اشیای آن صادر شود.

صمیمی فرد، با تاکید بر اینکه در آستانه فرا رسیدن سال جدید این موزه بعد از موزه مردان نمکی، دومین موزه فعال زنجان است، ادامه داد: هم‌اکنون بخشی از موزه رختشویخانه زنجان تبدیل به بازارچه شده‌است و موزه نسخ خطی زنجان نیز جمع آوری شده است که با تعطیلی موزه تاریخ طبیعی و تاریخی بازدید گردشگران از موزه‌ها در زنجان به محاق فراموشی خواهد رفت. این موزه دار با اعلام اینکه ۵۰ قطعه اسناد تاریخی اعم از قرآن خطی، کتب خطی طلاکوب که از جنس کاغذ پاپیروس هستند به‌دلیل بالا رفتن رطوبت موزه امکان از بین رفتن دارند، اظهار کرد: از بین رفتن این اسناد تاریخی که بخشی از هویت زنجان است دردآور است و باید در اسرع وقت برای این موزه تعیین تکلیف شود. وی برای پیگیری مجدد مجوزهای این موزه راهی تهران شد و مسوولان موزه‌های میراث فرهنگی کشور اعلام کردند موضوع صدور مجوزها از طریق میراث فرهنگی استان با پرکردن مشخصات و مدارک مربوطه پیگیری شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» نام این موزه در کتاب جامع شناسنامه موزه‌های ایران و کتابچه میراث فرهنگی استان زنجان با ذکر مشخصات کامل آورده شده است.
bc6867f0c7602be0fef6928e1286baa3 حکایت تعطیلی موزه تاریخ طبیعی و تاریخی زنجان پایان می‌یابد؟!

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *