جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فرهنگ غنی ایران می‌تواند گردشگران بسیاری را جذب کند

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ خرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۳/۱۰ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از اعتماد، معماری از آن دست مقولاتی است که می‌تواند در جذب گردشگر موثر واقع شود. هم آثار تاریخی و هم نمونه‌های نوین و مدرن شهرسازی اگر به دقت مورد تحلیل قرار گیرند، می‌توانند چنین نقشی را به درستی ایفا کنند که در اصطلاح «گردشگری شهری» خوانده می‌شود. هشتم و نهم خرداد، به همت موسسه بین‌المللی مطالعات شهرسازی و معماری رایا، همایشی بین‌المللی تحت عنوان «معماری و توریسم» در شهر مشهد برگزار شد تا با مشارکت صاحب نظران هر دو حوزه، راهکارهایی را ارائه دهد تا این مهم، در ایران نیز همگام با عرصه جهانی به منصه ظهور رسد. یکی از چهره‌های شاخص جهانی که در این برنامه حضور به هم رسانده بود، «کریس باس»بود که مقاله‌یی مبسوط هم با عنوان «معماری و گردشگری شهری» ارائه داده بود. او که استاد معماری دانشگاه صنعتی سیدنی است، به خاطر طراحی مرکز شنای المپیک (مکعب آبی) در پکن جایزه اتمسفر در نهمین گردهمایی معماری ونیز در سال ۲۰۰۸ را از آن خود کرد و چهار سال بعد نیز خود را شامل جایزه ۴۰ زیر ۴۰ که به ۴۰ معمار کمتر از سن ۴۰ سال اعطا می‌شود، کرد. او که به گفته خود، بخش زیادی از عمر خودش را مصروف مطالعه درباره نسبت گردشگری و معماری کرده است، اکنون طراحی سه پروژه در اصفهان، جزیره کیش و جزیره هندورابی را هم در کشورمان در دست دارد. در ادامه متن کامل گفت‌وگوی اختصاصی با مدیر شعبه آسیا پاسیفیک موسسه معماری بین‌المللی لاوا (LAVA) را می‌خوانید…

گردشگری شهری از نگاه شما چگونه مفهومی است؟

برای این مفهوم یک تعریف مشخصی وجود ندارد اما همه شهرهای بزرگ در حال رقابت با یکدیگر در این مورد هستند و بین محل‌های بزرگ گردشگری در دنیا مانند گراند کانیون، آبشار نیاگارا و آبشار آنجل در امریکا و همه شهرهای بزرگ در این باره رقابت وجود دارد تا آن را گسترش دهند. سوال این است که ایران برنامه‌اش برای این قضیه چیست و چگونه می‌تواند گردشگران بیشتری را جذب کند، چون ایران امکانات زیادی در مورد جذب توریست دارد چگونه می‌تواند از این ساختارها استفاده کند؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

نقش معماری را تا چه اندازه در گردشگری موثر می‌دانید؟

این محل‌های گردشگری می‌توانند طبیعی باشند مانند کوه‌ها، دریاچه‌ها و سایر عوارض طبیعی یا اینکه جذابیت‌های تاریخی مانند شهر ونیز یا همین ایران که البته همه اینها می‌تواند از طریق کار معمارها بهبود پیدا کند مانند سازه‌های گراند کانیون که از بالا به کل عرصه و طبیعت بکر و دست نخورده تسلط دارید یا در ونیز که ساختمان‌هایی دارد که دید بهتری به طبیعت دارد در آنجا کیفیت آن را بهبود می‌بخشد. در این میان نقش معماری است که این تجربه را تشدید می‌کند، قوت می‌بخشد و بزرگ‌تر و پراهمیت‌تر و زیباتر می‌کند.

در ایران کدام یک از جاذبه‌ها را سراغ دارید که می‌تواند واجد این ویژگی‌ها در جهت جذب گردشگر باشد؟

من البته فقط سه شهر بزرگ تهران، اصفهان و بندرعباس را در ایران دیده‌ام که چنین ویژگی‌هایی را دارند. اما مشکلی که باید حل شود، رسیدن به ایران و عبور و مرور در آن است که گردشگری می‌خواهد از محلی به محل دیگر برود.

ناظران و کارشناسان بین‌المللی، ایران را جزو ۲۰ مقصد اصلی گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ می‌دانند. اتفاقی که پس از ۲۵ سال در حال رخ دادن است. تصور می‌کنید چه باید شود تا این پیش بینی، محقق شود؟

نخستین مشکل گرفتن ویزا ست. دیگر، مساله پرواز به اینجا ست. شما از سیدنی نمی‌توانید مستقیم به ایران بیایید. باید به دوحه آمده که این خود، مشکلات خاص خودش را دارد. وب سایت‌های رزرو هتل، عملا کاری انجام نمی‌دهند. وقتی دست تان به ویزا و پاسپورت می‌رسد تازه باید شکل مناسبی از حمل و نقل را داشته باشید. مساله دیگر، جای مناسبی برای ماندن است که البته جالب‌تر و جذاب‌تر این است که از اماکن تاریخی برای این کار استفاده کنند. ممکن است کمی عجیب باشد اما گردشگر دوست دارد وقتی به جایی می‌رود به خوبی استراحت کند، جای تمیزی برای اقامت داشته باشد و البته باید امنیت کامل و از رفتن به مکان مقصد حس خوبی داشته باشد. باید همان کاری را کرد که اکنون دوبی می‌کند. خیلی راحت می‌توان به آنجا رفت وخیلی راحت هم بیرون آمد. در آنجا محل‌های اقامتی خیلی شیک و مرتبی وجود دارد و باید که این اتفاقات در ایران بیفتد. گردشگران بین‌المللی هم البته به این اختلاف فرهنگ‌ها علاقه نشان می‌دهند. از یک طرف خیلی دوست دارند با فرهنگ و مذهب ایران آشنا شوند و از سوی دیگر نباید بترسند که ناگهان دست از پا خطا نکنند و اشتباهی کنند که و موجب دردسر و شرمندگی شان شود. خیلی از آنهایی که به اسپانیا و ایتالیا و امثالهم می‌روند جوان هستند که صرفا برای تفریح می‌روند اما تفاوتی که ایران دارد این است که فرهنگ بسیار غنی دارد و مسافرانش می‌توانند چیزهای زیادی از فرهنگ اینجا یاد بگیرند. طبیعتا سن و نوع گردشگری که به ایران می‌آید می‌تواند تفاوت داشته باشد که عموما در میانسالی و در دوره بازنشستگی به سر می‌برند.

چندمین بار است که به ایران می‌آیید؟ و مردم این سرزمین را چگونه دیده‌اید؟

دومین بار است که می‌آیم. جالب است که به شما بگویم ایرانیان را خیلی جاها می‌بینم. یک کارفرما در آلمان داشتم که یک ایرانی به نام سید محمد اُریسی بود و حس شوخ طبعی داشت. خیلی چیزها را درباره ایرانیان از او یاد گرفتم که مهمان نواز هم بود. آشپزی می‌کرد و حتی وقتی نخستین‌بار به نزدش رفتم، برایم قهوه درست کرد. نوبت پیش هم که مهمان چند معمار در تهران بودم آنها نیز مهمان‌نوازی شان را نشان دادند و برایم قهوه و کیک شکلاتی مهیا کردند.

آیا عموم هموطنان شما مایل به سفر به ایران هستند یا همچنان تحت تاثیر موج تبلیغات منفی، از سفر به ایران می‌هراسند؟

تصوری که از ایران است عملا با چیزی که در اینجا هست بسیار فرق می‌کند. رسانه‌های جهانی این‌گونه القا می‌کنند که اینجا خیلی امن نیست اما وارد اینجا که می‌شوید می‌بینید که اصلا این‌گونه نیست و ایران، کشور زیبایی با مردمی مهمان نواز است. همکاران معمار من خیلی دوست دارند که برای یک‌بار هم که شده ایران را ببینند ولی خیلی کار راحتی‌ برایشان نیست و اگر مشکل تهیه ویزا و اقامت برای آنها آسان‌تر شود که پیش‌تر درباره‌اش گفتم، حتما به کشور شما سفر خواهند کرد.

P 12 2 فرهنگ غنی ایران می‌تواند گردشگران بسیاری را جذب کند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *