جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل شاه عباسی جاجرود

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ دی ۱۴۰۰

پل شاه عباسی جاجرود یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی تهران و شمال شرق این استان است. این پل با قدمت ۸۵۰ ساله، بر روی رودخانه جاجرود و ۱۰ کیلومتری شمال شرق استان تهران در روستای سعیدآباد ساخته شده است.پل شاه عباسی جاجرود اگرچه از آثار دوره سلجوقیان است، اما در دوره پادشاهان صفوی و قاجاریه و پس از آن، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت از همین رو مردم منطقه به آن «پل شاه عباسی» می‌گویند. از جمله اقدامات صورت گرفته روی این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار و به دست حاج میرزا بیک نوری (فراش خلوت شاه) و با هزینه ۲۴ هزار تومان بوده است.

پل شاه عباسی جاجرود12 پل شاه عباسی جاجرود

معماری پل شاه عباسی جاجرود

بدنه اصلی سازه پل دارای دو دهانه بزرگ میانی به عرض ۷ و طول ۱۲ متر (از بستر رودخانه) و دو دهانه کوچک شرقی و غربی به عرض ۴ و طول ۵ متر است.در سالیان نه چندان دور، به دلیل افزایش آب جاری در رودخانه جاجرود، هر چهار دهانه یاد شده معبر آبی خروشان با منظره‌ای دیدنی بود اما امروزه با ساخت سد بتنی لتیان در بالادست رودخانه و کاسته شدن از حجم این جریان، تنها دهانه‌های بزرگ میانی به گذرگاه آب تبدیل و دو دهانه کوچک تنها مسیر عبور اهالی منطقه می‌باشند.

در بنای پل شاه عباسی جاجرود، از مصالحی چون سنگ‌های بستر رودخانه و ملاط خاک استفاده شده است.این اثر ملی تا پیش از ساخت پل سیمانی جاجرود (سال ۱۳۴۲ خورشیدی)، به عنوان تنها معبر مواصلاتی تهران- مازندران، بار ترافیکی خودرویی این مسیر را به دوش کشیده و سازه‌ای کاملاً کاربردی بوده است.

پل شاه عباسی جاجرود11 پل شاه عباسی جاجرود

مرمت و بازسازی

در گذشته بدلیل بالا بودن سطح رودخانه جاجرود هر چهار دهانه این پل معبر آبی خروشان بود اما امروزه با احداث سد لتیان و کاسته شدن از حجم این شریان زیبای شمالشرق استان تهران تنها دهانه های میانی به گذرگاه آب تبدیل شده دو دهانه کوچک محل عبور عابرین هستند. اخیرا بخشداری جاجرود برای زیباسازی و محافظت از این پل اقداماتی انجام داده است. سنگفرش محوطه اطراف پل، ساخت دیواره ساحلی، نرده‌ گذاری، نصب دو عدد نیوجرسی و خاکریزی به منظور کاهش تردد خودروها از روی پل بخشی از اقدامات بخشداری بوده است.

پل شاه عباسی جاجرود پل شاه عباسی جاجرود

نحوه دسترسی

این پل در ده کیلومتری تهران، شهرستان پردیس، بخش جاجرود، روستای سعیدآباد روی رود جاجرود قرار دارد.

پل شاه عباسی جاجرود1 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود2 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود3 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود4 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود5 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود6 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود7 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود8 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود9 پل شاه عباسی جاجرود

پل شاه عباسی جاجرود10 پل شاه عباسی جاجرود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *