رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مرداد ۱۳۹۹

محله صادقیه تهران

اشتراک گذاری

محله صادقیه تهران ، از مناطق خوب و مرفه غرب تهران است که بافتی مدرن دارد و اکثر خانه های این منطقه و خیابانهای آن نوساز است . آریاشهر زمان پیش از انقلاب به دلیل آب و هوای خوب و واقع بودن در نزدیکی نخستین بزرگراه های تهران، اکنون تراکم جمعیت و وسعت بیشتری نسبت به آن دوره دارد.دسترسی های محلی شهرک غرب به اینصورت است که مسیر غرب به شرق از بزرگراه حکیم و بزرگراه شیخ فضل الله نوری، مسیر جنوب به شمال بزرگراه یادگار امام، محمد علی جناح و آیت الله اشرفی اصفهانی راه دارد .

محله صادقیه تهران

با وجود تغییرات و دگردیسی محله به سمت نوسازی در سال های اخیر، هنوز هم ساختمان هایی در آن از دوره مدرنیزاسیون پهلوی به یادگار مانده اند. داشتن چشم انداز خوب به کوه های شهر و قرار داشتن در معرض بادهایی که از سمت غرب می وزند و آب و هوای این محله را مطلوب می کنند، باعث شده است که بسیاری آن را به سکونت در مرکز و شرق تهران ترجیح می دهند و این شاید خود مزیدی بر علت زودتر نوساز شدن این محله نسبت به سایر محله های هم سطح در سایر نقاط شهر باشد.

محله صادقیه تهران

علت نام گذاری محله صادقیه

بسیاری بر این باورند که دوره برپایی این محله از دوران ناصرالدین شاه قاجار بوده است که پس از افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها و توسعه شهری در اواخر دوره دوم پهلوی (۱۳۴۱-۱۳۳۲)، به دلیل دارا بودن آب و هوای مساعد، به سرعت پیشرفت کرده و جمعیت بسیاری را در خود جای داده است. نام قدیمی این محل آریاشهر بوده که پس از انقلاب اسلامی، به صادقیه تغییر پیدا کرد. البته در حال حاضر همچنان عده‌ای این منطقه را با نام سابقش یعنی آریاشهر می‌شناسند.

محله صادقیه تهران

قدمت محله صادقیه

در روایت‌های گوناگون آمده‌است که این محله از دوران ناصرالدین شاه قاجار بر پا شده و رفته رفته گسترش یافته‌است. نخست این محله دربرگیرنده محلات کنونی ارمکان، برق آلستوم، مجتمع دادگستری و کاشانی بود که امروزه این محلات از هم جدا افتاده‌اند. با آغاز دگرگونی‌ها و مدرنیزاسیون دوره پهلوی، تهران بسیار شتابان دستخوش دگردیسی شد و در پی آن محلاتش هم دگرگون شدند. آریاشهر هم به دلیل خوش آب وهوا بودن و نزدیک بودن به نخستین بزرگراه‌های تهران از این دگرگونی شتابان تهران بیشترین بهره را برد. در نیمه‌های دوره پهلوی دوم (سال‌های ۱۳۴۱–۱۳۳۲) در پیرامون جاده شهر به سوی کن و سولقان (ساخت محله نوساز شهر زیبا)، شهرآرا و آریاشهر ساخت و ساز بسیاری انجام گرفت. مجموعه آپارتمان‌های شهرآرا، خانه‌های ویلایی تهران ویلا و هسته‌های نخستین آریاشهر از دستاوردهای این دوره از گسترش شهر تهران هستند. در سال‌های پسین محله گسترش بیشتری یافت و خیابان‌هاو بزرگراه‌های بیشتری ساخته شد که از آن جمله بزرگراه محمدعلی جناح و بزرگراه طرشت (شیخ فضل اله) بودند.

در سال‌های آغازین دهه هشتاد، طرح ساخت نخستین مونوریل تهران هم در این محله پیشنهاد شد و اجرای پروژه آغاز شد و پایه‌های این مونوریل ساخته شد؛ اما به دلیل اختلافات شهرداری، شورای شهر و دولت بر سر اقتصادی بودن طرح، پروژه متوقف شد و پس از چندی پایه‌ها برچیده شد.چهاردهمین فروشگاه زنجیره‌ای شهروند نیز در آذر ماه ۱۳۸۵ در کنار ایستگاه متروی صادقیّه افتتاح گردید.

محله صادقیه تهران

در نزدیکی فلکه دوم صادقیه، ایستگاه مترویی با همین نام قرار دارد که مسیر ارتباطی تهران -کرج (مترو گلشهر) از طریق مترو نیز در آن قرار دارد. در نزدیکی ایستگاه مترو، ترمینال اتوبوس‌های شهری به اقصی نقاط شهر واقع شده است. ایستگاه تاکسی سازمان آب از مبدا صادقیه به مقاصد متفاوت شهر هم از دیگر راه های ارتباطی از طریق وسایل نقلیه عمومی برای منطقه محسوب می شود. علاوه بر راه‌های ارتباطی ذکرشده بی ار تی‌های دانشگاه علوم و تحقیقات هم در این محله فعالیت می‌کنند.

محله صادقیه تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی محله صادقیه

مراکز آموزشی و فرهنگی متعددی در این منطقه وجود دارد که دغدغه ساکنان از لحاظ آموزش و پرورش فرزندان را برطرف می نماید. در زیر نام تعدادی از آن‌ها آورده شده است:

متوسطه دخترانه شهید یحیوی واقع در فلکه اول صادقیه
متوسطه دخترانه غیردولتی دانشفر واقع در بلوار شهدای صادقیه
متوسطه نمونه دولتی فرهنگ واقع در فلکه دوم صادقیه
متوسطه پسرانه غیر دولتی مکتب الجواد واقع در خیابان اشرفی اصفهانی
هنرستان پسرانه فن آموز واقع در بزرگراه محمدعلی جناح
هنرستان دخترانه غیردولتی آریانا واقع در فلکه دوم صادقیه
دبستان پسرانه جوادالائمه واقع در ابتدای اشرفی اصفهانی
دبستان پسرانه تربیت واقع در فلکه دوم صادقیه
دبستان پسرانه غیردولتی پارسا واقع در فلکه اول صادقیه
دبستان دخترانه شهدای صادقیه واقع در اول جاده باغ فیض
دبستان دخترانه غیردولتی تربیت نسوان واقع در بزرگراه محمدعلی جناح
مجموعه مدارس سلام صادقیه
در این محله آموزشگاه‌های زبان خارجی مانند آموزشگاه زبان سفیر واقع در بزرگراه محمدعلی جناح، پلاس، پردیسان و ایران اروپا واقع در فلکه دوم صادقیه و … وجود دارد. از فرهنگسراها و آموزشگاه های فرهنگی، هنری منطقه می توان به خانه فرهنگ سینا واقع در فلکه اول صادقیه و سرای محله صادقیه واقع در بلوار شهدای صادقیه اشاره داشت.

محله صادقیه تهران

مراکز خرید محله صادقیه

یکی از مشخصه های محله صادقیه، داشتن چندین مرکز خرید معروف است که عمدتا به فروش پوشاک و کیف و کفش می پردازند و علاوه بر رفع نیاز ساکنان، سایر افراد را از دیگر نقاط شهر برای خرید به خود جذب می کنند. مهم ترین این مراکز، مرکز خرید گلدیس، واقع در فلکه دوم صادقیه و ابتدای خیابان ستارخان است که در نزدیکی آن مراکز خریدی همچون افق، تهرانی و سامان قرار دارد. همچنین بازار سنتی ستارخان در بزرگراه یادگار امام دیگر مرکز خرید شاخص این ناحیه است.

مساجد  محله صادقیه

از جمله مساجد منطقه می توان از مسجد امام سجاد (ع) در اشرفی اصفهانی، امام جعفر صادق (ع) در فلکه دوم صادقیه، مسجد باقرالعلوم (ع) در خیابان سازمان آب و هیئت مذهبی ائمه اطهار در خیابان محمدعلی جناح نام برد.

مراکز درمانی محله صادقیه

بیمارستان ابن سینا واقع در ابتدای خیابان کاشانی، بیمارستان پیامبران واقع در بلوار ابوذر، بیمارستان روانپزشکی آزادی بعد از پل شیخ فضل الله نوری، مرکز بهداشتی درمانی منطقه پنج واقع در نبش خیابان شالی، درمانگاه شبانه روزی التیام واقع در خیابان سلیمی جهرمی و … در این محله واقع شده است.
همچنین تعداد داروخانه ها در این منطقه بسیار زیاد است و نیاز ساکنان بخش های مختلف محله را برطرف می کند که از میان آن ها میتوان به داروخانه ابن سینا واقع در فلکه دوم صادقیه، داروخانه بهراد واقع در نبش گلستان ۱۴، داروخانه ثامن واقع در نبش اباذر، داروخانه همتی واقع در بهنام، داروخانه شبانه روزی دکتر آزاده سالم در ابتدای خیابان کاشانی و … اشاره داشت.

پیامبران

 

مراکز مهم دولتی محله صادقیه

پوشش دهی ایستگاه های آتش نشانی، شعبات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، دفاتر پلیس +۱۰، خدمات ارتباطی و … در این منطقه به صورت قابل قبولی صورت گرفته است. همچنین از مراکز دولتی مهم این منطقه می توان به سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی اشاره داشت.

محله صادقیه تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله صادقیه

تعداد بوستان های کوچک زیادی در این محله قرار دارد که علاوه بر پاکیزه کردن هوای محیط، برای فرزندان ساکنان محله مطلوبیت دارد. بوستان کاج، همیشه بهار، پرند، یگانه و ارمکان در نزدیکی خیابان سازمان آب، بوستان استقلال واقع در فلکه دوم صادقیه و بوستان اشرفی اصفهانی در نزدیکی بزرگراه اشرفی اصفهانی از جمله این بوستان هاست.
زمین چمن شهروند واقع در خیابان گلاب و همایونشهر در نزدیکی میدان میوه و تره بار صادقیه و زمین اسکیت اشرفی اصفهانی و مجموعه ورزشی تیموری در نزدیکی بزرگراه یادگار امام از جمله اماکن ورزشی ست که شهروندان این ناحیه می توانند از آن­ها استفاده کنند. رستوران های شب های کره واقع در بزرگراه جناح، رفتاری واقع در فلکه دوم صادقیه، ایتالیایی جنارو واقع در بلوار مرزداران و کرنبری واقع در کوی گل ها نیز در این ناحیه قرار دارند.

 

محله صادقیه تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *