رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ شهریور ۱۴۰۲

تبدیل کرمان به یکی از قطب‌های ملی گردشگری

اشتراک گذاری

استان کرمان با برخورداری از هشت اثر جهانی و هزاران جاذبه تاریخی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری جزو استان‌های پیشرو کشور در این عرصه است که با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کوتاه و بلندمدت به یکی از قطب‌های ملی گردشگری تبدیل و موفق به افزایش چشمگیر گردشگر به این استان طی سال جاری شده است.

استان کرمان

دیار کریمان با سابقه تمدنی کهن و اقلیم های متفاوت از مقاصد مهم گردشگران محسوب می شود، هر چند در سال‌های گذشته به دلایل متفاوت نتوانسته به جایگاه در خور شان خود دست پیدا کند.

کرمان را باید به حق سرزمین شگفتی ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی دانست، به طور مثال اختلاف دما ۳۶ درجه ای بین مناطق سردسیر و گرمسیر این استان در یک فصل فرصت نادری برای جذب گردشگر به کرمان است.

تقریبا تمام شهرها و روستاهای کرمان جاذبه های منحصر به فرد خود را در بخش های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد که برخی از آنها شهرت جهانی دارند.

برای آشنایی بیشتر با شهر کرمان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در کرمان را مطالعه بفرمایید.

حوزه میراث فرهنگی و صنعت گردشگری در کرمان زیر سایه بخش های دیگر مانند معادن، صنعت و کشاورزی قرار گرفته در حالی که با توجه به فرصت ها و ظرفیت ها گردشگری با کمترین هزینه می تواند بیشترین درآمد را نصیب این استان کند.

طی سال‌های اخیر با توجه دولت و مسئولان و همچنین ورود جدی بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، اتفاقات خوبی در کرمان رقم خورده و اماکن و بناهای زیادی به چرخه گردشگری این استان وارد شده اند که نمونه آن در هتل کاروانسرای وکیل، ساماندهی و مرمت ارگ بم، باغ شاهزاده و غیره پیداست.

ایجاد و ارتقای زیرساخت ها با سرمایه گذاری مناسب، در کنار تلاش جدی برای معرفی جاذبه های گردشگری و پدید آمدن بخش های جدیدی مانند گردشگری مقاومت و گردشگری سلامت در کنار میزبانی مردمان خونگرم دیار کریمان، افزایش گردشگران داخلی را به همراه داشته است.

رشد ۷۹ درصدی آمار سفر گردشگران داخلی به استان کرمان

استان کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان با اشاره به افزایش چشمگیر ورود گردشگران داخلی به کرمان گفت: بر اساس آمارهای اقامت در هتل‌ها و اماکن اقامتی، طی سه ماه نخست و در بهار امسال ۸۱ هزار و ۳۹۵ گردشگر داخلی از جاذبه‌های این استان بازدید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۹ درصد رشد داشته است.

فریدون فعالی تصریح کرد: زیرساخت های خوبی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان کرمان فراهم شده که موجب ماندگاری بیشتر مسافر، افزایش اقامت و تبدیل شدن کرمان به مقصد گردشگری خواهد شد.

وی با اشاره به پایین آمدن آمار ورود گردشگران خارجی به استان کرمان گفت: ۹۷۲ گردشگر خارجی طی سه ماه نخست سال جاری به استان کرمان سفر کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان افزود: کاهش ورود گردشگر خارجی به کشور، نبود پرواز خارجی به کرمان و برخی مشکلات دیگر موجب شده شاهد حضور کمتر گردشگران خارجی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای پیوستن این استان به مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز جلساتی با تورگردانان برگزار شده تا کرمان را هم در کنار این سه استان قرار دهند تا مربع گردشگری این مناطق تشکیل شود.

فعالی ادامه داد: ظرفیت ها در بحث گردشگری سلامت و گردشگری تاریخی و فرهنگی در کرمان فعال شده و برای رویدادهای مختلف نیز باید برای حضور گردشگران در استان کرمان برنامه ریزی کنیم.

سرمایه گذاری ۷۰ هزار میلیارد ریالی در بخش گردشگری استان کرمان

وی خاطرنشان کرد: ما از هر طرح گردشگری که اصالت و چهارچوب های مورد نظر ما را حفظ کند و با موازین میراث فرهنگی مغایرتی نداشته باشد، حمایت می کنیم و در حال حاضر حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش گردشگری کرمان در دست اقدام داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: پروژه های هتل کاروانیکا، هتل هیوا و هتل بافت و پروژه گهر پارک سیرجان در فاز اول به بهره برداری رسیده و تا پایان امسال تعداد زیادی پروژه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح می شود.

وی تاکید کرد: همچنین بحث اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت های گردشگری استان کرمان برای جذب گردشگر بیشتر هدف گذاری شده است.

فعالی با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی، حلقه اتصال بین سایر تاسیسات گردشگری هستند اظهار داشت: در حال حاضر ۶۸ دفتر خدمات مسافرتی در کرمان فعال است که در هفته دولت سه دفتر دیگر به چرخه گردشگری کرمان افزوده شد.

کلنگ زنی و افتتاح ۳۹ هزار میلیارد پروژه میراث فرهنگی در هفته دولت

استان کرمان

وی خاطررنشان کرد: ۱۸ طرح با اعتباری بالغ بر ۳۹ هزار و ۲۰ میلیارد ریال طی هفته دولت افتتاح و کلنگ‌زنی شد که با افتتاح این پروژه‌ها برای ۴۳۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان ادامه داد: همچنین برای معرفی بیشتر جاذبه های این استان همزمان با برپایی نمایشگاه دستاوردهای دولت، این اداره‌کل نیز ماحصل فعالیت‌های خود را در قالب کلیپ، تیزر و اقلام تبلیغاتی به نمایش گذاشت.

افزایش آمار گردشگران داخلی نقطه روشنی در به ثمر نشستن تلاش های انجام شده برای رونق این صنعت درآمدزا و مهم است که باید این موفقیت در جذب گردشگران خارجی هم گزارش شود.

کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *