رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اسفند ۱۳۹۲

نبود اعتبار، سد راه توسعه صنعت توریسم ورزشی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۴ – دنیای اقتصاد- زنجان- اسدالله قربان‌زاده: میزبانی رویدادهای مهم ورزشی از جمله المپیک و جام‌جهانی فوتبال، فرصت مغتنمی برای معرفی بیشتر کشورها به‌ویژه توسعه ظرفیت‌های گردشگری است. رقابت‌های مهم جهانی تنها به عنوان یک اجتماع ورزشی و انجام مسابقات رشته‌های مختلف مطرح نیست؛ بلکه رویدادی عظیم و کم نظیر است که زمینه آشنایی با فرهنگ‌ها و تحولات بزرگ در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی میان کشورها را نیز در پی دارد. همین برگزاری مسابقات بین‌المللی در دوره‌های خاص و محدوده زمانی مشخص موجب شده تا تلاش مسوولان و برنامه‌ریزان ورزشی به تخصصی کردن رشته‌ها و بومی سازی آنها نیز معطوف شود.
برخی کشورها با توجه به استعدادها و پتانسیل‌های موجود اقدام به ساخت مراکز ورزشی با محوریت یک یا چند رشته ورزشی خاص می‌کنند؛ برای مثال کره‌جنوبی برگزاری مسابقات در رشته‌های رزمی از جمله تکواندو را در برنامه دارد و از میزبانی این رقابت‌ها هر ساله درآمد سرشاری به دست می‌آورد؛ چرا که این عواید تنها معطوف به برگزاری مسابقات نبوده و عرصه‌های آموزش فنون و تربیت مربی و ورزشکار را دربرمی‌گیرد.
این موضوع در شهرهای کشورمان نیز به تناسب ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی، موجب برگزاری رقابت‌های مختلف ورزشی و ساخت اماکن ورزشی نیز شده است. زنجان نیز به لحاظ دارا بودن موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های گردشگری و نیز آثار تاریخی جزو استان‌هایی است که می‌تواند در سایه تبلیغات و برگزاری رقابت‌های مختلف ورزشی در سطح ملی و فراملی بخشی از برنامه‌های جذب توریسم خود را معطوف به این حوزه کند. برای مثال، برگزاری تور بین‌المللی درجه ۲ دوچرخه‌سواری آذربایجان را که تور ایران نام گرفته می‌توان با تعریف بخشی از مسیر در استان زنجان به یک فرصت برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری تبدیل کرد؛ چرا که با حضور دوچرخه سواران سایر کشورها، این پتانسیل دست می‌دهد. در این راستا گذر از شهرستان سلطانیه یا غار کتله خور به سمت زنجان می‌تواند، جزو مسیرهای تور باشد. با این حال در طول سال‌های گذشته پیگیری تعریف مسیری از زنجان از سوی کارشناسان و فعالان استان راه به جایی نبرده و نباید این نکته را فراموش کرد که در صورت طی بخشی از این مسیر از استان زنجان مسیر «لوپ» می‌تواند در تعریف یک مسیر گردشگری نیز حائز اهمیت باشد.
شنا و دوچرخه سواری؛ سکوی توسعه توریسم زنجان
زمان بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ پیست سرپوشیده دوچرخه سواری و استخر قهرمانی با توجه به وضعیت اعتبارات استانی و ملی همچنان در هاله‌ای از ابهام است. به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این طرح‌ها می‌توان زمینه حضور بیش از پیش ورزشکاران و گردشگران داخلی و خارجی را به زنجان فراهم کرد که ماحصل آن رونق صنعت توریسم ورزشی این استان خواهد بود.
برای اجرای این طرح‌ها اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با روند کند افتتاح طرح‌ها که در این استان سابقه دیرین داشته، شاید سال‌های متمادی زمان بهره‌برداری این دو طرح به طول بینجامد. رئیس هیات دوچرخه سواری این استان با اعلام اینکه اجرای طرح پیست سرپوشیده دوچرخه‌سواری بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد، گفت: پیست‌های دوچرخه سواری در متراژهای ۲۵۰ و ۳۰۰ متر طراحی شده که به جهت سرپوشیده بودن تنها پیست کشور محسوب می‌شود.
فرهاد عصفوری با تاکید بر اینکه در صورت افتتاح این پیست جزو بهترین پیست‌های دنیا و آسیا خواهد بود، عنوان کرد: مصوبه این طرح روی کاغذ آمده، اما زمان بهره‌برداری آن با روند کند اجرای کنونی معلوم نیست؛ هر چند زمان بهره‌برداری این طرح سه سال آینده اعلام شده، اما تغییر مدیران روند اجرای طرح را کند می‌کند. وی درباره حضور نداشتن استان زنجان در تور بین‌المللی آذربایجان اظهار کرد: در این تورنمنت فقط تیم‌های باشگاهی که ثبت نام کرده‌اند، دعوت می‌شوند. وی با اعلام اینکه در زمان استاندار سابق در جلسه شورای‌عالی ورزش پیشنهاد جایزه بزرگ بین‌المللی را مطرح کردیم، افزود: هیات دوچرخه سواری مسیر را از اطراف گنبد سلطانیه و خیابان‌های اطراف مشخص کرد و در جلسه شورای اداری استان ردیف بودجه برای آن مصوب شد. عصفوری معتقد است، برگزاری تورها و شرکت کردن تیمی از استان تابع اشخاص و سلایق بوده که با جابه‌جایی مسوولان نامعلوم باقی می‌ماند.
استخر قهرمانی که راه‌اندازی آن اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیاز دارد نیز جزو طرح‌هایی است که در صورت بهره‌برداری می‌توان، مسیر جذب گردشگر را به زنجان هموار کرد. رئیس هیات شنا و واترپلو این استان، با اعلام اینکه مجموعه استخر قهرمانی زنجان جزو طرح‌هایی است که با افتتاح آن می‌توانیم شاهد میزبانی رویدادهای مهم منطقه‌ای و جهانی باشیم، گفت: بی‌شک افتتاح این طرح استاندارد و مدرن بستر لازم برای برگزاری رقابت‌های شنا، شیرجه و واترپلو را در پی خواهد داشت و البته فدراسیون جهانی را نیز شوکه خواهد کرد. اکبر عربدوست استفاده از پیمانکار متبحر و آشنا به سیستم‌های روز دنیا را در ساخت این مجموعه مهم دانست و افزود: این طرح بزرگ ورزشی پیشرفتی نداشته و ساخت آن سالیان سال طول خواهد کشید.
با این وجود در کنار نوع جاذبه گردشگری و تاریخی، ساخت مجموعه‌های مختلف ورزشی به نحوی که متاثر از شرایط متنوع اقلیمی و ایجاد سایت‌های بسیار عظیم و مجهز ورزشی کشور باشد، در نقاط مختلف فراهم و متاسفانه توجه چندانی به این امر نشده است.
معرفی جاذبه‌ها؛ وجه نادیده گرفته شده رویدادهای ورزشی
روزهایی که زنجان در لیگ دسته اول فوتبال آزادگان صاحب تیم بود؛ آن‌طور که پیشکسوتان فوتبال این دیار نقل می‌کنند، هجوم تماشاگران و لیدرهای تیم‌ها به خیابان‌های شهر موجب خلق صحنه‌های جالب توجهی می‌شد. بازار خرید صنایع دستی زنجان داغ بود و تماشاگران آدرس اماکن دیدنی شهر را سراغ می‌گرفتند. ورزش به غیر از سلامتی و شادابی و هیجان، معرفی جاذبه‌های دیدنی را نیز در پی دارد که در بیشتر مواقع در این باره تامل نکرده‌ایم. اما این روزها در سایه مدیریت ناکارآمد و نبود برنامه مشخص برای زنده کردن جان پرطرفدارترین رشته ورزشی روز دنیا، در زنجان نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای توسعه صنعت توریسم ورزشی موفق شویم.
بی‌شک نگرش برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری این استان با همکاری سایر دستگاه‌ها کلید می‌خورد، میراث فرهنگی استان و اداره کل ورزش و جوانان استان می‌توانند با تشکیل کمیته‌ای در این خصوص راهکارهای توسعه توریسم ورزشی را فراهم کنند؛ نکته‌ای که به‌دلیل حجم بالای کاری دو اداره بعد از ادغام برخی سازمان‌ها مغفول مانده و با این حساب این ظرفیت اقتصادی و گردشگری استان هنوز ورد زبان‌ها نیست و کمتر کسی سراغی از آن می‌گیرد.

6ac0ad6b75d96ddbbc4f04d64a35a6da نبود اعتبار، سد راه توسعه صنعت توریسم ورزشی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *